Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ESP lampene lyser når det er kaldt

Startet av akseln, mandag 10. desember 2012, klokken 16:41

« forrige - neste »

cra

Jeg har også en del småkjøring. Plugger alltid i når jeg er hjemme; da står den tilkoblet og "toppladet" (80%) til enhver tid, og forvarmingen kan stå på i mer enn 15 minutter hvis det er hensiktsmessig. Når jeg stopper på korte turer (handle dagligvarer, f.eks) gidder jeg sjelden å koble til, med mindre jeg vet at jeg vil trenge max rekkevidde seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Batteriene tar ikke skade av klattlading så det kan du fortsette med, men å redusere antall ladesykler er bra.

Ikke vært redd for å kjøre batteriet ned mot de siste strekene (på rødt), men ikke kjør til Low Battery Warning hvis du ikke "må".

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

#17
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 30. november 2012, klokken 16:09
Batteriene tar ikke skade av klattlading så det kan du fortsette med, men å redusere antall ladesykler er bra.


For info, klattlading og ladesyklus er ikke det samme.

Du klattlader hver eneste gang du slipper opp pedalen, og hver gang du lader litt. En ladesyklus regnes for en full opplading, 2 halve oppladinger, 4 kvarte oppladinger o.s.v.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

foxy

#18
redusere antall ladesykler er jo umulig i praksis (bortsett fra å kjøre mest mulig  økonomisk) - xxxxx km = xxxx ladesykler

edit: bruk av forvarme og eber/webasto hjelper forresten også
I-miev 2011
Asker

Carl Anton Stenling

#19
Generelt har litiumbatterier godt av klattlading fremfor å dyputlades. Det er altså bedre å lade kort 4 ganger enn å vente til det er 10 % igjen for så å lade lenge én gang.

Bildet kompliseres litt av at noen litiumbatterier mister levetid ved å være fulladet over lang tid samtidig som enkelte batteristyringer behøver fullading for å balansere cellene skikkelig.

Som en tommelfingerregel vil imidlertid området 50 % - 80 % av totalkapasitet være et godt driftsområde for de fleste litiumbatterier. Daglig dyputlading bør man unngå.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Aspiranten

Også topper vi med en fullading minst en gang i måneden, både for kosens skyld og for balanseringens skyld :-)

Ihvertfall den omtrentlige vanen vi har lagt oss til.

Har enda ikke kjørt bilen tom for strøm, eller til mer enn minimum 8km på GOM
Nissan Leaf

Gizmo

Da jeg hadde bilen min inne til service hos BNH, så kjente de ikke til noe skjema over batterikapasitet e.l.
Med andre ord, etter å ha betalt nesten kr 4.000,- for et eller annet, så har jeg i alle fall ikke fått noe utskrift av hvordan tilstanden til batteriene er.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA