Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan påvirke tesla

Startet av Olemann, fredag 07. desember 2012, klokken 20:55

« forrige - neste »

leafster

Sitat fra: Griffel på fredag 23. november 2012, klokken 09:18

Det er ikke 50% tap, fordi nettspenningen er ikke det samme som batterispenningen.

Ser den, men uten å oppgi batterispenningen er tallet helt meningsløst og bidrar på ingen måte til å oppklare forvirringen som har oppstått i denne tråden.

Griffel

#16
Sitat fra: leafster på fredag 23. november 2012, klokken 11:40
Sitat fra: Griffel på fredag 23. november 2012, klokken 09:18

Det er ikke 50% tap, fordi nettspenningen er ikke det samme som batterispenningen.

Ser den, men uten å oppgi batterispenningen er tallet helt meningsløst og bidrar på ingen måte til å oppklare forvirringen som har oppstått i denne tråden.
Forvirringen har vel ikke oppstått i tråden, men oppstått ved at noen bruker den missvisende betegnels lader og hjemmelader på kladder ol. dingser som ikke er ladere. Jeg er forøvrig enig i at hvor mye strøm laderen leverer til batteriet har liten interesse, effek og energi gir bedre forståelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olemann


Vel, jeg ser fortsatt ikke at noe er snudd på hodet her, men mitt begrep lade-kladd er ikke presist, det er jeg enig i.
Har aldri trodd eller ment at det er en lader i den kladden, lader ligger i bilen.  Kaller den derfor lade-ledning fra nå av.

Mitt poeng var at jeg ikke skjønner hvorfor Peugeot ville ha meg til å frasi meg garantien på bilen (2012) dersom den ble brukt med 16A lade-kabel.   Eneste grunn til at det er noen fornuft i dette måtte være om 2012 modellene av noen grunn ikke takler over 10A. Og de sa til meg at det var "10 computere" i 2011 modellen og "12 computere" i 2012 modellen, og dette var årsaken til at 2012 ikke kunne lade med annet enn 10A lade-kabel.

Jeg skjønner ikke dette, og fristes til å tro mer på argumentet om at 10A passer bedre i alle hus/borettslag etc.

Og OM det var slik at 2012 modellen ikke tålte mer enn 10A så vil jeg tro at Peugeot sikret seg ved å i selve laderen (altså i bilens PCU) la inn strømbegrensning som sikret at også "dumme" folk som plugger inn en 16A ladekabel ikke ødelegger bilen sin.
Og siden slik begrenser ikke er lagt inn i 2012 PCU så er min konklusjon at begge årgangene tåler 16A lade-kabel.

Griffel

#18
Sitat fra: Olemann på fredag 23. november 2012, klokken 13:29
Mitt poeng var at jeg ikke skjønner hvorfor Peugeot ville ha meg til å frasi meg garantien på bilen (2012) dersom den ble brukt med 16A lade-kabel. Og de sa til meg at det var "10 computere" i 2011 modellen og "12 computere" i 2012 modellen, og dette var årsaken til at 2012 ikke kunne lade med annet enn 10A lade-kabel.
Jeg kan ikke forstå annet enn at dette med garanti er tøv fra Peugeots side.
Men det dersom laderen i Peguoten ikke kan trekke mer 10A har en selvfølgelig ikke behov for å bytte en 10A kladd i en 16A kladd. Og selvfølgelig dersom laderen ikke kan trekke mer enn 10A er det jo greit å levere bilen med 10A kladd.

Noe av hensikten med Normen er jo at en skal kunne koble seg til et hvilket som helst ladepunkt uten å bekymre seg for om det er sikret med 6 A eller 32 A, laderen forsyner seg med det dn kan innenfor ladepunktes grense.

Ellers synes jeg ladekladd og ladekabel er greie begreper. Det når det brukes begreper som "orginalladeren", "svenske-lader" eller " skader (ved at folk swappet ladere)" at begrepet svikter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Olemann på fredag 23. november 2012, klokken 13:29
Mitt poeng var at jeg ikke skjønner hvorfor Peugeot ville ha meg til å frasi meg garantien på bilen (2012) dersom den ble brukt med 16A lade-kabel.   Eneste grunn til at det er noen fornuft i dette måtte være om 2012 modellene av noen grunn ikke takler over 10A. Og de sa til meg at det var "10 computere" i 2011 modellen og "12 computere" i 2012 modellen, og dette var årsaken til at 2012 ikke kunne lade med annet enn 10A lade-kabel.

Enig med Griffel. Det må være sludder fra Peugeot sin side. Selger - eller hva slags person du har snakket med - har blandet sammen ulik informasjon han ikke har forstått til en idiothistorie han serverer kundene.
Det er ikke garantien på bilen du må frasi deg. Saken er at Peugout frasier seg ansvaret for brann i strømnettet der du tar ladingen fra hvis du benytter 16A kladd, og det vil de at du skal skrive under på at du er blitt opplyst om. Men når ikke engang den Peugeot-ansatte har forstått hva han skal frembringe så er det ikke greit.

PS: hvis det 2 nye computerene han skryter av ikke tåler den lille strømmen bilens egen lader gir ved 16A kurs, hvordan skulle det da gått ved hurtiglading ??? ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olemann

Sitat fra: Elmo på fredag 23. november 2012, klokken 15:09
Sitat fra: Olemann på fredag 23. november 2012, klokken 13:29
Mitt poeng var at jeg ikke skjønner hvorfor Peugeot ville ha meg til å frasi meg garantien på bilen (2012) dersom den ble brukt med 16A lade-kabel.   Eneste grunn til at det er noen fornuft i dette måtte være om 2012 modellene av noen grunn ikke takler over 10A. Og de sa til meg at det var "10 computere" i 2011 modellen og "12 computere" i 2012 modellen, og dette var årsaken til at 2012 ikke kunne lade med annet enn 10A lade-kabel.

Enig med Griffel. Det må være sludder fra Peugeot sin side. Selger - eller hva slags person du har snakket med - har blandet sammen ulik informasjon han ikke har forstått til en idiothistorie han serverer kundene.
Det er ikke garantien på bilen du må frasi deg. Saken er at Peugout frasier seg ansvaret for brann i strømnettet der du tar ladingen fra hvis du benytter 16A kladd, og det vil de at du skal skrive under på at du er blitt opplyst om. Men når ikke engang den Peugeot-ansatte har forstått hva han skal frembringe så er det ikke greit.

PS: hvis det 2 nye computerene han skryter av ikke tåler den lille strømmen bilens egen lader gir ved 16A kurs, hvordan skulle det da gått ved hurtiglading ??? ???

Jeg oppfatter også dette som tøv, men får da i alle fall ikke med noen 16A lader om jeg handler bil av han, vel, vel, det kan jo skaffes 16A kladd siden, så noen stor krise er det ikke.  Dog tipper jeg det finnes flere billige brukte 10A kladder enn 16A, så slik sett taper jeg litt på dette.

Kito76

Har hatt elbil Imiev med 10A siden august og ladet med stikkontakten utenfor rekkehuset uten problemer. I det siste har sikringen gått i 1 etg ved ladning. Iflg sikringboksen, har stikk og lys i 1etg 15 A sikring. Hvorfor starter problemet nå? Må jeg ha egen kurs?

Mr.Zero

Du har ikke tilfeldigvis en varmepumpe hengende på ytterveggen på samme kurs...? Eller har frua fyra opp panelovnene i 1.etg..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kito76

Nei, ingen varmepumpe og ovnen har vært på hele tiden. Trodde jeg slapp eget kurs for stikkontaktene, men må nok kontakte elektriker. Noen andre med samme problem som meg?. "Must" med eget kurs? Ca pris?

Bjornt

SitatJeg oppfatter også dette som tøv, men får da i alle fall ikke med noen 16A lader om jeg handler bil av han, vel, vel, det kan jo skaffes 16A kladd siden, så noen stor krise er det ikke.  Dog tipper jeg det finnes flere billige brukte 10A kladder enn 16A, så slik sett taper jeg litt på dette.

Sikker på at du må ha 16 A da ? 10 A funker jo greit nok, full tank i løpet av natta eller en  arbeidsdag.  2 streker i timen mens du loffer rundt på storsenteret. Du får dessuten "bare" 13,4 A uansett.  Bilens begrensning.  Jeg også var sjuk etter en 16 A , men har fort blitt godt nok fornøyd med min 10 A.
Min personlige mening er at hele ide'n med å kjøpe elbil er jo og spare penger, bom årsavgift osv. Skal en kjøpe alt verdens ladekabler, eberspreckerer i dyre dommer går vel vinninga oppi spinninga..? Kunne like godt beholdt gamle petrotoyotaen da...  ??? :-\
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Kito76

Jeg har 10A kabel. Synes det bare er rart at sikringen i 1 etg ikke skal holde plutselig etter 3 måneder bruk. Kan det være at det har vært lavere temperaturer de siste dagene?

erik e

Sorry men,EL-bil er vel ikke "lurt for lommeboken". Det er isåfall for veldig få brukere.  Som du sier skal man til med egen kurs for stikk-kontakt,ekstra varmer +++,blir jo regnestykke helt jæ.... .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Har selv 10A kladd på 16A kurs. Null problem. Tror ditt tilfelle ikke skyldes utetemperaturen, men heller at kursen har blitt mere belastet av uviss grunn. Det kan jo også være en feil på bilen/kladden. Prøv å lade bilen et annet sted først så finner du raskt ut om det samme skjer da. En 16A kurs kan du belaste med ca 3600w - og ladern trekker alene ca 2300. En panelovn på 1000w samt div belysning -og kanskje varmekabler i inngangspartiet- gjør at du nærmer deg grensen. Er derimot ovnen på 2000w.... Du får leke litt agent og bruke kalkulatoren. Vips så finner du årsaken! ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kito76

Takk for tipset. Bilen ble ladet på en kommunal plass idag, uten problemer. Har nå skrudd av alle lysene i 1 etg og alt er greit hittil. Hva tror du det vil koste med eget kurs? Tar bilen alene over 2000w?

Mr.Zero

Vel, har du en nettspenning på la oss si 230v og et strømtrekk på 10A, ja da blir det P=UxI er lik 2300w. Nå er det vel noen som har målt strømtrekket til kanskje litt under 10A, så jeg sier ca.
Vil tro en trikker fort koster minst 5 tusen, litt avh av hvor langt han/hun må strekke kabelen fra sikringsskapet. Men da kan du jo legge opp en grom kurs slik at du kan lade på '16A' om du får tak i en ny ladekladd. Da lader du jo noe raskere enn de vanlige ca to streker i timen.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA