Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av Miljøbilist, fredag 07. desember 2012, klokken 18:16

« forrige - neste »

Miljøbilist

Hei!

Jeg ser at forsikringsbetingelser har vært diskutert her før, men det virker som om alle selskapene har lagt seg på samme dekning mht. batteriene. Så da er det vel bare å gå på pris!

Jeg har hentet in pris på forsikring fra forskjellige selskaper og har fått pris som varierer mellom ca. 3000 kroner og 10 500 kroner (Nissan Leaf, 8000 km, 20% bonus, Bergen). Billigst er WaterCircles, et selvoppnevnt miljøvennlig forsikringsselskap (vanskelig å se hvordan oppgjør av bilforsikring kan gjøres verken miljøvennlig eller miljøfientlig, men men). Har noen erfaring med WaterCircles?

Jeg har fått vilkårene sendt på mail, og skal nå gå gjennom dem.
Euroimportert Leaf. 2012-modell.

Thomas Parsli

Har du sjekket Enter, via forhandleren (hvis du kjøper ny bil)?

3000,- synes jeg var utrolig billig med bare 20% bonus. Er det fullkasko? Hva er egenandel?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Miljøbilist

#2
Hos Watercircles fikk jeg 60% bonus, selv om jeg aldri har eid bil før. Det ble begrunnet med at deres kunder i utgangspunktet får 50%, men jeg fikk 60% fordi jeg kjører miljøvennlig elbil!!!

Så vidt jeg kan se etter en screening, er ikke vilkårene deres forskjellig fra andre store forsikringsselskaper.

Oppdatert pristilbud er:
8000 km
egenandel 4000kr
ubegrenset leiebil (500 kr pr dag)
motor og gir-skader
veihjelp hjemme
Ansvar og full kasko Ekstra Grønn
Premie: kr. 2805 kr pr. år

Nærmeste konkurrent er Tryg, med 6243 kr (kasko - uten motor og girdekning) - men 20% bonus.
Euroimportert Leaf. 2012-modell.

Trond.Strom

dekning på girskader er vel delvis overflødig....
men tilbudet ser bra ut det

Leaffen

Sitat fra: Miljøbilist på torsdag 22. november 2012, klokken 13:40
Hos Watercircles fikk jeg 60% bonus, selv om jeg aldri har eid bil før. Det ble begrunnet med at deres kunder i utgangspunktet får 50%, men jeg fikk 60% fordi jeg kjører miljøvennlig elbil!!!

Så vidt jeg kan se etter en screening, er ikke vilkårene deres forskjellig fra andre store forsikringsselskaper.

Oppdatert pristilbud er:
8000 km
egenandel 4000kr
ubegrenset leiebil (500 kr pr dag)
motor og gir-skader
veihjelp hjemme
Ansvar og full kasko Ekstra Grønn
Premie: kr. 2805 kr pr. år

Nærmeste konkurrent er Tryg, med 6243 kr (kasko - uten motor og girdekning) - men 20% bonus.

Hva sier Watercircles mht dekning på batteri (ref den andre saken på forumet)? Du kan jo forsøke å si at hvis de har en god løsning på dette, kommer det til å bli mange forsikringstakere med elbil som kommer til å flytte over til dem. Her må vi jo tilsynelatende til med å bruke markedsmakt for å få forsikringsselskapene til å endre sin kartellvirksomhet.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Miljøbilist

Jeg har sendt en mail til dem ang. dette. Det eneste jeg finner i betingelsene er en setning jeg har sett hos andre også: "Kortslutning i batterier alene og oppheting som følge av dette eller annen årsak, og som ikke fører til åpen ild, regnes ikke som brann- eller eksplosjonsskade etter dette punkt."

Litt kryptisk, men det vil vel bety at skader på batteriene som skyldes feil i batteriene ikke fører til erstatning. Men de må i hvert fall dekke bilen og batteriene, hvis batteriene forårsaker brann? jeg forstår ikke helt dette.

Men kanskje Watercircles kan være riktig forsikringsselskap til å bryte trenden i markedet - siden de påstår å ha en miljøprofil på selskapet sitt. De reduserte i hvertfall premien min pga. at jeg hadde elbil, og burde være i front ang. elbilforsikring hvis de tar miljøet på alvor! Jeg venter i spenning...
Euroimportert Leaf. 2012-modell.

Kryten

En grunn til at de ikke forsikrer batteriet kan være at dersom det skjer en skade på batteriet så dekkes dette av nissan ihht garantien.
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

laumb

Det finnes elbiler som er eldre enn garantien sin...


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

grenborg1

De fleste forsikringer har vel som prinsipp at man ikke får erstattet slitedeler som går i stykker av seg selv. Ny coil på vår gamle Citroën måtte vi betale selv, og jeg synes ikke egentlig at det er noe prinsipielt annerledes med batterier.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

leafster

#9
Det er bare det at det er en viss forskjell på en defekt coil og en utbrent elbil ;)

Edit: Ja det kan se ut som noen vil ha batteriet forsikret. Det forventer ikke jeg heller. Men skader som følge av batterifeil - type brann - hadde vært fint  få dekket...

grenborg1

Jeg må innrømme at jeg ikke har finlest vilkårene til mitt selskap (Enter), men jeg har forstått fra poster i den andre tråden at følgeskader vanligvis er dekket. Hvis et-eller-annet-som-holder-hjulet-på-plass (jeg er ikke bilmekaniker) brekker må du kjøpe ny selv, om garantien er utløpt. Skjer det derimot i fart og bilen blir vrak vil da en kaskoforsikring dekke de andre skadene? Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Vilkårene til Enter ser visst slik ut i følge den andre tråden:


2.2 BRANN
følgende er dekket

skade som følge av brann, eksplosjon, kortslutning og lynnedslag.

Unntak
Skade på batteri som skyldes kortslutning eller eksplosjon i batteri, dekkes ikke.


Det ser ut til at bare batteriet er unntatt.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

leafster

Ok. Så man får da ny bil - uten batteri? Heldigvis lang garantitid igjen. Har heller ikke hørt om noe særlig med branner på nissan/trillingene. Noen som har? Det må jo være 60000+ av disse bilene på veier rundt om i verden.

Thomas Parsli

#12
"Skade på batteri som skyldes kortslutning eller eksplosjon i batteri, dekkes ikke." gjelder bare batteriet.
Det er nok et resultat av mange "batteribranner" på PSA og Renault Kangoo...

Dette er ikke et problem så lenge bilen er under garanti.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Leaffen

#13
Og akkurat derfor skulle heller ikke forsikringsselskapene hatt dette forbeholdet. Når dette ikke er et problem? Hvorfor skal den ene uheldige av en "million" elbilister ikke få dekket sitt uhell? Selv etter at garantien fra forhandler er utløpt?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. november 2012, klokken 15:11
"Skade på batteri som skyldes kortslutning eller eksplosjon i batteri, dekkes ikke." gjelder bare batteriet.
Det er nok et resultat av mange "batteribranner" på PSA og Renault Kangoo...

Men har ikke disse begrensingene mht batteri stått i vilkårene alltid? Dvs. at de i utgangspunktet tenker på fossilbiler og ikke elbiler ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA