Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mekkekveld uke 9

Startet av toreh, mandag 11. februar 2008, klokken 08:44

« forrige - neste »

toreh

Dette høres kanskje dumt ut, men hvilke hensyn skal man ta når Elbilen skal vaskes. På min Peugeot er det jo en ladeluke foran på høyre side som det må være lett å få fukt inn i. Hva med å kjøre i maskin på bensinstasjon, er det uaktuelt?


Tore
Peugeot 106 Electric 1999-modell.

cra

Jeg har ikke peogeot selv, ,en kan ikke tro annet enn at de skal tåle "normal bruk", deriblandt også vask. sunn fornuft som å ikke rette høytrykkspyleromrett mot luka, dørlåser og andre steder man iike vil ha vann gjelder selvfølgelig.

Nå kjenne jeg som sagt ikke luka på peugeot, men på min Think har jeg skiftet ladekontakten til biltema sin (som ikke er lik desfa sin). På denne var det instruksjon om å lage et dreneringshull så vannet renner ut. Det var det IKKE på den jeg skiftet ut. Har ikke vært plaget med vann eller snø i denne, men har ikke akkurat vasket bilen daglig heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Har heller ikke Peugot, men vet ihvertfall at Think og Kewet anbefaler håndvask av bilene. De er jo ikke store så det er gjort på få minutter.

Think bør vel heller ikke vaskes med vanlig vaskemiddel? Jeg ble anbefalt Grønnsåpe så ikke plasten tørker og blir sprø. Vasker derfor Buddyen med vanlig bilshampo og Thinken med grønnsåpe.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Jeg har også hørt at WD40 skal være bra å vaske plasten med, da det skal gi en fin blank finish. Et velkjent triks på radiostyrte biler. Intil jeg kommer over noen som leverer WD40 på fat til en overkommelig pris så skal jeg heller prøve grønsåpe, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Maskinvask frarådes av alle elbilfabrikkanter. Det er en mengde følsomme elektriske kontakter som ikke tåler luftfuktigheten inne i en bilvaskemaskin.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Det er ikke noe stort problem å kjøre en PSA bil i vaskehall, men du må for all del UNNGÅ program med undervask. Ellers så skal det gå greit.

Ønsker du å ta en manuell vask i motorrommet går det også greit, men hold deg unna elektronikkboksen og computeren som sitter i elektronikkboksen.

Jeg har brukt en bøtte med lett såpevann (salo) og en gammel oppvaskkost, for deretter å skylle med en vanlig hageslange. Elektronikkassen kan dekkes til med litt plast under vaskingen og skyllingen. Kassen vaskes lett med en fuktig fille -ingen spyling her.

La bilen stå en stund før du kjører slik at vannet kan renne av.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Jeg ville låst bilen før den vaskes i automat. Dette for å unngå at ladeluken åpnes, for så å bli reven av.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Hvis man er redd for kontaktene på en elbil, hva da med en fossilbil av nyere dato som inneholder vesentlig mer elektronikk enn våre enkle elbiler.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: Lynet på mandag 04. februar 2008, klokken 17:50
Hvis man er redd for kontaktene på en elbil, hva da med en fossilbil av nyere dato som inneholder vesentlig mer elektronikk enn våre enkle elbiler.....
Det er (som før nevnt) mulig at jeg er litt over-forsiktig. Har sett litt på Th!nk og lagt merke til at enkelte kontakter er sprutevannssikre, andre er mil spec vanntette. Men noen kontakter som absolutt ikke bør feile er praktisk talt helt åpne.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

En vask uten alt for høyt trykk bør ikke skade, men det som bekymrer meg atskillig mer er kjøringen på veier som er skyllet over av salt!!!
Og som det ikke er nok, de bruker også magnesiumklorid for å binde støv i Trondheim, og det er enda verre enn vanlig salt.
Salt SPISER kopper hvis det får adgang. Noe jeg bittert fikk erfare på styreenheten til dieselvarmeren, den står på toppen av torpedoen og er rimelig beskyttet for vannsøl.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på mandag 04. februar 2008, klokken 17:50
Hvis man er redd for kontaktene på en elbil, hva da med en fossilbil av nyere dato som inneholder vesentlig mer elektronikk enn våre enkle elbiler.....

Vi har mer enn 10 ganger høyere spenning, og forholdsvis åpen motor.

Ladekontakten vedlikeholder jeg med CNC eller WD 40 og trykkluft med (U)gjevne mellomrom.

En annen ting som jeg har nevnt før: Spyl gjerne under panseret, men sjekk kontakten til CPU'en. ( etter å ha koblet fra traksjonsbatteri, og så 12 V batteri ) Den står i en stilling som gjør at den samler vann. (også kondensvann, vannsprut fra vei etc ) Mener det er bedre å ha et rent "motorrom" der en har tørket kontaktene, enn et urørt skittent et.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: Lynet på mandag 04. februar 2008, klokken 19:40
En vask uten alt for høyt trykk bør ikke skade, men det som bekymrer meg atskillig mer er kjøringen på veier som er skyllet over av salt!!!
Og som det ikke er nok, de bruker også magnesiumklorid for å binde støv i Trondheim, og det er enda verre enn vanlig salt.
Salt SPISER kopper hvis det får adgang. Noe jeg bittert fikk erfare på styreenheten til dieselvarmeren, den står på toppen av torpedoen og er rimelig beskyttet for vannsøl.

http://www.nei-til-salting.com/
http://www.stoppveisaltingen.org/
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

Sitat fra: El rayo på mandag 04. februar 2008, klokken 16:15
Maskinvask frarådes av alle elbilfabrikkanter.
Side 82 i instruksjonsboka for Saxo sier bla.
"Deres bil kan vaskes i automatisk vaskemaskin. Under vasking med børster, lås døerene for å unngå at børstene åpner ladedekselet"
Ingen fraråding her.
Forøvrig i teksten ser ut som Citroen er mere opptatt av å ikke skade lakken enn å ikke skade elektronikken.
Men selv har jeg allikevel holdt meg til håndvask så langt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

HHF

Har ikke selv tatt sjansen på noen maskinvask, men vasket gjerne min P106E med høyttrykkspyleren hjemme og var naturligvis bare forsiktig med spylingen i forhold til hvilken retning jeg pekte munnstykket. Så lenge man gjør dette og ikke spyler oppunder bilen, vil jeg tro det er uproblematisk.

Thinken har jeg forstått skal ha grønnsåpe og det får jeg satse på neste gang. Så langt har den vært vasket med bilshampo og også denne har jeg gitt noen lette spylinger med høyttrykkeren, men jeg kan godt se poenget i at plasten kanskje har bedre av grønnsåpen som kan virke gi litt mer liv til materialet. Her vil jeg imidlertid også unngå automatvask og som noen andre har sagt her - det tar da også maks 10-15 min å dra over en så liten bil for hånd. Såpass er den verd   ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Ken

#14
Ja det er ikke noe vits å betale så mye til å maskinvaske en Think når det koster akkurat det samme for minibussen min som har 4 ganger overflate ;D.
Det er veldig mange som få ødelagt DC/DC på grunn av regn inntrengelse og ladere også. Tror det hjelper med en tett deksel mot frontruten og det skulle ha vært en dreneringsslange på bunnen av den. Forsiktig med vann sier jeg.
jeg tror litt med det med grønnsåpe er miljøbevissthet fra Thinks side og det er bra. Når man tenker over hva blir av alle avfetningsmidler og syntetisk sjampoo er det bra at vi bruker nedbrytbare midler. Jeg og min nærmest bensin stasjon bor rett ved siden av en fredet bukt (vadefugler)og bare håper at den ikke blir forurenset av kjemikaler.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA