Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

mecanica vergara

#225
Her er en liten oppsummering etter mitt første forsøk på liten energibruk.

I går kveld hadde jeg en tur/retur fra Lier til Ahus (Lørenskog) via Strømmen for å hente min søster. På vei inn holdt jeg fartsgrensen foruten i 100 sonen som jeg la inn 90 på cruisekontrollen. I tillegg måtte jeg legge benet på pedalen hardt tre ganger for å kjenne på kreftene.

Så ble det en prøvetur for min søster som ikke var veldig snill mot forbruket på kanskje 20km. For deretter å kjøre hjem til Lier så forsiktig som jeg klarte. Her var det 80km hele veien når ikke jeg holdt 60 og 70 når dette var fartsgrensen. Hjemturen skrudde jeg også av klima.

Jeg ble overasket over hvor lite energi det er mulig å bruke med en så stor bil. Selv for en elbil amatør som meg. Dette forbruket skal sikkert være mulig å gjøre ennå bedre med litt trening om nødvendig. Og ville sikkert vert litt lavere uten prøveturen til søster.

Siste lading viser forbruket på hele turen. Trip A viser forbruket fra Strømmen til Lier etter at søster var avlevert.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Cowboystrekk

Jepp, forbruket er det lite å si på :) Jeg greier faktisk bare marginalt bedre forbruk med Nissan Leaf, en bil som er 500 kg lettere... Men trolig også langt mindre aerodynamisk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lanber

Leafen har mindre frontareal så d går omtrent ut på ett.

60kwh biler veier 100kg mindre enn 85, sp den skal gå billigere

Cowboystrekk

Sitat fra: Lanber på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:05
Leafen har mindre frontareal så d går omtrent ut på ett.

60kwh biler veier 100kg mindre enn 85, sp den skal gå billigere
Men luftmotstandsfaktoren på Leaf 0,28 og på TMS er den 0,24 så reel luftmotstand er lavere. Men Leaf har tilgang på smalere dekk med lav rullemotstand som utgjør noen prosent. Kjører noen faste løyper hvor Leaf ligger på 1.2-1.4, mens Teslaen ligger på 1.4-1.6, altså overraskende lite forskjell mtp mye høyere vekt og hjul med langt høyere rullemotstand, men luftmotstand utgjør trolig litt av det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mecanica vergara

Sitat fra: Lanber på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:05
Leafen har mindre frontareal så d går omtrent ut på ett.

60kwh biler veier 100kg mindre enn 85, sp den skal gå billigere
Jeg veier nesten 100kg mer en de fleste her inne. Så vekten på min 60kW skulle da tilsvare en 85kW :)
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Cowboystrekk

Sitat fra: mecanica vergara på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:16
Sitat fra: Lanber på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:05
Leafen har mindre frontareal så d går omtrent ut på ett.

60kwh biler veier 100kg mindre enn 85, sp den skal gå billigere
Jeg veier nesten 100kg mer en de fleste her inne. Så vekten på min 60kW skulle da tilsvare en 85kW :)
Haha, det var dagens ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Griffel

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:10
Men luftmotstandsfaktoren på Leaf 0,28 og på TMS er den 0,24 så reel luftmotstand er lavere.
CdxA Tesla S = 0,24x2,68= 0,643
CdxA Leaf = 0,28x2,3 = 0,644
Slike tall er ikke nøyaktigere enn at dette blir for alle praktiske forhold det samme.
For hver 100 kg kan du løslig regne 3Wh/km.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:36
Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:33
For hver 100 kg kan du løslig regne 3Wh/km.

På flatmark vel og merke.
Ja skal du opp er den greie regelen mxgxh altså for 100 kg ca 3Wh for hver 10m høydeforskjell oppover. Så spørs det hvor mye av dette en får tilbake nedover antagelig ca 2Wh.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

Tok meg en fin tur på søndag.
Oslo-Drammen-Kongsberg-Notodden-Tuddal-Gaustadtoppen(langs veien)-Rjukan-Vemork-Tinnsjøen-Bolkesjø-Kongsberg-Drammen-Oslo.

En kraftig stigning opp i et hyttefelt for å lade.
Og kraftig stigning over fjellet ved Gaustadtoppen.
Litt regn, men stor sett tørr vei.
Range-mode på.
Stort sett lav regen utenfor tettbygd strøk.
Holder fartsgrensene  8)
Standard 19" hjul og dekk.


  • 408.4km
  • 173 Wh/km
  • 70.8kWh

Hvis jeg ikke regner veldig feil, så betyr det at jeg ville hatt en rekkevidde på 467km (85-batteri). Veldig fornøyd med det i forhold til at det var mye opp og ned.

Tror heller ikke cruise-control er det optimale dersom veien er litt "urolig" (svinger/bakker). Blir for mye pådrag og brems. En forsiktig høyrefot er nok mer økonomisk.

Cato76

To TMS kjører en sterkning på 200 km, etter 100 km må de stoppe å lade opp batteriet med nye 100 km.

TMS «A» kjører i 100km/t og forbruker 220w/km, og TMS «B» kjører i 115km/t og forbruker 250w/km.

Hvem kommer raskest frem dersom man lader på en 11kW ladestasjon?  ???

TMS «A» forbruker totalt 22kW på de første 100 km og bruker totalt 1 time på strekningen frem til ladestasjonen.
TMS «B» forbruker totalt 25kW på de første 100 km og bruker totalt 53 min og og har 7 min til gode på «A»

TMS «A» behøver 2 timer lading for å fylle opp de 22kW som er forbrukt, før han bruker en time på de neste 100km. Til sammen 4 timer behøver TMS «A» på denne strekningen.

TMS «B» behøver 2 timer og 16 minutter på å fylle opp nye 25kW. Til sammen vil bil «B» fire timer og 2 minutter på denne strekningen! - 2 minutter lengre tid enn TMS "A"  :o

Så, om en må stoppe å lade underveis, så lønner det seg å kjøre økonomisk (sakte)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

To kommentarer:

1. Det er vel langt flere 22kW punkter enn 11kW punkter? Da endrer situasjonen seg :)
2. En ting er å sammenligne 115 med 100km/t i 100-sonen. I 100-sonen flyter ofte trafikken i 115, noe som nå synliggjøres ved at fartsgrensene heves til 110 mange steder. Det er noe helt annet om du endrer caset til å være 75 vs 90km/t i 90-sonen. Å kjøre sakte (godt under fartsgrensen) for å spare på strømmen er ofte ikke noe alternativ, såfremt man ikke vil være et rass*** som lar medtrafikanter lide for eget bilvalg :) Den typen elbilist nekter i hvert fall jeg å være, men jeg registrerer at de finnes her på forumet :(
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

På 4-felts vei hindrer du få dersom du ligger i høyre felt med "vogntogfart".
Vogntogene har lov til 80 selv om veien har høyere grense.
Vanligvis har de i motsetning til personbilene riktig speedometer.

På 2-felts vei erter du på deg medtrafikantene dersom du ligger lavere enn fartsgrense + 10. Men stort høyere behøver du ikke kjøre.

På E18 sydover fra Oslo fins et "ondt øye" ved Mastemyr.
Legg merke til fartsendringen i trafikkflyten før og etter denne "Starekasten".

BTW:
Du skal ligge som nr 3 i køen.
For førstemann forbannes som lusekjører.
Og nr 2 for ikke å kjøre forbi.
Nr 3 klandrer ingen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Car-El

Om æ følg fartsgrenser og det er til irritasjon, så er det da den som irriterer seg sitt problem. Ikke mitt, da æ følger loven.

Selvtekt får den som vil stå for, æ prøve å følge lover.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sense

Ifølge LOVEN skal man også kjøre hensynsfullt. Da er det fint om folk ser i speilet og slipper køen forbi, selv om man påberoper seg retten til å hindre andre.
Da har du kanskje hindret en farlig forbikjøring.

Når jeg kjører båthengeren med tung båt i sommerhalvåret, kjører jeg ofte av på lommer for slippe andre forbi, med mindre jeg selv ligger i kø.
Det setter folk pris på ved å hilse.

Og mens jeg sitter her og er formanende : Bruk blinklyset i rundkjøringer! Det er ikke ekstrautstyr på TMS.
Det er så irriterende å stå å vente i et kryss uten grunn.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA