Hovedmeny

AWD til under 400'

Startet av lars667, mandag 09. oktober 2023, klokken 13:51

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Dersom en døker sikkerhet / forutsigbarhet (kan få 10 års garanti) så er gjerne Toyota BZ4X, evt Solterra et godt alternativ? Den har jo fått noen oppgraderinger / justeringer, og har visst ok fjører. De har og satt ned nybilprisen:
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 23:52Dersom en døker sikkerhet / forutsigbarhet (kan få 10 års garanti) så er gjerne Toyota BZ4X, evt Solterra et godt alternativ? Den har jo fått noen oppgraderinger / justeringer, og har visst ok fjører. De har og satt ned nybilprisen:


Ligger et annet tilbud, for lagerbiler, på toyota.no. Men fortsatt bra og søkt bra ift. hva jeg hadde forventet meg for ett år siden. Det kan jo hende det er noen 22 biler igjen med enfas ombordlader men pytt, til rett pris så er det lettere å gå med på.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Er det noe galt å lade med enfas ombordlader? Jeg ladet Min Model S med enfas, og har fortsatt bare enfas i huset til Model Y... Bruker 32-amper sikring og lader med 25A. Selv om jeg har vært på langtur er bilen fremdeles ladet opp til ladegrensen neste morgen. 6,6kW er jo bra hjemmeladingsfart det. Og ingen lader med AC på tur uansett, for da er det DC som gjelder, og da brukes ikke ombordladeren.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Jeg lader med AC på tur, og da er det gjerne greit at det ikke går for raskt. Spesielt når man camper med bilen, og kan sove i bilen mens den lader, spesielt når man ikke er av typen som bruker å legge seg inn på campingplasser.

Men jeg skulle gjerne hatt mulighet for 22 kW 3-fase lading noen ganger. F.eks. når man besøker steder der man må kjøre litt for å komme til, for så å bruke 2-4 timer på en attraksjon, og så skal kjøre videre/tilbake.

Hvor deilig hadde det ikke vært om man kunne plugget til bilen, og så ville den vært enten fulladet eller ihvertfall fått godt med påfyll i mellomtiden, så ikke det første man må gjøre er å oppsøke en hurtig/lynlader.

Dessverre prises dette gjerne ikke per kWh men etter tid, og da blir det fort til at prisen er satt etter de som har den raskeste ladingen, og for oss andre så blir da hver kWh ladet, temmelig dyre.

Jeg mener vi trenger flere AC-ladere, men da gjerne i sentrale strøk, ved typisk steder man stopper for attraksjoner eller mat, men og ved utfartsparkeringer der man gjerne bruker litt tid.

Men vi trenger og at man ikke priser dette sånn at det blir like dyrt eller billigere å hurtig/lynlade.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ved tidsbegrenset AC lading eller minuttpris er det jo greit å kunne lade mest mulig. Jeg har f.eks. tidsbegrenset lading på jobb og får 10 kW, og sparer litt på at jeg ikke behøver å lade hjemme så ofte.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:05Ved tidsbegrenset AC lading eller minuttpris er det jo greit å kunne lade mest mulig. Jeg har f.eks. tidsbegrenset lading på jobb og får 10 kW, og sparer litt på at jeg ikke behøver å lade hjemme så ofte.

Så du sparer kanskje 10 kroner på å dille med å flytte bilen utenfor jobb? Hørtes litt slitsomt ut for så lite  ;)
Hadde vært fint om de hadde nok ladere til at folk kunne stå der hele arbeidsdagen, så kunne det gjerne heller vært sånn at folk måtte betale om de ladet for mer enn 10kWh. 10kWh er jo nok til å kjøre 5 mil ca, som er nok for å komme seg til og fra jobb for de fleste.

6,6kW, som den eldste Toyotaen har, ville gitt over 50kWh på en arbeidsdag (8 timer), eller over 25 mil kjøring om du vil. Så mer enn nok til dette formålet....

Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Ser det ble nevnt MG Marvel R, men husk at AWD'n på disse ikke virker i revers, da er den kun RWD....jeg vil derfor ikke kalle det en awd.

Ville gått for en brukt 3 eller Y, får jo awd -21 modeller av Y i 400k klassen.
Billigere deler enn Tesla får du vel neppe egentlig, lett å skaffe 3'e parts deler til OK priser.
Motor OG batteri garanti i 8år vil jo dekke en del potensielle utgifter også.

Koreansk har sinnsyke priser på deler, MG like så. Audi..jiises, for de med 7-sifret årslønn kanskje. VW/Skoda vet jeg for lite om.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 09:58Er det noe galt å lade med enfas ombordlader? Jeg ladet Min Model S med enfas, og har fortsatt bare enfas i huset til Model Y... Bruker 32-amper sikring og lader med 25A. Selv om jeg har vært på langtur er bilen fremdeles ladet opp til ladegrensen neste morgen. 6,6kW er jo bra hjemmeladingsfart det. Og ingen lader med AC på tur uansett, for da er det DC som gjelder, og da brukes ikke ombordladeren.
En gang på reise var det 3fas offentlige ladere i byen. De var da på 3x16A og I-pacen fikk bare ca 3 kW, noe som ikke var nok til å fylle batteriet til avreise...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:32
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:05Ved tidsbegrenset AC lading eller minuttpris er det jo greit å kunne lade mest mulig. Jeg har f.eks. tidsbegrenset lading på jobb og får 10 kW, og sparer litt på at jeg ikke behøver å lade hjemme så ofte.

Så du sparer kanskje 10 kroner på å dille med å flytte bilen utenfor jobb? Hørtes litt slitsomt ut for så lite  ;)
Hadde vært fint om de hadde nok ladere til at folk kunne stå der hele arbeidsdagen, så kunne det gjerne heller vært sånn at folk måtte betale om de ladet for mer enn 10kWh. 10kWh er jo nok til å kjøre 5 mil ca, som er nok for å komme seg til og fra jobb for de fleste.

6,6kW, som den eldste Toyotaen har, ville gitt over 50kWh på en arbeidsdag (8 timer), eller over 25 mil kjøring om du vil. Så mer enn nok til dette formålet....

Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
De fleste ladestolpene i Oslo støtter nå 7,4 kW, de gamle er stort sett skiftet ut.

Noen steder har de dog byttet ladere, men fremdeles lav effekt (3,6 kW) pga nettet i området, men der finnes og områder med 400V, og der får man 22 kW.

Bl.a. noen ladere ved Bjerke travbane, og noen av de som er plassert nærmere Sinsen/Løren.

Utsnittet under er filtrert på 11-22 kW ladere, får dessverre ikke sett hvordan jeg kan filtrere vekk alt som ikke er Oslo Kommune, men de er greit representert her.

Får dessverre ikke filtrert på f.eks. 7,4 kW, er 3, 11 og 22 kW å velge mellom, av de effektene som leveres per AC.

Noen pins er blå eller lilla, og det er fordi stasjon som leverer 50 kW eller mere er plassert samme sted som 11-22 kW ladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:32
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:05Ved tidsbegrenset AC lading eller minuttpris er det jo greit å kunne lade mest mulig. Jeg har f.eks. tidsbegrenset lading på jobb og får 10 kW, og sparer litt på at jeg ikke behøver å lade hjemme så ofte.

Så du sparer kanskje 10 kroner på å dille med å flytte bilen utenfor jobb? Hørtes litt slitsomt ut for så lite  ;)
Hadde vært fint om de hadde nok ladere til at folk kunne stå der hele arbeidsdagen, så kunne det gjerne heller vært sånn at folk måtte betale om de ladet for mer enn 10kWh. 10kWh er jo nok til å kjøre 5 mil ca, som er nok for å komme seg til og fra jobb for de fleste.

6,6kW, som den eldste Toyotaen har, ville gitt over 50kWh på en arbeidsdag (8 timer), eller over 25 mil kjøring om du vil. Så mer enn nok til dette formålet....

Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.

Dersom det er 16A 3 fas ville noen med en bz4x 22 modell eller Solterra 22-23 fått omlag 3,7 kW mens jeg har 10 kW i følge bilen. Har ikke sett noen kolleger med nevnte biler lade der, men det er ikke alle som benytter muligheten så det behøver ikke å bety noe.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 11. oktober 2023, klokken 13:57Noen pins er blå eller lilla, og det er fordi stasjon som leverer 50 kW eller mere er plassert samme sted som 11-22 kW ladere.
RJK :+1: det var et nyttig bilde. Takk for det.
 

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:32Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
Det gjelder kanskje deg, men du kan jo ikke projisere ditt bruksmønster på alle andre som om det er noen fasit.

Vi bruker destinasjonslader ganske ofte, spesielt når vi overnatter flere netter. Da er det kjekt å kunne toppe opp på noen få timer i stedet for å avslutte eller starte videre kjøring med lynlading. Da vil andre og kunne dele på samme destinasjonslader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Balaklava

Vi ga akkurat 430 for en 2020 Mercedes EQC 1886 gått 55000km , dvs den med "alt" av utstyr. 1 eier, mobilitetsgaranti fra MB da den har fulgt alle servicer hos BOS.

Usikker på om du får 30 mil midtvinters hvis du ikke forvarmer.

Har aldri kjørt en bil med så gode lys, om du sjekker lystesten av EQC som Teslabjørn gjør så er vel han enig :-).

Konservativ bil, du kan kjøre den uten å måtte tafse på skjerm, det er knapper for alle vanlige funksjoner, samtidig har du en veldig god app som kan styre alt mulig og infortainmentet, MBUX, syns jeg er veldig bra når en først får en viss oversikt, det er helt vilt hvor mye "rart" en kan gjøre.

Kjørekomfort uten sidestykke. Ikke en bil å kaste rundt svinger, men på langtur, helt fantastisk. Med alle kjøresystemene kjører den så og si autonomt på god vei. Den styrer, den holder fartsgrensene, den tilpasser farten i svinger, den skifter fil for deg, holder avstand til biler foran. På kjærreveier er det bare å slå av og kjøre "analogt". Det er så stille, du sitter så godt at en nesten er mer uthvilt en før en begynte turen når en kommer frem.

Mener bagasjerommet er 500ltr, ikke stort, men knapper som slår ned baksetene "automatisk" gjør det enkelt å utvide.

Ikke en bil for virkelig dårlig hyttevei. 14 cm bakkeklaring til batteripakken holdes konstant av luftfjering bak, men når jeg så på diverse EQC så var det mange med fullstendig herpa bunnplater. Om batteripakken er uskadet vet en jo ikke uten å løfte og demontere, men jeg gikk bare videre til neste bil, er nok av de på markedet.

Teslabjørn testet batteriet på en finsk EQC som var gått 260 000km, var ikke påfallende mye degenerering av batteripakka, som er laget av LG, som også laget pakka i Ioniq 28 som vi har, som ikke har målbar degenerering etter 100 000km.

Ladinga er ikke "up to date", men flat ladekurve gjør at den lader helt greit. 2020 modeller har 7,7 kWt internlader, nyere modeller 11.

Hvis du ser etter EQC så vær obs på at brikkemangel under covid, og grunnleggende lavt utstyrsnivå gjør at det er mange rare utstyrskombinasjoner. Vi ville ha hengerfeste, elektriske seter med minne, og adaptive cruise, line assist og varme i ratt. Ved å fokusere på 1886 utgaven slapp vi å finstudere utstyrslister.

Rariteter: EQC fås ikke med trådløs Carplay/Androide auto. Men et adapter gjør susen. Programere nøkkel til å stille inn sete/ratt/speil når du låser opp bilen med "din nøkkel". Nei, du må trykke, og holde knappen i døra.

Typiske gjengangerfeil på forum/FB grupper. Luftkompressor for fjæringa bak ryker, eller sikringa til den går. Dekk slites på yttersidene foran og innersiden bak. Noen klarer å håndtere det med å kjøre ganske mye høyere trykk i dekka enn anbefalingen. Og det er vel egentlig det. Dvs overgangen mellom regenerering og mekanisk brems skremmer enkelte eiere. En/jeg opplever det særlig hvis bilen "selvkjører", og regenerer, og en må bremse selv så kan det virke som om bilen "skyter fart" når den "slipper regenreringbremsingen" og en må bremse virkelig hardt. Hadde samme opplevelsen med vår første elbil, Ioniq 28, men kan ikke si at det er noe vi plages av nå som vi har vent oss til det, eller muligens unngår å kjøre på en sånn måte at det skjer. Men ja, en må trø godt på bremsene.

Jeg sliter litt med utseendet i 1886 modellens eneste farge, sølv. Skulle ønske den ikke hadde stigtrinn, hvis eneste funksjon er å møkke til buksebeina når en skal ut a bilen, og se ganske "harry" ut. Men greit, den er ikke direkte stygg heller, selv om en annen farge nok hadde hjulpet en del. Men har alltid satt funksjon foran utseende på bil så...

Og ja, 400hk og 0-100 på rundt 5 sekund med 2,5 tonns bil, det er jaggu noe for seg. Bare husk å bremse godt ned før svingen.

Har ikke vintererfaring med bilen enda men klart, 2,5 tonns bil er jo ikke optimalt. Men tenker det vil gå helt greit med 4wd.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. oktober 2023, klokken 17:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:32Etter å ha brukt "familieelbil" i 9 år har har jeg ennå til gode å bruke AC-ladere utenom når jeg står parkert hjemme, eller hjemme hos noen andre. Ladestolper i byer (Oslo) har vel og godt under 6,6kW effekt. Blir bare til at jeg bruker lynladere på reiser, som passer fint sammen med pauser. Og strømmen hjemme er alltid billigst pga strømstøtte.
Det gjelder kanskje deg, men du kan jo ikke projisere ditt bruksmønster på alle andre som om det er noen fasit.

Vi bruker destinasjonslader ganske ofte, spesielt når vi overnatter flere netter. Da er det kjekt å kunne toppe opp på noen få timer i stedet for å avslutte eller starte videre kjøring med lynlading. Da vil andre og kunne dele på samme destinasjonslader.

Var derfor jeg skrev "Jeg" i stedet for "Man". Jeg delte mine erfaringer. Så jeg har på ingen måte projisert mine erfaringer ut på andre, som at du ikke har projisert dinne erfaringer på alle andre. Er jo nyttig å se - er man mye på østlandet trenger man saktelading, er man fra vestlandet forventer man effektivitet, og velger plenityd til neglene våre...det var projisering...
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Ble mye diskusjon om enfas, men jeg mener det er akseptabelt for bz4x (eller ev. Solterra) med AWD og god kampanje som trukket fram i denne tråden. Jeg vil gjerne ha 11-22 kW ombordlader men det er lov å mene at 7 kW ombordlader er nok, og så er vi ferdige med diskusjonen.  ;D
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA