Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

Brede

Da har jeg og madammen kjørt Sunndalsøra - Oslo - Sunndalsøra i helgen. Inkludert noe kjøring og roting rundt omkring så ble det en strekning på 1100km.

21" originalfelger med Contidekk, to personer i bilen, 20-22 grader innetemperatur og 5-15 ute.
Stort sett tørre veier, men noe regn  og våt veibane på tur hjem. Hastigheter fra 50-110..
Hadde absolutt null fokus på økonomisk kjøring denne turen, kjørte som jeg ville gjort med en hvilken som helst annen bil.

Endte på 184 Wh/km.

Bamboo

Hei! Tenker å kjøre Trondheim - Florø nå i mai.
Er S-charger på Dombås som dere vet.
Er det noen som har kjørt denne strekningen? Er over 2-3 fjell, og ca 600 km.
Lader fullt på Dombås, og da er det 360 km igjen.
Skal også ha retur samme vei.

Er dette risikofyllt eller null problem med fornuftig kjøring?
Vi blir to voksne i bilen og litt bagasje.

Har ikke hatt så lange turer enda, men merker at 505km rekkevidde er nærmest utopisk på en slik tur.. 

Alle tips om ladere på veien, risikofyllt eller ei, andre tips mottas med bukk og takk :-)


turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: Bamboo på onsdag 14. mai 2014, klokken 00:24
Hei! Tenker å kjøre Trondheim - Florø nå i mai.
Er S-charger på Dombås som dere vet.
Er det noen som har kjørt denne strekningen? Er over 2-3 fjell, og ca 600 km.
Lader fullt på Dombås, og da er det 360 km igjen.
Skal også ha retur samme vei.

Er dette risikofyllt eller null problem med fornuftig kjøring?
Vi blir to voksne i bilen og litt bagasje.

Har ikke hatt så lange turer enda, men merker at 505km rekkevidde er nærmest utopisk på en slik tur.. 

Alle tips om ladere på veien, risikofyllt eller ei, andre tips mottas med bukk og takk :-)
36 mil fra Dombås til Florø bør ikke være noe problem. Florø til Dombås derimot er mer utfordrende. I den retningen ville jeg nok funnet et 22kW punkt på veien og toppet opp 30-60 min.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

Det kan gå bra :-) 
Det er mange faktorer som spiller inn.
Våt veg / vind = høgere forbruk

Lad når du kan, dvs når bilen ikke ruller.

JO

Er tydelig at vær og føre spiller en stor rolle.
Kjører 260km hver tirsdag samme rute. Fra Mars med 0 grader der gjennomsnittet lå på 205-210Wh til i går med 164wh. Dette er mellom stavanger og Stord med 3 undersjøiske tunneler og vanlig kupert terreng. Jeg kjører kun med klima på og ikke range.
Regn, Temp, Vind osv spiller inn
Svart Model S Levert 11 Mars

Cowboystrekk

Levanger - Verdal - Levanger = 167. Klima av, range mode på, 10 C ute, tørr veg og lite vind.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mgarm

Hvordan får dere Jurassictest.ch til å fungere i den nye versjonen. Den har kommet ut i versjon 5 og ser at Teslaen har feil vekt og feil batteri pakke. Hva konfigurerer dere med for at det skal bli relativt likt i praksis.

Ser at versjon 5 fra Oslo til Lom gir helt kokko verdier. Har da -48% på batteriet. Ser så på koordinatene og ser at rett før Lom er jeg oppe i 8500m over havet og så bærer det nedover med 97% helling :-) Setter jeg den fra Lom til Oslo stemmer det sikkert. Høyden er sikkert OK og 13% igjen på batteriet.

Kanskje det er best å bruke den gamle?

Cowboystrekk

Bruk den gamle, den nye funker dårlig er min mening.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjoris

Stord-Horten-Stord gav 181 kWh, rang aktivert, holdt fartsgrensen, 20 grader inni bilen og 200 km våt veibane, av ca 900 km. Kunne fått mye lavere ved behov, kjørte litt aktivt i perioder....:) Veldig bra syns jeg
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cra

Sykkylven - Åndalsnes - Dombås - Lillehammer - Oslo og samme veg tilbake med fire voksne pluss baggasje i bilen, fulgte fartsgrensa/trafikken hele veien, samt litt "prøvekjøring" (ikke øvelseskjøring) for en av passasjerere med snittforbruk på 192wH/km.  :)  Og nå kjenner jeg enda en kar som har lyst på Tesla!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cowboystrekk

Ble sannelig 2 x Verdalsturer idag. Fikk testa med våt vegbane og tidvis regn på tur nr 2. Forbruket ble da 173.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RoadRunner

Trondheim - Dombås - Sjoa - Valdresflye - Filefjell - Bergen.
713 km og 187 Wh/km på ca 11.5 timer 1. mai
Tørr vei, sol sør for Dovre. Eagle helårsdekk med 48 psi.
Startet på 90% i Trd, ladet til 98% på Dombås, kom til Superladeren på enden av Lærdalstunnellen (547 km) med 73 km og ca 20% gjenstående. Deretter lading til 88% og ankomst Bgo/Åsane 188 km/50% gjenstående på displayet.

Rolig kjøring omtrent på fartsgrensene. Retur Bgo - Lillehammer - Dombås -Trd. Totalt på hele turen 192 Wh/km.
På sommeføre vil jeg neste gang stanse lading på 90% på Dombås for å spare tid og redusere batterislitasje :-D
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

cairnz

merker etter mer kjøring at forbruket egentlig handler om to ting. snittfart og temperatur. i 3-5 grader gir ca 95km/t i snitt samme som 110 i 13-15. mindre rullemotstand og mindre bruk av AC når tempen går opp er deilig.
ligger på ca 200Wh/km nå i mai, med overvekt av 90-115 på motorvei.

hadde en tur med lavere fart og varmt vær, 150Wh/km på samme strekke (stort sett i 83 bak et vogntog i 5-6 mil


dette da med 19 orig felg og dekk.

det er ikke hva man oppnår på en tur som er interessant, men over en periode med sammenlignbar kjøring. :-)
Elbilist

cstromme

Hva er erfaringen til folk når det gjelder forbruk når man først får bilen og ved mye småkjøring? Skal hente bilen snart, og har 5 forskjellige stopp på samme dag med en total kjørelenge på 250-300km. Regner med det blir litt ekstra trykk på fartspedalen (for å akse, ikke for å kjøre for fort) til å begynne med, og det trekker vel forbruket opp en del?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA