Fersk TMY eier - erfaringer så langt- etter to mnd

Startet av Kokos, torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43

« forrige - neste »

Kokos

Jeg er ikke spesielt opptatt av bil generelt, viktigste for meg er at bilen passer mine behov og at den er økonomisk forsvarlig. De siste 6 årene har vi hatt en Skoda Octavia 2015 modell, så det var nå på tide å oppgradere bilparken. Viktig å presisere at selv om jeg selv ikke er en bilfyr så har jeg mange venner som er over snittet interessert så har en god del erfaring med biler som både er dyrere og finere.
Det er nå snart to mnd siden jeg overtok min 2022 modell TMY og har i løpet av denne korte tiden gjort meg noen erfaringer, både gode og dårlige, samt noen undringer som jeg håper noen har noen gode løsninger på.
Pluss:
-   Jeg kjøpte bilen usett på finn, så var veldig spent på hvordan bilen så ut i virkeligheten. Har jo sett mange videoer på youtube om store gap på deksler, dårlig lakk jobb, skrangling, materialvalg etc. Jeg må si jeg ble meget positivt overrasket over alle disse tingene. For meg virker det som en godt skrudd sammen bil, ingen store gap eller dårlig lakk.
-   Utrolig behagelig å ikke lenger gå rundt med bilnøkler i lomma, syntes appen til Tesla fungerer utmerket. Med kodelås på utgangsdøra og nøkkelfri bil slipper kunne vi skru ned nøkkelskapet i gangen.
-   Innstillingsmuligheter, og tilpasninger til sjåfører er veldig behagelig, samt Easy Entry er en fiffig løsning jeg ikke har vært borte i før.
Minus:
-   Skiltgjenkjenningsfunksjonen kunne like gjerne vært skrudd av, eller er det en bug her som ikke er fikset? På Skodaen fra 2015 var denne funksjonen MYE bedre. Merkelig at Tesla som er såpass gode på teknologi ikke klarer å lese skilt.
-   Alarmer i huet og ræva. Skulle gjerne kunne skrudd av alarmer som går i tide og utide. Syntes alarmene går altfor tidlig når man er på «vei» ut av kjørebanen. Noen som har en fix på det så skrik ut.
-   Jeg er 190 høy og setene blir for korte i lårene for min del. For kona som er 170 er de perfekt, men jeg skulle gjerne hatt mulighet for å trekke ut en lårstøtte som det finnes i de fleste nye biler.
-   Sikten bakover er mildt sagt dårlig. Jeg er kanskje bortskjemt med å komme fra en vanlig stasjonsvogn med god sikt, men syntes fortsatt den er nokså dårlig. Ikke vært borte i noen biler tidligere med tilsvarende sikt, bortsett fra Honda Civic med delt bakrute.
-   Vindusviskere som skrur seg av og på. Har skjønt at dette er et vanlig problem, virker enkelt å løse i mitt hode, men tydeligvis ikke. Regnsensoren på Skodaen var bedre..
Undringer:
-   Har skjønt at i nyere modeller så er det festekroker i bagasjerommet. I min bil er det ikke et eneste sted å feste noe som helst. Vi har hundebur som vi må feste på et vis, noen som vet hvordan man kan løse dette? Noen som har bilde av noen løsninger?
-   Hvordan fjerne fluer fra frontfangeren? Det ser ut som en massakre etter en tur på motorvei, og fluene sitter mildt sagt godt fast. Tidligere i høst merket jeg også at frontruten var en populær plass for den siste hvile for disse irriterende jævlene, og brukte man ikke spylervæske med en gang ble de sittende der.

Konklusjon:
Før vi kjøpte bilen gjorde vi grundig research basert på våre behov opp mot pris. Vi ønsket oss en relativt ny bil, med hengerfeste, 4x4, ok rekkevidde, plass til hundebur. Valget falt altså på TMY.
Alt i alt er vi fornøyde. For min del er ikke TMY noen drømmebil, og jeg ble litt misunnelig da jeg satt meg inn i min kompis sin BMW iX3 med tanke på seter, kjørekomfort+++, men pris sett opp mot hva man faktisk får i en TMY syntes jeg det er et veldig godt kjøp.

derwaechter

Tusen takk! Det var spennende lesning for en som vurderer sterkt samme bil som erstatting til gamle Berlingoen.

Hvorfor gikk du for 2022 isteden for 2021 Modellen? Nyttelast eller andre grunner?

Og kan jeg spørre hvor mye km din hadde på klokka?

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Nimrad

Sitat fra: Kokos på torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43Hvordan fjerne fluer fra frontfangeren? Det ser ut som en massakre etter en tur på motorvei, og fluene sitter mildt sagt godt fast. Tidligere i høst merket jeg også at frontruten var en populær plass for den siste hvile for disse irriterende jævlene, og brukte man ikke spylervæske med en gang ble de sittende der.
Slik en: https://www.garasjetid.no/gloss-factory/170674_bun/fjern-fugleskitt-insekter-og-sevje-enkel-måte-å-fjerne-organisk-skitt
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Kokos på torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43Skiltgjenkjenningsfunksjonen kunne like gjerne vært skrudd av, eller er det en bug her som ikke er fikset? På Skodaen fra 2015 var denne funksjonen MYE bedre. Merkelig at Tesla som er såpass gode på teknologi ikke klarer å lese skilt.
Mobile Eye har patent på funksjonen, og etter Tesla at brøt samarbeidet med dem har Tesla utviklet sin egen løsning. Jeg antar at patentbeskyttelsen begrenser Teslas løsning på noen måter.
Sitat fra: Kokos på torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43-  Alarmer i huet og ræva.
Slå av de lydvarslene du kan og sett den i "Joe mode". Det hjelper noe.
Sitat fra: Kokos på torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43- Sikten bakover er mildt sagt dårlig.
Vanesak. Når man oppdager hvor bra ryggekameraet er, så tenker man lite over det.
Sitat fra: Kokos på torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43-  Vindusviskere som skrur seg av og på.
Prøv med hydrofobisk middel på glasset foran kameraene i frontruta. Jeg og min far har ikke problemer med viskerne og begge har behandlet rute, men svigerfar har problemer og han har ikke behandlet glass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nero

Nyttig lesning for oss som vurderer ny bil!

Er det lov å spørre hva du ga for bilen? Er innom finn innimellom men syns brukt prisene på model y er såpass høy at jeg heller vurderer å kjøpe helt ny. (Selvom jeg helst ville hatt med parkeringssensor)

eltex

Hvis viskerne dine går amok så hører jeg det kan  være fornuftig å rense regnsensor-området fra innsiden av ruta.  Jeg har ikke selv forsøkt dette men leser at noen har gjort dette med hell. https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/179z3jz/wipers_fixed/
Tesla ModelY LR 23

Kokos

Sitat fra: derwaechter på torsdag 19. oktober 2023, klokken 15:38Tusen takk! Det var spennende lesning for en som vurderer sterkt samme bil som erstatting til gamle Berlingoen.

Hvorfor gikk du for 2022 isteden for 2021 Modellen? Nyttelast eller andre grunner?

Jeg ville ha en bil som var så ny som mulig, med mest mulig garanti, ingen andre grunner. Bilen var ny i november 22, da jeg kjøpte den i september 23 hadde den gått 1600 km. Lite brukt med andre ord..

Kokos

Sitat fra: Nero på torsdag 19. oktober 2023, klokken 18:55Nyttig lesning for oss som vurderer ny bil!

Er det lov å spørre hva du ga for bilen? Er innom finn innimellom men syns brukt prisene på model y er såpass høy at jeg heller vurderer å kjøpe helt ny. (Selvom jeg helst ville hatt med parkeringssensor)

Jeg ga 508000. Bilen hadde da gått 1600 km på 10 mnd. Vi så også på ny TMY, men med vinterdekk ++ så ble det for kostbart for oss.

derwaechter

Sitat fra: Kokos på fredag 20. oktober 2023, klokken 09:24
Sitat fra: derwaechter på torsdag 19. oktober 2023, klokken 15:38Tusen takk! Det var spennende lesning for en som vurderer sterkt samme bil som erstatting til gamle Berlingoen.

Jeg ville ha en bil som var så ny som mulig, med mest mulig garanti, ingen andre grunner. Bilen var ny i november 22, da jeg kjøpte den i september 23 hadde den gått 1600 km. Lite brukt med andre ord..

Tror du glemte å legge til svar :-)
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Kokos

Sitat fra: derwaechter på fredag 20. oktober 2023, klokken 09:45
Sitat fra: Kokos på fredag 20. oktober 2023, klokken 09:24

Tror du glemte å legge til svar :-)

ProsjektX

Deler mange av dine erfaringer, som relativt ny i Tesla verdenen, med 2 måneders erfaring i TMY, har det kommet noen overraskelser, og skuffelser underveis.

- Ingen automatikk for auto omluft i tunneler, som mange andre biler, bla Kia/Hyundai
- Litt dårlige seter
- Ingen ventilasjon i seter. Plastikk "skinn"
- Ikke "blended brakes" som alle andre, at regenerering følger bremsepedalpådrag, med mulighet for innstillinger
- Savner "auto-regen" fra Hyundai/Kia, hvor bilen bremser på regenerering automatisk (radar) etter forankjørende når gasspedalen slippes
- Ikke fotoboksvarsler
- Ikke frontkamera eller p-sensorer
- Ikke 360 kamera, eller mulig å vise kameraer som peker fremover (må kjøre på noen veldig trange plasser)
- Litt for mye hjulstøy (romling), dårligere enn f.eks Ioniq 5, og sikkert mye annet
- Litt utdatert design
- Kjedelige lakkfarger
- Veldig dårlig fjernlysautomatikk (alle andre leverer bedre vil jeg påstå)
- Mange uforklarlige oppbremsninger på adaptive cruise. Kan skape farlige situasjoner
- Det værste er egentlig at jeg synes SW interface er mye dårligere enn jeg hadde trodd. "Alle" hyper hvor bra Tesla er, men
-- Små knapper, vanskelig å navigere under kjøring
-- mangler helhetlig tanke rundt layout og bruk. Det virker som om de har glemt at sjåføren er brukeren. Interfacet funker for en tablet, men ikke for bil hvor fokus skal være primært på veien. Viktig info og navigering må være så nærme synsfeltet på veien som mulig
-- viktig info som vindusvisker og lysinnstillinger kommer som pop-up nede til venstre, og må ta fokus vekk fra vei
-- Skype integrasjon er dårlig, med knapper og layout over hele skjermen slik at man må trykke over hele skjermen for å navigere, også helt til høyre
-- ingen DAB kanal-media
-- => Dette kunne vært gjort mye bedre. Men de har ihvertfall brukt tid til virtuelle prompeputer  :'(

+ God plass
+ Effektiv
+ Sprek nok (selv om LR føles litt slapp etterhvert..)
+ deilig å slippe nøkler / keyfob
+ lave servicekostnader
+ ok pris

=> Alt i alt er TMY en "folkevogn", og det må man bare akseptere, på godt og vondt. Om jeg ville valgt TMY igjen? Det kommer an på både alternativer og pris som måtte eksistere om 1 -2 år.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Håvar

Mye enig i det du skriver , men ang omluft har jeg aldri opplevd eksoslukt eller annen ulukt utenfra. Alt er filtrert ut eller stengt ute. Dersom det skulle ikke er noen automatisk omluftfunksjon trengs det i alle fall ikke.

Fantombrems har jeg ikke vært utfor de siste månedene, så her har sw blitt kraftig forbedret
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Ferry

Sitat fra: Kokos på torsdag 19. oktober 2023, klokken 12:43-   Hvordan fjerne fluer fra frontfangeren? Det ser ut som en massakre etter en tur på motorvei, og fluene sitter mildt sagt godt fast.

Kjøp insektfjerner. Spray på og la virke ei stund. Spyl eller tørk vekk. Må antagelig gnukke litt i tillegg. Deretter legger du på tilstrekkelig med beskyttelse i form av voks/polish/wtf. To lag minimum. Da blir det mye enklere å få løs neste gang.

Klykken

polish er ikke beskyttelse, men brukes til bl.a. ripefjerning. Voks, sealer og coating er det som beskytter lakken.

For å fjerne insekter kan man fukte en klut og legge over området. Vann løser opp proteiner, som de fleste slike kadaver er. Får kluten ligge lenge nok er det bare å ta den av og spyle litt så er det borte. Gnikker og gnur du vil du lage riper og stygg lakk. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Håvar på fredag 20. oktober 2023, klokken 14:15.... ang omluft har jeg aldri opplevd eksoslukt eller annen ulukt utenfra. Alt er filtrert ut eller stengt ute.
HEPA-filter fjerner det som trengs og det er ikke behov for resirk i tunnel. Selv i bak gamle diesellastebiler i lange tunneller kjenner man ikke noe.
Model Y renser lufta, og har derfor så og si ikke behov for resirk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA