Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

sn0le

#585
Merket det samme i juleshoppinga, men da rakk bilen å kjøle seg litt ned mellom turene.
Oppvarming av batteri og kupe (rangemode avslått) krever mye strøm.

Med mere eller mindre konstant kjøring så bruker ikke varmeapparatet så mye strøm synes jeg.
1-3kW i følge forbruksnåla når du setter bilen i fri og triller.

Hvis man forutsetter 3kW så vil den bruke 3kWh i løpet av en times kjøretur.

122,5km * 0,153 = 18,74kWh
122,5km * 0,207 = 25,35kWh

Forskjellen på disse to forbrukene er 6,61kWh og tilsvarer rundt 2 timer kjøring med varmeapparat på eller av.
Evt hvis det er varmt i været og det går bare med 1-2kW til varmeapparatet så kan man jo kjøre 3-4 timer med varme på for de 6,6kWh'ene.

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

timingbeltkiller

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 16. februar 2015, klokken 15:15
Ser ut som man kan spare en del på å skru kraftig ned på temp og sette på varme i setet og rattet når man er på langtur på vinteren, hvis det skulle være dårlig med rekkevidde igjen.
Med en bil til mellom 0,6 og 1,0 million har du krav på behagelig stuetemperatur året rundt.
Med Europa snart teppelagt med SCere er det heller ikke noen nødvendighet å fryse/svette for å tøye rangen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

GOS

@ebbrey

Antar ditt innlegg var svar på min post. Husker du noenlunde vær/temperatur/kjørestil og forbrukt tkm på strekningen Stavanger - Brokelandsheia?
Kjørt den vinterstid på en lading?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

bb

3 kW til varme er usannsynlig høyt på langtur. Jeg tipper 1-2 kW er mer realistisk ut ifra mine egne erfaringer. Så lenge bilen er godt oppvarmet så betyr det rent lite om du kjører varmeapparatet på 18°C eller 22°C. Dette skal jeg prøve å bevise en dag når jeg får tid.

Altfor mange tror at utetemperaturen er den største strømtyven. Men min påstand er at våte veier, vaskebrett, høy fart og motvind er de største synderne. Jeg ligger jo typisk på rundt 180-210 Wh/km på sommeren og 190-230 Wh/km på vinteren.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

mj

Sitat fra: bb på mandag 16. februar 2015, klokken 20:41
3 kW til varme er usannsynlig høyt på langtur. Jeg tipper 1-2 kW er mer realistisk ut ifra mine egne erfaringer. Så lenge bilen er godt oppvarmet så betyr det rent lite om du kjører varmeapparatet på 18°C eller 22°C. Dette skal jeg prøve å bevise en dag når jeg får tid.

Altfor mange tror at utetemperaturen er den største strømtyven. Men min påstand er at våte veier, vaskebrett, høy fart og motvind er de største synderne. Jeg ligger jo typisk på rundt 180-210 Wh/km på sommeren og 190-230 Wh/km på vinteren.

Dette stemmer og med min erfaring, så jeg er helt enig. Håper du får tid til å vise noen tall på dette en dag.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

bb

Jeg fant en gammel test som underbygger det jeg sier. I forkant av testen hadde jeg kjørt ca. 30-60 minutter. Dette er ikke nok til å få fullgod varme i bilen. Man bør helst ha kjørt 2 timer før bilen er skikkelig gjennomvarm. Allikevel gir det en grei indikasjon.

Differansen mellom test 1 (innetemp 18°C) og test 3 (varme av) blir 194 - 173 = 21 Wh/km. Multipliser det med 78 km/t som er reell hastighet (80 på cruise control) og du får 1,638 kWh. Test 3 er feil fordi jeg endret temperatur og kun stod stille og varmet i fem minutter. Skal det gi korrekte tall bør jeg stå i en time eller mer på den nye temperaturen.

På en annen test om sommeren påviste jeg at vifte uten varme trekker 300 W. Det vil da si at selv i -10°C og kjøring i ~80 km/t trekker varmeapparatet bare 1,3 kW. Dette var dog med innetemperatur på 18°C som er litt lavt. Med 20-22°C tipper jeg forbruket fra varmeapparatet inkludert vifte ligger på 2 kW.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cra

Sitat fra: Øggen på mandag 16. februar 2015, klokken 14:56
Litt OT kanskje, men fikk en relativt stor overraskelse. Kjørte turer idag i jobb. Småkjøring og langkjøring for utlevering av varer. Pent vær, 8 grader tørre veier og tenkte å prøve uten varmeapparat. Må si jeg ble overasket hvor MYE apparatet sluker.

Hvilken temperatur kjører du med til vanlig? Jeg har den vanligvis innstilt på 19o +/- 0,5o, og "bajskokeren" på 1 eller 2. Med varme i rattet kunne jeg sikkert hatt temperaturen enda litt lavere, men med 85kW under baken er det ingen rekkevidde-grunner til å spare på strømmen i det daglige for min del, i alle fall. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jaws

Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.

Muffinman

Nå er det vel også slik at overskuddsvarme fra motor/batteri/inverter utnyttes til oppvarming av kupeen når driftstemperatur er oppnådd. Om det er tilfelle og varmebehov for kupeen er mellom 1-2kW skulle man med andre ord dekke alt med kun overskuddsvarme etter 8-10 mil, og bruk av setevarmer vil dermed kunne medføre at man sløser vekk overskuddsvarme og heller bruker mer strøm til hemoroidegrillen.

ellholt

Det jeg ble mest overrasket med hensyn til forbruk var hvor mye veidekket har å si. Den tyske autobahnen har en mye finere asfalt type enn den norske, og bilen bruker en god del mindre i høyere hastigheter. Tur retur Kroatia i fjor, brukte vi i snitt 201wh/km på 5600 km.
Må da poengtere at jeg kjørte bilen som en vanlig fossilbil, med hastigheter oppimot 180 km/t, selv om en oftest lå mellom 130-140, samt mange harde akselerasjoner ( for å imponere diverse Porsche og BMW førere ;D). AC var satt på 20-21 grader.

Mvh
FMO
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Sjøhyene

#595
Sitat fra: bb på mandag 16. februar 2015, klokken 20:41
3 kW til varme er usannsynlig høyt på langtur. Jeg tipper 1-2 kW er mer realistisk ut ifra mine egne erfaringer. Så lenge bilen er godt oppvarmet så betyr det rent lite om du kjører varmeapparatet på 18°C eller 22°C. Dette skal jeg prøve å bevise en dag når jeg får tid.

Altfor mange tror at utetemperaturen er den største strømtyven. Men min påstand er at våte veier, vaskebrett, høy fart og motvind er de største synderne. Jeg ligger jo typisk på rundt 180-210 Wh/km på sommeren og 190-230 Wh/km på vinteren.

Helt enig. Utetemp i seg selv har ikke spesielt mye å si.
Høy fart på fuktig vei med skistativ på taket og motvind, da snakker vi forbruk. Flere ganger klatret over 300Wh/km etter 1-2 timers kjøring i 120-130km/t på E18.

Edit: Bør ikke regne noe mer en 25 mil rekkevidde med sånn kjøring
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: ellholt på tirsdag 17. februar 2015, klokken 14:52
Det jeg ble mest overrasket med hensyn til forbruk var hvor mye veidekket har å si. Den tyske autobahnen har en mye finere asfalt type enn den norske, og bilen bruker en god del mindre i høyere hastigheter. Tur retur Kroatia i fjor, brukte vi i snitt 201wh/km på 5600 km.
Må da poengtere at jeg kjørte bilen som en vanlig fossilbil, med hastigheter oppimot 180 km/t, selv om en oftest lå mellom 130-140, samt mange harde akselerasjoner ( for å imponere diverse Porsche og BMW førere ;D). AC var satt på 20-21 grader.

Mvh
FMO
Med snitt 201Wh/km må det nødvendigvis være en god del kjøring i lavere hastighet inne i bildet. I 140+ er du oppe i rundt 240Wh/km. God asfalt hjelper, men blir peanuts mot luftmotstand.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jejl

Sitat fra: bb på mandag 16. februar 2015, klokken 23:50
Jeg fant en gammel test som underbygger det jeg sier. I forkant av testen hadde jeg kjørt ca. 30-60 minutter. Dette er ikke nok til å få fullgod varme i bilen. Man bør helst ha kjørt 2 timer før bilen er skikkelig gjennomvarm. Allikevel gir det en grei indikasjon.

Differansen mellom test 1 (innetemp 18°C) og test 3 (varme av) blir 194 - 173 = 21 Wh/km. Multipliser det med 78 km/t som er reell hastighet (80 på cruise control) og du får 1,638 kWh. Test 3 er feil fordi jeg endret temperatur og kun stod stille og varmet i fem minutter. Skal det gi korrekte tall bør jeg stå i en time eller mer på den nye temperaturen.

På en annen test om sommeren påviste jeg at vifte uten varme trekker 300 W. Det vil da si at selv i -10°C og kjøring i ~80 km/t trekker varmeapparatet bare 1,3 kW. Dette var dog med innetemperatur på 18°C som er litt lavt. Med 20-22°C tipper jeg forbruket fra varmeapparatet inkludert vifte ligger på 2 kW.
Det meste av varmetapet går nok ut vinduene og det er sikkert mulig å regne ut sånn noenlunde hvis vi vet omtrent hva u-verdien på de forskjellige delene av bilen er. I tillegg kommer inntaksluften som skal varmes opp.
Enkele ruter har en u-verdi på 5 ved 3,5 m/s(13km/t). Jeg kunne ikke finne hvilken u-verdi enkelt glass har  ved høyere vindhastighet.

Hvis Teslaen har 4m2 med vinduer blir varmetapet  ved å varme opp fra 0 til 22 grader:
U-verdi 5 ved 3,5 m/s x 4m2 x 22 grader= 440 watt
Ved oppvarming fra 0 til 18 grader:
5 x 4 x 18 = 360 watt
Varmetapet ut rutene dobbler seg sikkert hvis du kjører i vanlig motorveihastighet. Regnet i % tror jeg ikke regnestykket er så veldig langt fra sannheten. Dvs 18% mindre strømforbruk til oppvarming ved 18 grader innetemperatur i stedet for 22 grader når det er 0 grader ute.


NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kjølholdt

real life 35-40 mil om vinteren hvis den er forvarmet og du kjører i fartsgrensa, sommer har jeg ikke strukket kjøre lengden har alltid truffet på en SC før det ble tomt
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA