Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think lithium med jordfeil

Startet av worry, onsdag 11. oktober 2023, klokken 19:19

« forrige - neste »

worry

Hei,
Jeg er mye innpå her, og nå må jeg lage enda en ny tråd.
I denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=44158.0
fikk jeg en Think som hadde stått i flere år til å fungere. Med mye tålmodighet og til slutt kyndig hjelp. Bilen hadde gått bare 11000 km og føltes som ny. Jeg hadde plutselig for mange biler, så denne ble lånt ut.

Nå har bilen passert 27000 km, men dessverre fikk jeg den nylig i retur. Nå ville den ikke mer. Jordfeil-lampe, Power Limit lampe og kun kortvarig innkobling av batteriet. Mens den var påskrudd, så gikk den i skilpaddefart. Er det normalt ved slik feil? Etter kanskje ett minutt, så koblet batteriet ut igjen.

Denne har originalt varmeapparat som fungerer innimellom, så jeg mistenkte det. Koblet ut det, og inn med blindplugg. Ingen forskjell. Da er batteriet neste.

Nå har jeg tatt ned batteriet, og tatt ut alle de 8 kassene. Riktig nok, vann i bunnen. Heldigvis, alt av elektronikk og celler ser ut til å fungere.
Nå har jeg vært hardhendt med flensen rundt kassa, det var ikke pent. Helt råttent, ikke mye hold der. Kan ikke stole på at den skal holde 300 kg.

Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre. Å bytte ut flensen med nytt stål er en langvarig jobb. Men fullt mulig. Og koster ikke mye mer enn arbeidstimer. Vår venn i Lofoten har tilbudt meg en batterikasse som ser ok ut. Men med frakt etter nyttår. Jeg vil gjerne bli ferdig også, så jeg må finne en løsning nå.

Noen ideer? Andre som har batterikasse til salgs, som er i kjøreavstand fra Skjetten?
Think lithium

Marsto

Hmmm.. det der ser omtrent ut som min kasse da jeg tok den ned. Jeg kjøpte 1,4mm stålplate på Biltema og kappet til nytt stål i samme bredde som falsen, boret hullene til boltene og limte det sammen med karosseri lim. Limte også biter av samme plate på kasseveggen ned mot falsen for å dekke rusthullene i kassen. Tror det fungerte fint. Malte med rustbeskyttende maling som heter POR15 og dekket alt med Tectyl etterpå. Her er et bilde av min kasse med med limte stålplater på undersiden av fals og på kasseveggen.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Hei!
Det så ut som en bra løsning.  :+1:

Jeg Tenkte først å gjøre noe lignende. Etter å fikla litt med gammel båt, så har jeg fått litt erfaring med epoksy og glassfiber. Tenkte å prøve det, men så begynte jeg å pusse rent. Flensen synes jeg er blitt for tynn. Stoler ikke på at det blir sterkt nok.
Skulle gjerne kjøpt 1,4 mm plate, men finner ikke tykkere enn 1,2 hos Biltema nå? Det har jeg fra før. 1,5 hadde vært perfekt.
Think lithium

Marsto

Mulig det faktisk var 1,2mm jeg brukte. Tror neste var 2,0mm her i Trondheim. De hadde også 2,5mm alu.noe jeg vurderte en stund. Tror den hadde vært perfekt da den er lettere å kappe/bore i.

worry

Ok. Tror jeg målte platene i kassa til 1,2, så det burde vel holde. Men fint å legge på litt.
Opp til 1,5mm og 1 m lengde klarer jeg å bøye selv. Får se hva det blir, når jeg får bestemt meg.  :)
Think lithium

pexic

Hi, you can use Aluminium "Z type" profile :
https://i.ebayimg.com/images/g/vdUAAOSw1nRbETfa/s-l1600.jpg

I think 3mm thickness will do the job.

worry

Hi,
Thanks, that could work. At least for three sides.

Today I decided to try welding. Hopefully I've become a better welder afterwards, if I succeed. :-)
I've bought 3mm 40x40 angle iron. For the front side I will need to bend a top and bottom piece of plate, similar to original.

Stay tuned. :-)
Think lithium

worry

Hei igjen,
Da er jeg i gang. Tror jeg skal komme i mål. Men det blir mange timer jobb for en urutinert sveiser som meg.
Har kjøpt 40/40/3 vinkeljern på Biltema. Benytter den på alle kanter, med litt modifisering. Trenger litt trening før jeg får til å sveise 3mm stål mot 1,2mm. Har nestet ferdig.
Jeg har en dårlig batterikasse ekstra, så da har jeg noe å sammenligne med. Valgte etter litt tenking å skjære bort alt, og bore hull etter at alt er sveist ferdig.
Kjøpte også to store snekkertvinger for å klemme de inntil mens jeg nestet fast. Utrolig billig vil jeg si. 249,- for en som spenner opp til 107 cm.
Sprayer med sink som grunning der hvor det blir skjulte områder. Det leder jo godt nok for sveising også. Men det er noe med sink og sveising. Giftig gass? Må sørge for god lufting rundt meg.
Noen bilder:
Think lithium

Marsto

bcx238h

Der blir sikkert skikkelig bra!
Du sveiser sikkert både oppe og nede.
Det er noen meter... ;)

worry

Jeg hadde laget dette fancy dekselet da jeg monterte batteriet for tre år siden. Da trodde jeg at batteriet var mye bedre beskyttet mot vannsprut mot fronten, og jeg tettet de fire hullene under der kablene er tilkoblet.

Det stemte ikke. Det lå en god vanndam inni der. Må finne på noe bedre.
Noen som har en bedre løsning?
Think lithium

Marsto

Hei worry. her er det jeg gjorde. Brukte rett å slett gummi tette propper fra Biltema til de fire hullene. Dekket deretter med rust beskyttende spray 2 lag så alle ujevnheter dekkes til. Nå har bilen gått 5000 km og knirkefritt i snart ett år etter jobben. 

worry

Hei igjen,
Takk. Det ser jo veldig ryddig ut.  :+1: Det lønner seg å være påpasselig med div rusthindrende stoff.

Det rare med mitt opplegg var jo at vann fant veien inn der. Jeg hadde jo dobbelt sett med deksler. Må forandre litt på det opplegget.

I kveld har jeg malt siste strøket med svart Bengalakk. Under er det sinkspray og ett strøk Jotun tokomponent Antipest. Håper det holder en stund nå.

Jeg har boret et hull i veggen bak batterikassa, som matcher tilsvarende (litt mindre) hull i batterikassa. Kommer til der under gulvet i bagasjerommet. Skal tre en slange inn der, som er koblet til en beholder med tørkestoff. Kattesand eller aller helst silica gel. Har hatt litt problemer med å finne til salgs til fornuftig pris. Helst en type som endrer farge når den blir fuktig.

Legger ved et bilde. Der synes det også at jeg kapper ut en bit av festekanten for batteriet der hvor kabel skal inn. Det er så klundrete å få kablene av og på ellers. Jeg må lage en bit jern som festes og fyller opp åpningen. Er fornøyd med å ha det slik.
Think lithium

Warlock

Dette ser jo helt ultimat ut :D

Fant du ut om Jordingsfeilen var i batterikassa?
Dette er jo egentlig skummelt likt det vi opplever med en Think i Orkanger...
(vi mistenker litt motoren der, siden den er innenfor er liten gruppe VINnummer der Think publiserte de hadde problemer med vanninntrengning (jeg mener å ha lest noen boret seg inn i motoren for å bli kvitt vann, men finner det ikke igjen))

Uansett, vi går for å prøve å finne isolasjonsfeilen med en megger i nær fremtid. Fant du din? Og eventuelt hvordan gikk du frem?

worry

Hei,
Jeg har ikke forsøkt å megge, men fant altså vann i bunnen av kassa. Satser på at det var problemet. Prøvde først å koble vekk varmeapparatet. Det hjalp ikke. Det må forresten snart ut allikevel, er veldig ustabilt nå. Nærmer meg testmontering av batteri nå, så da får vi svaret.

Når jeg tenker meg om, så blir jeg usikker på om litt vann i bunnen av kassa burde gi jordfeil. Hva måles det mot egentlig? Det blir vel ikke kontakt mot batteriledningene av at det er litt vann i bunnen av kassa? Hmm

Uansett var det bra at jeg fikk tettet kassa før elektronikk-kort gikk føyken.  :)
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA