Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. april 2014, klokken 06:50
Ikke glem at luftmotstanden synker med økende temperatur, så vinterstid har du altså kupevarme, batterivarme, luftmotstand og normalt mer fuktige veier som driver forbruket opp :)
I tillegg kjører vel du på piggdekk vinterstid?
Hvor mye har egentlig luftmotstand i 0°C vs 15°C å si? Jeg kjørte med piggdekk da jeg fikk lavere forbruk. Jeg tror de tre største faktorene er (rangert etter energitap/forbruk):
1. Våt/isete vei
2. Temperatur
3. Dekk
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

janmb

Forskjellen i luftmotstand ved ulike temperaturer er veldig liten - temperaturen varierer helt enkelt ikke nok til at endringen i tetthet utgjør nevneverdig mye. Hastighet derimot...

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

#137
Nøyaktig endring i luftmotstand kan jeg dessverre ikke bidra med (noen fysikere her?), men at det er forskjell i luftmotstand ved -20 kontra +20 vet jeg. Lenge siden jeg hadde fysikk på skolen, men jeg kan eksemplifisere med at kald luft synker mens varm luft stiger. Bakgrunnen er tetthet/vekt ift volum. Luften utvider seg volummessig når temperaturen øker, og dermed synker tettheten. Ikke sikkert det utgjør rare forskjellen, men det var bare et eksempel på en faktor som bidrar i positiv retning ift. forbruk. Og det var vel årsaker til synkende forbruk du var på jakt etter :)

Ellers helt enig i at våt vei, varme og høy hastighet er det som suger energi!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Lavtrykk vs høytrykk påvirker luftmotstand også, på den måten at lavere trykk i lufta jo mindre luftmotstand.
Det optimale for maks rekkevidde ville nok være å kjørt inne i øyet på en kraftig orkan. Eventuelt kan man dra langt opp i fjellet. Trykket synker jo også må økende høyde over havet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 28. april 2014, klokken 08:06
Lavtrykk vs høytrykk påvirker luftmotstand også, på den måten at lavere trykk i lufta jo mindre luftmotstand.
Det optimale for maks rekkevidde ville nok være å kjørt inne i øyet på en kraftig orkan. Eventuelt kan man dra langt opp i fjellet. Trykket synker jo også må økende høyde over havet.
Er ikke det optimale medvind med orkans styrke :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Griffel

Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. november 2012, klokken 18:17
Nå er luftmotstanden større i kald og tørt luft enn varm og fuktig. Ved - 5°C er tettheten av luft 9-13% større enn ved 20°C (fuktig luft gir lavere tetthet). Luftmotstanden er proposjonal med dette. Siden energitapet på grunn av luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten har dette større betydning på landevei enn i byen, men antar en at luftmotstanden står for ca en tredel av energiforbruket tilsvarer dette alene ca. 0,1-0,2% per grad C og er ikke noe en kan gjøre noe med annet enn og akseptere.

(Med fuktig luft mener jeg absolutt og ikke relativ fuktighet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fonberg

Sitat fra: Griffel på mandag 28. april 2014, klokken 09:04
Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. november 2012, klokken 18:17
Nå er luftmotstanden større i kald og tørt luft enn varm og fuktig. Ved - 5°C er tettheten av luft 9-13% større enn ved 20°C (fuktig luft gir lavere tetthet). Luftmotstanden er proposjonal med dette. Siden energitapet på grunn av luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten har dette større betydning på landevei enn i byen, men antar en at luftmotstanden står for ca en tredel av energiforbruket tilsvarer dette alene ca. 0,1-0,2% per grad C og er ikke noe en kan gjøre noe med annet enn og akseptere.

(Med fuktig luft mener jeg absolutt og ikke relativ fuktighet)

Interessant!
Betyr det i praksis at hvis man antar en rekkevidde på 400 km ved 0 grader C, så kan man legge på 12 km rekkevidde grunnet redusert luftmotstand ved 20 grader C? (Bruker da 0,15%: (400 km *(0,0015*20))

(I tillegg kommer naturligvis økt rekkevidde pga. redusert forbruk til oppvarming av hhv. kupé og batteri når været er varmt.)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på mandag 28. april 2014, klokken 09:04
Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. november 2012, klokken 18:17
Nå er luftmotstanden større i kald og tørt luft enn varm og fuktig. Ved - 5°C er tettheten av luft 9-13% større enn ved 20°C (fuktig luft gir lavere tetthet). Luftmotstanden er proposjonal med dette. Siden energitapet på grunn av luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten har dette større betydning på landevei enn i byen, men antar en at luftmotstanden står for ca en tredel av energiforbruket tilsvarer dette alene ca. 0,1-0,2% per grad C og er ikke noe en kan gjøre noe med annet enn og akseptere.

(Med fuktig luft mener jeg absolutt og ikke relativ fuktighet)
Takker. Der var en god beskrivelse av det jeg udokumentert påstod :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

arnljon

Kjørte 28 mil tur/retur Trondheim/Oppdal i helga og hadde 15 mil igjen på batteriet etterpå (full lading). Snittforbruk 167 wh/tkm med høydeforskjell 650 meter. Høyrefoten har alt å si
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Sense

Jeg testet forskjellen på vinterdekk kontra sommerdekk når jeg nylig la om.
Kjørte samme strekning på 11,3 km på begge dekk-typene med samme kupe-temperatur (18 gr.), tilnærmet samme trafikk og hastighet. Ingen andre sparemodus innstillinger.

Piggfrie vinterdekk : 148 kw/km
Sommerdekk : 159 kw/km

Kort teststrekning og ørliten variasjon i hastighet og trafikk, gjør at denne testen mangler vitenskapelig verifisering.
Men testen indikerer at forkjellen mellom 19 tommers vinterhjul og 19 tommers sommerhjul, ikke gir den helt store forskjellen.

Sjøhyene

Jeg gjorde forsåvidt samme testen for en uke siden da jeg kjørte 10mil til mittdekkhotell på R2 og så 10mil hjem igjen like etterpå. Ca like varmt batteri, lik temp ute og samme hastigheter.
Jeg fikk ekstremt like tall. Ganske nøyaktig 200Wh/km begge veier. Mesteparten av kjøringen foregikk i 110kmt på E18.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sense

Da er nok din test en bedre målestokk, siden avstanden er betydelig lengre.
Men altså med samme resultat.
Og det forundrer meg litt, siden vinterdekk er mykere og burde gi mer rullemotstand.


Sjøhyene

Av det jeg hadde lest var jeg egentlig forberedt på at forbruket skulle være litt lavere med R2.
Men ja er enig i at det jo bør være motsatt sånn logisk sett ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

janmb

Sitat fra: Griffel på mandag 28. april 2014, klokken 09:04
Nå er luftmotstanden større i kald og tørt luft enn varm og fuktig. Ved - 5°C er tettheten av luft 9-13% større enn ved 20°C (fuktig luft gir lavere tetthet). Luftmotstanden er proposjonal med dette. Siden energitapet på grunn av luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten har dette større betydning på landevei enn i byen, men antar en at luftmotstanden står for ca en tredel av energiforbruket tilsvarer dette alene ca. 0,1-0,2% per grad C og er ikke noe en kan gjøre noe med annet enn og akseptere.

(Med fuktig luft mener jeg absolutt og ikke relativ fuktighet)

Tror du med trygghet kan anta at luftmotstanden står for LANGT mer enn en tredjedel av totalen på vanlig landeveishastigheter. Jeg ville heller tippet rundt 70-80% hvertfall, noe all observasjon av forbruk også støtter.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA