Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: cairnz på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:21
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:12
Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:25
Jeg kjørte da totalt ca 4000 km i all slags vær og det varierte fra 150wh/km - rett over 200 wh/km

Rett over 200 er det jeg ligger på til vanlig på Vestlandet med 70-80-90 km i timen, ble bare sjokkert over hvor mye mer batteriet den spiste i 130.
Har ikke fått prøvd den på autobahn ennå men det må være ganske håpløst og ikke ha muligheten til og ligge i 160-170 i en times tid..
Ingen problem å ligge i 160 en time, hvis trafikken og veien (fartsgrenser, og mangel på de) tillater det.
"en times tid" 2-3 timer går ikke, så ikke så rart at den selger dårlig i Tyskland, selv sliter jeg når jeg bare er på besøk her på Østlandet med fine veier og 110, da jeg ligger en del over, så selv om bilen er veldig bedagelig i høy fart er dette noe den klarer i svært kort tid.

Mads I.H.

Hei.

Ref. Din post cirys1. Ønsker bare å dobbeltsjekke før jeg bestiller ny S 70D. Jeg kjører ofte tbg-Gardermoen ca. 140km på E18 (en vei, jobber turnus så kan lade 100% før retur). Kjører stortsett i 120/125 Km/t der fartsgrensen er 100 eller 110. Kommer jeg til å slite med denne distansen, grunnet høy gjennomsnittsfart? Isåfall må jeg vurdere P 85.

turfsurf

Sitat fra: Mads Isak Haugan på fredag 14. august 2015, klokken 02:59
Hei.

Ref. Din post cirys1. Ønsker bare å dobbeltsjekke før jeg bestiller ny S 70D. Jeg kjører ofte tbg-Gardermoen ca. 140km på E18 (en vei, jobber turnus så kan lade 100% før retur). Kjører stortsett i 120/125 Km/t der fartsgrensen er 100 eller 110. Kommer jeg til å slite med denne distansen, grunnet høy gjennomsnittsfart? Isåfall må jeg vurdere P 85.

Du kommer sjelden over 250Wh/km i 125km/t, og selv om du greier å bruke 300Wh/km (usannsynlig, da er det sørpeføre og motvind), så bruker du ikke mere enn 42kWh på 140km. 70D har over 60kWh tilgjengelig, så god margin. Normalt vil du kunne kjøre t/r uten å lade, men det fornuftige er å lade til 70-80% til daglig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Undertegnede

Sitat fra: Mads Isak Haugan på fredag 14. august 2015, klokken 02:59
Hei.

Ref. Din post cirys1. Ønsker bare å dobbeltsjekke før jeg bestiller ny S 70D. Jeg kjører ofte tbg-Gardermoen ca. 140km på E18 (en vei, jobber turnus så kan lade 100% før retur). Kjører stortsett i 120/125 Km/t der fartsgrensen er 100 eller 110. Kommer jeg til å slite med denne distansen, grunnet høy gjennomsnittsfart? Isåfall må jeg vurdere P 85.

Det er helt uproblematisk :) Har nok rundt 25 mil in worst case :) Masse lademuligheter på veien og lading på jobb. No brainer :) Bare å handle å nyte livet :)

Litt morsomt btw at jeg var i militæret med deg på Setermoen i førstegangstjeneste ;)

Kan ta det på pm om du lurer på hvem jeg er ☺️

ellholt

Vi har kjørt nedover Europa de 2 siste årene. Og ser at det er enorm stor forskjell på asfalt i Norge/Danmark , kontra Tyskland  og lenger sørover. I danmark liger jeg på rundt 230-240 Wh/km i 130, mens i Tyskland med jevn fart er det ikke mye over 200 Wh/km. Snittet i fjor på 5700 km , tur retur Hirtshals Kroatia var på 201 , mens den i år var på 203 Wh/km, men da med mye kjøring i 140-150 på autobahn.

PS: Har S85 med Goodyear 19¨. Og kjører i range mode for det meste
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Mads I.H.

Okey, da føler jeg meg beroliget. Takk for svar undertegnede og turfsurf. Førstnevnte, sender deg pm :)

GeirHM

Siden påske har jeg kjørt E18 mellom Røyken og Porsgrunn flere ganger i uka i en 85D. Forbruket ligger i området 190 til 220 wh/km. Om jeg kjører i 110 heller enn 120 betyr mindre enn forskjeller i de klimatiske forholdene for variasjon i forbruk. Jeg er spent på hva forbruket blir når gradestokken kryper under minus ti og det snør og jeg har motvind.

Jeg ser ellers at forskjellen i pris mellom en 70D og en 85D (satt opp som en 90D) akkurat nå er omtrent 100 000. Med dagens rimelige finansieringsmuligheter ville jeg tenkt meg om flere ganger før jeg valgte bort 90D løsningen. Men jeg verdsetter rekkevidde og fleksibilitet. Lykke til med kjøpet. Bilen er en pendlers drøm.

Kristian O

Fikk forbruk på 131 fra Dombås til Lillehammer før helga med 2 voksne og 2 barn pluss bagasje. Dette er jo en del nedoverbakke, så var spent på forbruket på tilbakeveien. Det vart en positiv overraskelse; 141  :)
Riktignok nært perfekte forhold med 25 grader, tørre veier, fart på 80- 90 km/t, men eg er storfornøgd med dette forbruket.
Forbruk etter 37k km er no nede på 186  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kjærra

Sitat fra: Kristian O på søndag 16. august 2015, klokken 11:16
Fikk forbruk på 131 fra Dombås til Lillehammer før helga med 2 voksne og 2 barn pluss bagasje. Dette er jo en del nedoverbakke, så var spent på forbruket på tilbakeveien. Det vart en positiv overraskelse; 141  :)
Riktignok nært perfekte forhold med 25 grader, tørre veier, fart på 80- 90 km/t, men eg er storfornøgd med dette forbruket.
Forbruk etter 37k km er no nede på 186  :)

Hvilken modell har du? Felgstørrelse, dekktype?
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Kristian O

Sitat fra: Kjærra på søndag 16. august 2015, klokken 12:38
Sitat fra: Kristian O på søndag 16. august 2015, klokken 11:16
Fikk forbruk på 131 fra Dombås til Lillehammer før helga med 2 voksne og 2 barn pluss bagasje. Dette er jo en del nedoverbakke, så var spent på forbruket på tilbakeveien. Det vart en positiv overraskelse; 141  :)
Riktignok nært perfekte forhold med 25 grader, tørre veier, fart på 80- 90 km/t, men eg er storfornøgd med dette forbruket.
Forbruk etter 37k km er no nede på 186  :)

Hvilken modell har du? Felgstørrelse, dekktype?
2014 S85. 19 tommer standard sommerdekk.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

trygvelo

Sitat fra: GeirHM på fredag 14. august 2015, klokken 11:25
Siden påske har jeg kjørt E18 mellom Røyken og Porsgrunn flere ganger i uka i en 85D. Forbruket ligger i området 190 til 220 wh/km. Om jeg kjører i 110 heller enn 120 betyr mindre enn forskjeller i de klimatiske forholdene for variasjon i forbruk. Jeg er spent på hva forbruket blir når gradestokken kryper under minus ti og det snør og jeg har motvind.

Basert på erfaring vil jeg tippe opp mot 300wh/km i sånne forhold i 110-120. Spørs vel om du kommer til å ville kjøre så fort i sånne forhold uansett...

GeirHM

Sitat fra: trygvelo på mandag 17. august 2015, klokken 09:37
Sitat fra: GeirHM på fredag 14. august 2015, klokken 11:25
Siden påske har jeg kjørt E18 mellom Røyken og Porsgrunn flere ganger i uka i en 85D. Forbruket ligger i området 190 til 220 wh/km. Om jeg kjører i 110 heller enn 120 betyr mindre enn forskjeller i de klimatiske forholdene for variasjon i forbruk. Jeg er spent på hva forbruket blir når gradestokken kryper under minus ti og det snør og jeg har motvind.

Basert på erfaring vil jeg tippe opp mot 300wh/km i sånne forhold i 110-120. Spørs vel om du kommer til å ville kjøre så fort i sånne forhold uansett...

Jeg har sneglet meg fram på blank is og snødriv før på denne strekningen, og da betø de vanlige fartsgrensene lite for farten jeg holdt selvfølgelig.

Tuxedo

Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 12:14
I sommer kjørte jeg mellom Udevalla og Frydenberg SC'ene i rundt 120-130 km/t under veldig gode forhold og fikk et snitt på utrolige 155! Var det bare sommeren eller har Tesla kalibrert ned forbruket generelt på min modell?
Høres nesten ut som det er noe galt med kalibreringen av bilen din.  Kjørte samme strekk med samme hastighet i sommer, og lå på over 220 Wh/km.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

GeirHM

Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. august 2015, klokken 13:28
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 12:14
I sommer kjørte jeg mellom Udevalla og Frydenberg SC'ene i rundt 120-130 km/t under veldig gode forhold og fikk et snitt på utrolige 155! Var det bare sommeren eller har Tesla kalibrert ned forbruket generelt på min modell?
Høres nesten ut som det er noe galt med kalibreringen av bilen din.  Kjørte samme strekk med samme hastighet i sommer, og lå på over 220 Wh/km.

Jeg tror ikke det er noe med kalibreringen på min bil spesielt. Slike ekstreme utslag som akkurat denne turen på dette strekket har mange opplevd. Tørt og fint, null støy fra asfalten og Jeg kan ha hatt god medvind hele veien. Men hele denne langturen mellom Oslo og København kjørte jeg med et snitt på så vidt under 200 tiltross for motorveikjøring i høy hastighet.  Det imponerte meg. Og det stemmer med langtidsbildet jeg har fått. Jeg har kjørt over 20 000 km fra påsken til nå. I begynnelsen lå snittet på rundt 230, nå ligger det rett under 200. Jeg pendler og kjører mye motorvei. Spørsmålet er om det er sommerklimaet som er hele forklaringen eller om de har kalibrert ned forbruket på D modellen. Svaret får jeg til vinteren.

dosmont

Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 14:12
Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. august 2015, klokken 13:28
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 12:14
I sommer kjørte jeg mellom Udevalla og Frydenberg SC'ene i rundt 120-130 km/t under veldig gode forhold og fikk et snitt på utrolige 155! Var det bare sommeren eller har Tesla kalibrert ned forbruket generelt på min modell?
Høres nesten ut som det er noe galt med kalibreringen av bilen din.  Kjørte samme strekk med samme hastighet i sommer, og lå på over 220 Wh/km.

Jeg tror ikke det er noe med kalibreringen på min bil spesielt. Slike ekstreme utslag som akkurat denne turen på dette strekket har mange opplevd. Tørt og fint, null støy fra asfalten og Jeg kan ha hatt god medvind hele veien. Men hele denne langturen mellom Oslo og København kjørte jeg med et snitt på så vidt under 200 tiltross for motorveikjøring i høy hastighet.  Det imponerte meg. Og det stemmer med langtidsbildet jeg har fått. Jeg har kjørt over 20 000 km fra påsken til nå. I begynnelsen lå snittet på rundt 230, nå ligger det rett under 200. Jeg pendler og kjører mye motorvei. Spørsmålet er om det er sommerklimaet som er hele forklaringen eller om de har kalibrert ned forbruket på D modellen. Svaret får jeg til vinteren.
dere må huske at temperatur har enormt mye å si for forbruket.
Merker at når tempraturen er over ca 20c så blir forbruket mye lavere :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA