Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

Jejl

#615
Vi har hatt  en betydelig reduksjon i forbruket med vinterdekkene etter at vi gikk fra Sottozero til Nokian R2 dekkene(reklamasjon). Vil mene det er over 20% forskjell, men endel kan nok skylles at Sottozero dekkene var feilproduksjon som ikke var mulig å avbalansere skikkelig. Hadde f.eks en tur i dag Stavanger-Nærbø t/r og endte opp med 181 wh/km. Hadde da mange forbikjøringer 4 stk i bilen og lå ca 10% over fartsgrensen og sparte ikke på strømmen på noen måte, i det hele tatt.

F_P

Sitat fra: bb på søndag 15. mars 2015, klokken 10:23
Dette er en av årsakene til differansen mellom tur ned og tur opp.

Jepp, og kjekt å få en hands-on erfaring, ikke bare lærdom fra dine videoer  ;) før første langtur skal gjøres unna i påsken.

Har ingeting her i denne tråden å gjøre, men når jeg ladet på Solli så mistet jeg også DAB i bilen. Spurte flere som var innom, men typisk nok hadde ingen av de andre lydpakka.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Line

Jeg ser alle har temp på 21 grader i bilen, er det bare jeg som er litt frossen av meg?
Må si jeg virkelig savner rattvarmen fra Leafen, og kjører ikke under 23 grader uten det.
Vil jo ikke sitte å fryse heller.
Er det mye å tape på rekkevidden ved å ha det varmere?

sn0le

Det er ikke enormt mye å spare på 21 grader kontra 23 grader.
Vil anslå det til 1-2kWh pr time kjøring.
1kWh gir deg 4-5 km rekkevidde.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Careka

Hva med Motorvei kjøring i Danmark,  130km/t  og si nedover Tyskland i 150km/t  hva snakker vi om strømforbruk da ?
Jeg kjører mye denne strekkningen, til Hamburg.  så hvis det skal bli en Tesla,  så må jeg klare dette uten at forbruket skal gå i taket når vi kjører litt fortere,  Det blir fort køer, og da må en trø på litt for å ta igjen det tapte, for å rekke båten hjem til moderlandet.

E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

Careka

Sitat fra: Careka på mandag 16. mars 2015, klokken 17:45
Hva med Motorvei kjøring i Danmark,  130km/t  og si nedover Tyskland i 150km/t  hva snakker vi om strømforbruk da ?
Jeg kjører mye denne strekkningen, til Hamburg.  så hvis det skal bli en Tesla,  så må jeg klare dette uten at forbruket skal gå i taket når vi kjører litt fortere,  Det blir fort køer, og da må en trø på litt for å ta igjen det tapte, for å rekke båten hjem til moderlandet.
Fikk svar på alle mine spørsmål i denne tråden,  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12533.90.html
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

petersv

Sitat fra: Line på mandag 16. mars 2015, klokken 16:44
Jeg ser alle har temp på 21 grader i bilen, er det bare jeg som er litt frossen av meg?
Må si jeg virkelig savner rattvarmen fra Leafen, og kjører ikke under 23 grader uten det.
Vil jo ikke sitte å fryse heller.
Er det mye å tape på rekkevidden ved å ha det varmere?

Jeg kjører alltid med 18-19 grader jeg. Smak og behag. Liker å ha på genser selvfølgelig.

bb

Sitat fra: Line på mandag 16. mars 2015, klokken 16:44
Jeg ser alle har temp på 21 grader i bilen, er det bare jeg som er litt frossen av meg?
Må si jeg virkelig savner rattvarmen fra Leafen, og kjører ikke under 23 grader uten det.
Vil jo ikke sitte å fryse heller.
Er det mye å tape på rekkevidden ved å ha det varmere?
På min bil er virkelig temperatur alltid høyere enn den satte temperaturen. I alle fall etter ca. 1 times forvarming/kjøring. For eksempel pleier vi å ha 20-21 grader satt på klimaanlegget. Men når jeg sjekker appen er det alltid 23-25 grader i bilen. Det er egentlig ikke så mye å tape på rekkevidde ved å ha det behagelig varmt. Må man spare strøm for å nå fram vil det gjøre større utslag om man senker hastigheten med 5 km/t.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sense

Hvor mye forbruket øker fra 21 eller 22 gr. i kupeen, vil naturligvis også bero noe på utetemperaturen.
Å varme opp den siste graden til 22, krever mer energi om det er 15-20 blå ute, enn om det er 10 røde kosegrader.
Så nå om dagen vil du trolig ikke merke forskjellen, her på Østlandet iallfall.

GOS


Kjørte bilen helt til 0 tkm i dag og ladet så opp til 100% på SC i Aksdal. Etter at den nådde 100% så sto den i 30 minutter og "balanserte" før den fikk "Charging Complete". Fikk 389 tkm, som er 6 mindre enn jeg fikk for 3 1/2 måned siden da den siste ble ladet til 100%, men jeg tror ikke det betyr noe.

Før måtte jeg ligge på 187 wh/km for å holde tritt med tkm-måleren, men etter dagens "balansering" så holder jeg tritt med tkm-telleren dersom jeg ligger på 200 wh/km, og i så fall så har jeg 77.8 kWh før en kommer på "zero-miles protection" og "bricking protection". Dette gir meg 400 km med mitt sommerdekk-forbruk og 362 km på vinterdekkforbruk.

Fra 0 - 80/ tok 48 minutt, men som BB og andre har omtalt tidligere så er det optimalt å starte ladingen fra rundt om 30tkm hvor den gir 11 tkm/min. Da lader en 50% i løpet av ca 25 minutt og det synes jeg er ganske bra. Den detter under dobbellader hastighet (22 kw) ved 96.5% fulladet og under enkeltlader hastighet ved 98.5% fulladet.

Skal prøve å legge inn en graf her som viser hvordan ladehastigheten utviklet seg over ladeløpet (5 minutters intervaller er vist), men er ikke helt sikker på hvordan jeg gjør det...så dersom den ikke dykker opp så var det IKKE vellykket på første forsøk.


Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

fonberg

@GOS: Hva slags bil har du? S eller P, alder, km-stand?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

GOS

Sitat fra: fonberg på lørdag 21. mars 2015, klokken 01:33
@GOS: Hva slags bil har du? S eller P, alder, km-stand?

S85, levert juni 2014, kjørt 10700 km hvorav 6000 km er kjørt på sommerdekkene. Det er kjørt 4500 siden sist 100% fylling. (100% fylling har variert slik gjennom tiden, 391, 393, 392, 395 og nå 389)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Jejl

Sitat fra: Careka på mandag 16. mars 2015, klokken 17:45
Hva med Motorvei kjøring i Danmark,  130km/t  og si nedover Tyskland i 150km/t  hva snakker vi om strømforbruk da ?
Jeg kjører mye denne strekkningen, til Hamburg.  så hvis det skal bli en Tesla,  så må jeg klare dette uten at forbruket skal gå i taket når vi kjører litt fortere,  Det blir fort køer, og da må en trø på litt for å ta igjen det tapte, for å rekke båten hjem til moderlandet.
Vi har kjørt noen dager i Danmark og Tyskland nå med 7 personer i bilen + ca 150 kg bagasje. Jeg gjorde flere målinger av forbruket ved å nullstille tripptelleren når vi hadde cc på 146 km/t (i 130-sonen) og 126 i (i 110-sonen). Forbruket lå på ca 280 wh/km i 146km/t og ca 220wh/km i 126km/t. Dette var på strekninger på over 5 mil der det kun var biler i høyrefeltet, så det var ingen variasjon i hastigheten. På strekninger med mye trafikk der hastigheten gikk opp og ned fra ca 100 til 146 annethvert minutt var forbruket vesentlig mindre, ca 230wh/km. Vi har Nokian R2 dekk med 50 psi på bilen. Det var ca 4 +grader og sol da jeg gjorde de fleste målingene.   Å få 7 stk ut og inn av bilen til spising og dopauser tok endel tid noen ganger og et par av ladestoppene ble derfor unødvendig lange og bilen ble fulladet før vi kjørte videre. Vi kjørte stort sett inn ca 8-10 minutter per time i forhold til estimatene til google. 

bb

Sitat fra: GOS på lørdag 21. mars 2015, klokken 01:03
Før måtte jeg ligge på 187 wh/km for å holde tritt med tkm-måleren, men etter dagens "balansering" så holder jeg tritt med tkm-telleren dersom jeg ligger på 200 wh/km, og i så fall så har jeg 77.8 kWh før en kommer på "zero-miles protection" og "bricking protection".
Har du prøvd å måle typical med metoden min? Å kun se på tripteller kan gi usikre tall. Alle de som har sjekket typical landet på 187-189 Wh/km. Det var kun noen få med 60 kWh som fikk 205 Wh/km på sin bil.

77,8 kWh er også ganske høyt. Det høyeste jeg har sett er rundt 75 kWh. Man må da lade bilen til 100 % og kjøre den ned til 0 %/charge now og se på triptelleren hva faktisk totalforbruk var. Å estimere seg fram til 77,8 kWh blir for usikkert.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

GOS

BB

Vet ikke helt hvordan du beregner det ut fra Typical, tror ikke det er så mange måter å gjøre det på. (Har nok sett det i postene dine , men tar for langt tid å finne frem)

Min metode er: Jeg vet hva jeg hadde i rest i typical når jeg starter og slutter. Trip telleren viser hvor langt jeg har kjørt, forbruk og snitt forbruk: For eksempel start 389 tkm, kjørt 150km og da med en rest på 226 tkm igjen på tanken. Trippteller viser brukt 32.7kWh og snitt forbruk på 218 wh/km. Ergo så har jeg "spist" 163 tkm på de 150 tkm jeg har kjørt noe som tilsier at jeg skulle ha kjørt på 32.7kwh/163 km= 200.6 wh/km for å holde tritt med "tankmåleren". Eller som jeg pleier gjøre: 218*150/163=200.6

Fulgte også med på Energi-appen både på 10, 25 og 50 km visning og dens projected range matcher nå rest tkm igjen på tanken når den viser ett snitt på 200. Dette har tidligere variert mellom 185 og 187.

Når det er sagt så er jeg enig i at 78 kwh tilgjengelig før "zero proterction" virker høyt så jeg gjør regning med at tallene justerer seg ned etter hvert. Blir spennende å se etter påsken hvor jeg da kjører Stavanger-Hafjell--Stavanger rundt Sørlandet. Kommer da til å holde meg i spennet rundt 50tkm - 300tkm så får vi se om tallene har endret seg etter endt tur
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA