Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ESP lampene lyser når det er kaldt

Startet av akseln, mandag 10. desember 2012, klokken 16:41

« forrige - neste »

akseln

Her kan vi poste resultatene fra batteriinformasjonsarket fra servicen etter ett år.

Til de som ikke har sett dette arket består det av en statusbar (med maks tolv streker) og en vurdering av bruksmønster på følgende områder der alle kan medføre kapasitetstap på batteriet:

  • Hyppig bruk av hurtiglading
  • Hyppig opplading når batteristatusen allerede er høy
  • For stort strømforbruk under kjøring
  • Langvarig oppbevaring med fulladet batteri

Mitt batteri viste full score på alle tester med kommentaren: "Ditt resultat er veldig høyt og bra for batteriet ditt".

Er det noen som har fått andre resultater etter ett år?

Aspiranten

Da det ene Phoenix batteriet som fikk seg en hetesmell scoret 5 stjerner og Tina Turner hyllest bare uker før prikken forsvant, har denne testen lav troverdighet for meg.

5 stjerner til meg også.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Vår bil skal inn om noen måneder, men erfaringen fra USA er at disse testene ikke sier så mye.
Selv flere med redusert batterikapasitet har fått full score på alle områder...
Problemet i USA er muligens at de ikke har et punkt som heter "Utsette batteriet for høye temperaturer over tid", dette ser ut til å påvirke batteriene lang mer enn de punktene Nissan har tatt med på listen.

Vi vet heller ikke hva kriteriene for stjernene er, så jeg er veldig interessert i å få vite f.eks hva Nissan mener er "Hyppig bruk av hurtiglading".

Thomas
(Jeg forventer full score, selv når batteriet begynner å miste kapasitet etter noen år)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

el-snorre

Antallet striper og stjerner har også en sammenheng med antallet kjørte km.

Fikk 4455 stjerner ved 17000 og ingen reduksjon enda.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

akseln

Mine 5555 stjerner var etter 22000 km.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Aspiranten

Sitat fra: el-snorre på lørdag 24. november 2012, klokken 10:09
Antallet striper og stjerner har også en sammenheng med antallet kjørte km.

Fikk 4455 stjerner ved 17000 og ingen reduksjon enda.

Interessant! Dette er de første 4``erne jeg hører om.

Hva er det som er annerledes da?
Nissan Leaf

Saxo

#6
Var inne til service i 2 november. 4x5 stjerner. Jeg har programert bilen til å lade 80 % til kl 0600 hver morgen. Har hurtigladet en gang. Kjører normalt i Eco modus.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaffen

Tja.... Vet ikke jeg. Det er jo ganske ego å kjøre elbil... I hvert fall i den modusen?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

tomrh

Sitat fra: Akseln på lørdag 24. november 2012, klokken 08:57

  • Hyppig bruk av hurtiglading
Finnes det noen dokumentasjon på at hyppig hurtiglading kan medføre kapasitetstap på batteriet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Nei, Nissan spesifiserer ikke en gang hva de mener er hyppig hurtiglading.


http://nissan-leaf.net/2010/05/30/fast-charging-hurts-the-leafs-battery-range/

Perry says, "If fast charging is the primary way that a Leaf owner recharges, then the gradual capacity loss is about 10 percent more than 220-volt charging. In other words, it will bring the capacity loss closer to 70 percent after 10 years."


Jeg tror forutsetningen for denne uttalelsen er en hurtiglading per dag (hurtiglade istedenfor å lade med 110/220v om natten).

Jeg tipper Nissan har en formel hvor flere ladinger per dag og flere ladinger etter hverandre er to viktige variable. Det er også grunn til å anta at lading fra 10% regnes som mindre belastende enn lading fra f.eks 50%.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Hurtiglading varmer opp batteriene. Det er velkjent at Litium-ionbatteri tar skade av for høy varme. Hyppig hurtiglading og høy utetemperatur vil kunne ha uheldige konsekvenser for kapasiteten på batteripakken vår.

Klimaforholdene i vårt land er gunstige med tanke på varmen i batteriene, så hvor reelt dette er for oss vet jeg ikke. Det gjør det i alle fall vanskelig for Nissan å si "du kan lade så mye du vil med hurtiglader", selv om det kanskje er mulig i vårt kjølige klima. Jeg tipper Nissane derfor kjører en føre-var politikk, og sier at en lading til dagen ikke er noe problem.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Fikk 5 stjerner på alle 4 punkt etter 1. års service ved 26 600km. Lader stort sett opp til 100% da jeg bruker bilen mye, bevisst på 80% kun når jeg vet bilen skal brukes mindre noen dager. Har hurtigladet opp til 3 ganger om dagen hvis jeg kjører mye, men har vel alltid hatt mellom 0-4 streker igjen når jeg svinger innom for hurtiglading. I gjennomsnitt blir det likevel ikke mer enn ca en hurtiglading i uka.

BE

Jeg fikk også full score på batteri. 18 000 km kjørt. Lite bruk av hurtiglader, men har hatt et par turer tur-retur Bergen med dertil bruk av hurtiglading. Lader stort sett bare til 80% og har enda til gode å få LBW, så noe annet enn topp resultater hadde jeg ikke ventet meg :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

marton

Hva tror dere er best når man bare småkjører?
Jeg har mye småkjøring og lader den normalt til 80%, men skal jeg plugge meg i veggen etter bruk hver gang eller vente til jeg har brukt mer av batteriet?
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA