Hovedmeny

Autovisker

Startet av quagswag, fredag 06. oktober 2023, klokken 23:07

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: filtvet på mandag 23. oktober 2023, klokken 06:19Har for øvrig en 2006-modell honda der det fungerer knirkefritt. Men var sikkert ikke like kult implementert.
Det handler ikke om implementering, Hondaen har regnsensor. Det er en helt annen teknologi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Suverin

Hadde syretest på min M3. Mørkt, pissregn, 18 tuneller på 25 kilometer med smal mørk riksvei. Testa med automatikk, når jeg kom ut av en tunell slo ikke vindusviskere seg på før det var alt for sent. Lyset tok og farlig lang tid, det blenda ned i alle tuneller pga refleksene, men slo seg ikke på igjen før jeg omtrent var inne i neste tunell.

Så jeg måtte ha begge på manuell, for å unngå tørrvisking i alle tuneller ble det da 108 manuelle operasjoner på ca 25 km, bare på vindusviskere. Tre ved inngang til hver tunell, tre ved utgang; knapp og to skyv på hjulet, pluss jeg måtte blende for møtende trafikk innimellom (heldigvis lite trafikk).*

Dette er et veistrekke jeg kjører ganske ofte, har hatt automatiske vindusviskere siden 2010, har aldri tenkt over at det har vert noen utfordring med de andre bilene.. Men der kunne man styre følsomhet, samt overstyre med en operasjon istedenfor tre om automatikken hang etter. Ut av tunellene er det jo en "vegg med vann", så  jeg er vane med å trykke engang for å ta det som treffer i åpningen, men normalt så pleier da automatikken å fortsette etterpå, det gjorde den ikke i M3-en. Så jeg savnet virkelig å kunne styre følsomhet, eller ha en normal viskerbryter.

* om det kan gjøres på en enklere måte, tas tips i mot med takk, trykke på skjermen gir fire interaksjoner per tunell (72 totalt) , men må ta blikket av den smale rasutsatte vegen, det vil jeg ikke :) Stemmestyring er et alternativ, men mye vanskeligere å taime med tunellåpningene.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

OlaM

Sitat fra: suverin på mandag 23. oktober 2023, klokken 08:40* om det kan gjøres på en enklere måte, tas tips i mot med takk, trykke på skjermen gir fire interaksjoner per tunell (72 totalt) , men må ta blikket av den smale rasutsatte vegen, det vil jeg ikke :) Stemmestyring er et alternativ, men mye vanskeligere å taime med tunellåpningene.

Legg inn viskere på venstre rullehjul. https://teslanorth.com/2023/04/19/tesla-steering-wheel-button-control/
'21 3LR

Nihon

Trykk på viske knappen bak rattet en gang, så kan du skyve en av rullehjulene (husker ikke hvilken) mot venstre/høyre for å redusere/øke hastigheten på viskerne. Du kan redusere hastigheten til de er helt av.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Suverin

Sitat fra: Nihon på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:53Trykk på viske knappen bak rattet en gang, så kan du skyve en av rullehjulene (husker ikke hvilken) mot venstre/høyre for å redusere/øke hastigheten på viskerne. Du kan redusere hastigheten til de er helt av.

Det var denne metoden jeg brukte. Ett trykk på knappen bak rattet, så to sky på venstre rullehjul .. Ble da totalt tre trykk for å komme fra intervall III til av/auto, og motsatt i andre ende av tunellen. Normalt helt greit, men var worst case scenario med alle tunellene :D
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Handyman

Ved utkjøring av tunnel trykker jeg på knappen på hendelen et par tre ganger til automatikken har fått summet seg. Gidder ikke styre med andre innstillinger. Venter på at Tesla skal legge inn at de starter i det man kjører ut av munningen, hvis det regnet da man kjørte inn. Bilen vet jo nøyaktig når den kjører ut.

Autofjernlys bruker jeg ikke, nettopp fordi de er for trege.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

quagswag

Tesla Model Y Performance - 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA