Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

ihlhaug

Kjørte Bergen - Oslo i går. Fikk da:

Bergen - Aurdal, 165 Wh/km, 175 km, 5-10 grader, tørt.

Aurdal - Gol, 183 Wh/km, 139 km, -4-2 grader, for det meste tørt.

Gol - Lørenskog, 189 Wh/km, 198 km, -2-3 grader, vått.

Kjørte +/- 10 km/t ifht fartsgrensen.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

GOS

#631
Kjørte Stavanger-Hafjell nå i 30-31.03 i veldig fint og tørt vær hele strekket.

Lyngdal (9 grader) - Sundebru (10 grader), 184 km, snitt hastighet 80 km/t, forbruk på 169 wh/km
Sundebru (10 grader) - Sandefjord (12 grader), 101 km, snitt hastighet 80 km/t, forbruk på 169 wh/km

På ovennevnte strekk så var det sol som holdt kabinen varm så varmeapparatet var stort sett av. Batteriet var forvarmet og det var også kabinen. Det var også noe vind som var i gunstig retning.

Sandefjord (-2 grader) - Lier (1 grad), 88 km, snitt hastighet 92 km/t, forbruk på 227 wh/km. Batteriet var ikke varmt ved start g varmeapparatet sto på 22 grader.

Lier (1 grader) - Lillehammer (4 grader), 228 km, snitt hastighet på 88 km/t, forbruk på 193 wh/km. )Fikk kun 55 kw ladeeffekt ved SOC på 55% mens de andre SC ga full effekt så Lier er nok ikke helt god for tiden)

Veldig godt fornøyd med dette forbruket på turen. (Det ble kjørt i venstre fila i +10-20% hvor det var 2 felter, og fulgte ellers kø som gikk stort sett noe over fartsgrense med noen forbikjøringer)

Ref min tidligere post om ladehastighet på Aksdal, 100% lading og balansering, samt hvor fort "tanken" teller ned tkm. Den gang hadde jeg 389 tkm ved 100% og jeg måtte kjøre på 200 wh/km for å holdte tritt med "tanken" (mot tidligere 187), nå etter 1100 km til så er dette gradvis redusert til 192 wh/km, mens 100% lading er økt igjen till 394 tkm

Edit: Ref ovenstående post. Her følger litt data om returen som gikk via Hardangervidda.

Lillehammer (-2 grader) - Gol (-2 grader) , 154 km, snitt hastighet 73 km/t, forbruk på 196 wh/km. Fint tørt føre. AC på 20 grader hele tiden

Ladet til vel 98% på Gol og viste da 389tkm, så jeg gjør regning med at den hadde stoppet på 394 slik den gjorde før påsken. Kjørte så direkte til Stavanger uten flere ladinger
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

mj

Sitat fra: bb på tirsdag 24. mars 2015, klokken 01:16
Sitat fra: GOS på lørdag 21. mars 2015, klokken 01:03
Før måtte jeg ligge på 187 wh/km for å holde tritt med tkm-måleren, men etter dagens "balansering" så holder jeg tritt med tkm-telleren dersom jeg ligger på 200 wh/km, og i så fall så har jeg 77.8 kWh før en kommer på "zero-miles protection" og "bricking protection".
Har du prøvd å måle typical med metoden min? Å kun se på tripteller kan gi usikre tall. Alle de som har sjekket typical landet på 187-189 Wh/km. Det var kun noen få med 60 kWh som fikk 205 Wh/km på sin bil.

77,8 kWh er også ganske høyt. Det høyeste jeg har sett er rundt 75 kWh. Man må da lade bilen til 100 % og kjøre den ned til 0 %/charge now og se på triptelleren hva faktisk totalforbruk var. Å estimere seg fram til 77,8 kWh blir for usikkert.

Jeg har alltid ligget på ganske nøyaktig 200Wh/km uansett SW versjon og det stemmer med nedtelling av rekkevidde +/- 1 km
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Jejl

#633
Kjørte 351,1 km, mye av dem på svingete vestlandsveier med 100% fullpakket bil og 4 personer for noen dager siden. Det var tilnærmet vindstille, og det var regn ca halve turen. Snittemperatur var ca 8 grader og bilen var oppvarmet slik at vi satt i t-skjorte og snittfart på turen ble  71 km/t. Startsted er ca 5 moh, mens det ved stopp er ca 35 moh. Kjørte forbi ca 50-60 biler totalt og brukte ca 1 til 1,5 time mindre enn noen andre med eksosbiler som kjørte sammen med oss på samme tur.
Flere mil av veien var ganske smal, svingete, humpete og dårlig. Flere plasser så smal at møting av andre kjøretøy ikke var mulig, og farten måtte ofte ned til 0-20km/t. Det gav ofte en fin mulighet til å trykke pedalen i bunn etter at motgående kjøretøyer hadde passert og komme forbi noen biler. Bilen fungerer utrolig bra på slike svingete veier. (Men bredden på bilen medførte også at vi mistet mye av farten noen plasser, der mange andre smalere biler kunne passert.) Bremsepedalen ble brukt endel ved der veien var dårligst.

Endte opp med 170 wh/km, 59,7kwh brukt på 351,1 km. Ikke dårlig synes jeg da vi ikke gjorde noen ting for å spare på strømmen, annet enn at dekkene var fylt opp til 50 psi.

Øyvind.h

#634
Nå i sommer blir det en del langturer, og første gikk til Borlänge (fra Oslo) på torsdag. Avstand drøye 43 mil pluss  drøye 3 mil kjøring i Oslo først for å hente passasjer. Totalt 47 mil.

Forbruket frem til der 100-sonen begynner før Askim var ca 180Wh/km. Regn, ca 12 grader og full bil. Farten var vel stort sett 80-100km/t.
I 100-sonen og strekket til Karlstad steg forbruket til rundt 200Wh/km.

Litt på siden: ladehastigheten på SC var langt høyere enn behovet. Startet med rundt 82% SOC i Oslo og tok pause i Karlstad med ca 15% SOC.
Vi hadde ikke engang fått maten vår på Max før bilen hadde nok til å komme seg til destinasjonen (rundt 20 min lading).

Og når vi kom fram til gården i Borlänge viste det seg at kontakten der jeg skulle parkere var 400/16a trefas, dvs 11kW. Alt for høy effekt ift behovet :D
Kontakten så riktignok eldgammel ut, så jeg sjekket spenningsfall og begynte med 10a. Etter en time skrudde jeg opp til 16a og ble positivt overrasket over at alle komponenter var kalde :) Selv pinnene på støpselet.

På vei hjem kjører vi antakelig via Kongsvinger. Den ruten er ca 38 kontra 43 mil via Karlstad. Men samtidig er veiene i snitt langt bedre via Karlstad, så kjøreturen i tid blir hipp som happ. Og når ladingen går mye raskere enn pausebehovet blir det hipp som happ å kjøre saktere via Kongsvinger og 22kW ift Karlstad og Supercharger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RaBalder

Dro ut på en liten trilletur idag  ::)

Fra Oslo til Gol, varmt vær (men ikke så mye at AC trengte å jobb hardt), tørr vei, holdt fartsgrensene +-5km/h, 19" Eagle m/46PSI.

Kom frem med et snittforbruk på 154Wh/km.


Jeg tar det som et tegn om at sommeren er kommet og at kjerra fungerer som den skal  :)

Øyvind.h

#636
Sitat fra: RaBalder på søndag 21. juni 2015, klokken 17:30
Dro ut på en liten trilletur idag  ::)

Fra Oslo til Gol, varmt vær (men ikke så mye at AC trengte å jobb hardt), tørr vei, holdt fartsgrensene +-5km/h, 19" Eagle m/46PSI.

Kom frem med et snittforbruk på 154Wh/km.


Jeg tar det som et tegn om at sommeren er kommet og at kjerra fungerer som den skal  :)
Ja 12 grader og regn på veien ned var litt mer energikrevende enn turen tilbake :) Starter med dårlig vær i dag morges, men plutselig klarnet det opp. Tenkte da for en gangs skyld å se hvilket forbruk jeg får ved pen langkjøring.

149Wh/km ved kjøring i 75-95km/t over en strekning på fem mil (se energi appen til høyre i bildet). Fortsatt full bil og fulle bagasjerom. Men fem mil med jevn kjøring trakk forbruket kraftig ned.

Totalt for dagens 47 mil gikk det 193Wh/km. Det skyldes at lite av turen gikk i 90km/t ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

http://www.teslamotors.com/support/model-s-specifications

Har det alltid stått dette, eller stod det ikke 11/22kW før?

Charging

    10 kW capable on-board charger with the following input compatibility: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-40 A (Optional 20 kW capable Dual Chargers increases input compatibility to 80 A)
    Peak charger efficiency of 92%
    10 kW capable Universal Mobile Connector with 120 V, 240 V, and J1772 adapters

Så dette egentlig for et par uker siden, jeg lader ukentlig på trefas 400v/16a og har ikke sjekket om hastigheten har gått ned. Noen som har?

sn0le

Det der er spec for Amerikansk utgave av Model S som har andre ladere som kun fungerer på 1-fase.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

GOS

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 24. juni 2015, klokken 18:18
http://www.teslamotors.com/support/model-s-specifications

Har det alltid stått dette, eller stod det ikke 11/22kW før?

Charging

    10 kW capable on-board charger with the following input compatibility: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-40 A (Optional 20 kW capable Dual Chargers increases input compatibility to 80 A)
    Peak charger efficiency of 92%
    10 kW capable Universal Mobile Connector with 120 V, 240 V, and J1772 adapters

Så dette egentlig for et par uker siden, jeg lader ukentlig på trefas 400v/16a og har ikke sjekket om hastigheten har gått ned. Noen som har?

Du får fortatt samme hastighet. Jeg ladet 52 tkm/time på 400V (238 v mellom fasene) 16A i garasjen i går:-)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

sondell

Fornøyd med å ha kjørt Karstad-Lysaker t/r(454 km) på en lading. 168 Wh/km dit, ca +5 på fartsgrensene. 158 Wh/km på hjemreisen, da var det litt risiko for stopp :) så kjørte nok 5 km/h under fartsgrensen på 90 veier eller maks 100 km/h. Brukte ikke klimaanlegg. Enkelte kraftige regnbyger, ellers tørt. Lite vind. 12-19 grader.
Dette var egentlig kun for å kjøre 100% til 0% for å sjekke hvor mye jeg har tilgjengelig på batteriet.
http://tesla.sondell.biz/?p=2168

Beachboy

Er utrolig fornøyd med min 60 kWh.
Kjørte tur-retur Kolbotn (Oslo) - Nesbyen. Med et veldig flott forbruk. Må nok inrømme at jeg hadde litt rekkeviddeangst på slutten.

Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

jkm

Sitat fra: bb på tirsdag 24. mars 2015, klokken 01:16
Sitat fra: GOS på lørdag 21. mars 2015, klokken 01:03
Før måtte jeg ligge på 187 wh/km for å holde tritt med tkm-måleren, men etter dagens "balansering" så holder jeg tritt med tkm-telleren dersom jeg ligger på 200 wh/km, og i så fall så har jeg 77.8 kWh før en kommer på "zero-miles protection" og "bricking protection".
Har du prøvd å måle typical med metoden min? Å kun se på tripteller kan gi usikre tall. Alle de som har sjekket typical landet på 187-189 Wh/km. Det var kun noen få med 60 kWh som fikk 205 Wh/km på sin bil.

77,8 kWh er også ganske høyt. Det høyeste jeg har sett er rundt 75 kWh. Man må da lade bilen til 100 % og kjøre den ned til 0 %/charge now og se på triptelleren hva faktisk totalforbruk var. Å estimere seg fram til 77,8 kWh blir for usikkert.
Jeg kan bekrefte at tilgjengelig kapasitet er 75 kWh og 1 tkm er 186Wh.Jeg ladet til 100%, 407 typical km og kjørte til det var igjen 2 tkm, ett minutt før jeg tok bildet var den på 3 tkm. Bilen sto også parkert 4-5 timer i løpet av kjøreturen, så det gikk kanskje med 2-3 tkm som fordunstet og ikke ble registrert. Det gir 74,8kW/402 tkm = 186 Wh/tkm. Se vedlagt bilde.

Dennis

Ikke dårlig :) Beste jeg har klart på min P85D på lengre kjøring ( rett over 30 mil) er 163 Wh/km

Havebigfun

Veldig bra forbruk JKM!!
Ser ut som om du har cyclone-hjul- mulig de gjør sitt for at du kommer så lavt (i tillegg til de andre faktoerene som er diskutert her i div tråder).
Med std hjul har jeg ikke noen mulighet å komme så lavt med min P85D over så lang tid... med de hastigheter som er aktuelle på Østlandet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA