Hovedmeny

Restverdi elbiler

Startet av torerik, torsdag 05. oktober 2023, klokken 00:17

« forrige - neste »

torerik

Beklager dersom dette har vært diskutert tidligere, men fant ikke noen tråd som passet helt.

Som nevnt i mange andre tråder, går med planer om å hoppe over til EL også på hovedbilen. Bil 2 er allerede EL.

Generelt spørsmål jeg pønsker på om dagen dreier seg om restverdi på elbil om 3-5 år. Nå skal det sies at biler med forbrenningsmotor neppe er bedre (politisk risiko), men hva tror vi om restverdi på elbiler? Utviklingen går fort, og nå snakkes det om 1000 km rekkevidde med solid state batterier i 26/27. Risiko 1: Lav restverdi pga. rask teknologisk utvikling.

Videre, nå skal «alle» ha elbil. Dermed blir det tilsvarende mange på bruktmarkedet i fremtiden. Spesielt gjelder nok dette Tesla Model Y, men kanskje også f.eks. ID4. Risiko 2: Lav restverdi pga. (for) stort tilbud i markedet. Potensielt forsterket av risiko 1.

Hva tenker dere? «Galskap» å kjøpe ny elbil? Eller er det kanskje ingen vei utenom større verditap de kommende årene, så lenge man ønsker noenlunde ny bil?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

RJK

Tapet på elbiler har i perioder vært negativt, altså man har kunne selge bilen for praktisk talt det samme eller mer, pga for få nye elbiler å få tak i.

Det vi har sett i det siste, er på en måte et skritt mot normalisering. Altså at elbiler begynner å få restverdi mer lik tilsvarende ice-biler.

Det er selvsagt en fare for at ny og forbedret teknologi gjør at bruktprisene faller plutselig mer enn en skulle forventet, men bortsett fra 2 episoder jeg kommer på.

Den ene var når Leaf kom på markedet og de opprinnelige trillingene måtte settes ned omtrent 100 K over natta. Og den andre var da Tesla tok et svært priskutt på bilene, for å opprettholde den globale etterspørselen, noe som tok markedet med storm, og etterlot i stor grad de andre elbilene i pølen, som nå gjør at vi ser mye tilbud på lagerbiler som ikke er solgt.

Tesla er forresten truende til å gjøre minst ett slikt priskutt snart, da global etterspørsel ser ut til å gå noe ned, og Tesla produserer billigere, og vil ha volum. Og jeg tror dette skjer lenge før Solid State-batterier kommer med både ytelser og et prisnivå som gjør at de er å foretrekke.

Jeg heller mer til å tenke at Solid State-batterier er alt for seint til markedet, da forbedringer både på dagens formater, og produksjonspris gjør de temmelig billige å bygge mengder av.

Men selv om det skulle skje, så blir jo ikke dagens biler ubrukelige. Det betyr kanskje bare at mange blir sittende med sine "old school" elbiler til de er mer moden for utskiftning, og tapet generelt blir mindre fordi man har utnyttet bilene bedre.

Litt synd for bruktmarkedet selvsagt, om folk beholder disse helt OK bilene lengre, fremfor at vi opprettholder den normale utskiftningstakten. Men kanskje like greit, da vi godt kan utnytte bilene noe mer før de selges videre.

Og da selvsagt litt mer synd på de som er avhengig av nybilsalget, om ikke flere som eller ville kjøpt brukt, like greit hopper direkte til en ny bil om den blir like billig som den bruktbilen man ellers ville kjøpt.

Er du veldig usikker, så ville jeg seriøst vurdert leasingtilbudene man nå finner eller kan forhandle seg fre til. Behandle bilen fint i den tiden du "passer på den", så har du sannsynligvis hatt et billigere bilhold enn normalt i en periode, og om Solid State batteri er blitt ny norm når leasingbilen skal leveres tilbake, så er det ikke du som har tapt på det.

Jeg anbefaler sjeldent folk til å gå in på leasing, da man normalt sitter igjen uten verdier etter de 3-4 årene og likevel har betalt ca samme som om du hadde kjøpt bilen istedet. Men som antydet, nå er det mulig å få bilen for hva du normalt sett hadde brukt på bare drifting av kjøretøyet, og der finansieringen kommer på toppen av dette igjen, og da med en høyere pris.

Dog viktig at man ser hva som ligger i avtalen, så man ikke sitter der med mindre inkludert, og så koster dette like mye som før likevel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ta utgangspunkt 40%, 47%, 53% verditap på 3, 4, 5 år opp mot nypris.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

I tillegg kommer eventuelt det forhandler tar for innbytte og eventuell lånefinansiering så tapet er i praksis større. Verditap mot året før blir som kjent mindre over tid så det lønner seg å eie bilen lenge, feks seks år. Er selv litt spent på hvordan «årets» elbiler holder seg og blir mottatt i bruktmarkedet etter så mange år.

Om det er galskap er jeg ikke sikker på men kanskje det er sprøtt å tenke at det inntil nylig var lønnsomt med ny elbil.

At bruktprisene har normalisert seg noe er egentlig en fordel fordi man nå kan spare litt på å feks kjøpe brukt nybil.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Hvorfor vil du ha elbil?

Hvis det er for å spare penger finnes det billigere bilhold, for eksempel en fossilbil som er noen år gammel.

Hvis det er fordi du vil ha elbil-spesifikke egenskaper, så er det tut og kjør.

Radial

Du må nok først og fremst gå i din egentlige motivasjon og hovedargumentet for å bytte til elektrisk "nr1" bil.
Hva som skjer om 5år blir på en måte litt irrelevant, man kan ha flaks og man kan bomme skikkelig.

For alt vi vet kan det vise seg at ID4 eller Tesla Y har noen design svakheter som gjør de "verdiløse" om 5år? Kanskje man ikke får reparert de? Finnes ikke deler lenger? Konkurser?
Kanskje Solid State "revolusjonen" feiler skikkelig, eller ID4 og Y viser seg som skikkelige arbeidshester?
Hva med strømpriser, kanskje bensin blir billigere enn strøm om 2år? Eller vil bensinpriser skyte fart?

I disse tider blir det derfor "umulig" å forutsi verdien på biler.
Kjøp bil etter behovet og preferanser, også må man bare ta høyde for det værste og håpe på det beste.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Det er alltid noen som trenger de brukte elbilene. Det er kun fåtallet som har råd til å kjøpe de nye bilene med eventuelle "superbatterier". Sånn har det vært frem til nå og, de eldste elbilene omsettes fremdeles.

Bruktbilprisene er som andre skriver på vei til å normaliseres på elbiler. Siden det hovedsaklig har vært elbiler som har blitt solgt de siste årene, så vil bruktprisene være mere stabile der, på fossilmarkedet kan det nok være litt begge deler.

Kjører du mye og kjøper en elbil med lavt forbruk tror jeg det er vanskelig å få billigere bilhold med fossil. Og så går man glipp av komforten med elbil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vaduz

Du trenger ikke lure på hva som skjer med elbilprisen, model s er 10 år, leaf er eldre, trillingene og i3 også gamle. De taper seg ca likt som alle andre biler. Kostnaden på bilhold handler om nypris på bilen, desto lavere, jo billigere bilhold. El er også selvfølgelig mye billigere om du sammenligner biler i samme segment særlig med tesla som ikke har service program og billig superlading.

ToWalkOrDrive

Model Y / ID4 kommer til å holde seg godt i pris i 4 år.
Min begrunnelse er:
- du har fortsatt 1 år nybilgaranti igjen, og 4 år motor/batteri-garanti igjen. Når bilen er 7 år har du fortsatt 1 år garanti igjen på motor/batteri. Er og mulighet for drivverksgaranti hos vanlige bilforsikrere (som IF) til en ok pris.
- de er billige i dag
- den generelle inflasjonen / prisstigningen kommer til å presse opp nybilprisen, som igjen bygger opp bruktprisen
- kvaliteten har vist seg å være bra - få feil
- ingen av bilene har svakheter som kommer til å bli revolusjonert. Model Y LR med 19" dekk har WLTP på 565km. For de fleste vil det bare svært sjeldent være irriterende lavt, og neppe noe folk ville betalt mer for for å unngå.
- er gode familiebiler som tikker av svært mange bokser av folks behov, og vil og gjøre det om 4 og 7 år.

Skal en kjøpe Model Y bør en slå til i dag, siden det er siste dag med kampanjerente (uvisst når det dukker opp igjen).
Tesla Model Y                         2021-

geear

Jeg tror ikke at ny Model Y i dag vil gi lavt verditap. Det går ikke an å gå en meter lenger uten å se en Model Y, og når Model 3 facelift triller rundt blir dagens Y fort gammel.

Jeg tjente en haug med penger hver måned på den første Y-en, den andre har tapt seg 8500,- eller noe per måned. Kan fylle mye diesel på en litt billigere fossilbil for den prisen der.

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 16:27Jeg tror ikke at ny Model Y i dag vil gi lavt verditap. Det går ikke an å gå en meter lenger uten å se en Model Y, og når Model 3 facelift triller rundt blir dagens Y fort gammel.

Jeg tjente en haug med penger hver måned på den første Y-en, den andre har tapt seg 8500,- eller noe per måned. Kan fylle mye diesel på en litt billigere fossilbil for den prisen der.
Man kan jo velge en litt billigere elbil også, så hva er poenget egentlig?

Øvelsen å sammenligne kostnader mellom fossil og el blir veldig vanskelig så fort man bryr seg om noe mere enn størrelse på bilen.

Kjøper man en billigere bruktbil vil den alltid ha lavere verditap enn dyrere nybil. Elbil har stort sett alltid lavere driftsutgifter. Uforutsette utgifter kan slå begge veier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 16:27Jeg tjente en haug med penger hver måned på den første Y-en, den andre har tapt seg 8500,- eller noe per måned. Kan fylle mye diesel på en litt billigere fossilbil for den prisen der.

BYD Tang 4x4 og syvseter leasing-kampanje hadde kanskje vært rimeligere for deg. https://byd.no/modeller/tang-4x4-suv/?scrollto=leasing

Men iflg. Smartepenger er det ikke nødvendigvis så stor forskjell om man kjøper ny eller brukt bil (om jeg går ut fra at du mener brukt fossilbil).
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/375-skal-du-kjope-ny-eller-brukt-bil

SitatSom de nedenstående beregningene viser er det ikke veldig stor forskjell på å eie en ny bil og en nyere bruktbil, hvis du kjøper merkene som faller minst i verdi. Det kan faktisk vise seg at det nesten er like dyrt eller billig å eie en ny bil i 6 år, som det er å kjøpe en to år gammel bil og eie den i fire.

Og så er driftskostnadene lavere med elbil ift. fossilbil.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

torerik

Interessante perspektiver. Takk for det.

Først, jeg kjøper nok «ny» elbil uansett. Dvs. enten helt ny eller nesten helt ny. Det kom nok ikke tydelig nok frem. Jeg liker stillheten, og jeg liker den umiddelbare responsen fra 0. Jeg liker også garanti.

Jeg er heller ikke voldsomt opptatt av verditap, men bil er nå likevel det største kjøpet de fleste gjør, bortsett fra hus. Derfor interessert i restverdier. Og jeg tror altså det er høyere risiko for lavere restverdi på elbiler enn «snittet». De siste årene har vært helt unormale, og vil nok aldri komme tilbake. Annerledeslandet Norge har hatt mye høyere etterspørsel enn tilbud av elbiler, men nå er det definitivt mer normalisert.

Elbiler er dyrere enn fossilbiler i de fleste europeiske land. Igjen er det annerledeslandet som har valgt å gjøre elbiler billige. Helt supert det altså, men det betyr også at produsentene «må» utvikle billigere biler - for å i det hele tatt være konkurransedyktige i andre land.  Batteriproduksjon ventes også å bli billigere, som igjen gjør bilprisene lavere. Hva skjer da med bruktmarkedet? Ikke vanskelig å se for seg... Kanskje kan det «reddes» av reduksjon i mva-rabatt, men i alle fall større usikkerhet enn normalt.

Jeg tror altså det er høy sannsynlighet for at jeg taper over snittet på «ny» elbil de neste 3-5 årene. Men jeg kjøper nok likevel.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

RJK

Skal du selge bilen innen 3-5 år, er verditapet selvsagt viktig. Har du derimot tenkt å sitte med bilen til den nærmer seg utskiftingsklar, så er det egentlig uinteressant.

Jeg tenker jeg ikke selger min før den er 12 år gammel, og da vet jeg allerede nå at batteriet er verdt godt mer enn vrakpanten, samtidig som bilen da har gjort tjeneste for meg.

Så om rusten tar drivverk, hjuloppheng/bremser og/eller karosseri så jeg ikke får den godkjent i EU-kontroll etter 12 år, så er jeg fornøyd. Bør da få minst 20-30 K for vraket så lenge batteriet er OK, og en så liten bil som er 12+ år, er sjeldent verdt mer enn dette i kjørbar stand.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:49Man kan jo velge en litt billigere elbil også, så hva er poenget egentlig?

Øvelsen å sammenligne kostnader mellom fossil og el blir veldig vanskelig så fort man bryr seg om noe mere enn størrelse på bilen.

Kjøper man en billigere bruktbil vil den alltid ha lavere verditap enn dyrere nybil. Elbil har stort sett alltid lavere driftsutgifter. Uforutsette utgifter kan slå begge veier.
Poenget er at elbil ikke lenger er en no-brainer å regne hjem, at man må kjøpe en nyere og "dyrere" elbil for å få helt grunnleggende egenskaper, mens en ti år gammel fossil stasjonsvogn til 100 000,- kan gjøre samme jobben, og på mange områder både bedre og billigere på tross av høye drivstoffpriser. Ikke minst så finnes det enda ikke en skikkelig stasjonsvogn i Passatsegmentet, med eldrift. Selvfølgelig ofrer man en del egenskaper som elbilen har, og egenskaper som medfølger en ny bil. Igjen derfor spørsmålet om hva trådstarter egentlig er ute etter. Lavest totalkostnad får man mest sannsynlig med andre løsninger enn en ny elbil i dag. Tidene man kunne selge uten tap eller i pluss er forbi.

Vaduz

Det bytter ikke å si at du kan kjøpe en fossilbil til 100k også er det billigere enn en ny elbil.
Det er ikke mulig å sammenligne brukt og nytt, en brukt bil koster mindre fordi det er færre år igjen med drift og fordi at reparasjonskostnadene begynner å ta seg opp. Det eneste som har noe å si er årlige kostnader og disse dikteres i all hovedsak av nybilprisen.
Om du har to biler, en ice og en el til 450k så vil el være mye billigere. Koster derimot ice bilen 350k blir det kanskje ganske likt over en ti års periode, men jeg tror fremdeles el ville ha lønt seg.
Om du sammenligner ny elbil til 500k og brukt ice til 100k så sier ikke det noe som helst om kostnadene med mindre du sier hvor gammel bruktbilen er og hva den kostet som ny.
Om det er en 5 år gammel yaris så blir det nok billig, er det en 15 år gammel X5, så blir det kjempedyrt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA