Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det reklamasjon på reman-batterier?

Startet av Doomed_SpaceMarine, torsdag 12. oktober 2023, klokken 14:20

« forrige - neste »

Doomed_SpaceMarine

Hei

Jeg har en Tesla Model s P85+ 2014-modell, hvor batteriet er røket. Dette er et remanufactured-batteri fra mai 2019, byttet på garanti. Vet noen om det er reklamasjon på dette, eller om bilen nå blir en delebil?

Klykken

Er 8 år garanti på batteriet, fra bilens produksjonstid. Er batteriet byttet underveis vil ikke det gi nye åtte år dessverre, med mindre du betalte for det selv.

Men er andre enn Tesla som kan fikse batterier i disse dager. Sjekk ut TOCN-sine nettsider og se om det er noen i nærheten av deg som kan gi tilbud på reperasjon. Ikke sikkert du må skrote bilen for det 👌🤞
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Batteriet ble vel byttet utenfor absolutt reklamasjonsfrist på garanti om jeg skjønner det rett. Da er du nok prisgitt hva Tesla selv innrømmer av garantier på det nygamle batteriet. Det hadde vært annerledes om byttet hadde skjedd innenfor de første 5 årene og de magiske ordene "jeg ønsker å reklamere" var i korrespondansen et sted. Da hadde ny reklamasjonsfrist startet å løpe siden det er en vesentlig del.

Jeg tviler på at Tesla vil være til hjelp her, selv om vi ser flere av disse reman batteriene svikte ganske fort etter bytte. Da så den batterigarantien er ikke nødvendigvis mye mer verdt enn å få bilen over 8-års merket.

Men det er verksteder som reparerer batterier og det er som regel vesentlig rimeligere enn å la Tesla gjøre nytt bytte. TOCN har så vidt jeg vet avtale med de. EVservices, Bosch Bileksperten kommer jeg på i farta. Sjekk sidene til TOCN. De gir også garantier på utført arbeid.

Ellers er det jo en mulighet å kjøpe et brukt batteri og bytte selv om man er kompetent på sånt. Var en som gjorde det og solgte modulene fra den gamle pakka og faktisk gikk i pluss. Men man skal virkelig vite hva man holder på med om man gjør en slik øvelse.

RJK

Nå er det vel mange som velger "refurbished" batteri, og man kjøper jo i tilfelle dette som en egen vare om man kjøper etter 8 år og ikke har garanti på bilens gamle batteri.

Så kan man jo da argumentere for at batterier, nye og ubrukte, så vel som "refurbished" batterier, er ment å vare over 2 år, og skal vel da ha 5 års reklamasjonstid fra da du fikk det montert i bilen/kjøpt det av Tesla.

Så kan man jo spørre seg hvorfor Tesla mener de ikke vil gi mer enn 2 års garanti på en vare de selger, som de egentlig vet vil få 5 års reklamasjonsrett på.

Velger man å få byttet ut med et nytt og ubrukt batteri, burde jo Tesla egentlig tilby 8 års garanti på selve batteriet, likt med når du kjøper det med bilen som ny.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA