Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

Kjærra

Sitat fra: Bucephalas på lørdag 03. januar 2015, klokken 00:00
Og da var vi hjemme igjen fra Beitostølen.

Temperatur, høydemeter og føreforhold gir store utslag. Dro fra Beito med 380 tkm (95ish %), ankom Råde (etter en kjapp stopp på Rygge storsenter for litt vel fortjent dim sum) med 110 tkm igjen.

Regner med at dere kjørte uten noe på taket?
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

Tesla P85D

Noen som vet/har lest fra USA om forbruket på P85D (wh/Km)?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

sn0le

Og her er resultatet av returen. Narvik-Kløfta, totalt 1.340km.
Startet 1 januar fra Narvik. Turen er kun ca 285km kortere enn Tromsø-Oslo.
Tromsø-Narvik er 249km, og Kløfta-Oslo er 36km.

Kl 19:40. Avgang fra Narvik. Gjenværende rekkevidde rundt 300km. Forvarmet bilen.

Kl 21:52. Ankomst Innhavet. Tok ikke notater av forbruk etc. Lader 30 minutter.

Kl 23:58. Ankomst Fauske. Skal sove over hos søsteren min og fikse en PC dagen etterpå. Velger å ikke koble bilen til lading slik at videre kjøring blir som om jeg bare har kjørt direkte til SC Storjord.

Kl 16:51. Avgang Fauske. Igjen så noterte jeg ikke ned noen tall. Men antar jeg hadde ca 160km gjenværende rekkevidde. Et buffer på ca 10mil siden det er ca 6 mil til SC Storjord.

Kl 17:46. Ankomst SC Storjord. Gjenværende rekkevidde ca 90km. Ikke notert forbruk etc. Lader 30 minutter.

Kl 18:17. Avgang SC Storjord.  Gjenværende rekkevidde 271km.

Kl 21:13. Ankomst SC Mosjøen. Gjenværende rekkevidde 33km. Kjørt 205,2km, brukt 45,0kWh og snittforbruk på 219Wh/km. Faktisk var snittforbruket mitt til Mo i Rana på utrolige 199Wh/km til tross for kjøring over Saltfjellet, som viser hvor effektiv regenerativ bremsing er. Elendig sørpeføre mellom Mo i Rana og Mosjøen dro forbruket betraktelig opp.

Kl 21:44. Avgang SC Mosjøen. Gjenværende rekkevidde 245km.

Kl 00:37. Ankomst SC Grong. Gjenværende rekkevidde 7 km. Kjørt 196,0km, brukt 45,3kWh og snittforbruk på 231Wh/km. Elendig sørpeføre fra Mosjøen og et godt stykke dro forbruket til værs. Bufferet på 5 mil ble nesten brukt opp i sin helhet. Men et kvarters lading på Namsskogan kunne gitt 2-3 mil ekstra hvis det hadde vært nødvendig. Legger meg til å sove i bilen. Kl 02:34 ser jeg at bilen nådde 100% SOC og rekkevidde på 380km. (Notification på tlf).
Jeg våkner etter ca 4,5 timer med søvn og kjører videre.

Kl 05:34. Avgang SC Grong. Gjenværende rekkevidde 372km.

Kl 08:39. Ankomst Lade arena. Gjenværende rekkevidde 145km. Kjørt 201,1km, brukt 43,1kWh og snittforbruk på 215Wh/km.

Kl 09:48. Avgang Lade arena. Gjenværende rekkevidde 263km.

Kl 12:37. Ankomst SC Alvdal. Gjenværende rekkevidde 36km. Kjørt 200,0km, brukt 43,4kWh og snittforbruk på 217Wh/km. Lader 30 minutter, men idet jeg skal kjøre så oppdager jeg enorme snømengder i hjulbuene. Så jeg plugger i laderen igjen og bruker 10 minutter på å fjerne snø. På den tiden fikk jeg 3-4mil ekstra på tanken.

Kl 13:18. Avgang SC Alvdal. Gjenværende rekkevidde 261km.

Kl 15:27. Ankomst SC Elverum. Gjenværende rekkevidde 94km. Glemmer å notere ned forbruk etc. Men mener det lå på rundt 187Wh/km.

Kl 15:50. Avgang SC Elverum. Gjenværende rekkevidde 219km.

Kl 17:24. Ankomst Kløfta. Gjenværende rekkevidde 105km. Kjørt 110,0km, brukt 21,8kWh og snittforbruk på 198Wh/km. Lavt forbruk til tross for cruising i 100km/t på motorveien mye av tiden fra der RV3 og E6 møtes. Var en del kø før Minnesund der 2-felts motorvei flettes til 1 felt, men ellers gikk det unna.

Har kjørt bilen som jeg normalt ville kjørt med dieselbilen jeg hadde før.
AC har stått på 20-25 grader avhengig av hvor kaldt det har vært ute. Rangemode avslått. All rekkevidde er oppgitt i Typical.


Denne turen startet kl 19:40 den 1 januar, og jeg kom hjem 3 januar kl 17:24. Altså ca 46 timer.
17 timer opphold hos min søster på Fauske for å sove, fikse PC og få servert middag kan vi trekke fra. Tror hun hadde blitt snurt om jeg kostet rett forbi Fauske uten å stikke innom. ;)
Da er vi nede i ca 29 timer reisetid.
5 timer av disse gikk med til å sove i bilen på SC Grong. Kom dit kl 00:37 og dro derfra kl 05:34 ganske uthvilt.
Da er vi nede i ca 24 timer reisetid (kjøring inklusive lading).
Ladetid var 0,5 time på Innhavet, 0,5 time på Storjord, 0,5 time i Mosjøen, 1 time og 10 minutter på Lade arena (22kW laderen), 40 minutter i Alvdal og 23 minutter i Elverum. Totalt nesten 4 timer lading på turen.

20 timer effektiv kjøring gir en snitthastighet på ca 70km/t for hele turen.
Ikke så verst med tanke på mye 50, 60 og 70-soner underveis, en del elendig føre og piggfrie dekk.
Gitt den samme snitthastigheten så ville man brukt 4 timer mere på kjøring helt fra Tromsø til Oslo. Man ville ha ladet ca 0,5 time på Setermoen.
Så med lignende forhold og overnatting på Grong ville effektiv kjøring blitt 24 timer og ladetiden 4,5 timer.

Ladetid på Grong kan reduseres til 0,5 time og lading på 22kW i Trondheim kan kuttes helt ut når SC på Klett er operativ.
På godt føre og med piggdekk eller sommerføre burde det da være mulig for Tromsø-Oslo på rundt 24 timer inklusiv lading om man er 2 sjåfører.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ihlhaug

Takk for denne! Er selv fra Harstad, men bor sørpå. Tenker tur nordover i sommer, så en "oppskrift" ala denne er perfekt!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

sn0le

#559
Bare hyggelig.
Som du ser så lader jeg slik at jeg ankommer neste SC med lav SOC (State of charge).
Årsaken er at ladehastigheten er høyest når batteriet har lite strøm.
Så lader jeg den distansen som trengs + 50-60 km.
På turen oppover var unntaket Mosjøen der jeg ladet til et buffer på ca 10 mil pga Saltfjellet. Ankom SC Storjord med 64km rekkevidde, så et buffer på 5-6 mil hadde holdt, men gitt lite slingringsmonn i tilfelle kolonnekjøring e.l.

Når jeg kjørte fra Kløfta så ladet jeg fullt opp, og det ga meg rekkevidde til å kjøre direkte til Alvdal og da "sparte" jeg en halvtime lading på det.

Fra lav SOC gir 30 minutter lading ca 20-22 mil rekkevidde.
1 time og 10 minutter lading i Alvdal på turen oppover ga 34 mil rekkevidde (27km til 367km).
På turen nedover brukte bilen 2 timer lading på å gå fra 7km til 380km på SC i Grong.

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Bucephalas

Sitat fra: Kjærra på søndag 04. januar 2015, klokken 13:19
Sitat fra: Bucephalas på lørdag 03. januar 2015, klokken 00:00
Og da var vi hjemme igjen fra Beitostølen.

Temperatur, høydemeter og føreforhold gir store utslag. Dro fra Beito med 380 tkm (95ish %), ankom Råde (etter en kjapp stopp på Rygge storsenter for litt vel fortjent dim sum) med 110 tkm igjen.

Regner med at dere kjørte uten noe på taket?

Korrekt.

Øyvind.h

Og da var turen Norefjell-Oslo gjennomført. Ladet til 100% før avreise for å se hva 100% nå er (trakk ut laderen på 380tkm fordi vi skulle dra) og for å la bremsene få kjørt seg litt.

Kom hjem med 260tkm igjen etter 123 kjørte km. Bilen rapporterte 189Wh/km. Litt høyt, men det skyldes:
1.Nesten ingen regen fra start pga fullt batteri, brukte bremsene
2.Saktegående kø fra Hønefoss til Sollihøgda
3.Startet i -3, via -7 ved Sokna og -3 når vi parkerte hjemme
4.Ingen forvarming (men P-hus holdt ca 10 pluss)

Men interessant å se at jeg med 189Wh/km brukte 120tkm på å kjøre 123tkm. Dvs. det ser ut til å være litt mismatch mellom typical-stripen i Energy-appen og hvor fort tkm faktisk teller ned. Må nok ligge på rundt 190Wh/km for at tkm skal stemme?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

F_P

Nice sn0le :)

Kjekt å ha din erfaring i bakhodet når Kløfta-Mosjøen-Kløfta skal gjennomføres til påske. Mest sannsynlig overnatting hos venner i Trondheim så manglende SC i området betyr null og niks på den turen.

Sikkert noen som har skrevet om det tidligere, men hva kan jeg forvente i økt forbruk hvis:

  • Man har ski i skistativ
  • eller har skiboks
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Quattro

Sitat fra: F_P på mandag 05. januar 2015, klokken 15:36
Nice sn0le :)

Kjekt å ha din erfaring i bakhodet når Kløfta-Mosjøen-Kløfta skal gjennomføres til påske. Mest sannsynlig overnatting hos venner i Trondheim så manglende SC i området betyr null og niks på den turen.

Sikkert noen som har skrevet om det tidligere, men hva kan jeg forvente i økt forbruk hvis:

  • Man har ski i skistativ
  • eller har skiboks

Jeg kjørte med 2 par langrennski i Thule 727 og whispbar stativ ved nyttår Oslo-Skeikampen-Oslo. Temperaturen opp var ca. -6 C hele veien. Jeg fulgte stort sett fartsgrensen + 10-15 %. Jeg har ikke noen eksakte tall på forbruket (må ta det litt på "husken"), men har gjort turen flere ganger uten takstativ og min oppfatning er at forbruket øker vesentlig med takstativ. Forbruket mitt var nesten 290 Wh/km på turen opp. 

På returen hadde jeg ca. 240 Wh/km, det var ca. 0 grader og mange høydemeter i min favør.

I tillegg har jeg Bridgestone piggfrie vinterdekk og veibanen var våt på veien opp.

Konklusjon: Jeg er forferdet over ekstraforbruket med skistativ!

Det hadde vært interessant om noen har gjort undersøkelser av dette med konkrete tall.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

trygvelo

Jeg har mye erfaring med takstativ + skiboks etter 1,5 vinter med bilen. I hastigheter opp til 80 km/t er ikke økningen i forbruk spesielt stor, mellom 3-5%. Fikk snitt på 210-215 wh/km på langt flatt strekke i 80-90 km/t i jula, da var temperaturen -20 og varmeapparatet på 22 grader (etter flere timers kjøring og batteri fullt oppvarmet).

På motorveien i 120 må man regne med 260-280 wh/km i vintervær der jeg ved ellers like forhold ligger på 220-240 wh/km. Altså ca. 15% økt forbruk.

ihlhaug

Har alltid ladet min til ca 80%. Ladet i natt til 100% og da fikk jeg 486km.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

sn0le

Med "Rated" visning ja.
De fleste har jeg inntrykk av bruker "Typical" visning.
Årsaken er at Rated er rekkevidden man får under svært optimale forhold og svært forsiktig kjøring, og dermed vil man omtrent aldri oppnå å komme i nærheten av denne rekkevidden.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sense

Sitat fra: sn0le på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:54
Med "Rated" visning ja.
De fleste har jeg inntrykk av bruker "Typical" visning.
Årsaken er at Rated er rekkevidden man får under svært optimale forhold og svært forsiktig kjøring, og dermed vil man omtrent aldri oppnå å komme i nærheten av denne rekkevidden.

Du glemte nedoverbakke...

Sense

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:30
Jeg har mye erfaring med takstativ + skiboks etter 1,5 vinter med bilen. I hastigheter opp til 80 km/t er ikke økningen i forbruk spesielt stor, mellom 3-5%. Fikk snitt på 210-215 wh/km på langt flatt strekke i 80-90 km/t i jula, da var temperaturen -20 og varmeapparatet på 22 grader (etter flere timers kjøring og batteri fullt oppvarmet).

På motorveien i 120 må man regne med 260-280 wh/km i vintervær der jeg ved ellers like forhold ligger på 220-240 wh/km. Altså ca. 15% økt forbruk.

Det kan jeg understøtte.
Jeg trenger kun takstativ til jule-, vinter- og påskeferiene. Og siden jeg kjører en del på motorveier ellers, og forbruket øker såpass mye, så plukker jeg av både boks og stativ etter hver skiferie.

sn0le

Sitat fra: Sense på tirsdag 06. januar 2015, klokken 18:17
Du glemte nedoverbakke...
Kan vel legge til medvind, fritt fall og mors kjøttkaker til middag også da. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA