Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

TimboDuck

#600
Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 28. februar 2015, klokken 08:05
Teslarati har testet Model S i forskjellige temperaturer og føreforhold
http://insideevs.com/tesla-model-s-range-sub-zero-snowy-weather/

Har konvertert tabellen i dette innlegget til metric:







TempDHWHWSIDBRBRSI
-12,2243182267200
-6,7269201295220
-1,1290232319256
4,4309232340254

Kolonnene er Temp * Dry HW * HW w/snow&ice * Dry back roads * Dry back roads w/ Snow&Ice
Edit: Fikset temperaturene... :-[
Sølv P85D, bygget Feb'15

Hyperstress

Sitat fra: TimboDuck på lørdag 28. februar 2015, klokken 11:46
Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 28. februar 2015, klokken 08:05
Teslarati har testet Model S i forskjellige temperaturer og føreforhold
http://insideevs.com/tesla-model-s-range-sub-zero-snowy-weather/

Har konvertert tabellen i dette innlegget til metric:







TempDHWHWSIDBRBRSI
-7243182267200
3269201295220
13290232319256
23309232340254

Kolonnene er Temp * Dry HW * HW w/snow&ice * Dry back roads * Dry back roads w/ Snow&Ice

Tørre veier med snø og is i 23 plussgrader skulle jeg likt å se.  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nagela

Litt feil omregning Fahrenheit til Celsius her:

Tror de riktige temperaturene i denne tabellen skal være:

-12,2 C
-6,7 C
-1,1 C
+4,4 C
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

P85D

#603
P85D fra Ski til Flendalen i Trysil via SC på Elverum.

Detaljer:
- 3 i bilen
- Pirelli Sottozero 19" vinterdekk
- Rangemode på (skal visstnok hjelpe på P85D)
- 21 grader interiørtemp
- 0 grader ute temp
- ca 5km/t over fartsgrense
- Thule motion 900 skiboks (stor skiboks)
- Flittig bruk av adaptive cruise

264,2 km
72,5 total energy
274 Wh/km
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Sense

Hmm, det virket som litt høyt forbruk. Det må være motorveifart under større del av strekningen og stigningen. Hvor høyt ligger Trysil? Eller har P85D høyere forbruk?
Når jeg kjører til fjells (Oslo - Beitostølen 900 moh.) 15-20 km/t over fartsgrensen, med en del forbikjøringer og Packline FX Suv takboks fulle av 8 par ski og staver. Nokian R2. Ingen Range mode aktivert. Kupetemp: 21 gr.
Normalt er det kaldere enn 0 grader. Sist var det 15-20 blå, da var forbruket 259wh/km.
Vanlig forbruk 245-255 wh/km vinterstid.

P85D

#605
Det er 100 sone fra Oslo nesten hele veien til avkjøringen til Trysil ved Stange, ca 115km. Lå mellom 105-110 km/t på det strekket.

En ganske gedigen takboks kan ha noe med saken å gjøre også ..
Ca 700m stigning.

Det virker også til at Range mode på P85D ikke var helt optimal også. Oppdatering .179 kom i ettermiddag.

MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Øyvind.h

Begynner å hjelpe med mildvær og bedre føre :)
Oslo-Haglebu (950 m.o.h.)-Oslo. Full bil og takstativ med ski.
Oslo-Haglebu 209Wh/km
Haglebu-Oslo 138Wh/km
Forbruk etter 331km (tur/retur): 176Wh/km.

Kunne glatt kjørt tur/retur uten å lade, og stoppet naturligvis ikke på Supercharger hverken på vei opp eller ned. Men ladet noen prosent den ene kvelden fordi bilen bare stod noen meter fra utestikket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Haldenser

Kjørte Halden - Nordseter - Halden i helgen. Siden det ikke er noen supercharger mellom Solli og Lillehammer (come on Kløfta!!) startet jeg med 100% fra Halden og satset på at de 310 km til Lillehammer skulle gå greit mtp føre og temp.
Lå stort sett i fartsgrensen +5 på E6, men hadde sedvanlig flaks med kø både før Nordbytunellen, fra Alna til Skedsmo og Minnesund-Espa. Ankom SC på Lillehammer med god margin og et snittforbruk på 200Wh/km - da med full bil og oppakning.
Hjemover ladet jeg i Lillehammer til ca 340 tKm og med fartsgrense+5/10 samt 30 min kø ved Minnesund ankom jeg SC på Solli med 65 tKm igjen og et snitt på rundt 205Wh/km. Begynte da å bli sent så ladet kun i 20 min før de siste 45 km hjem. Usikker på hva køen faktisk medfører i regnestykket angående forbruket.
Uansett meget positiv til første lengre familietur og det uten form for rekkeviddeangst  :D
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Sense

Kjørte fra Oslo til hytta på Hvaler i dag (172 km). Aldri hatt så lavt forbruk på E6 før i 120+. Kun 182 wh/km! Tørt føre, ingen Range mode, Nokian R2, 21 gr kupevarme, 7 varmegr. utetemp og trolig flau vind i ryggen, gav et forbruk jeg aldri før har klart på motorveien i den farta.


turfsurf


Sitat fra: Sense på fredag 13. mars 2015, klokken 23:09
Kjørte fra Oslo til hytta på Hvaler i dag (172 km). Aldri hatt så lavt forbruk på E6 før i 120+. Kun 182 wh/km! Tørt føre, ingen Range mode, Nokian R2, 21 gr kupevarme, 7 varmegr. utetemp og trolig flau vind i ryggen, gav et forbruk jeg aldri før har klart på motorveien i den farta.

Vind har mye å si for forbruket.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

F_P

Kjørte Kløfta-Moss i dag. +5-15km/t over fartsgrensen. 172Wh/km på vei ned. +9-10 grader. Nokian piggfrie, 2stk i bilen, range mode på, og klima av store deler av strekningen. På vei hjem (fra Solli) havnet jeg på 215Wh/km. Kjørte muligens litt raskere, hadde på varme 21 grader, range mode av 75% av strekningen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

bb

Dette er en av årsakene til differansen mellom tur ned og tur opp.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Rødkleiv

Jeg sliter med å komme noe særlig under 240Wh/km. Har kjørt mye på motorvei 100/110 + mva og har ikke lagt to pinner i kors for å kjøre økonomisk foreløpig.

Hvordan kjører dere får å få disse fantastiske forbrukstallene? Hva er topp tre tips for en bavian med tung gassfot?

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA