Fersk TMY eier - erfaringer så langt- etter to mnd

Startet av Kokos, torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:53For all del, oppsummert er infotainment og de smarte funksjonene bedre enn andre bilmerkers selvutviklede systemer, men de som har skjønt at det gir mening med CarPlay/Android Auto får masse funksjoner vi mangler i Tesla. Når jeg kjører Seat Mii-en har jeg mobilen foran og enkel knapp for å åpne garasjeport via Home Assistant eksempelvis. Det hadde jeg også på 2017 Outlander med Apple CarPlay. På Tesla har jeg null muligheter til det. Jeg kan heller ikke styre PodMe/podcast-appene i Teslaen, så der må jeg huske å sette på det jeg vil før jeg begynner å kjøre.
Muligheten til CarPlay er selvfølgelig kjekt, men foretrekker Tesla sine integrerte apper.

Vi har CarPlay på e-tron, og der bruker jeg det til alt siden det funker bedre enn Audi sine integrerte. Men CarPlay gir en dårlig brukeropplevelse totalt siden UX er så annerledes.

Selvfølgelig, skulle gjerne hatt mulighet for CarPlay til HA o.l, men akkurat det kan man jo kjøre i nettleseren på Tesla og, eller på klokka...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Nimrad på fredag 20. oktober 2023, klokken 19:02
Sitat fra: geear på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:59Y er på ikke noen perfekt bil, men syns det virker litt som noen her forsøker å bruke Teslaen slik man "alltid" har brukt biler. Lurt å sette seg inn i bruk av rattkontroller og talekontroll for å unngå bruk av skjermen under kjøring. Har enda til gode å treffe på en talekontroll som er bedre enn i Teslaen. Selv Siri er langt bak Teslaen.
Mener du det? Jeg syns den er mye verre. Den forstår ikke min rogalandsdialekt i motsetning til både Google, Amazon og Apple sine. Den forstår ikke at jeg sier "Ring XXX mobil", så jeg må trykke på mobil på skjermen. 70% av det jeg prøver å gjøre forstår den ikke(det er jo stort sett litt mer kompliserte kommandoer). Jeg har prøvd aktivt en stund og misliker den veldig.
Ja! - og ironisk nok så er jeg rogalending selv. Har hatt en del biler med "talekontroll", og før Tesla var alt ubrukelig. Model X med MCU1 fungerte delvis en periode, men ble etterhvert ødelagt. Da jeg fikk bil med MCU2 (og MCU3) var det en ny verden. Jeg har iPhone og airpods og er allikevel overhodet ikke venn med Siri. Savner så enkle ting som å få henne til å justere volum, neste sang på Spotify eller lignende.

Syns det funker omtrent uansett hva jeg ber Tesla kjøre til, enten det er i formatet "Kjør til gatenavn nummer 36" eller "Kjør til Biltema Sandnes".

Nimrad

Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:44Selvfølgelig, skulle gjerne hatt mulighet for CarPlay til HA o.l, men akkurat det kan man jo kjøre i nettleseren på Tesla og, eller på klokka...
Det er ikke bare Home Assistant, men jeg hører alltid på podcast eller lydbok når jeg kjører som eksempel. Det er umulig å navigere i disse appene over bluetooth. På CarPlay har jeg tilgang til både å navigere (som oftest er det bare å starte appene) og bruke en del andre funksjoner som hastighet på lesing og spoling 10sek frem og tilbake. Det er veldig tungvint å måtte gjøre dette på selve mobilen i Tesla. Bluetooth egner seg ikke til annet enn som handsfree spør du meg, og det burde Tesla innsett, eller så må de få på plass en app store.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

turfsurf

Sitat fra: Nimrad på søndag 22. oktober 2023, klokken 14:08Det er ikke bare Home Assistant, men jeg hører alltid på podcast eller lydbok når jeg kjører som eksempel. Det er umulig å navigere i disse appene over bluetooth. På CarPlay har jeg tilgang til både å navigere (som oftest er det bare å starte appene) og bruke en del andre funksjoner som hastighet på lesing og spoling 10sek frem og tilbake. Det er veldig tungvint å måtte gjøre dette på selve mobilen i Tesla. Bluetooth egner seg ikke til annet enn som handsfree spør du meg, og det burde Tesla innsett, eller så må de få på plass en app store.
Bytte apper funker ikke nei, men spoling 15-30 sek o.l fungerer ihvertfall fint på PodMe og Apple Podcasts hos meg.  Men ja, podcasts er noe jeg gjerne skulle hatt integrert. Virker fint i Spotify i det minste.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hamkeng

Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:53
Sitat fra: turfsurf på lørdag 21. oktober 2023, klokken 06:50Men man må kjenne talekommandoene. F.eks må man si "kjør til", ikke "naviger til" som med Siri.
Og det mener jeg viser hvor lite smart den er. Den er bare helt enkelt programmert til helt spesifikke kommandoer. Det er problemet når en bilprodusent skal gjøre alt selv. Jeg merker det på kartene også. Siden Tesla lager sine egne funksjoner så mangler den spesifikke ting som både Apple og Google har. Å søke opp nærmeste "bensinstasjon", eller "matbutikk" går ikke. Det må jeg gjøre via mobiltelefonen og sende til bilen.
For all del, oppsummert er infotainment og de smarte funksjonene bedre enn andre bilmerkers selvutviklede systemer, men de som har skjønt at det gir mening med CarPlay/Android Auto får masse funksjoner vi mangler i Tesla. Når jeg kjører Seat Mii-en har jeg mobilen foran og enkel knapp for å åpne garasjeport via Home Assistant eksempelvis. Det hadde jeg også på 2017 Outlander med Apple CarPlay. På Tesla har jeg null muligheter til det. Jeg kan heller ikke styre PodMe/podcast-appene i Teslaen, så der må jeg huske å sette på det jeg vil før jeg begynner å kjøre.

Jeg styrer PodMe ( og andre podkast apper) via Android Auto i nettleseren. Se bilde.

Bilde

Flere måter å få tilgang til Android Auto, men det letteste er å innstallere tesAA på telefonen: https://play.google.com/store/search?q=tesaa&c=apps&hl=en

Tesla Model YP 2023
Tesla Model 3LR 2021
Solgt - Citroen ë-C4 Shine
Peugeot e208 GT
Solgt - Leaf Tekna 2014
Solgt - Peugeot iOn 2014 til kona

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA