Levetiden på en elbil

Startet av hELgenen, søndag 22. oktober 2023, klokken 10:45

« forrige - neste »

torerik

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 18:30
Sitat fra: torerik på søndag 22. oktober 2023, klokken 17:25Vedr. artikkelen om reparasjonskostnad på 8 år gammel Tesla, så er det vel ikke helt ukjent at eldre premiumbiler med 200.000+ på klokka er svært risikable rent økonomisk? Jeg eier ikke Tesla, og kommer ikke til å eie Tesla med det første - men dette kunne da skjedd med flere bilmerker. Både Audi, BMW og Mercedes har jo hatt høye delepriser i lang tid. Motor/girkasse på mange av disse ville sikkert blitt 150.000+ også, inkl. arbeidstimer...

Oppsummert: Ingen sensasjon?

Sensasjon er vel et ord som ikke passer seg her. Spørsmålet er om elbiler vil ha en helt annen livssyklus enn fossile biler og hvordan dette bør prises inn i bruktmarkedet? Og videre om det er store interne forskjeller mellom merkene og modellene mhp hva det vil koste å eie de over tid?
Det er betimelige spørsmål. Jeg har tidligere skrevet om min forventning om lavere restverdi enn normalt for elbiler (i et normalt marked, ikke slik det har vært de siste år). Denne type usikkerheter er enda et argument for nettopp det. Jeg har tidligere fokusert mest på rask teknologisk utvikling og derav større verditap på «dagens» biler, men usikkerhet vedr. reparasjonsmuligheter kan nok påvirke elbiler generelt - ikke bare premiumsegmentet.

Likevel kjøper jeg elbil. Men holder meg nok til mer etablerte merker, styrer unna f.eks. Tesla.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

vinterdekk

Sitat fra: torerik på mandag 23. oktober 2023, klokken 01:07Likevel kjøper jeg elbil. Men holder meg nok til mer etablerte merker, styrer unna f.eks. Tesla.

Ja apropo det. De etablerte merkene har lagt ned varierende innsats på elektrifisering. Toyota har famlet med sin strategi, E-TNGA plattformen har vist seg å være ett sidespor, det vil ikke bli bygget mange modeller tilsvarende bZ4X. Vi må nok vente noen år før Toyota finner ut av elbiler. Men når Toyota først kommer på banen så ser jeg for meg at min neste bil kan bli fra dem. Forutsigbart bilhold er ett godt kjøpsargument for å velge en Toyota.

Volkswagens MEB-baserte biler tror jeg vi vil se på veiene i svært mange år, i alle fall i forhold til drivverk og batteri så tror jeg VAG har lagt ned ett bra stykke innsats. Når man lager en global plattform som har de samme komponentene på tvers av gruppens merker så kan man ikke trå feil. Om varmepumpe, seter, det elektriske og hjuloppheng er like bra etter 200K km får tiden vise.

Stellantis har visstnok lite feil på sine (PSA) e-CMP elbiler, men begrenset til forhjulsdrift og mindre batteripakker er det vel biler lansert på senere plattform som er mest interessant i Norge.

Poenget mitt er vel at det antagelig er tryggest å velge bil basert på utbredt og masseprodusert plattform ift. drivverk og batteri.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Sitat fra: sjokomelk på søndag 22. oktober 2023, klokken 18:56
Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 15:25Ved megacasting så blir det også mye vanskeligere å bytte ut deler av et karosseri - alt er jo støpt som en helhet slik at dersom man skal få en reparasjon godkjent etter en mindre kollisjon så kreves det trolig mye,mye mer enn før.
Tror ikke du vet hvordan Megacast til Tesla fungerer. For at du skal skade denne må du ha hatt en så kraftig kollisjon at den første 1,5 meteren av bilen er blitt most og bortevekk. For å klare noe sånt må du kjøre i 120-130 rett i en betongvegg. Og da har du helt andre problemer enn om bilen kan rettes opp. Alle biler blir kondemnert av en ulykke som er så kraftig at skaden går inn i kupéen.
Påstanden din her stemmer kun for frontkollisjon av biler uten front megacast. Har ikke oversikt over hvor de forskjellige fabrikkene er på megacaststadiet for tiden, om noen har tatt i bruk front-delen, men planene er større enn bakenden, og det skal uansett ikke store skaden til fra siden eller bak for å skade megacast-komponenten, noen centimeter inn i blekket så er du rett i strukturen. Tror ikke man tåler mye skade inn i kanalen foran bakhjulene for eksempel.

Forøvrig så er omtrent alle dagens biler kompliserte å rette, med selvbærende chassis og spesielt når aluminium eller kompositter er med i miksen.

torerik

Sitat fra: vinterdekk på mandag 23. oktober 2023, klokken 07:37
Sitat fra: torerik på mandag 23. oktober 2023, klokken 01:07Likevel kjøper jeg elbil. Men holder meg nok til mer etablerte merker, styrer unna f.eks. Tesla.

Ja apropo det. De etablerte merkene har lagt ned varierende innsats på elektrifisering. Toyota har famlet med sin strategi, E-TNGA plattformen har vist seg å være ett sidespor, det vil ikke bli bygget mange modeller tilsvarende bZ4X. Vi må nok vente noen år før Toyota finner ut av elbiler. Men når Toyota først kommer på banen så ser jeg for meg at min neste bil kan bli fra dem. Forutsigbart bilhold er ett godt kjøpsargument for å velge en Toyota.

Volkswagens MEB-baserte biler tror jeg vi vil se på veiene i svært mange år, i alle fall i forhold til drivverk og batteri så tror jeg VAG har lagt ned ett bra stykke innsats. Når man lager en global plattform som har de samme komponentene på tvers av gruppens merker så kan man ikke trå feil. Om varmepumpe, seter, det elektriske og hjuloppheng er like bra etter 200K km får tiden vise.

Stellantis har visstnok lite feil på sine (PSA) e-CMP elbiler, men begrenset til forhjulsdrift og mindre batteripakker er det vel biler lansert på senere plattform som er mest interessant i Norge.

Poenget mitt er vel at det antagelig er tryggest å velge bil basert på utbredt og masseprodusert plattform ift. drivverk og batteri.
Enig. Jeg har vurdert neste bil frem og tilbake, og lander mest sannsynlig på MEB-plattformen. Lett å la seg blende av kW-tall for lading og tekniske muligheter/løsninger, men til syvende og sist må driftsikkerhet, robusthet mot norsk vinter og etablerte forhandlernett telle minst like mye. Så er det nok mange som mener andre tilbydere er (minst) like gode på dette, og kan hende det stemmer. Denne gangen går jeg likevel for trygghet. 
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Roy Aasen

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: torerik på søndag 22. oktober 2023, klokken 17:25Vedr. artikkelen om reparasjonskostnad på 8 år gammel Tesla, så er det vel ikke helt ukjent at eldre premiumbiler med 200.000+ på klokka er svært risikable rent økonomisk? Jeg eier ikke Tesla, og kommer ikke til å eie Tesla med det første - men dette kunne da skjedd med flere bilmerker. Både Audi, BMW og Mercedes har jo hatt høye delepriser i lang tid. Motor/girkasse på mange av disse ville sikkert blitt 150.000+ også, inkl. arbeidstimer...

Oppsummert: Ingen sensasjon?
Nei ingen sensasjon. Det er slett ikke uvanlig at dobbelmassesvinghjulet totalhavarerer på Audi/VW som tar med seg girkasse og registerkjede eller enda vanligere at registerkjede må byttes pga dårlig konstruksjon på kjedestrammere og guider. Siden kjedet sitter mellom girkasse og blokk må motor og gir ut av bilen med dertil kostnad. Dobbelmassesvinghjul havari som tar med seg girkassen og kanskje usikkerhet rundt registerkjedet koster rundt 300K å reparere på en Audi V6 TDI. Det hører IKKE med til sjeldenhetene. En helt vanlig kjølevannlekkasje mellom "V'ene" koster fort 50K å fikse på et merkeverktsted.
Argumentet med "det dyre batteribyttet" skjønner jeg ikke. Det er for meg et lite problem med BEV. Hvis jeg kan ha en BEV i 300000km, bytte batteriet og bilen er så god som ny selv om batteriet koster 150K, anser jeg det som et lite problem. Er større problem tror jeg, er å få tak i batteriet om 10-15år. Batterikjemien er nok noe helt annet innen den tid og at pakken passer den formformatet men har i akkurat sin bil tror jeg blir et større problem. Et kanskje enda større problem er at de som skal skru på dette er totalt nepe så jeg tørr knapt å overlate hjulbytte til verksteder, høyspent batteri....hmmmmm.
En Audi som har rundet 100KKm vil nesten ingen ha lengre, bare spør hvordan jeg vet. Prisfall på BEV er bare sensasjon journalistikk, ikke noe annet. Sannheten at hele bruktbilmarkedet er helt merkelig for tiden. Man bør vurdere jævla nøye hva man kjøper av bil i disse dager, en dyr bil i dag kan være lurere om 5år enn en billig bil, men det trenger ikke å være det. Det å velge akkurat passelig med utstyr, riktig batteripakke og produsent er kritisk. Jeg håper jeg har valgt rett nå fordi de siste to bilkjøpene har vært en katastrofe.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

automat

Da model S kom i 2013 var det en helt ny modell som brukte helt ny og ukjent teknologi. Fra en ukjent produsent som tok alle snarveier de kunne for å få best mulig rekkevidde og ytelse.

De som kjøpte disse bilene som nye tok en betydelig risiko, og dette bør bruktbilkjøpere være oppmerksom på.

Det er egentlig utrolig hvor godt de første mod S har holdt utfra forutsetningene. Selv om fuktintrenging i batteriet er et problem.

For de andre produsentene har biler frem til ca 2020 vært levert av forsknings- og utviklingsavdelingene. De er ikke regulære produksjonsmodeller.

Jeg tror derfor man skal være forsiktig med å dra for store konklusjoner basert på erfaringene fra de tidlige elbilmodellene.

Kanskje man til og med må vente til andre generasjon fra de regulære produksjonsseriene, slik at barnesykdommene er borte.

Så ja, nå i en overgangsperiode kan man vente kort levetid på endel elbiler, særlig her i Norge fordi vi er så tidlig ute. Men jeg tror det vil være store variasjoner fra modell til modell, avhengig av hvor heldig/uheldig man var med designet.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

torerik

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 23. oktober 2023, klokken 13:46Når man ser hvilke idioter man har med å gjøre hos Tesla...de går "min" Møller en høy gang.

https://www.nrk.no/rogaland/to-maneder-gammel-tesla-fikk-skader-i-lykta_-tesla-skylder-pa-feil-bilvask-1.16507027
Ja, dette er er godt eksempel på hvorfor holde seg til mer etablerte merker. Hvem i h... sjekker pH-verdi på såpen? Kan man i det hele tatt kjøre en Tesla i bilvaskemaskin? Haha...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

THE

Sitat fra: torerik på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 00:29
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 23. oktober 2023, klokken 13:46Når man ser hvilke idioter man har med å gjøre hos Tesla...de går "min" Møller en høy gang.

https://www.nrk.no/rogaland/to-maneder-gammel-tesla-fikk-skader-i-lykta_-tesla-skylder-pa-feil-bilvask-1.16507027
Ja, dette er er godt eksempel på hvorfor holde seg til mer etablerte merker. Hvem i h... sjekker pH-verdi på såpen? Kan man i det hele tatt kjøre en Tesla i bilvaskemaskin? Haha...
Nå er vel ikke fukt/vann i lykter et Tesla-problem, men noe de fleste bilmerkene sliter med etter overgang til LED-lykter. Sprekk i plasten er også noe som mange bilmerker sliter med, det er bare å ta seg en tur rundt på en stor parkeringsplass å kikke litt nærmere på lyktene på nyere biler så finner man nok mange eksempler med forskjellige logoer i grillen. Uansett så er jo Tesla sin kundebehandling ofte langt unna det man bør forvente, men som med bilene fra Tesla er det store individuelle kvalitetsforskjeller på kundebehandlere og servicepersonell hos Tesla også. Mange er hjelpsomme og dyktige, og mange er det stikk motsatte. Det er i alle fall lurt å sette seg inn i hva man som forbruker kan kreve med Forbrukerkjøpsloven i hånd...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Bare husk å bruk ordet reklamasjon i stedet for garanti, så lenge bilen er under fem år fra kjøpstidspunktet. For det av garanti som eventuelt måtte være gyldig etter fem år (batteripakke evt.), så kan man bruke ordet garanti igjen. ;)

Garantien er det Tesla selv som definerer. Definisjon av innholdet i Forbrukerkjøpsloven har de heldigvis ikke innvirkning på.

filtvet

Kan ikke helt kalle en vanlig Tesla 3 som en "luksusbil". Har hatt gamle, gamle biler og med service har de vart i 20 år uten problemer.

Bmw/Audi/Merce er fine å se på men utrolig dyre å serve.

Rosstopher

Sitat fra: THE på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 08:53Nå er vel ikke fukt/vann i lykter et Tesla-problem, men noe de fleste bilmerkene sliter med etter overgang til LED-lykter.

Ja, jeg har slitt med dette på både franske og japanske biler (men aldri på Tesla). Problemet IMO er at Tesla ikke tar dette på garanti, noe andre produsenter gjør etter min erfaring.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Roy Aasen

Har hatt vann / fukt i eldre biler også. Uten led. Har løst seg hver gang etter at jeg har borret luftehull (3-4mm) i lykten(e). På innsiden mot bakluke må vite  :).
Kan kanskje prøves på Tesla også da det likevel ikke taes på garanti..får den enkelte prøve på eget ansvar  8)

Roy Aasen

Men nå er vi litt på siden av trådstarters tema.

Jeg tror selv at bilene holder lenge. Men om vi vil se mange 2020 modeller av feks ID4 i 2035? Svaret får vi da  ;)

Daniel_0007

Denne er relevant her, ser ut som elbilmekk kan skifte noen celler for halve prisen men fortsatt ganske mye for nesten 10 år gammel bil. Tesla sa den trenger ny batteri pakke til 120 000.

Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA