Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan påvirke tesla

Startet av Olemann, fredag 07. desember 2012, klokken 20:55

« forrige - neste »

Olemann

Hei,

Har lest trådene om dette, men lurer likevel på noe jeg har hørt.  Gjelder iOn, men kanskje også de andre.

2011 modellen ble levert med 16A, mens 2012 modellen med 10A ladekladd, såvidt jeg forstår.

Er det da trygt å bruke 16A ladekladd på 2012 modellen som kanskje er bygget for bare 10A?

Peugeot fortalte med at 2012 modellen hadde "12 computere", mens 2011 modellen hadde bare "10 computere".

Er garantier gyldige om man lader med 16A kladd på en bil som er levert originalt med 10A kladd? 

Det kan vel være tekniske grunner til at 2012 leveres med bare 10A kladd?

cra

Grunnen til at de nå kommer med 10A i stedet for 16A er mok skriverier om at en 16A over tid kan medføre varmgang og potensielt brann i el-anlegget du kobler den til; altså i praksis huset/garasjen/whatever du får strøm fra når du lader. Det skulle forbause meg stort om bilen på noe vis ikke kan lades med en 16A kabel, så lenge kontaktene mm er like.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Hovedgrunnen til at man byttet fra 16A til 10A er nok alle sure kunder som enten måtte oppgradere elektriske anlegg for mange tusen -eller kjøpe en 10A ladekladd til mange tusen.

Økt brannsikkerhet tror jeg bare er bonus...


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Olemann

Om 2011 og 2012 modellene er like så burde jo dette være helt ok, men om det er tekniske (inkl software) forskjeller på bilene så kan det jo være risky å bruke 16A på en 10A bil.

Men antar du har rett,  mange har vel også kjøpt svenske-laderen som også er 16A for sine nye trillinger som ble levert med kun 10A kladd.

Men om garantien gjelder er jo ikke godt å si, uorginal lading høres ikke bra ut, og kan være et argument for forhandler til å vri seg unna kostnader...

tomrh

Vi har 2012-mod levert med 10A. Forhandleren sa at det ikke var noe problem å bruke 16A-kladden fra 2011-modellene, så jeg skaffet meg en original 16A-kladd fra Sverige. Problemstillingen du nevner har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, og bekymrer meg null. 16A-kladden øker anvendelsesområdet til elbilen betraktelig for oss, for nå rekker vi å lade en del ekstra på ettermiddagen etter jobb slik at bilen har mer til aktiviteter og turer på kveldstid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Arha

Kladden forteller max strømstyrke du får lov til å trekke, bilen bestemmer hva den vil ha avhengig av lader, temperatur og %ladestatus.  Sålenge el-anlegget tåler  det er det ingen fare med bilen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Olemann

Høres logisk ut ja, slik at dersom man har endret noe på 2012 modellen slik at den ikke tåler mer enn 10A, så burde dette ligge i bilen, og ikke avhenge av strøm-begrensing i kladden.

Det ville nok blitt mye skader (ved at folk swappet ladere) om ikke bilen selv styrte slike ev. begrensinger.

Elmo

#7
EDIT: Ops, jeg siterte feil innlegg - rettet nå :-[
Sitat fra: Olemann på torsdag 22. november 2012, klokken 15:41
Høres logisk ut ja, slik at dersom man har endret noe på 2012 modellen slik at den ikke tåler mer enn 10A, så burde dette ligge i bilen, og ikke avhenge av strøm-begrensing i kladden.
Du snur det nå helt på hodet da.
Det er ikke strømnettet som "dytter" på bilen maks av det kursen maks kan gi, det er bilen som drar det den vil ha - opp til maks det kladden på ladeledningen tillater.

En 60W lyspære drar 60W (3,5A) uansett om den står på en 10A kurs eller en 16 A kurs. Det er ikke sånn at en 16A kurs presser for mye ampere inn i pæra slik at den går i stykker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erik e

2012 mod. er "mer bil" enn 2011 mod.   16 A er "bedere" enn 10 A ladere.   ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Olemann

#9
Neida, her er intet snudd på hodet:-)

OM man endrer noe fordi man f.eks. har funnet ut at bilen/batteri/elektro ikke tåler mer enn 10A, så bør dette legges i PCU'en i  bilen, for nettopp å forhindre skade om noen (er så dumme) at de kobler på en lader som klarer levere 16-20-40 osv. Ampere. (altså uten strømbegrensning i bilen)

Jeg har hørt fra Peugeot at det er slike grunner til det, bl.a. skader på elektronikk ved bruk av 16A lader, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor man da har laget nye 10A ladere når det logisk er mer fornuftig å legge dette i strømbegrensinger i PCU i stedet for.
Så dette kan tyde på at den forklaringen er feil og at det hele skyldes f.eks. gamle og dårlige el-opplegg i hus/leiligheter som noen har pekt på.
Men selv ble jeg av autorisert forhandler bedt om å frasi meg 5 års garantien om jeg insisterte på å få med en 2011 modell 16A lader til en 2012 modell ion.  Så da så.....


Sitat fra: Elmo på torsdag 22. november 2012, klokken 20:54
EDIT: Ops, jeg siterte feil innlegg - rettet nå :-[
Sitat fra: Olemann på torsdag 22. november 2012, klokken 15:41
Høres logisk ut ja, slik at dersom man har endret noe på 2012 modellen slik at den ikke tåler mer enn 10A, så burde dette ligge i bilen, og ikke avhenge av strøm-begrensing i kladden.
Du snur det nå helt på hodet da.
Det er ikke strømnettet som "dytter" på bilen maks av det kursen maks kan gi, det er bilen som drar det den vil ha - opp til maks det kladden på ladeledningen tillater.

En 60W lyspære drar 60W (3,5A) uansett om den står på en 10A kurs eller en 16 A kurs. Det er ikke sånn at en 16A kurs presser for mye ampere inn i pæra slik at den går i stykker.

elektrolux

Olemann

Som Elmo sier snur du dette på hodet.

Bilen har en lader som styres av signal fra ladekabelen. PCU i bilen kan overstyre dette igjen, men det er ikke gjort.

Laderen kan trekke inntil 14A fra strømnettet, og leverer da ca 7A til batteriet. Batteriet kan om nødvendig lades med 10 ganger dette, og dette gjøres da også under hurtiglading.

Bruk av 16A kladd, eller uorginal kladd kan ikke skade batteriet. Det eneste kladden gjør er å forsyne bilens lader med 230V og et pulsbreddesignal laderen bruker til å justere ladestrømmen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

leafster

50% tap? Det hørtes litt vel mye ut.

Griffel

Det er elbilselgerenes skyld at slike missforståelser oppstår når de kaller kladd på ledning og kladd på vegg for henholdsvis: 10A lader, og hjemmelader.

Kladd på ledning er en "kabel kontrolboks" og kladd på vegg er hjemmeladepunkt eller en "påvegg kontrolboks" og ikke på noen måte lader.

Forkortelser brukt i Europanormen "konduktive ladesystemer for elbiler" er ICCB (in cable control box) og EVSE (EV supply equipment).

Det sitter en lader i bilen som trekker strøm fra nettet, og den kan ikke trekke mer strøm en den er designet for, oppgaven til kladden er å forhindre at laderen i bilen trekker mer enn kursen til stikkontakten tåler.

Kjøper en 16A kladd og en plugger denne i en stikkontakt sikret med 10A er det derfor sansynlig at sikringen går, og at en dermed ikke får ladet men ellers har ingen konsekvenser for bil og lader.

(Alternativt kan en lade med likestrøm "DC" fra en CHAdeMO lader og dette er korrekt en lader.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#13
Sitat fra: leafster på fredag 23. november 2012, klokken 09:10
50% tap? Det hørtes litt vel mye ut.

Det er ikke 50% tap, fordi nettspenningen er ikke det samme som batterispenningen.

Effekt er spenning x strøm (kW)
Energi er spenning x strøm x tid (kWh)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Bakgrunnen for normene med kontrollbokser på vegg og i ledning har med amerikaneres manglende tiltro til den alminnelige elbilbruker og gjøre.
Ved at tilkoblingspunktet forteller hvor mye strøm det er mulig å trekke er det bare for elbilføreren å plugge seg inn uten å tenke på om kursen er sikret med 6A, 10A eller hva som helst. Ledningskladden er nødløsningen siden for å kunne lade når en er på besøk hos bestemor som ikke har en EVSE montert, og derfor leveres bilen med en slik kladd tilpasset det som er vanlig av husholdningsstikkontakter i det enkelte land.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA