Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av tomrh, søndag 09. desember 2012, klokken 10:09

« forrige - neste »

tomrh

Vi skal med hurtigbåten ut fra piren i morgen lørdag med retur søndag ettermiddag. Hadde vært kjekt å fått parkere med lading mens vi er bortreist så vi har strøm nok til hjemturen søndag, men ser av ladestasjoner.no at det er 3-timers begrensning på elbil-plassene. Gjelder dette i helgen også?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Jeg snakket med Pirsenteret ANS. De sier 3-timers begrensningen gjelder alltid, men siden parkeringsplassen er lite brukt i helgene var det ok for dem at jeg stod der fra lørdag til søndag denne ene gangen. Det var kjærkomment å kunne komme til fullt oppladet og forvarmet bil i går ettermiddag! :)

Generelt burdte jo 3-timers regelen for elbilplassene der oppheves i helgene, nettopp fordi parkeringsplassen er lite brukt og plassene står tomme. Det er utrolig praktisk for de som bor litt utenfor Trondheim og skal på helgetur med Kystekspressen eller Hurtigruta å kunne sette bilen igjen på lading. Hvis Trøndelag Elbilforening er enig kunne dette kanskje blitt tatt opp med Pirsenteret?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hma

Det er Trondheim Havn som forvalter grunnen og ladeplassene på Pir. Trondheim Parkering håndhever parkeringsbestemmelsene, så "godkjenningen" du fikk fra Pir Management hadde ingen verdi.

Jeg vil oppfordre samtlige av våre medlemmer som lader i Trondheim til å være ekstra varsom i forbindelse med ladetid.

Det viser seg at Trondheim Parkering, på oppdrag fra Trondheim Havn, nylig har innledet en offensiv mot el-bilister som overskrider maksimum ladetid. Det aksjoneres planmessig og målrettet. Parkeringsetaten møter opp (med sine iMiev's) rundt klokken 09, fotograferer el-biler som lader og noterer ventilposisjoner. Deretter returnerer de 3 timer senere for å utstede kr 600 i mulkt. Jeg har nylig sett flere eksempler på dette.

En kollega fant en lite hyggelig gul lapp på pusseren, da han møtte opp for å flytte bilen etter 3 timer og 15 minutter. Undertegnede har også nylig fått føle pisken.

Som tiltak har Elbilforeningen skrevet brev til Trondheim Havn og Trondheim Parkering og flagget behov for endring og bedt om snarlig dialog.

Minimumskravet er likebehandling i forhold til betalt parkering (som har makstid på 5 timer). Hovedmålet er å få endret de særtrønderske bestemmelsene til å komme til samme standard og nivå som Oslo Kommune praktiserer. Der kan man stort sett være trygg på at man kan lade ferdig i løpet av arbeidsdagen eller i løpet av natta.
Elbilforeningen vil også forfølge dette politisk, mot bystyrets miljøutvalg.

Inntil videre - vær nøye med ladetid i Trondheim og spesielt ved Pir. Om du må lade over 3 timer må du kjøre bilen ut/inn slik at ventilene endrer posisjon (eventuelt dokumentere flyttingen med foto).

Hilsen
Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Undertegnede har nylig hatt møte med Trondheim Havn i regi av Trøndelag Elbilforening.
Der ble det orientert om virksomheten til Norsk Elbilforening, gitt litt praktisk informasjon om elbilisters hverdag, samt hvilke utfordringer som foreligger.

Vi ønsker primært å øke parkeringstid ved sentrumsnære ladeplasser og oppnå likebehandling sammenlignet med betalbare parkeringsplasser. I sentrum av Trondheim er det 5 timer.

Trondheim Havn var langt på vei positive til å øke ladetiden på sine 6 ladepunkt til 5 timer.

Dog kunne de ikke love noe ytterligere utbygging av kapasitet. Det er jo synd da Trondheim Havn leier ut massive parkeringsarealer som i hovedsak benyttes av fossilbiler.
Jeg luftet forslag om at Trondheim Havn kunne stilte krav om at en gitt andel av deres leietakere var elbiler. Da kunne kostnad for utbygging av ladepunkt samt strøm bakes inn i den årlige leien (som jeg tror ligger på ca 10'000 per bil!!!)

Ellers, om våre medlemmer skulle ha midlertidig behov for å parkere sine elbiler over lengre tid, kan de kontakte Trondheim Havn www.tih.no. De lovet å være behjelpelig med å tilrettelegge.


Hilsen
Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tomrh

Sitat fra: hma på tirsdag 04. desember 2012, klokken 14:53
Undertegnede har nylig hatt møte med Trondheim Havn i regi av Trøndelag Elbilforening.
...
Ellers, om våre medlemmer skulle ha midlertidig behov for å parkere sine elbiler over lengre tid, kan de kontakte Trondheim Havn (www.tih.no. De lovet å være behjelpelig med å tilrettelegge.
Det er jo strålende! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hma

Sitat fra: hma på tirsdag 04. desember 2012, klokken 14:53
Ellers, om våre medlemmer skulle ha midlertidig behov for å parkere sine elbiler over lengre tid, kan de kontakte Trondheim Havn www.tih.no. De lovet å være behjelpelig med å tilrettelegge.
Ved kontakt kan man referere til trafikkinspektør Sølvi Frengen ved Trondheim Havn.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Man skal aldri slutte å forundre seg, og man skal aldri ta noe på forskudd!

Det er lærdommet etter å ha introdusert Norsk Elbilforening for Trondheim Havn (forøvrig eid av Trondheim Kommune og Orkdal Kommune). Utkommet av tidligere nevnte møtet var ganske klart; en muntlig avtale og forståelse av at parkeringstiden ved ladestasjonene på Pir skulle økes fra 3 til 5 timer.

Hva skjer så?
Jo, Trondheim Havn tar en elegant manøver og forbyr i stedet gratisparkering for elbiler på deres betalingsparkeringsarealer.
De har sågar spandert på eget skilt og flyers for å understreke sitt budskap.

Utvidet ladetid har jeg ikke sett noe til.


Til de av dere som ikke er lokalkjent, så forvalter Trondheim Havn byens største parkeringsarealer, benyttet i hovedsak av fossile privatbiler. Disse genererer naturligvis massiv trafikk i området, og bidrar til forringet luftkvalitet - hvilket er et stort problem (bare prøv å sykle en tur igjennom byen en vinterdag).

Fra oblatplasser tjener Trondheim Havn rundt 10'000 kroner per plass per år, mens ad-hoc parkering bringer inn tilsvarende satser som fra øvrig gateparkering. Jeg anslår at de disponerer så mye som 200-400 plasser.

Med utgangspunkt i at Trondheim Havn tjener store penger på sitt parkeringstilbud, som til samme tid generer vesentlige trafikkale problemer og økt luftforrurensing, så er det oppsiktvekkende at de ikke er villige til å bidra med så mye som en krone til å bygge ut lade- og parkeringstilbud for elbiler.
På sine nettsider skryter de jo tross alt over å være 'miljøfyrtårn', og skriver "Bruk plassene – da kan det bli flere!". Det burde i stedet stått "Bruk plassene - og vi bøtlegger deg"...
http://trondheimhavn.no/nyhet/6-ladepunkter-for-elbil-pa-brattora-703.aspx


Vennlig hilsen
Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hma

Det har tatt meg noen uker med gremmelse før overstående ble nedtegnet.

Neste skritt videre tror jeg bør være ny dialog med Trondheim Havn...
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Martin-

2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Laban

Jeg har fra tid til annen møter på Pir-senteret og oppdaget til min forskrekkelse at det var kommet ny undertekst på P-skiltene hvor det stod "Mot avgift - Gjelder også el-kjøretøy" (Skulle tatt bilde, men ble litt satt ut og hadde det travelt). Det var bare flaks at jeg parkerte rett ved siden av skiltet, ellers hadde jeg ikke sett det. P-automaten virket ikke, så jeg stod der hele dagen uten noen reaksjon  ;).

Men det jeg undres over er om kommunen (-e hvis det er Orkdal og Trondheim som eier dette området sammen)bare kan etablere et privat p-selskap som er 100% kommunalt eid (en eller flere kommuner - eller om det er en eller flere 100% eide kommunale selskaper burde ikke spille noen rolle) og dermed se bort fra at el-kjøretøy er fritatt for avgift på kommunale plasser?   

Da er det bare for alle kommuner å etablere et 100% eid "privat" parkeringsselskap som kan drive etter privatrettslige p-regler, og kreve betaling for parkering av el-kjøretøy - skifte ut blått skilt med hvit P til svart skilt med hvit P.

Jeg trodde faktisk at offentlig parkering (dvs 100% eid av det offentlige) uansett organisasjonsform, var offentlig parkering og gratis for el-kjøretøy, men tar muligens feil der? (For meg er stats- og kommuneeide selskap offentlige så jeg blir bare litt forvirret ;))

Uansett så er det uaktuelt å betale for parkering ved Pir-senteret, så da får jeg heller gå et lite stykke og håpe på at møtene ikke varer mer enn 5 timer.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA