Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade til 100%

Startet av Toppscorer, onsdag 18. oktober 2023, klokken 22:03

« forrige - neste »

Toppscorer

Dattera kjøpte en e-2008, hvordan juster man hvor mange prosent man skal lade opp?
... er det en skjult meny som man må bla i boka for å finne.

RJK

Sitat fra: Toppscorer på onsdag 18. oktober 2023, klokken 22:03Dattera kjøpte en e-2008, hvordan juster man hvor mange prosent man skal lade opp?
... er det en skjult meny som man må bla i boka for å finne.

Selv om franskmenn kan finne på lure ting, så tviler jeg sterkt på at de er så "lure".

Som regel finner du slikt under innstillinger for bilen, sannsynligvis noe som heter EV-innstillinger eller under meny for lading, fremdeles under innstillinger.

Når det er sagt, å lese bruksanvisninga, helst fra perm til perm, er et godt tips. Det er beste måten å lære bilens muligheter å kjenne. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Ref denne tråden hjelper det ikke å lese brukerhåndboken:

https://elbilforum.no/index.php?topic=60438.0
Sitat fra: Contango på lørdag 04. juni 2022, klokken 19:35Jeg har ikke sett det. Av alle biler vi har hatt er det kun Tesla som har hatt den muligheten. Stellantis bilene mangler jo også noe så elementært som ladegrense så mulighet for effektbegrensing høres litt utopisk ut.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på onsdag 18. oktober 2023, klokken 22:31Ref denne tråden hjelper det ikke å lese brukerhåndboken:

https://elbilforum.no/index.php?topic=60438.0
Sitat fra: Contango på lørdag 04. juni 2022, klokken 19:35Jeg har ikke sett det. Av alle biler vi har hatt er det kun Tesla som har hatt den muligheten. Stellantis bilene mangler jo også noe så elementært som ladegrense så mulighet for effektbegrensing høres litt utopisk ut.
Vel, det er og noe man hadde funnet ut ved å lese instruksjonsboken! ;)

Men det ser da jammen ut som denne har mulighet for dette:

https://www.peugeot.no/elbil-og-hybrid/kjor-elektrisk/elbil-lading.html
Bosted Oslo

TB

Jeg forsøkte å finne informasjon om ladegrense i instruksjonsboken. Fant det ikke omtalt.

Slik jeg tolker linken omtaler den estimert ladetid i ulike situasjoner?

Men, håper jeg tar feil, vil naturligvis være en fordel å kunne sette en ladegrense.
Lørenskog

RJK

Mulig det er jeg som ble forvirret her, og at dette kun var estimering som du og fant ut, og ikke valg man kunne sette. Mulig det går å sette i appen, men det får jeg ikke sjekket nå ihvertfall.

Er jo endel operatører/produsenter som angir en 100% ladenivå som ikke faktisk er 100 %, så de har forenklet dette for kunden, som skal slippe å tenke på dette, selv om det kan se ut som de og anbefaler å stoppe på 80 %. I tilfelle er det jo rimelig dumt å ikke gi kunden mulighet til å stille dette i app og/eller bil.
Bosted Oslo

Speeder

Så langt jeg vet finnes ikke denne muligheten. plugg i og lad til det er fult...
Eventuelt kan man forsinke ladestart og prøve å beregne så den ikke lader fult før man skal kjøre.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

TB

Oppgitt tid til 80% lading er trolig relatert hurtiglading, Det er mer realistisk med tanke tidsbruken.
Lørenskog

Syklist

Sitat fra: Speeder på torsdag 19. oktober 2023, klokken 07:27Eventuelt kan man forsinke ladestart og prøve å beregne så den ikke lader fult før man skal kjøre.

Det er nok best. Vil anbefale å holde seg til 80% til daglig, og unngå 100% annet enn før langtur.  Vår Corsa (samme PSA/Stellantis motor+batteri) har nesten full batterikapasitet etter 3 år, og har tapt minimalt med rekkevidde.  En kollega som lader til 100% hver dag har rapportert om ganske mye tap av kapasitet på batteriet.

Med LFP batterier er det noe annet, men disse bilene har NCM batterikjemi.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

TB

Sitat fra: Syklist på torsdag 19. oktober 2023, klokken 08:57Det er nok best. Vil anbefale å holde seg til 80% til daglig, og unngå 100% annet enn før langtur.  Vår Corsa (samme PSA/Stellantis motor+batteri) har nesten full batterikapasitet etter 3 år, og har tapt minimalt med rekkevidde.  En kollega som lader til 100% hver dag har rapportert om ganske mye tap av kapasitet på batteriet.

Med LFP batterier er det noe annet, men disse bilene har NCM batterikjemi.
På generelt grunnlag er det en fordel å holde tiden på fulladet kort. Men, dette med å beregne redusert kapasitet på batteri har vist seg være komplisert. Ladetap, kjørestil, dekk, vær og føre, mange parameter å ta hensyn til. Dette kan slå begge veier.
Lørenskog

Toppscorer

Jeg hadde en MX-30 det kunne man enkelt juster prosenten samt at det var en for hjemmelading og en for hurtig.

mrc

100% på e2008 er vel i realiteten 90%. 45-46kW av 50kw-batteriet som brukes.

Sandstrøm

Har også en E 2008 GT. Fikk svar hos forhandler/verksted (BOS), at det var helt greit å lade til 100%, siden der var en "buffer" på batteriet, slik at det blir vel bare ca. 90% som det også nevnes av "mrc" her.

Contango

Det har alle forhandlere av elbiler uten ladegrense alltid sagt. Hva skal de ellers si? Men spesielt bra er 90% til stadighet ikke. Spesielt ikke hvis bilen står fulladet over tid når det er varmt. Forøvrig er det neppe 10% buffer i topp. Den er fordelt på topp og i bunn og uten at jeg vet vil jeg anta at bilen lades til rundt 95% av toppen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

TB

Hvor raskt kapasiteten blir redusert på varianter av lithium batteri er avhengig av flere faktorer.
Det er flere ulike varianter av kjemi som er benyttet av ulike produsenter og årsmodeller.

Styresystemer og hvor mye av kapasiteten som er utnyttet og miljø i form av årstider og kjøle og varmesystemer, alt spiller en rolle.

Mitsubishi i-MiEV og trilling modellene byttet til en bedre kjemi underveis, fra LEV50 til LEV50N.

Blant de første Kia Soul Electric og Nissan LEAF var det mange som raskt fikk redusert kapasitet, spesielt de som var benyttet i varmt vær. Senere modeller fikk bedre kjøling (Kia) og annen kjemi i batteriet (Nissan).

Slik jeg har forstått viser er de få av de tidligere Volkswagen e-Up og e-Golf som har utpreget kapasitetsreduksjon.

Om bil ikke har innebygget en funksjon for å stoppe lading på X % kan en oppnå det på andre måter:

- Lade en begrenset tid, slik at lading stoppes før batteriet når 100%.
- Lese ut status fra bil via app funksjon og dermed automatisk stoppe på en bestemt prosentverdi.
- Benytte en leser på ODB2 porten for å lese ut batterinivå - og stoppe lading automatisk.
  Eksempel kan Open-Vehicle-Monitoring-System-3 (OVMS3) fungere, om det er laget en tilpasning Peugeot e-2008.
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA