Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

kennethl

Er overrasket over hvor lavt forbruket blir nå, tenkte at jeg kunne regne med ca 200 under optimale forhold, men på langtur nå fra Asker til Lærdal og en kjapp pitstop innom Aurland så gikk bilen på 179w i snitt. Lite trafikk så kjørte vel i 80-90 ca. Men noen raske forbikjøringer pluss at jeg slo av TCS på vei opp over Hemsedal fra Lærdal for å sladde ut av 180 grader-svingene.

Setevarme, og 19,5 på ac halvparten av turen og radio, gps, osv. På hele turen. Ikke no range mode osv...

turfsurf

Sitat fra: kennethl på lørdag 12. april 2014, klokken 09:37
Er overrasket over hvor lavt forbruket blir nå, tenkte at jeg kunne regne med ca 200 under optimale forhold, men på langtur nå fra Asker til Lærdal og en kjapp pitstop innom Aurland så gikk bilen på 179w i snitt. Lite trafikk så kjørte vel i 80-90 ca. Men noen raske forbikjøringer pluss at jeg slo av TCS på vei opp over Hemsedal fra Lærdal for å sladde ut av 180 grader-svingene.

Setevarme, og 19,5 på ac halvparten av turen og radio, gps, osv. På hele turen. Ikke no range mode osv...

Så lenge det ikke er regn eller våte veier, farten holdes under 90 og temperaturen er noen plussgrader, så er man lett over 40 mils rekkevidde.

Dessverre kan man ikke så lett planlegge med dette, regnvær er jo ikke akkurat en sjeldenhet i dette landet. Så jeg planlegger stort sett med en rekkevidde på 35 mil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Quintilian

Har bare kjørt en langtur selv og da ble resultatet ca 210-215w.... Da forsøkte vi så godt vi kunne å kjøre økonomisk (ingen raske aksellerasjoner, ca. 80km/t i snitt), men vi lot innetemperaturen stå på 21-22 grader kontinuerlig og med sporadisk setevarme.... Temp på rundt 8 grader og sol og tørre veier. Kjørte Stavanger->Kristiansand->Oslo->Trondheim.

2 voksne + baby i bilen.... Hadde egentlig forventet å komme ned til rundt 200w siden selve kjøringa var såpass økonomisk, men ac stjeler visst litt mer enn jeg trodde i utgangspunktet :)

Car-El

Moderat rask akselerasjon for å så glidde med lavt forbruk er det som er mest økonomisk.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Go-carter

164w/km når jeg kjørte Sørum-Rakkestad(10 mil). 65-75 kmt på småveier, +2 grader ute og HVAC slått av. Vinterdekk.

Klarte å klemme det helt ned i 143 de siste fem milene fra Trøgstad til Rakkestad. Så ikke noe problem å kjøre "billig" ;)

Eller er rekorden 720-730w/kmt på max. ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

KjellO

Hei. Dere som greier under 200 W/km i snitt. Er det noen av dere som har større felger enn 19", eller er 19-tommere en forutsetning for å komme så lavt?

Cowboystrekk

Sitat fra: KjellO på lørdag 12. april 2014, klokken 14:03
Hei. Dere som greier under 200 W/km i snitt. Er det noen av dere som har større felger enn 19", eller er 19-tommere en forutsetning for å komme så lavt?
det er vell så og si alltid 19' som gir lavest forbruk. Ingen slår Nokian R2.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Brede

#67
Sitat fra: KjellO på lørdag 12. april 2014, klokken 14:03
Hei. Dere som greier under 200 W/km i snitt. Er det noen av dere som har større felger enn 19", eller er 19-tommere en forutsetning for å komme så lavt?

Ved normale varierte veier, temperatur på 10+, fart på 60-90km/h og tørt føre så har jeg ikke noe problem med å klare 180-190 med 21" originalhjul.
Har fått det ned i rundt 165 med varme avslått og konsentrert økonomisk kjøring.

Havebigfun

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 12. april 2014, klokken 15:26
Sitat fra: KjellO på lørdag 12. april 2014, klokken 14:03
Hei. Dere som greier under 200 W/km i snitt. Er det noen av dere som har større felger enn 19", eller er 19-tommere en forutsetning for å komme så lavt?
det er vell så og si alltid 19' som gir lavest forbruk. Ingen slår Nokian R2.
Michelin iX3 er vel samme kategori blant vinterdekkene. De originale 19" GY-sommer/helårsdekk er heller ikke så verst- ligger stort sett 10-15% under 21" P+- settet fra Michelin- med vesentlig mindre rullelyd- og samme kjørestil.

Superduper

Har ikke lest igjennom hele posten, men hva regner man som en realistisk rekkevidde på s60?

noto

Klarer ned til 160Wh/km (totalt knapt 200km rated) mellom Stavanger og Bergen på tørre veier, følge køen, uten klima.

19" Pirelli. Trykk 49.

+ ca 20 Wh for regn og + ca 20 for klima ved ca 5 plussgrader.

ephan

Jeg kjører 2* 62km (T/R jobben) daglig og har gjort dette siden 20 desember.
Erfaringene er at rangemode/ bruk av varmeapparat betyr aller minst. nesten ikke merkbart.
Oppvarming av batteri ved lave temperaturer påvirker range  en del.
Men aller størst impact er det å bytte fra 19" R2 til originale 21" Continental sommerdekk.
På vinterdekk kjører jeg normalt jobbturen på 196w/km.
På somerdekk (21") med 40lbs trykk spratt forbruket opp til 235w/km. Selv ved å kjøre ekstremt forsiktig var forbruket meget høyt.
Jeg fyllte opp til 45lbs og da gikk forbruket ned til 215w/km.

Min erfaring er at sommerdekk (originale 21" conti) med "lavt" trykk er en range killer, og litt høyere trykk hjelper en del.

Noter at detet er med +3-+13 grader- altså relativt lav temperatur.
Dette kan sikkert endre seg i positiv retning når det blir varmere i været.

Så erfaringer er: 21" ser bra ut men dreper range og støyer mye.
Og skulle jeg ha valgt i dag så hadde det blitt 19" polar. Da reduseres også støyen en del.
S85 Perlehvit , 21" siden desember 2013

Cowboystrekk

Sitat fra: Superduper på lørdag 12. april 2014, klokken 16:56
Har ikke lest igjennom hele posten, men hva regner man som en realistisk rekkevidde på s60?
min erfaring er 31-36 mil i -5 - 10 C i rangemode. Kjører da ala økokjøring hvor jeg holder fartsgrensa, akser rolig, har 18C på klima evt av når utetemp er rundt 10C. Har litt ekstra luft i dekk, bruker bremsepedal svært lite.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Levanger - Åre tur - retur 185 aka 31 mil rekkevidde, full bil med klima på, 0 C.
Levanger - Trondheim 161 aka 34 mil rekkevidde, halvfull bil uten klima, 7 C.
Levanger - Værnes tur - retur 149 bare meg i bil, uten klima 6 C.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lanber

Imponerende tall Cowboy. Vil tro du kjører uten sko og sokker får å få best mulig følelse med fartspedalen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA