Fersk TMY eier - erfaringer så langt- etter to mnd

Startet av Kokos, torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43

« forrige - neste »

geear

Y er på ikke noen perfekt bil, men syns det virker litt som noen her forsøker å bruke Teslaen slik man "alltid" har brukt biler. Lurt å sette seg inn i bruk av rattkontroller og talekontroll for å unngå bruk av skjermen under kjøring. Har enda til gode å treffe på en talekontroll som er bedre enn i Teslaen. Selv Siri er langt bak Teslaen.

Otkristo

Sitat fra: ProsjektX på fredag 20. oktober 2023, klokken 11:09Deler mange av dine erfaringer, som relativt ny i Tesla verdenen, med 2 måneders erfaring i TMY, har det kommet noen overraskelser, og skuffelser underveis.

- Ingen automatikk for auto omluft i tunneler, som mange andre biler, bla Kia/Hyundai
- Litt dårlige seter
- Ingen ventilasjon i seter. Plastikk "skinn"
- Ikke "blended brakes" som alle andre, at regenerering følger bremsepedalpådrag, med mulighet for innstillinger
- Savner "auto-regen" fra Hyundai/Kia, hvor bilen bremser på regenerering automatisk (radar) etter forankjørende når gasspedalen slippes
- Ikke fotoboksvarsler
- Ikke frontkamera eller p-sensorer
- Ikke 360 kamera, eller mulig å vise kameraer som peker fremover (må kjøre på noen veldig trange plasser)
- Litt for mye hjulstøy (romling), dårligere enn f.eks Ioniq 5, og sikkert mye annet
- Litt utdatert design
- Kjedelige lakkfarger
- Veldig dårlig fjernlysautomatikk (alle andre leverer bedre vil jeg påstå)
- Mange uforklarlige oppbremsninger på adaptive cruise. Kan skape farlige situasjoner
- Det værste er egentlig at jeg synes SW interface er mye dårligere enn jeg hadde trodd. "Alle" hyper hvor bra Tesla er, men
-- Små knapper, vanskelig å navigere under kjøring
-- mangler helhetlig tanke rundt layout og bruk. Det virker som om de har glemt at sjåføren er brukeren. Interfacet funker for en tablet, men ikke for bil hvor fokus skal være primært på veien. Viktig info og navigering må være så nærme synsfeltet på veien som mulig
-- viktig info som vindusvisker og lysinnstillinger kommer som pop-up nede til venstre, og må ta fokus vekk fra vei
-- Skype integrasjon er dårlig, med knapper og layout over hele skjermen slik at man må trykke over hele skjermen for å navigere, også helt til høyre
-- ingen DAB kanal-media
-- => Dette kunne vært gjort mye bedre. Men de har ihvertfall brukt tid til virtuelle prompeputer  :'(

+ God plass
+ Effektiv
+ Sprek nok (selv om LR føles litt slapp etterhvert..)
+ deilig å slippe nøkler / keyfob
+ lave servicekostnader
+ ok pris

=> Alt i alt er TMY en "folkevogn", og det må man bare akseptere, på godt og vondt. Om jeg ville valgt TMY igjen? Det kommer an på både alternativer og pris som måtte eksistere om 1 -2 år.

Fasinerende lesing. Med så mange «mangler» så kjøpte du Tesla likevel.  Artig.
Prøvekjørte du Teslaen før du kjøpte ?

Nimrad

Sitat fra: geear på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:59Y er på ikke noen perfekt bil, men syns det virker litt som noen her forsøker å bruke Teslaen slik man "alltid" har brukt biler. Lurt å sette seg inn i bruk av rattkontroller og talekontroll for å unngå bruk av skjermen under kjøring. Har enda til gode å treffe på en talekontroll som er bedre enn i Teslaen. Selv Siri er langt bak Teslaen.
Mener du det? Jeg syns den er mye verre. Den forstår ikke min rogalandsdialekt i motsetning til både Google, Amazon og Apple sine. Den forstår ikke at jeg sier "Ring XXX mobil", så jeg må trykke på mobil på skjermen. 70% av det jeg prøver å gjøre forstår den ikke(det er jo stort sett litt mer kompliserte kommandoer). Jeg har prøvd aktivt en stund og misliker den veldig.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Nimrad på fredag 20. oktober 2023, klokken 19:02
Sitat fra: geear på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:59Y er på ikke noen perfekt bil, men syns det virker litt som noen her forsøker å bruke Teslaen slik man "alltid" har brukt biler. Lurt å sette seg inn i bruk av rattkontroller og talekontroll for å unngå bruk av skjermen under kjøring. Har enda til gode å treffe på en talekontroll som er bedre enn i Teslaen. Selv Siri er langt bak Teslaen.
Mener du det? Jeg syns den er mye verre. Den forstår ikke min rogalandsdialekt i motsetning til både Google, Amazon og Apple sine. Den forstår ikke at jeg sier "Ring XXX mobil", så jeg må trykke på mobil på skjermen. 70% av det jeg prøver å gjøre forstår den ikke(det er jo stort sett litt mer kompliserte kommandoer). Jeg har prøvd aktivt en stund og misliker den veldig.
Sitat fra: Nimrad på fredag 20. oktober 2023, klokken 19:02
Hjelpes. Kanskje et hint om at uttalen din er grautete... (fleip). Jeg er veldig imponert over hva den gjenkjenner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Nimrad på fredag 20. oktober 2023, klokken 19:02Mener du det? Jeg syns den er mye verre. Den forstår ikke min rogalandsdialekt i motsetning til både Google, Amazon og Apple sine. Den forstår ikke at jeg sier "Ring XXX mobil", så jeg må trykke på mobil på skjermen. 70% av det jeg prøver å gjøre forstår den ikke(det er jo stort sett litt mer kompliserte kommandoer). Jeg har prøvd aktivt en stund og misliker den veldig.
Merkelig. Som utflyttet nordmøring som har bodd både på Sørlandet, i Troms og på Østlandet med skikkelig blandingsdialekt så skjønner Teslaen meg helt strøkent.

Men man må kjenne talekommandoene. F.eks må man si "kjør til", ikke "naviger til" som med Siri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 06:50Merkelig. Som utflyttet nordmøring som har bodd både på Sørlandet, i Troms og på Østlandet med skikkelig blandingsdialekt så skjønner Teslaen meg helt strøkent.

turf :+1:  he he det betyr jo bare at det er flere som deg det.... slik at systemet har fanget opp også din dialekt... og det er je veldig bra da. 

Vaduz

Ja det her er litt typisk 2mnd klage, gleden over ny bil har lagt seg og du merker at noen ting ikke er «som før». Nå er det jo veldig mange late adopters som skal ha elbil for første gang og da er kanskje toleransen for omstilling litt lavere også.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på lørdag 21. oktober 2023, klokken 07:47Ja det her er litt typisk 2mnd klage, gleden over ny bil har lagt seg og du merker at noen ting ikke er «som før». Nå er det jo veldig mange late adopters som skal ha elbil for første gang og da er kanskje toleransen for omstilling litt lavere også.
Veldig mange som bare vil at ting skal virke som de alltid har gjort. Personlig liker jeg å finne ut hvordan ting virker. Krever litt innsats til å begynne med, men gjør hverdagen mye enklere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 07:53Veldig mange som bare vil at ting skal virke som de alltid har gjort. Personlig liker jeg å finne ut hvordan ting virker. Krever litt innsats til å begynne med, men gjør hverdagen mye enklere.
Godt sagt :+1:

Får frem barnet i meg og nysgjerrig er jeg jo....

Litt som han nordmannen her:

#lørdagsmorgenhumor :D

Uten mat

Det var en gang svensken, dansken og nordmannen som skulle gå til skogs, men de hadde ikke med seg mat, så de måtte finne.

Først gikk dansken og da han kom til et banantre hørte han en stemme som sa: – 123 så spiser jeg deg!

Da dansken hørte dette, løp han hjem. Da han kom tilbake skulle svensken gå. Han gikk til banantreet og hørte plutselig en stemme: – 123 så spiser jeg deg! Svensken ble så redd at han løp tilbake til nordmannen, mens han skalv i buksene.

Nordmannen gikk også inn i skogen og fant tilfeldigvis det samme banantreet og hørte en stemme som sa: – 123 så spiser jeg deg!

Nordmannen var nysgjerrig så han gikk opp for å se hva det var. Da han kom opp så så han en ape med en banan i hånden som sa: – 123 så spiser jeg deg!

:D

ProsjektX

Sitat fra: Otkristo på fredag 20. oktober 2023, klokken 18:21Fasinerende lesing. Med så mange «mangler» så kjøpte du Tesla likevel.  Artig.
Prøvekjørte du Teslaen før du kjøpte ?
Tja, 1 time prøvekjøring, ikke så lett å avdekke alt da, noen ting tar litt tid å oppdage og finne ut av. Dette er ikke mangler mener du, ettersom du skriver "mangler"? Uansett, prøver også å bringe litt balanse til fan-boy'sa som vanskelig inrømmer at TMY og TM3 er folkevogner, som har mange mangler fra hva man forventer av en moderne bil i dag. Bilen er et kompromiss per i dag. Ble lei av Ioniq5 som forrige bil, som på mange måter er bedre utstyrt, men garantisaker og lange deletider så hevet jeg det kjøpet etterhvert.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Nimrad

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 06:50Men man må kjenne talekommandoene. F.eks må man si "kjør til", ikke "naviger til" som med Siri.
Og det mener jeg viser hvor lite smart den er. Den er bare helt enkelt programmert til helt spesifikke kommandoer. Det er problemet når en bilprodusent skal gjøre alt selv. Jeg merker det på kartene også. Siden Tesla lager sine egne funksjoner så mangler den spesifikke ting som både Apple og Google har. Å søke opp nærmeste "bensinstasjon", eller "matbutikk" går ikke. Det må jeg gjøre via mobiltelefonen og sende til bilen.
For all del, oppsummert er infotainment og de smarte funksjonene bedre enn andre bilmerkers selvutviklede systemer, men de som har skjønt at det gir mening med CarPlay/Android Auto får masse funksjoner vi mangler i Tesla. Når jeg kjører Seat Mii-en har jeg mobilen foran og enkel knapp for å åpne garasjeport via Home Assistant eksempelvis. Det hadde jeg også på 2017 Outlander med Apple CarPlay. På Tesla har jeg null muligheter til det. Jeg kan heller ikke styre PodMe/podcast-appene i Teslaen, så der må jeg huske å sette på det jeg vil før jeg begynner å kjøre.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

ProsjektX

Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:53
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 06:50Men man må kjenne talekommandoene. F.eks må man si "kjør til", ikke "naviger til" som med Siri.
Og det mener jeg viser hvor lite smart den er.
Dette er også mitt ankepunkt, å måtte huske spesifikke ord, når det er et utall synonymer og måter å uttrykke hva man vil så er det ikke bra nok implementert. Min forståelse var at Tesla var lysår foran på SW, men det har åpenbart vært mye buzz bare
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:39TMY og TM3 er folkevogner, som har mange mangler fra hva man forventer av en moderne bil i dag.

Det er godt vi er forskjellige, for jeg tenker nøyaktig det samme om andre produsenter. Jeg blir oppgitt når jeg ser at produsenter som VW og Toyota selger biler til en halv million uten grunnleggende utstyr som elektrisk bakluke, elektrisk justerbare seter og nogenlunde fungerende infotainment.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Nimrad

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:50Min forståelse var at Tesla var lysår foran på SW, men det har åpenbart vært mye buzz bare
De var lysår foran andre bilprodusenter. Så hentet flere bilprodusenter seg inn. Og så begynte man å sammenligne mot selskap som er mye bedre på software (Apple og Google), så havnet de plutselig bakpå. De er fortsatt foran på veldig mye da. Overlegen app-styring, rekkeviddeestimeringen er veldig god og OTA fungerer smertefritt. Men det finnes til dels store ulemper med at de skal utvikle alt selv. Bare se på Apple Maps hvor lenge verdens største selskap trengte for å utvikle noe som kunne måle seg med Google.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:50
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:53
Og det mener jeg viser hvor lite smart den er.
Dette er også mitt ankepunkt, å måtte huske spesifikke ord, når det er et utall synonymer og måter å uttrykke hva man vil så er det ikke bra nok implementert. Min forståelse var at Tesla var lysår foran på SW, men det har åpenbart vært mye buzz bare
Litt uenig her. Hvis den kun var programmert til å forstå helt spesifikke kommandoer, så er det litt rart at for eksempel "rumpa mi er kald" skrur på setevarmen. "Jeg fryser" hever kupetemperatuen. Det er MANGE slike eksempler som peker mot at det ikke bare er kodet spesifikke kommandoer. Tesla sier også litt om det her:
https://www.tesla.com/no_no/support/voice-commands

Egen tråd med kommandoer:
https://elbilforum.no/index.php?topic=50938.0

Noen artige lister:
https://www.notateslaapp.com/tesla-voice-commands/
https://www.reddit.com/r/TeslaModel3/comments/sbvu63/any_more_funny_voice_commands/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA