Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av Medvind, søndag 09. desember 2012, klokken 15:06

« forrige - neste »

Medvind

Hei, etter at to bekjente har kjøpt Leaf vurderer eg òg å bytte ut bensinbilen og kun gå elektrisk. Eg har eit par-fem spørsmål, nokre om Leaf og nokre generelle - håpar dette er rett underforum.

1. Er det slik at dagens ordningar med gratis autopass, fergerabatt, kollektivfeltkøyring og parkering på offentlege plassar er verna i alle kommunar til 2017?

2. Eg ser at det er komt hurtigladeplass på Oppedal fergekai, vil det ta 20 minutt å lade 80% med Leaf på slike ladepunkt? Kor lang tid tek dei siste 20%?

3. Finnast det ein oversikt over kor lang tid det tek å lade t.d. 20-40% via vanleg stikkontakt?

4. Eg forstår at verditap er vanskeleg å regne på, eg ser at dersom ein finansierer bilen gjennom (dyre?) Nissan-lån garanterer forhandlar tilbakekjøp på 130 000 etter tre år - må ein ha stort lån her for å vere med på ein slik avtale?

5. Finnast det tidsestimat for lading via vanlege ladepunkt, altså ikkje huritgladepunkt?

6. ..og kva med hurtigladepunkt i Sogn og Fjordane(!)?

Eg sit og reknar på kva som er lurt (og kva som er gøy), relativt mange variablar å ta omsyn til (som aukande bompengar i Bergen, usikker på pris her).

Fyr laus om du veit eller vil synse om noko av dette, takknemleg for alle innspel

Ladefabrikken

Sitat fra: Medvind på fredag 23. november 2012, klokken 13:48
Hei, etter at to bekjente har kjøpt Leaf vurderer eg òg å bytte ut bensinbilen og kun gå elektrisk. Eg har eit par-fem spørsmål, nokre om Leaf og nokre generelle - håpar dette er rett underforum.

1. Er det slik at dagens ordningar med gratis autopass, fergerabatt, kollektivfeltkøyring og parkering på offentlege plassar er verna i alle kommunar til 2017?

2. Eg ser at det er komt hurtigladeplass på Oppedal fergekai, vil det ta 20 minutt å lade 80% med Leaf på slike ladepunkt? Kor lang tid tek dei siste 20%?

3. Finnast det ein oversikt over kor lang tid det tek å lade t.d. 20-40% via vanleg stikkontakt?

4. Eg forstår at verditap er vanskeleg å regne på, eg ser at dersom ein finansierer bilen gjennom (dyre?) Nissan-lån garanterer forhandlar tilbakekjøp på 130 000 etter tre år - må ein ha stort lån her for å vere med på ein slik avtale?

5. Finnast det tidsestimat for lading via vanlege ladepunkt, altså ikkje huritgladepunkt?

6. ..og kva med hurtigladepunkt i Sogn og Fjordane(!)?

Eg sit og reknar på kva som er lurt (og kva som er gøy), relativt mange variablar å ta omsyn til (som aukande bompengar i Bergen, usikker på pris her).

Fyr laus om du veit eller vil synse om noko av dette, takknemleg for alle innspel

Hei!
Jeg kan svare på noen av dine spørsmål.

1. Ja deg gelder for alle kommuner i landet til 2017

2. Ja det tar 20 min til 80% men i kaldt vær kan det ta lengre tid. De siste 20% tar mye lengre tid å lade opp. Hvor lang tid kan jeg ikke svare på. Det tar såpas lang tid at jeg aldri har giddet å vente på det

3. Du kan laste ned en app på smart telefonen din og hele tiden følge med hvor lang tid det tar før bilen er fulladet. Den ladekablen som følger med bilen har en begrensning på 10A Hvis du kjøper en 16A ladekabel så får du ca 40% raskere ladefart

4. Bryr jeg meg ikke om fordi jeg sparer så ekstremt mye på å kjøre elbil.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

5. Bilen oppgir til enhver tid hvor lenge den mener det skal ta å lade opp batteriet.

6. Oversikt over planlagte punkter her: http://www.elbil.no/ladestasjoner/851-hurtigladekartet-i-ny-drakt Og det er jo fritt fram å drive lobbyvirksomhet for å få på plass flere. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eivisa

Lading   6A=  ca. 7%/time
Lading 10A=  ca.11%/time
Lading 16A=  ca.18%/time ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Griffel

Sitat fra: eivisa på fredag 23. november 2012, klokken 15:25
Lading   6A=  ca. 7%/time
Lading 10A=  ca.11%/time
Lading 16A=  ca.18%/time ;)
% av batterikapasitet er ikke så interesant som ladehastighet, altså hvor langt en kan kjøre per times lading. Nå stemmer det tilfeldig vis ganske bra med tallverdiene over altså:
6A   = ca 7km etter å ha ladet en time
10A = ca 11 km etter å ha ladet en time
16A = ca 18 km etter å ha ladet en time
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Som selvfølgelig avhenger av en masse faktorer som kjørestil, utetemperatur, føre, topografi og last.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

flux

Jeg tror det er fornuftig at ladefart oppgis i km/t, selv om det er en grov forenkling. Siden det er vanskelig å se/huske hvor stor forskjell det er mellom de ulike hastighetene.

(Teoretiske avrundede makshastigheter fra ladepunkt)

2,3kw 230V/10A - 10km/t
3,6kw 230V16A -  15km/t

Chademo 20 kw 500V/50A DC - 100km/t
Chademo 50 kw 400V/125A DC - 250 km/t
Chademo 62,5 kw 500V/125A DC - 300 km/t

IEC 62196 Mennekes 11kw 400V/16A - 50km/t
IEC 62196 Mennekes 22kw 400V/32A - 100km/t
IEC 62196 Mennekes 43kw 400V/63A - 200km/t
IEC 62196 Combined Charging 100kw 500V/200A - 500km/t eller ca. 10km/min
IEC 62196-3 DC (under utvikling) 400kw 1000V/400A - 2.000km/t eller ca. 30 km/min


Rio

Sitat fra: flux på fredag 23. november 2012, klokken 17:23
IEC 62196-3 DC (under utvikling) 400kw 1000V/400A - 2.000km/t eller ca. 30 km/min

Også kjent som "Slukk Bergen mens jeg lader"-standarden!  ;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Aspiranten

#8
Sitat fra: Medvind på fredag 23. november 2012, klokken 13:48
4. Eg forstår at verditap er vanskeleg å regne på, eg ser at dersom ein finansierer bilen gjennom (dyre?) Nissan-lån garanterer forhandlar tilbakekjøp på 130 000 etter tre år - må ein ha stort lån her for å vere med på ein slik avtale?

Oi, det var en dårlig pris! 60-70% verditap på bare 3 år... Nye Leafer koster oppimot 300.000,- med vinterdekk, metallic, solcelle og levering.

Jeg forventer ca. 130.000,- etter 5 år... Og da safer jeg litt med tanke på nye og billigere batterier i årene som kommer.

Normalt verditap på attraktive biler er 40-45% etter 5 år, og for uattraktive biler er det 55-60% etter 5 år. Merk at 5 år er standard. 60-70% verditap på bare 3 år er høyst usannsynlig, selv om verditapet er størst i det første året.

Bruktbilprisene på tilsvarende VW Golf er for 10 år gamle biler ca. 50-80.000,- med ekstrautstyr over middels (slik Leaf er). Når Leaf blir 10 år, kan du fremdeles spare latterlig mye penger ved å kjøre på strøm fremfor diesel, og selv med en rekkevidde på 65-70% av fabrikkmengden så vil en far eller mor som pendler en fast distanse på 30-50 km og tilgang til lading på jobb kunne spare inn en brukt Leaf på 4-6 år sammenlignet med en VW Golf, 10 år gammel.

Til større verditap på Leaf - til mer verdt blir den som brukt, og det er nettopp derfor prisene ikke vil dumpes i den ekstreme retningen. Elbiler tradisjonelt har holdt seg temmelig godt i pris. Og hvis du søker deg litt opp på batteriene til de snart 15 år gamle Toyota Priusene, vil du nok få litt mer lystige fremtidsutsikter mot et elbilliv. Akkurat som med gamle biler trenger batteriene å bli tatt vare på. Kjører du på motorveien i førstegir, må du nok raskt belage deg på å bytte motor på merkevareverksted til 100.000,-

Men det er slikt man rett og slett bare ikke gjør  ;)
Nissan Leaf

foxy

Sitat

Elbiler tradisjonelt har holdt seg temmelig godt i pris.

haha sier det engang til til alle som har kjøpt imiev i 2011.  ;D ;D
I-miev 2011
Asker

Medvind

Takk for svært nyttig informasjon!

Når det gjeld ladetid utan hurtigladar var det nedslåande tider, vil det seie at det i praksis ikkje er mogleg å basere seg på eit stopp for å etterfylle på litt lengre turar? Eg hadde eit (syltynt) håp om å kunne køyre Bergen - Oppedal (11 mil, hurtigladar) og vidare til Sandane (15 mil, ingen hurtigladar på distansen). Eg har framleis betre håp om å kunne køyre Bergen - Rennesøy (16 mil), med hurtigladestopp på Stord/Aksdal. Desse langturane er berre ein bonus, og ikkje grunnen til å investere.

Eg har laga meg nokre rekneark, og ser at med bilbruken i vinterhalvåret vil elbil lønne seg greit (pendling 12 km kvar veg). Eg må få avklara ladepunkt på parkeringsplass heime først.

Når det gjeld verditap har eg tatt utgangspunkt i 5 år/50% som standard, eg kan fint leve med nypris 290k, og salgspris 140k etter fire år - men håpar at det ikkje ser verre ut enn det. Eg er òg spent på kva som skjer med godene etter 2017.

BE

Bergen-Stavanger går som en lek nå. På sommerstid holder de med et stopp i Aksdal. Ellers er det jo hurtiglader på plass både på Halhjem, Leirvik, Aksdal og Randaberg. Det er vel faktisk det best dekkede strekket med hurtigladere i hele kongeriket  :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

flux

Sitat fra: Medvind på fredag 23. november 2012, klokken 18:37
Takk for svært nyttig informasjon!

Når det gjeld ladetid utan hurtigladar var det nedslåande tider, vil det seie at det i praksis ikkje er mogleg å basere seg på eit stopp for å etterfylle på litt lengre turar?
Nei, det er ikke mulig å bruke dagens normalladepunkt når du er underveis til noe. De er kun egnet til å lade når en sover, er på jobb, eller bare trenger litt mer energi for å nå frem og da er de supre. Får vi omgjort normalpunkter til 11kw-50km/t og evt. 22kw-100 km/t ved steder det er naturlig å stoppe for korte ærend eller pauser, hadde det hjulpet mye.

Miljøbilist

Ett lite innspill til verditap på Leaf'en: Gronnbil.no har laget et regnestykke på økonomien ved elbil vs. bensinbil, og i elbilkalkulatoren har de tatt utgangspunkt i 171 535 kroner i avskrivninger på en Nissan Leaf etter 5 år. Dvs. at hvis utsalgsprisen er ca. 285 000, så forventes salgsverdien om 5 år å være ca. 115 000 kroner. Men det viktige er at likevel viser kalkulatoren at det lønner seg å ha elbil!!!

For mitt forbruk og parkerings-/bomutgifter så sparer jeg i kalkulatoren ca. 2000 kroner i måneden til tross for det store verditapet.

Jeg tenker at det er naturlig at dagens elbiler taper seg i verdi om 5 år, når vi på det tidspunktet sannsynligvis får kjøpt nybiler med større bagaseplass, som har en rekkevidde på 30 - 50 mil til en pris under 300 000 kroner (min spådom). Det er nok vi som kjøper elbil i dag som sponser utviklingen av virkelig gode elbiler i fremtiden, men da er det jo betryggende at vi får støtte fra staten til å bidra til denne utviklingen. Så en artikkel i Teknisk Ukeblad i dag som estimerte at staten sponser hver elbil med ca. 48 000 kroner, uten at kilden til det tallet ble oppgitt...

Jeg synes du skal kjøpe deg en Leaf, så lenge rekkevidden ikke er et stort problem for deg! Du kommer ikke til å angre.
Euroimportert Leaf. 2012-modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA