Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

#300
Har vært litt skeptisk til de nye hjula med tanke på rekkevidde, men tok en liten langtur test idag som generalprøve for sommerferien.  Positivt overrasket.
Ålesund-Åndalsnes (stopp for is) Åndalsnes-Trollstigen (stopp for isbading) Trollstigen- Valldal - Ålesund.
243 Km og snitt på 203wh/km er ikke så galt med 22". Dekktrykk 48psi og 2,5 personer, kupetemp 20 (auto)
Tur: 21grader og sol, retur 14 grader og regn.
Til sommeren blir det en del mere vekt med div bagasje, men tror jeg slipper å planlegge etappene på bilferien på nytt :-)

mecanica vergara


Sitat fra: Lanber på onsdag 04. juni 2014, klokken 22:31
Luften er viktig for å forme dekket.  Gummien og ståltråder holder ikke formen når vekten av en bil presser ned

Når man øker trykket vil dekket prøve å oppnå formen "rund" som er den ideelle for mest mulig luft ved minst mulig bruk av innpakking. Mer luft = rundere form.  I ytterste konsekvens vil det bare være en brøkdel av kontaktflaten igjen før dekket sprenges.

Når Tesla sier 45psi på 19" som standard er jeg rimelig trygg på de har beregnet og gjort kjøretester slik at vi skal få mest glede ut av dekkene og ha en sikrest mulig kjøreopplevelse.
De er tydeligvis på forsknings stadie ennå når det gjelde dekktrykk hos Tesla. Jeg fikk bil 20 mai som sier 42psi for 19" hjul
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Jejl

Kjørte Haugesund-Bjoa i dag. Forbruket ble 138 wh/km. Farten var stort sett 50-75 km/t (kjørte i følge med annen bil).
Forbruket siden sist lading var på 165 wh/km og vi kjørte 300 ogettellerannet km. Blandet kjøring, med litt bykjøring og litt langkjøring.
Tror det var ganske perfekte forhold i dag for lavt forbruk: rundt 19-20 grader og overskyet.

Cowboystrekk

Sitat fra: mecanica vergara på søndag 08. juni 2014, klokken 20:52

Sitat fra: Lanber på onsdag 04. juni 2014, klokken 22:31
Luften er viktig for å forme dekket.  Gummien og ståltråder holder ikke formen når vekten av en bil presser ned

Når man øker trykket vil dekket prøve å oppnå formen "rund" som er den ideelle for mest mulig luft ved minst mulig bruk av innpakking. Mer luft = rundere form.  I ytterste konsekvens vil det bare være en brøkdel av kontaktflaten igjen før dekket sprenges.

Når Tesla sier 45psi på 19" som standard er jeg rimelig trygg på de har beregnet og gjort kjøretester slik at vi skal få mest glede ut av dekkene og ha en sikrest mulig kjøreopplevelse.
De er tydeligvis på forsknings stadie ennå når det gjelde dekktrykk hos Tesla. Jeg fikk bil 20 mai som sier 42psi for 19" hjul
Det er fordi vi har 60-batteriet og bilene våre veier 110 kg mindre ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Anew

139Wh/km hjem fra hytta var imponerende, selv om det er ca. 1000 høydemeter ned. Valdres-Oslo. 5 mennesker i bilen. Tror jeg har 48psi på 19". Tidvis mye trafikk gjorde at jeg kjørte litt mindre aggressivt enn normalt, men køen gikk stort sett i 80-90.

Turen opp ga et snitt på 198kWh, noe som også var meget bra mtp. stigningen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

OddB

1000 høydemeter =ca 6kWh
Snittforbruk ca 170 wh/km
170-140= 30wh/km spart på nedturen
6000Wh / 30Wh/km = 200km kjørelengde,  det kan vel stemme ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

#306
Jeg gjorde en liten test i dag.

- Goodyear Eagle PSA2 med 45 psi
- Range mode off
- 26°C ute
- Tørr asfalt
- Regen normal
- 10,6 km * 2 = 21,6 km testrute (dette er for å kompensere for vind)

Test 1:
- 105 km/t cruise
- Luftdemper på normal
- HVAC off
- Takluke stengt
- 190 Wh/km
- Kommentar: Med 26 grader i lufta og blå himmel så ble det ganske varmt i kupéen etter hvert.

Test 2:
- 105 km/t cruise
- Luftdemper på low
- HVAC off
- Takluke stengt
- 187 Wh/km
- Kommentar: Low ga litt lavere forbruk. Forskjellen blir nok enda større ved 120 km/t eller høyere.

Test 3:
- 105 km/t cruise
- Luftdemper på low
- HVAC off
- Takluke på vent
- 191 Wh/km
- Kommentar: Med takluka på vent ble det litt mindre varmt i bilen, men fortsatt ganske varmt. Forbruket gikk også litt opp.

Test 4:
- 105 km/t cruise
- Luftdemper på low
- HVAC på auto, men AC off, 20°C
- Takluke stengt
- 190 Wh/km
- Kommentar: Denne gangen slo jeg på klima, men slo av AC. Takluka ble lukket. Dette så ut til å gi litt lavere forbruk. I appen viste temperaturen 27,5°C som var det samme som test 3 med takluka åpen. Men det føltes mer levelig fordi lufta ble bedre sirkulert.

Test 5:
- 105 km/t cruise
- Luftdemper på low
- HVAC på auto, AC var på, 20°C
- Takluke stengt
- 194 Wh/km
- Kommentar: Bilen ble merkbart kaldere og mer behagelig, men det har sin pris.

Test 6:
- 100 km/t cruise
- Luftdemper på low
- HVAC på auto, AC var på, 20°C
- Cruise control på 100 km/t
- Takluke stengt
- 188 Wh/km
- Kommentar: Som en siste test prøvde jeg å redusere hastigheten med 5 km/t men beholde AC på. Det ga lavere forbruk.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bb

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. juni 2014, klokken 07:10
Genialt at du tar deg tid til dette Bjørn :)
Jeg gjorde det mest fordi jeg har lenge lurt på dette selv. Og jeg kommer muligens til å gjøre en ny tilsvarende test i 120 km/t senere. Da med videoopptak.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cowboystrekk

Fin test Bjørn! Det er tydelig at fart er det mest avgjørende for rekkevidde!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Trøndertesla

Sitat fra: bb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 08:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. juni 2014, klokken 07:10
Genialt at du tar deg tid til dette Bjørn :)
Jeg gjorde det mest fordi jeg har lenge lurt på dette selv. Og jeg kommer muligens til å gjøre en ny tilsvarende test i 120 km/t senere. Da med videoopptak.

Pass på å gjøre det i utlandet da, ellers så kan videoen bli brukt mot deg som bevis for fartsovertredelse...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Lanber

HVAC AC gir lavere forbruk etterhvert som temperaturen synker i bilen.
Satte den på i går, fulgte med på Visible Tesla hvordan strømforbruket sank etterhvert

bb

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:26
Enestående arbeid, Bjørn. Hva med å alliere deg med noen som har 21" neste gang? Mange som rapporterer betydelige forbruks forskjeller mellom 19 og 21. Hadde vært artig å sett resultater av liknende test på begge originaldimensjoner.
Jeg tar gjerne en test med 21". Dette har jeg også vært nysgjerrig på lenge.

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:40
Sitat fra: bb på tirsdag 10. juni 2014, klokken 08:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. juni 2014, klokken 07:10
Genialt at du tar deg tid til dette Bjørn :)
Jeg gjorde det mest fordi jeg har lenge lurt på dette selv. Og jeg kommer muligens til å gjøre en ny tilsvarende test i 120 km/t senere. Da med videoopptak.

Pass på å gjøre det i utlandet da, ellers så kan videoen bli brukt mot deg som bevis for fartsovertredelse...
Det er nettopp derfor jeg ikke lagde video i går ;) For å gjøre dette lovlig må jeg dra helt til sør for Gøteborg der det er 120-grense. Eller så må jeg redigere slik at det ikke vises hvor jeg kjører.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OddB

Pussig, men jeg får kjøleeffekt selv om AC er slått av...?!?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

Sitat fra: OddB på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:50
Pussig, men jeg får kjøleeffekt selv om AC er slått av...?!?
Hvis det er 21 grader ute og 27 grader i bilen så føles vel luften kjøligere. Ofte trenger jeg ikke å ha AC på i Norge for å få det kjølig nok i bilen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA