Hovedmeny

Lys- og viskerautomatikk

Startet av Martins1, lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:56

« forrige - neste »

Martins1

Etter å ha fått prøvd langlysene og tilhørende automatikk for av/på, på vei til hytta i går, fikk jeg en voldsom trang til å gå litt i mot strømmen i et fora der det er mye edder og galle når det kommer til fjernlysautomatikk og visker automatikk.

Jeg synes rett og slett denne fjernlysautomatikken fungerer kjempe bra. Jeg ble rett og slett imponert og har vanskelig med å forstå hvorfor dette får så mye kritikk? Er alle diskusjonsforum okkupert av kravstore, velstående petimetere, som hopper fra den ene nybilen etter den andre? Bileiere som er så spisset i sine krav til en bil at det som diskuteres/kritiseres i sosiale fora egentlig er bagateller som en vanlig bileier ikke vil merke eller i det hele tatt tenke på?

Jeg vil i hvertfall komme med min mening her; jeg synes dette fungerer over all forventning, både fjernlysautomatikk og automatiske viskere. Synes disse automatiske funksjonene presterer bedre enn det jeg hadde forventet. Ikke har jeg noe problem med fantombremsing på ap heller, men jeg er ganske selektiv på når/hvor dette brukes.

Jeg kan skjønne hvorfor noen som vurderer tesla blir skeptisk etter å ha lest på div forum, så ovenfor er min mening. En mening fra en helt vanlig bileier som egentlig ikke er så veldig interessert i bil og som gikk fra en snart 10 år gammel bil til ny elbil.

geear

#1
Du både kritiserer og kommer med tilsvar i ett og samme innlegg? Hvis du mangler sammenligningsgrunnlag så har du nok svaret ditt der. Skal man lovprise funksjonaliteten fordi det overrasker positivt kontra en ti år gammel bil? Mener du det er mer riktig å sammenligne en ny Model Y med en 10 år gammel bil, eller med andre nye biler?

Tar du i tillegg med at folk er forskjellige og har veldig forskjellige opplevelser med systemer som har få tilpasningsmuligheter, så er nok mye gjort. Alle andre biler jeg har kjørt med viskerautomatikk kan bruke intervallbryteren til å justere følsomheten. Det har vært et savn i Tesla siden funksjonen kom for snart seks år siden. Jeg har hatt lite problemer med at viskerne har gått på tørr rute, isolert til noen skygger fra noen broer og tunneler egentlig.

Hva autolys angår så har min irritasjon vært:
- fullt lys i bynære strøk med fulle gatelys og blinket av og på for skilter og annet, og gladelig blendet syklister og fotgjengere på sykkelstier ved siden av veien. Også møtende biler når det er autovern mellom slik at Teslaen ikke ser lyktene på møtende bil. Der er alle andre bedre.
- blender ned i hytt og pine for varslingsskilter om "krapp sving" og lignende langs mørke landeveier.
- treg på å slå på fullt lys igjen etter passering av møtende bil. Dette gjelder de fleste, men Tesla er iallfall ikke blant de raskeste.

Mener du den gjør disse tingene bra?

For ordens skyld har jeg stort sett vært fornøyd og har hatt mange Teslaer i mange år, men det må være lov å kritisere det de gjør dårlig. Som regel lar jeg være å bruke det som fungerer dårlig, men når Tesla ikke lenger gir en valg på AP, så kan nok en del få nok.

Martins1

Sitat fra: geear på lørdag 21. oktober 2023, klokken 11:12Du både kritiserer og kommer med tilsvar i ett og samme innlegg? Hvis du mangler sammenligningsgrunnlag så har du nok svaret ditt der. Skal man lovprise funksjonaliteten fordi det overrasker positivt kontra en ti år gammel bil? Mener du det er mer riktig å sammenligne en ny Model Y med en 10 år gammel bil, eller med andre nye biler?

Tar du i tillegg med at folk er forskjellige og har veldig forskjellige opplevelser med systemer som har få tilpasningsmuligheter, så er nok mye gjort. Alle andre biler jeg har kjørt med viskerautomatikk kan bruke intervallbryteren til å justere følsomheten. Det har vært et savn i Tesla siden funksjonen kom for snart seks år siden. Jeg har hatt lite problemer med at viskerne har gått på tørr rute, isolert til noen skygger fra noen broer og tunneler egentlig.

Hva autolys angår så har min irritasjon vært:
- fullt lys i bynære strøk med fulle gatelys og blinket av og på for skilter og annet, og gladelig blendet syklister og fotgjengere på sykkelstier ved siden av veien. Også møtende biler når det er autovern mellom slik at Teslaen ikke ser lyktene på møtende bil. Der er alle andre bedre.
- blender ned i hytt og pine for varslingsskilter om "krapp sving" og lignende langs mørke landeveier.
- treg på å slå på fullt lys igjen etter passering av møtende bil. Dette gjelder de fleste, men Tesla er iallfall ikke blant de raskeste.

Mener du den gjør disse tingene bra?

For ordens skyld har jeg stort sett vært fornøyd og har hatt mange Teslaer i mange år, men det må være lov å kritisere det de gjør dårlig. Som regel lar jeg være å bruke det som fungerer dårlig, men når Tesla ikke lenger gir en valg på AP, så kan nok en del få nok.

Da kom nok ikke det jeg mener fram tydelig nok. Jeg mener at bilen på disse punktene presterer bra og over det jeg ville ha antatt ut i fra det jeg har lest i div. forum. Når vi kjøpe bilen så var jeg nesten av den oppfatning at automatiske viskere og langlys var tilnærmet ubrukelig.

Når det gjelder dine erfaringer kontra mine;

Fullt lys i bynære strøk.
- nei bilen blender ned med en gang. Ikke antydning til fjernlys der det ikke trengs.

Langlys slår seg av pga skilter osv.
- stort sett nei. Opplevde at det blendet ned pga et utelys en gang. Synes dette var unødvendig da dette utelyset var langt unna. Vår bil er veldig følsom for alt av lys, men skilter ser ikke ut til å forårsake nedblending

Blender fotgjengere og syklister.
- ja, men jeg foretrekker at bilen ikke blender ned så fort den ser en refleksvest på en bekmørk skogsvei.

Treg til å slå på langlys igjen.
- ja og nei. Jeg opplevde at desto mørkere det ble desto raskere var de på igjen.

Vi har tydelig vis veldig forskjellig oppfatning av samme «produkt» her.

Nimrad

Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 11:54Fullt lys i bynære strøk.
- nei bilen blender ned med en gang. Ikke antydning til fjernlys der det ikke trengs.
Da vet jeg ikke om du har prøvd nok? Den driter i gatelys hvertfall, og kjører på med langlys som gir ingen annen effekt enn at jeg ser skilter bedre. Jeg har nøyaktig samme opplevelse som @geear der.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Martins1

Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 11:54Fullt lys i bynære strøk.
- nei bilen blender ned med en gang. Ikke antydning til fjernlys der det ikke trengs.
Da vet jeg ikke om du har prøvd nok? Den driter i gatelys hvertfall, og kjører på med langlys som gir ingen annen effekt enn at jeg ser skilter bedre. Jeg har nøyaktig samme opplevelse som @geear der.

Som sagt, dette er mine erfaringer etter en 2 timers tur. Turen gikk fra skumring til stappmørkt.

Jeg vet ikke om du har prøvd nok?
- nei det kommer nok episoder der fjernlysautomatikken ikke gjør som jeg vil. Opplevde dette også i går. Liker ikke at bilen blender ned når den ser en baklykt langt i det fjerne og at bilen blender ned så fort den ser et bittelite utelys i et mørklagt hus. Opplever at vår er ekstremt følsom for lys, men samtidig ikke for veiskilt og reflekser. Kort oppsummert.. jeg synes dette var dritbra i forhold til hva jeg kunne forvente - altså ut i fra det jeg har lest rundt om kring.

Handyman

Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:23
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 11:54Fullt lys i bynære strøk.
- nei bilen blender ned med en gang. Ikke antydning til fjernlys der det ikke trengs.
Da vet jeg ikke om du har prøvd nok? Den driter i gatelys hvertfall, og kjører på med langlys som gir ingen annen effekt enn at jeg ser skilter bedre. Jeg har nøyaktig samme opplevelse som @geear der.
Som sagt, dette er mine erfaringer etter en 2 timers tur. Turen gikk fra skumring til stappmørkt.

Jeg vet ikke om du har prøvd nok?
- nei det kommer nok episoder der fjernlysautomatikken ikke gjør som jeg vil. Opplevde dette også i går. Liker ikke at bilen blender ned når den ser en baklykt langt i det fjerne og at bilen blender ned så fort den ser et bittelite utelys i et mørklagt hus. Opplever at vår er ekstremt følsom for lys, men samtidig ikke for veiskilt og reflekser. Kort oppsummert.. jeg synes dette var dritbra i forhold til hva jeg kunne forvente - altså ut i fra det jeg har lest rundt om kring.
I løpet av 2 timer har du kun smakt på litt manglene med automatisk fjernlys. Men vi er jo forskjellige, og noen oppfatter ikke tingene geear beskriver som problematisk i det hele tatt. Jeg er derimot enig med geear.
Mitt største ankepunkt er at det gjerne tar 2-3 sekunder før fjernlyset går på når man har møtt biler på mørke smale landeveier. Jeg kjører derfor fornøyd med manuell styring av lysene.
Autoviskere fungerer som de skal, bortsett fra at de skrur seg på for sent ved kjøring ut av tunneler når det regner. Bilen vet når den er i tunnel og kunne med fordel startet viskerne i det man kjørte ut, hvis det var regn da man kjørte inn. Bedre at den en sjelden gang starter viskerne, og stopper dem dersom det ikke var behov.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Martins1

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:55
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:23
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 11:54Fullt lys i bynære strøk.
- nei bilen blender ned med en gang. Ikke antydning til fjernlys der det ikke trengs.
Da vet jeg ikke om du har prøvd nok? Den driter i gatelys hvertfall, og kjører på med langlys som gir ingen annen effekt enn at jeg ser skilter bedre. Jeg har nøyaktig samme opplevelse som @geear der.
Som sagt, dette er mine erfaringer etter en 2 timers tur. Turen gikk fra skumring til stappmørkt.

Jeg vet ikke om du har prøvd nok?
- nei det kommer nok episoder der fjernlysautomatikken ikke gjør som jeg vil. Opplevde dette også i går. Liker ikke at bilen blender ned når den ser en baklykt langt i det fjerne og at bilen blender ned så fort den ser et bittelite utelys i et mørklagt hus. Opplever at vår er ekstremt følsom for lys, men samtidig ikke for veiskilt og reflekser. Kort oppsummert.. jeg synes dette var dritbra i forhold til hva jeg kunne forvente - altså ut i fra det jeg har lest rundt om kring.
I løpet av 2 timer har du kun smakt på litt manglene med automatisk fjernlys. Men vi er jo forskjellige, og noen oppfatter ikke tingene geear beskriver som problematisk i det hele tatt. Jeg er derimot enig med geear.
Mitt største ankepunkt er at det gjerne tar 2-3 sekunder før fjernlyset går på når man har møtt biler på mørke smale landeveier. Jeg kjører derfor fornøyd med manuell styring av lysene.
Autoviskere fungerer som de skal, bortsett fra at de skrur seg på for sent ved kjøring ut av tunneler når det regner. Bilen vet når den er i tunnel og kunne med fordel startet viskerne i det man kjørte ut, hvis det var regn da man kjørte inn. Bedre at den en sjelden gang starter viskerne, og stopper dem dersom det ikke var behov.

Jeg er helt enig. Vi oppfatter ting forskjellig. Jeg synes ikke den 2-3 sekunders forsinkelsen var så ille, men dette har nok med fart å vei å gjøre? Vi har jo stort sett ikke et eneste strekk der vi passerer 60 på vei til hytta der det ikke er gatelys og som tidligere sagt, vår bil slår langlys av tvert det er antydning til gatelys og blender ikke ned for skilt og reflekser. Det er mer kritikkverdig at det kan være så mye forskjell fra bil til bil?

Handyman

Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:25..Vi har jo stort sett ikke et eneste strekk der vi passerer 60 på vei til hytta der det ikke er gatelys...
Litt satt på spissen: da klarer du deg jo nesten kun med nærslys. Ikke rart at du ikke synes forsinkelsen er et problem.
Mørke landeveier med mye kryssende vilt i 90 km/t krever noe annet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 11:54Fullt lys i bynære strøk.
- nei bilen blender ned med en gang. Ikke antydning til fjernlys der det ikke trengs.
Da vet jeg ikke om du har prøvd nok? Den driter i gatelys hvertfall, og kjører på med langlys som gir ingen annen effekt enn at jeg ser skilter bedre. Jeg har nøyaktig samme opplevelse som @geear der.
Dette er jo ønsket. Vil jo ikke at bilen skal bytte til nærlys fordi at det er gatelys. Så godt som alle utenom Tesla har denne irriterende virkemåten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:23Opplever at vår er ekstremt følsom for lys, men samtidig ikke for veiskilt og reflekser. Kort oppsummert.. jeg synes dette var dritbra i forhold til hva jeg kunne forvente - altså ut i fra det jeg har lest rundt om kring.
Det er stort sett litt større skilt (type skarp sving) og ellers mørke veier som gjør at det blendes ned på vår bil. Ellers er jeg enig, til å være ikke-matrix lys synes jeg automatikken fungerer bra, med unntak av forsinkelsen før de kommer på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Martins1

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:42
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:25..Vi har jo stort sett ikke et eneste strekk der vi passerer 60 på vei til hytta der det ikke er gatelys...
Litt satt på spissen: da klarer du deg jo nesten kun med nærslys. Ikke rart at du ikke synes forsinkelsen er et problem.
Mørke landeveier med mye kryssende vilt i 90 km/t krever noe annet.

Ja den forstår jeg. Men, jeg står på mitt. Dette var mye bedre enn fryktet og faktisk såpass bra at jeg skal si meg brukbart fornøyd sånn som det et nå.

Martins1

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:25
Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 12:23Opplever at vår er ekstremt følsom for lys, men samtidig ikke for veiskilt og reflekser. Kort oppsummert.. jeg synes dette var dritbra i forhold til hva jeg kunne forvente - altså ut i fra det jeg har lest rundt om kring.
Det er stort sett litt større skilt (type skarp sving) og ellers mørke veier som gjør at det blendes ned på vår bil. Ellers er jeg enig, til å være ikke-matrix lys synes jeg automatikken fungerer bra, med unntak av forsinkelsen før de kommer på.

Vi passerer noen slike på veien vi også. Disse store skiltene blir såpass opplyst av bilens lys at det nesten blir ubehagelig for den som kjører, men bilen vår blender ikke ned. Lurer på om jeg skal prøve å filme neste gang, men vet ikke når neste anledning blir.

Handyman

Sitat fra: Martins1 på lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:48Men, jeg står på mitt. Dette var mye bedre enn fryktet og faktisk såpass bra at jeg skal si meg brukbart fornøyd sånn som det et nå.
Det kan jo ingen diskutere med deg, siden ingen vet hvor dårlig du fryktet at det var.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Å komme fra en 10 år gammel fossil-bil til en Tesla vil nesten alltid være euforisk. For flere her som er på sin 2-3 Tesla så har euforien blitt dempet, og realitetene blitt mere merkbare. Tipper at antall aktive "medlemmer" i Tesla-delen av forumet representerer noe sånt som 0.2% av alle norske Tesla-eiere.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA