Hovedmeny

Masete bilselgere

Startet av Asterix, tirsdag 24. oktober 2023, klokken 21:45

« forrige - neste »

Asterix

For en uke siden var jeg hos Møller for å prøvekjøre en elbil og har siden det blitt oppringt hver eneste dag av selger, i tillegg sender vedkommende 1 SMS hver dag. Ikke alltid jeg har mulighet til å svare og da ringer han på nytt og på nytt...
Ved prøvekjøring ga jeg klart uttrykk for at jeg trenger litt betenkningstid, jeg ønsker å prøve flere biler og jeg har ingen hast.
Er det normalt at bilselger er så "på"? Eller er markedet så dårlig om dagen at de er helt desperate etter å selge? Kjenner jeg begynner å bli smålei maset...

TB

Nå har det stått noen artikler i media om at Møller-konsernet er i en nedbemanningsprosess.
Mulig selger må oppfylle en kvote for å kunne bli?

Men, uansettt - selger har misforstått litt om han ringer så ofte? :o
Viktig å ikke "glemme" kunden, men en må ikke overdrive.

Jeg bestilte nylig ny bil, selger virket ikke desperat på meg, men det var fra Mobile kjeden.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MinID

Tenker dette er selger avhengig og ikke kjede. Har opplevd lignende fra andre kjeder. Kjedelig med slike slitsomme selgere. Det får fort motsatt effekt enn hva de ønsker å oppnå. (Jeg opplevede fra Mobile kjeden ;) )
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

geear

Sitat fra: Asterix på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 21:45For en uke siden var jeg hos Møller for å prøvekjøre en elbil og har siden det blitt oppringt hver eneste dag av selger, i tillegg sender vedkommende 1 SMS hver dag. Ikke alltid jeg har mulighet til å svare og da ringer han på nytt og på nytt...
Ved prøvekjøring ga jeg klart uttrykk for at jeg trenger litt betenkningstid, jeg ønsker å prøve flere biler og jeg har ingen hast.
Er det normalt at bilselger er så "på"? Eller er markedet så dårlig om dagen at de er helt desperate etter å selge? Kjenner jeg begynner å bli smålei maset...
Er vel litt drøyt å dømme hele bransjen basert på en enkelt selger, men vet ikke om de er SÅ desperate. Møller her lokalt får visst nok omtrent ikke tak i ID3, og har også solgt utstillingsbilen sin. Høres litt utrolig ut, men visst nok...

Hva med et SMS-svar:

"God morgen og takk for oppfølging. Har behov for betenkningstid og i mellomtiden ønsker jeg ikke å kontaktes. Jeg tar selv kontakt når jeg eventuelt er klar.  :+1: "

Marzo

Jeg tipper det har med at man nærmer seg månedsslutt og selgeren mangler et salg og to for å oppnå et mål som gir bonus. Da strekker de seg gjerne ekstra langt, så hvis du skal presse på pris er det nok en god mulighet.

Hvis du ønsker å be han slutte å mase så bør du si det og normalt oppegående selgere respekterer det.

Rosstopher

En bilselger, som har kommunikasjon som levebrød, burde vel skjønne at å ikke svare også er en form for svar, og rette seg deretter. Trur nok jeg hadde valgt å ikke handle hos den selgeren uansett hvor fornøyd jeg var med bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Tror som andre nevner at enkelte personer og enkelte forhandlere begynner å bli desperate. Har jo vært i nyhetene at både Møller og Bertel O. Steen nedbemanner, og da skjønner hver enkelt selger at de er i faresonen. I tillegg er jo en del selgere en egen rase  ;D

https://www.motor.no/aktuelt/moller-nedbemanner/258534
https://www.motor.no/aktuelt/bertel-o-steen-nedbemanner/258588
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11887
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Jepp samt som de sier
Sitat- Mekanikere og lærlinger er vel det eneste vi ansetter for tiden – der er det behov for flere, ikke færre. Vi har godt belegg på våre verksteder, sier konsernsjefen.
så er nok selgere og mellomledere som må nok gå.
Model 3 2019 LR Rwd

nuclear

Sitat fra: Asterix på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 21:45For en uke siden var jeg hos Møller for å prøvekjøre en elbil og har siden det blitt oppringt hver eneste dag av selger, i tillegg sender vedkommende 1 SMS hver dag. Ikke alltid jeg har mulighet til å svare og da ringer han på nytt og på nytt...
Masete selgere slipper du hos Bilia. Spurte en selger på Bilia Skøyen etter tilbud på en lagerbil, kom aldri noe tilbud. Ringte etter en uke og etterlyste, fortsatt ikke noe tilbud. Sendte E-post, ikke noe svar. Etter en stund så kontaktet jeg Bilia sentralt og spurte hvorfor de ikke sendte noe tilbud, da fikk jeg endelig tilbudet, men tilbudet var gått ut på dato og ikke gyldig lenger. Jeg ga opp.

Kan legge til at prøvekjøring er også vanskelig på Bilia. Trodde det var meg det var noe galt med, så jeg reiste til en Mercedes forhandler, der fikk jeg prøvekjøre en EQE uten problem.

TB

Det er store variasjoner.

Lignende erfaring kan en trolig gjøre mange steder. Hadde selv en opplevelse i 2007 med prøvekjøring hos VW forhandler om jeg måtte komme tilbake med bilen jeg hadde avtalt å prøve da noen andre skulle prøve den. (Dette var 10 minutter etter jeg hadde lånt bilen)

De fikk jo rett i at jeg ikke var en potensiell kunde...

Ved siste bilkjøp spurte selger meg "hvilke farge har du tenkt på". Dette er helt riktig spørsmål (sett fra selger sin side) i stedet for det mer passive "ønsker du å bestille nå"
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ProsjektX

Opplevd lignende fra en BNH selger for en tid tilbake, nevner ikke noe mer enn det, men ble kontaktet på Facebook også... Ble fort klart at der gadd jeg ikke handle ihvertfall
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Kaptein Sabeltann

Jeg har også den erfaringen med BNH. Det jeg pleier å si til slike "masete" selgere, uavhengig av hva de selger er  at jeg selv tar kontakt dersom jeg lurer på noe mer. Alle "skjønner" selvsagt ikke dette, men får etter hvert beskjed om at dersom de ikke slutter å ta kontakt så går jeg til en annen forretning (og jeg gjør det også). Dette fungerer bestandig, selv om noen få mister et salg for å skjønne det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA