Hovedmeny

Overføre eierskap av bilen hos Tesla

Startet av OlaR, torsdag 19. oktober 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

OlaR

Bilen vår er registrert på kona, men det er jeg som "bryr meg" og sørger for all oppfølgning etc.  Jeg har tilgang via app'en, men jeg får ikke all den infoen hun får, og jeg får f. eks. ikke bestille Premium Connectivity og jeg får ikke se ladehistorikk el. l.

Spørsmålet mitt er om bilen kan overføres til meg i Tesla-systemene uten at den blir omregistrert hos Biltilsynet, og hvordan dette i så fall må gjøres?

Takknemlig for svar.  :)

TB

Ikke helt svar på spørsmålet, men..
Om du ønsker å endre kjøretøyets registrerte eier eller legge til medeier vil ektefeller ikke behøve å betale omregistreringsavgift. Er det lån på bilen vil jeg tro kreditor må informeres. Samme med forsikring.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Handyman

Sitat fra: OlaR på torsdag 19. oktober 2023, klokken 22:37Bilen vår er registrert på kona, men det er jeg som "bryr meg" og sørger for all oppfølgning etc.  Jeg har tilgang via app'en, men jeg får ikke all den infoen hun får, og jeg får f. eks. ikke bestille Premium Connectivity og jeg får ikke se ladehistorikk el. l.

Spørsmålet mitt er om bilen kan overføres til meg i Tesla-systemene uten at den blir omregistrert hos Biltilsynet, og hvordan dette i så fall må gjøres?

Takknemlig for svar.  :)
Spør Tesla i appen under Service->annet
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

"Eierskapet" i app henger ikke sammen med registrert eier. Kona di må gå i sin app og velge å overføre bilen til deg, taste inn din mailadresse, og så bekrefter du overføringen. Så må du legge henne til som sjåfør i appen din etterpå.

Rimelig sikker på at dette kan gjøres helt uavhengig av omregistrering.

Så får du kose deg med å betale for supercharging og premium connectivity i stedet for henne.  ;D

Handyman

Sitat fra: geear på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:57"Eierskapet" i app henger ikke sammen med registrert eier. Kona di må gå i sin app og velge å overføre bilen til deg, taste inn din mailadresse, og så bekrefter du overføringen. Så må du legge henne til som sjåfør i appen din etterpå.

Så får du kose deg med å betale for supercharging og premium connectivity i stedet for henne.  ;D
Det er helt rett, og jeg glemte da jeg svarte tidligere at det bare er å gjennomføre et eierbytte i Teslas systemer:
https://www.tesla.com/no_no/support/second-hand-purchase

Ang betaling; ... når man er gift har man vel felles økonomi uansett ;-)

sjokomelk

Bare vær obs på at hvis du har noen fordeler hos Tesla som første eier, så forsvinner disse ved overføring/"salg" av bilen. Jeg som har en 2017-modell hvor jeg fikk med gratis supercharging i hele mitt eierskap av bilen ville mistet dette hvis jeg overførte eierskapet til partneren min.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ellemelle

Du trenger vel ikke å si noe til Tesla i det hele tatt?

Admin/eier er knyttet til mailadressen man logger inn med. Så derfor er det bare for kona å endre mailadressen til din mailadresse i profilen, da vil du logge på som admin.
Så kan du legge inn kona som sjåfør med hennes mailadresse.

Ja, det vil stå kona sitt navn i din profil hos Tesla, men det betyr vel ingenting.

Handyman

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 21. oktober 2023, klokken 11:07Du trenger vel ikke å si noe til Tesla i det hele tatt?

Admin/eier er knyttet til mailadressen man logger inn med. Så derfor er det bare for kona å endre mailadressen til din mailadresse i profilen, da vil du logge på som admin.
Så kan du legge inn kona som sjåfør med hennes mailadresse.

Ja, det vil stå kona sitt navn i din profil hos Tesla, men det betyr vel ingenting.
Absolutt en mulig lsøsning. Man kan vel også endre e-postadressen i kontoen. I tillegg kan vel begge logge inn med samme hovedbruker?

Rosstopher

Ja, her i huset har kun jeg konto hos Tesla, og kona bare logger seg inn på min konto i appen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

geear

Ja, tror til og med man får endret navn etterhvert, vet slik overføring og endring av mailadresse har blitt gjort av en del for å beholde gratis superlading på biler som kun har det under første eier. Har man kun en Tesla så kan man gi bort Tesla-kontoen uten at det betyr stort. Kan hende det har blitt innstramminger.

Men er det ikke gratis superlading eller premium connectivity så har det nok ikke noen annen betydning enn at man "mister" servicehistorikk om den overføres.

OlaR

Sitat fra: geear på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:57"Eierskapet" i app henger ikke sammen med registrert eier. Kona di må gå i sin app og velge å overføre bilen til deg, taste inn din mailadresse, og så bekrefter du overføringen. Så må du legge henne til som sjåfør i appen din etterpå.

Den "kosen" har jeg allerede, så det kan jeg leve med.  ;D

OlaR

Men takk til alle for nyttige innlegg/kommentarer!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA