Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skranglelyd fra baksetet

Startet av Per Blomst, tirsdag 24. oktober 2023, klokken 20:29

« forrige - neste »

Per Blomst

Jeg har hatt en plagsom skranglelyd fra baksetet i vår 08.2022 Tesla Model 3 noen uker. Merkes best i lav fart (gangfart) ved ujevn vei eller om du kjører opp/ned en liten høydeforskjell. 

Lyden høres ut som metall som treffer metall og minner veldig om lyden i denne videoen: https://youtu.be/cUEx4ro1ySQ?si=IL4CyKAJyaI5chhr

La inn serviceforespørsel i appen og må godkjenne et prisestimat på 1800kr.

Jeg forstår ikke denne policyen til Tesla om at kunden må godta et prisestimat på utbedring av feil som tilsynelatende er en garantisak? Jeg har hatt flere forskjellige bilmerker som BMW, VAG, Toyota, Renault med garanti og aldri opplevd noe slikt. Normalen andre steder har vært at om verkstedet finner noe som ikke dekkes av garanti så informeres kunden om dette før feilen evt utbedres om han ønsker det. Først da er det evt snakk om å måtte betale noe. I prisestimatet til Tesla står det «Kostnadsdekning: Customer pay» som ikke styrker tilliten til at dette dekkes av Tesla, men slike ulyder på en 1 år gammel bil er vel noe som burde gå på garantien?

Handyman

Estimater er standard prosedyre. I starten trengte man ikke godkjenn de, men nå er de mer konsekvente. Jeg har uansett aldri blitt fakturert selv når jeg har godkjent estimater.
De gjør nok dette for å sikre seg betaling uten måtte diskutere med kunden dersom det viser seg at kunden har forårsaket problemet. For eksempel er det ikke sjelden at kunden har mistet/glemt gjenstander som lager ulyd. Da vi Tesla ha betalt for tiden de har brukt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

model3pw

Jeg har fått akkurat samme lyd for under to uker siden i min 2021 M3P.

Om noen sitter i baksetet bråker det ikke.

Per Blomst

Takk for info @handyman, høres jo bra at de normalt ikke pleier å kreve inn pengene.

@model3pw samme er det hos meg, virker som setene blir holdt på plass uten samme muligheten for bevegelse/friksjon når noen sitter i setet.

Per Blomst

Lagde du en sak på dette hos Tesla @model3pw? Jeg lagde en service sak på det fra appen, ble syk og svarte ikke på 3 dager og da var hele saken sletta, så jeg skal legge inn på nytt igjen.

model3pw

Ja, jeg har vært hos Tesla og fått ordnet min.

Skranglelyder dekkes normalt ikke på garantien, kun innenfor de dagene man har hentet ut nybilen. Mitt inntrykk fra de jeg kjenner er at mange allikevel får skrangle saker fikset uten å betale, så er litt 50/50. Kanskje opp til dagshumør til personen bak PCen hos Tesla. Forstår ihvertfall ikke logikken deres om ikke de har «hemmelige» lister på kjente feil de fikser gratis.

Masse negative tråder om kostnad på amerikanske Tesla forum. Der borte tar de nå 210 USD for det vi får 1800 kr på «Interior Rattle Squeak Noise Diagnosis».

I mitt tilfelle fant de ingen feil med setene/pins, men ulyd var allikevel borte når fikk bilen tilbake. Ikke kommet tilbake så disassembly/assembly var nok. Men ulyden kommer sikkert tilbake med tiden :(

Sitat fra: Per Blomst på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:12Lagde du en sak på dette hos Tesla @model3pw? Jeg lagde en service sak på det fra appen, ble syk og svarte ikke på 3 dager og da var hele saken sletta, så jeg skal legge inn på nytt igjen.

AlexØ

Jeg hadde en slik lyd i baksete. jeg fant tilslutt ut at lyden kom from passasjersiden bak, oppe med låsen til å legge ned setet.
Jeg sendte bilen på service og hele pakka uten å betale ett øre men lyden var der fortsatt.
siden lyden forsvant når jeg hadde sete ryggen nede så kjørte jeg rundt med den nede i noen uker.
og etter det har jeg ikke hørt det igjen. (dette var i sommer)

Ingeniøren

Om det er mekanismer som skrangler så kjøp en sprayboks med fett - kommer til over alt, renner ikke og stopper det meste av skranglende mekanismer. Tenk dog på hva som kobles og hvor det havner når det kobles fra...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA