Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekordforsøk på gang

Startet av Oesse, søndag 09. desember 2012, klokken 07:43

« forrige - neste »

Oesse

Hei,

Har i lengre tid brukt "End time" funksjonen så bilen er 100% ladet rett før jeg drar på på jobb. Men etter at jeg fikk den nye 16A kabelen fra Chargs amp, som jeg bruker på jobben (bruker orginalladeren hjemme), er plutselig bilen ikke fulladet når jeg drar på jobben. :S

Så det som sannsyneligvis skjer er at den tror 16A kablene blir brukt på natten også. Å dermed starter ladingen X antall time senere.  :S  Trodde det ble gjort en "handshake" med kabelen når den ble satt i bilen. Å at bilen da fant ut at det var en 16A kablen? Eller tar jeg feil?

Andre som har erfaring med dette?



Horten

Lorents

Hei

Kommer til å gjøre det samme selv, så det blir interessant å høre om noen har erfaring med dette.

Mener å ha sett at displayet viser tid det tar å lade basert på siste lademetode, så da er det kanskje naturlig at timeren bruker den samme.

Kanskje en fiks kan være å sette timer til å starte på kveld og være ferdig på morgenen. Da tvinger du muligens ladingen til å starte før slik at den blir ferdig.

Griffel

#2
Sitat fra: Oesse på fredag 23. november 2012, klokken 09:31
Trodde det ble gjort en "handshake" med kabelen når den ble satt i bilen. Å at bilen da fant ut at det var en 16A kablen? Eller tar jeg feil?
Signalet fra kladden er der ikke bare når kablen settes i, men hele tiden så lenge kontakten er tilkoblet. På den annen side kan det tenkes at computeren i bilen "sover" til den tror det er på tide å starte lading og først da oppdager at det er mindre strøm tilgjenglig en siste gang laderen var i bruk.

Sette er ikke utenklig, og isåfall en softwaretabbe som slett ikke er uvanlig.

Dette er jo lett å teste ut, ved å veksle mellom siste lading før "End Time" ladingen 16A og 10A på ladekabel, og raportere dette som feil til Nissan.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oesse

Sitat fra: Lorents på fredag 23. november 2012, klokken 09:40
Hei

Kommer til å gjøre det samme selv, så det blir interessant å høre om noen har erfaring med dette.

Mener å ha sett at displayet viser tid det tar å lade basert på siste lademetode, så da er det kanskje naturlig at timeren bruker den samme.

Kanskje en fiks kan være å sette timer til å starte på kveld og være ferdig på morgenen. Da tvinger du muligens ladingen til å starte før slik at den blir ferdig.

For min del har jeg ganske likt forbruk hver dag(hverdager), så mulig jeg kan sette start timer til kl 21 fast hver kveld, så bilen er ferdig til jeg skal på jobben. Om det f.eks. en dag bare er 90% forde jeg har brukt bilen litt mer på kvelden, gjør det ingen ting. (Men 80% blir for lite)

Men tror et annet problem vil dukke opp ved å sette timer til 21 hver dag. For er det ikke slik at ladingen vil stoppe ved midnatt (ny dag) når den oppdager at timeren for den dagen ikke er før kl 21?
Horten

Mr_Stian

Hvorfor må du ha timeren på hvis du skal lade til 100%? Du kan jo bare begynne ladingen med en gang du setter i laderen så slipper du problemet?

Lorents

Hvis du setter timeren til start 21 og slutt 07 så skal ikke slutte å lade ved midnatt om jeg har skjønt det riktig. I dette tidsvinduet vil den lade når som helst når strømmen er koblet til og batteriet er under ønsket nivå.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=5094&hilit=charging+timer+setting

snudet

Sett på start 08.00 og stopp 08.00. Da lader den når du plugger den inn. Ferdig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Thomas Parsli

Sitat fra: snudet på lørdag 24. november 2012, klokken 19:08
Sett på start 08.00 og stopp 08.00. Da lader den når du plugger den inn. Ferdig.

Min bil gjorde ikke det når jeg plugget den inn etter start-tidspunkt en kveld jeg kom sent hjem. Dvs. jeg hatt satt 20:00-20:00 men jeg ser ikke helt forskjellen.
Tom bil om morgenen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Thomas Parsli

Nei, bare man-fre -men dette var midt i uken.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TimeBandit

Sitat fra: Griffel på fredag 23. november 2012, klokken 09:50
Sitat fra: Oesse på fredag 23. november 2012, klokken 09:31
Trodde det ble gjort en "handshake" med kabelen når den ble satt i bilen. Å at bilen da fant ut at det var en 16A kablen? Eller tar jeg feil?
Signalet fra kladden er der ikke bare når kablen settes i, men hele tiden. På den annen side kan det tenkes at computeren i bilen "sover" til den tror det er på tide å starte lading og først da oppdager at det er mindre strøm tilgjenglig en siste gang laderen var i bruk.

Sette er ikke utenklig, og isåfall en softwaretabbe som slett ikke er uvanlig.

Dette er jo lett å teste ut, ved å veksle mellom siste lading før "End Time" ladingen 16A og 10A på ladekabel, og raportere dette som feil til Nissan.
Det stemmer at det er en bug her. Brukte lenge 10A hjemme, og hadde 16A (mitsubishi) fast i bilen, og oppdaget dette rimelig kjapt... Har nå lagt opp kraftigere kurs i garasjen og bruker 16A hjemme, og har 10A fast i bilen. Problem solved. Ellers har jeg i perioder satt timer start- og slutttid til 00:00, og da starter bilen lading umiddelbart så fort du setter inn kabelen uansett tidspunkt.
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Mr_Stian

Sitat fra: snudet på lørdag 24. november 2012, klokken 19:08

Min bil gjorde ikke det når jeg plugget den inn etter start-tidspunkt en kveld jeg kom sent hjem. Dvs. jeg hatt satt 20:00-20:00 men jeg ser ikke helt forskjellen.
Tom bil om morgenen...

Thomas

Jeg har satt det på 16.00-16.00 og det har ingen ting og si om jeg setter den i før eller etter 16.00. Starter uansett. Jeg har da satt den til 80% lading.

Men det jeg opplevde i dag faktisk var det at jeg ikke hadde satt pluggen i 100%. Manglet bare en liten millimeter, men det var nok til at den ikke startet og lade. Det kan ikke være det som har gjort det? Jeg måtte trykke litt til på pluggen til det kom ett lite klikk så startet den.

Blip

Det er derfor lurt å vente på bip, klunk, klank, klunk, bip, bip og blått lys i frontruta før du forlater bilen.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

BE

Sitat fra: Blip på tirsdag 27. november 2012, klokken 17:48
Det er derfor lurt å vente på bip, klunk, klank, klunk, bip, bip og blått lys i frontruta før du forlater bilen.
Jeg foreslår dette ordrett innført I neste revisjon av brukermanualen. Bedre beskrivelse finnes ikke.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA