Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf vs. Peugeot iOn

Startet av Øyvind.h, fredag 07. desember 2012, klokken 18:22

« forrige - neste »

Trøndertesla

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 10:31
I et lite forsøk på å komme tilbake til topic gjorde jeg et lite forsøk på å kjøre skikkelig billig selv i går.

P85+ med standard dekktrykk, flatt, 152 kw/km over 5 mil.

Hadde totalt 144 på ca 12 mil, men da inkluderer det en det høydemeter som ødelegger, så de siste 5 milene er en bedre målestokk.

Det er med andre ord, heldigvis, fullstendig mulig å få selv en P85+ til å gå billig om man går inn for det. Fint å vite om man befinner seg i rekkeviddeknipe en gang også.

Bekrefter - det er mulig. Jeg la av gårde fra Mosjøen med 97 tkm på tanken og 87 km til Mo i Rana. Om jeg hadde kjørt typical så skulle jeg hatt igjen 10tkm ved ankomst men jeg kjørte veldig forsiktig og hadde igjen 21 km ved ankomst. Så jeg var vel rundt "rated range forbruk" tenker jeg, og det med en god del opp- og nedoverbakker.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

erot

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:15
Sitat fra: erot på tirsdag 03. juni 2014, klokken 14:32
Det er ikke så viktig å få rett, jeg vet godt selv hvordan jeg setter opp min bil, men dumt å villede folk til høyere dekkslitasje og kortere rekkevidde fordi de tror de skal ivareta sikkerheten.

Det er nettopp slik villedning DU gjør...

Jeg skal si meg enig i at jeg kanskje overdramatiserer sikkerhetsaspektet noe, men det er for å få frem et viktig poeng. Du snur dine betraktninger rundt konsekvensene av feil dekktrykk 100% på hodet. Husk at vi utelukkende diskuterer riktig vs. for mye trykk her. Altfor lite trykk medfører selvsagt en rekke andre problemer, men det er etter min mening irrelevant å blande inn her ettersom det ikke er en ønsket løsning for noen som helst.

Jeg har selv kjørt noen mil med bil - en hel del av de på bane. At dine personlige erfaringer er generelt gale bør ikke få påvirke andres valg på dekktrykk.

Jeg tror du misforstår hva jeg sier. Jeg har aldri sagt at høyere dekktrykk enn standard gir mer grep, det jeg mente var feil var at lavere profil generelt skal ha lavere trykk. Mindre volum trenger mer trykk.

Min kjepphest var at det på ingen måte går ut over sikkerheten å øke trykket til 49-50 psi, og det står jeg ved. Jeg vet godt at sweetspot for maksimalt grep er langt under dette, men vi snakker vel ikke om banekjøring når du trekker inn sikkerhet som et argument for lavere dekktrykk? Folk flest kjører ikke av veien fordi de mangler grep (i alle fall ikke med denne bilen), men fordi de ikke har erfaring med å håndtere bil i ekstreme situasjoner, f.eks med dårlig timing av bevegelser når de blir overrasket, overreaksjon, for sen oppretting av kontrastyring eller overkompensasjon osv. Det ekstra grepet du oppnår med å senke noen psi fra 49-50 har ingen relevans her.

Har du i det hele tatt kjørt denne bilen med anbefalt dekktrykk? Det virker ikke slik. Jeg kjørte nesten nye men innkjørte michelin 21" med 38 psi foran og 40 bak som anbefalt på stickeren i dørkarmen. Bilen ble sluggish og sporete og hadde ubehagelig mye egen vilje. Helt ubrukelig å kjøre. Ble bra med ca 46-47, men like fin med opp mot 50. Denne personlige erfaringen mener du altså er gal?

Cowboystrekk

Det de fleste sier er vell at mer trykk gir skarpere styring og lavere forbruk, men mindre komfort over humper etc samt at noen mener det gir mer dekkstøy. 10% ekstra luft utgjør svært lite ift bremselengde etc, 30% da begynner det å blir forskjell...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lanber

Nå har jeg en Lotus som går på R dekk og satt for det Colin Chapman mente en bil skulle brukes til, kjøre fort...og det gjør jeg, ofte også på Rudskogen.

Dekktrykk er utrolig viktig. For mye trykk gir vesentlig dårligere veigrep og slett ikke noe skarpere respons. For lite er ikke like kritisk på en så lett bil som Lotusen.
Du kan justere egenskapene til bilen med forskjellig trykk foran/bak, men i denne sammenhengen er det akademisk informasjon.

10% økning er å gå opp fra 45 til 49,5 psi, det ER en vesentlig endring og vil merkes på alle parametre, inkludert dekk som slites mer på midten.  Kjører selv på 46-47 uten at jeg hevder det er den eneste sannheten.


hma

Sitat fra: Lanber på onsdag 04. juni 2014, klokken 16:46
10% økning er å gå opp fra 45 til 49,5 psi, det ER en vesentlig endring og vil merkes på alle parametre, inkludert dekk som slites mer på midten.
At radialdekk slites mer på midten ved høyt dekktrykk stemmer ikke i følge denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13950.msg212007.html#msg212007
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp


Muffinman

#291
Sikkert mye luft i sålene han også. Kan bekrefte at R2 slites litt mer på midten med mye trykk og Conti 21" sliter betydelig mer på bakaksel på denne bilen. Ikke merkbart på forhjulene.

Jejl

Jeg har kjørt 10600km  stort sett med 49-50 psi i dekkene. Kan ikke se at dekkene er slitt mer på midten. De har 7mm dybde i alle rillene bak, og 7,5mm foran.
På arbeidsbilen min har jeg kjørt med 3,1 bar i over 10år istedenfor 2,5 som er annbefalt. Orginaldekkene holder enda bak etter 85000km og har 4mm igjen. Disse dekkene er også helt gjevnt slitt. Jeg kommer derfor til å fortsette å kjøre med 50 psi. (Jeg tok ut litt luft da dekktrykksensorene klagde over for mye luft etter 2 timers  kjøring på svært svingete veier og det var 23-24 grader vindstille og sol. Så nå har jeg kanskje 49,5psi.)

hma

Sitat fra: Lanber på onsdag 04. juni 2014, klokken 19:55
Og Jesus gikk på vannet
Og med det mener du at posten jeg linket til ikke er korrekt? Kan du forklare hvorfor?

Om du har rett må altså lufttrykket i dekket være i stand til å strekke de langsgående ståltrådene, kun på midten, noe som for meg høres svært usannsynlig ut.

Jeg er ikke ekspert og har ikke noe fasit, men er det tenkelig at ulike dekk kan slites ulikt? Eventuelt at dekkene dere refererer til har svakheter?

Har kjørt med høyt dekktrykk på alle mine biler og har aldri opplevd ujevnt slitasje av den grunn.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lanber

Luften er viktig for å forme dekket.  Gummien og ståltråder holder ikke formen når vekten av en bil presser ned

Når man øker trykket vil dekket prøve å oppnå formen "rund" som er den ideelle for mest mulig luft ved minst mulig bruk av innpakking. Mer luft = rundere form.  I ytterste konsekvens vil det bare være en brøkdel av kontaktflaten igjen før dekket sprenges.

Når Tesla sier 45psi på 19" som standard er jeg rimelig trygg på de har beregnet og gjort kjøretester slik at vi skal få mest glede ut av dekkene og ha en sikrest mulig kjøreopplevelse.




Lanber

#296
Back on topic.

Kjørte tur/retur Grimstad - Porsgrunn (260km) i går kveld med P85 på 19" og 46psi. I vanlig fart for meg, dvs 10-20+ over når jeg kan og en god del ligg i køen og la mosen gro.
Mye 70 sone og en god del trege trafikanter ute.
Ikke bruk for varme, bare ventilasjon

Forbruk 158 wh/km!  Imponert.

janmb

Tore, da er vi nok ikke så uenige allikevel ;-)

Og ja jeg kjører på standard trykk, 42/43psi hele tiden. (og ja, det er det som er standard på bilen min - selv om andre kan ha skilt som sier annet)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

 :)

Visste ikke at det er ulik merking, men min bil er ganske tidlig, så de har sikkert justert det.

Amoss

Sitat fra: erot på fredag 06. juni 2014, klokken 10:43
Visste ikke at det er ulik merking, men min bil er ganske tidlig, så de har sikkert justert det.

Eller at skiltet er tilpasset forskjellige dekk-/felge-kombinasjoner? Hva som er rett for bilen med ett dekk behøver ikke stemme for ett annet dekk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA