Hovedmeny

Restverdi elbiler

Startet av torerik, torsdag 05. oktober 2023, klokken 00:17

« forrige - neste »

geear

For all del, gjør det så vanskelig du vil.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: torerik på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:56Interessante perspektiver. Takk for det.

Først, jeg kjøper nok «ny» elbil uansett. Dvs. enten helt ny eller nesten helt ny. Det kom nok ikke tydelig nok frem. Jeg liker stillheten, og jeg liker den umiddelbare responsen fra 0. Jeg liker også garanti.

Jeg er heller ikke voldsomt opptatt av verditap, men bil er nå likevel det største kjøpet de fleste gjør, bortsett fra hus. Derfor interessert i restverdier. Og jeg tror altså det er høyere risiko for lavere restverdi på elbiler enn «snittet». De siste årene har vært helt unormale, og vil nok aldri komme tilbake. Annerledeslandet Norge har hatt mye høyere etterspørsel enn tilbud av elbiler, men nå er det definitivt mer normalisert.

Elbiler er dyrere enn fossilbiler i de fleste europeiske land. Igjen er det annerledeslandet som har valgt å gjøre elbiler billige. Helt supert det altså, men det betyr også at produsentene «må» utvikle billigere biler - for å i det hele tatt være konkurransedyktige i andre land.  Batteriproduksjon ventes også å bli billigere, som igjen gjør bilprisene lavere. Hva skjer da med bruktmarkedet? Ikke vanskelig å se for seg... Kanskje kan det «reddes» av reduksjon i mva-rabatt, men i alle fall større usikkerhet enn normalt.

Jeg tror altså det er høy sannsynlighet for at jeg taper over snittet på «ny» elbil de neste 3-5 årene. Men jeg kjøper nok likevel.

Mitt poeng er at elbilen (f.eks. Model Y LR) har kommet så langt at jeg har ingen ulemper med den (utenom harde 2021-dempere). Rekkevidden er så lang, og lynlader-nettverket så stort, at jeg ikke føler at "the fundamentals" for den investeringen er dårlig - på samme måte som en bedrift som skaper jevnt overskudd år etter år. Den kan få noen dupper, pga høy rente, men fort ta seg opp igjen om noen år.

Når det gjelder Solid State-batterier så er det ikke sånn at det er en magisk kode de holder på å knekke for å få batteriet til å fungere - det fungerer flott i dag. Ulempen nå er at det er alt for dyrt å lage, så de forsker på billigere måter. Om batteriet blir halvparten så tungt som i dag så ødelegger en egentlig bare litt av kjøreegenskapene på høye biler ved at en ikke lenger får så lavt tyngdepunkt.

I tillegg til vanlig inflasjon vil en også se at regjeringen innfører merverdiavgift og andre avgifter på nybilsalg av elbiler. Dette vil gjøre bilen dyrere. I 2003 kostet f.eks. en Passat over 400.000, så at du i dag får en Model Y SR for 451.000 er nok bare forbigående. Putt 25% mva på hele beløpet og 100.000 til i avgifter + 15% inflasjon, så har du gjerne nyprisen om 3 år...som drar opp bruktprisen.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:43For all del, gjør det så vanskelig du vil.

Litt nyanse må med, ellers blir det litt som å si at en kvart liter melk er billigere enn vanlig liter.

Balaklava

Kjøpte en ny Hyundai Ioniq i 2018. Kostet 250K ut av butikk. Nå sier finn.no at jeg kan få 150ish for den (kjørt 100 000km). "Tap", uten å regne på noe som helst, 100 000,- på 5 år vil si ca 20 000,- i året.

Kjøpte en 2020 Mercedes EQC med alt utstyr gått 56 000km nå nettopp for 430 000,-. Aner ikke hva den kostet ny, men la oss si 750 000,-. Dvs 320 000,- ned i verdi på tre år, som gir ca 100 000,- i året i tap.

Så regnestykket er enkelt. Tape minst mulig på bil? Bruk minst mulig når du kjøper.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på fredag 06. oktober 2023, klokken 11:15Kjøpte en ny Hyundai Ioniq i 2018. Kostet 250K ut av butikk. Nå sier finn.no at jeg kan få 150ish for den (kjørt 100 000km). "Tap", uten å regne på noe som helst, 100 000,- på 5 år vil si ca 20 000,- i året.

Kjøpte en 2020 Mercedes EQC med alt utstyr gått 56 000km nå nettopp for 430 000,-. Aner ikke hva den kostet ny, men la oss si 750 000,-. Dvs 320 000,- ned i verdi på tre år, som gir ca 100 000,- i året i tap.

Så regnestykket er enkelt. Tape minst mulig på bil? Bruk minst mulig når du kjøper.

Det som kompliserer et slikt regnestykke er at den billige Ioniq ikke nødvendigvis dekker behovet til en bil, sånn at du må ha en bil til.....men det er jo veldig individuelt....
Men akkurat nå er en brukt EQC et veldig godt kjøp, vil jeg tippe...

ToWalkOrDrive

....og bare for å understreke mine poeng om inflasjon og prisstigning som vil få verdien til å holde seg....så har nå Model Y steget i pris i dag. Heldige de som bestilte i går...nå gjelder heller ikke den billige renten for Model Y LR lenger....nå er det kun Performance som har det...

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. oktober 2023, klokken 13:58
Sitat fra: Sutalaus på fredag 06. oktober 2023, klokken 11:15Kjøpte en ny Hyundai Ioniq i 2018. Kostet 250K ut av butikk. Nå sier finn.no at jeg kan få 150ish for den (kjørt 100 000km). "Tap", uten å regne på noe som helst, 100 000,- på 5 år vil si ca 20 000,- i året.

Det som kompliserer et slikt regnestykke er at den billige Ioniq ikke nødvendigvis dekker behovet til en bil, sånn at du må ha en bil til.....men det er jo veldig individuelt....

Behov er et litt subjektivt begrep og tror nok at mange av oss kan leve godt med noe mindre enn hva vi umiddelbart tenker på som behovet. Sagt på en annen måte; Vi har i det store og hele blitt ganske godt vant? Skal selvfølgelig ikke dra barndomsminner som ferietur med familien hvor vi var seks stykker i en VW boble, som yngstemann satt jeg på min mors fang i forsetet, selvfølgelig uten belter, og på gulvet foran var det en hund. Gikk det også! Tror turen fra Oslo til f.eks Røros tok en del timer, men har bare gode minner fra en slik ferie også.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Balaklava

Sitat fra: arthur på fredag 06. oktober 2023, klokken 18:10

Behov er et litt subjektivt begrep og tror nok at mange av oss kan leve godt med noe mindre enn hva vi umiddelbart tenker på som behovet. Sagt på en annen måte; Vi har i det store og hele blitt ganske godt vant? Skal selvfølgelig ikke dra barndomsminner som ferietur med familien hvor vi var seks stykker i en VW boble, som yngstemann satt jeg på min mors fang i forsetet, selvfølgelig uten belter, og på gulvet foran var det en hund. Gikk det også! Tror turen fra Oslo til f.eks Røros tok en del time

Enig, blir individuele regnestykketr. Vi har hatt to biler hele tiden. Nå ble dieselbilen med 4wd og hengerfeste byttet ut med elbil med det samme. Så vi dekker samme behovet. Vi ville klart oss bare med en bil uten noen av delene, men vi trenger heldigvis ikke å velge. Og ja, tror EQCen var et godt kjøp. Norsk bil med en eier og full historikk hos BOS, byttet inn hos BMW, og forhandler var bort i mot sur, tror ikke de tjente noe særlig på den siden vi heller ikke brukte noen av deres finansielle- og forsikringsprodukt. De har hatt bilen inne siden mars uten å få solgt. EQC har bråstopp på bruktmarkedet og prisene rast nedover. Nå syns jeg det er mye bil for pengene.

torerik

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. oktober 2023, klokken 09:02I tillegg til vanlig inflasjon vil en også se at regjeringen innfører merverdiavgift og andre avgifter på nybilsalg av elbiler. Dette vil gjøre bilen dyrere. I 2003 kostet f.eks. en Passat over 400.000, så at du i dag får en Model Y SR for 451.000 er nok bare forbigående. Putt 25% mva på hele beløpet og 100.000 til i avgifter + 15% inflasjon, så har du gjerne nyprisen om 3 år...som drar opp bruktprisen.
Tja. Jeg tror ikke man kan tenke slik. Hvis produktet i dag hadde hatt full mva ville det vært mindre interessant for veldig mange. Jeg mener, hvor mange hadde betalt 100k+ mer for en TMY eller en ID4? (Jeg vet TMY var dyrere før, men markedet har endret seg.) Brått hadde de fossile alternativene vært bedre. Av samme grunn blir ikke bruktprisen nødvendigvis bedre av høyere mva, den beror helt på betalingsviljen.

Tankeeksperiment, hvis en ny elbil om 5 år koster tilsvarende 600k i dag, og den er MYE bedre, la oss si lading av batteri på 10 min og rekkevidde på 800 km. Vil man da være interessert i å betale 50% av verdien for dagens biler? Eller hva om man får ny bil for samme sum, tilsvarende dagens teknologi? Etterspørselen vil da falle, i likhet med prisen. (Inflasjon holdes her utenfor fordi den påvirker både nye og brukte biler.)

Jeg tror altså at den voldsomme teknologiutviklingen vil sørge for verditap over snittet. Men som sagt over, jeg kjøper fremdeles ny bil - fordi jeg har lyst på det :)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: torerik på lørdag 07. oktober 2023, klokken 00:01Tankeeksperiment, hvis en ny elbil om 5 år koster tilsvarende 600k i dag, og den er MYE bedre, la oss si lading av batteri på 10 min og rekkevidde på 800 km. Vil man da være interessert i å betale 50% av verdien for dagens biler? Eller hva om man får ny bil for samme sum, tilsvarende dagens teknologi? Etterspørselen vil da falle, i likhet med prisen. (Inflasjon holdes her utenfor fordi den påvirker både nye og brukte biler.)

Jeg tror altså at den voldsomme teknologiutviklingen vil sørge for verditap over snittet. Men som sagt over, jeg kjøper fremdeles ny bil - fordi jeg har lyst på det :)

Hvis utviklingen blir som du beskriver, og fossilbiler mister sine eneste to fordeler; rekkevidde og fylletid, er det i hvert fall risikofylt å kjøpe fossilbil i dag!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 07. oktober 2023, klokken 08:11
Sitat fra: torerik på lørdag 07. oktober 2023, klokken 00:01Tankeeksperiment, hvis en ny elbil om 5 år koster tilsvarende 600k i dag, og den er MYE bedre, la oss si lading av batteri på 10 min og rekkevidde på 800 km. Vil man da være interessert i å betale 50% av verdien for dagens biler? Eller hva om man får ny bil for samme sum, tilsvarende dagens teknologi? Etterspørselen vil da falle, i likhet med prisen. (Inflasjon holdes her utenfor fordi den påvirker både nye og brukte biler.)

Hvis utviklingen blir som du beskriver, og fossilbiler mister sine eneste to fordeler; rekkevidde og fylletid, er det i hvert fall risikofylt å kjøpe fossilbil i dag!
Det er det allerede. Billige bruktbiler, som hovedsakelig er icebiler, selges raskt og med god pris i dag. Dyre icebiler, og spesielt dyre bensinbiler, er vanskelig å få solgt. Og man risikerer større tap. For i dette segmentet er ny elbil et mer naturlig valg.

Ref. siste oversikt fra bl.a. finn.no som overvåker omsetningen på annonsene, og ser hvilke biler som blir liggende lenge og hvilke som "flyr ut".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Tror heller folk vil vil være mer skeptiske til elbiler uten batterigaranti. Du finner masse eldre tesla S der ute som er fantastiske biler men batteriet kan gå når som helst. Flere der ute er allerede på 2. batteribytte.

Og så kjøpte jeg en 2006 Honda cr-v bensin. Ga 34.000,- Fungerer som bare det etter en liten service og går sikkert 100.000 km til. Begrensen på hva man kan tape. Slike biler er det rusten som tar.

torerik

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 07. oktober 2023, klokken 08:11

Enig. Jeg tror egentlig ikke det finnes noen «god» løsning mtp. restverdi i markedet nå, annet enn å kjøpe eldre billig bil. Det gidder jeg ikke. :)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

vinterdekk

Sitat fra: filtvet på lørdag 07. oktober 2023, klokken 14:06Tror heller folk vil vil være mer skeptiske til elbiler uten batterigaranti. Du finner masse eldre tesla S der ute som er fantastiske biler men batteriet kan gå når som helst. Flere der ute er allerede på 2. batteribytte.

Og så kjøpte jeg en 2006 Honda cr-v bensin. Ga 34.000,- Fungerer som bare det etter en liten service og går sikkert 100.000 km til. Begrensen på hva man kan tape. Slike biler er det rusten som tar.

torerik har i denne tråden 3-5 års perspektiv på restverdi, garantien varer typisk 7-10 år avhengig av produsent og vilkår. Men jeg tror også tillit til at batterier varer lengre enn garantiene som produsentene gir blir viktig i bruktmarkedet. At mange Tesla Model S har måtte bytte batteri er jo ikke bra for tilliten.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: torerik på lørdag 07. oktober 2023, klokken 00:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. oktober 2023, klokken 09:02I tillegg til vanlig inflasjon vil en også se at regjeringen innfører merverdiavgift og andre avgifter på nybilsalg av elbiler. Dette vil gjøre bilen dyrere. I 2003 kostet f.eks. en Passat over 400.000, så at du i dag får en Model Y SR for 451.000 er nok bare forbigående. Putt 25% mva på hele beløpet og 100.000 til i avgifter + 15% inflasjon, så har du gjerne nyprisen om 3 år...som drar opp bruktprisen.
Tja. Jeg tror ikke man kan tenke slik. Hvis produktet i dag hadde hatt full mva ville det vært mindre interessant for veldig mange. Jeg mener, hvor mange hadde betalt 100k+ mer for en TMY eller en ID4? (Jeg vet TMY var dyrere før, men markedet har endret seg.) Brått hadde de fossile alternativene vært bedre. Av samme grunn blir ikke bruktprisen nødvendigvis bedre av høyere mva, den beror helt på betalingsviljen.

Tankeeksperiment, hvis en ny elbil om 5 år koster tilsvarende 600k i dag, og den er MYE bedre, la oss si lading av batteri på 10 min og rekkevidde på 800 km. Vil man da være interessert i å betale 50% av verdien for dagens biler? Eller hva om man får ny bil for samme sum, tilsvarende dagens teknologi? Etterspørselen vil da falle, i likhet med prisen. (Inflasjon holdes her utenfor fordi den påvirker både nye og brukte biler.)

Synes ikke du bør holde inflasjonen utenfor. Det har mye å si for regnestykket. Hvis du kjøper en gammel bil nå som du vraker om 3 år har du mistet 100% av investeringen. Hvis du kjøper en Model Y til 450.000 i dag som du selger om 5 år, som da koster 750.000 har du gjerne ikke tapt noen ting.

Folk kommer til å trenge biler uansett, men færre kjøper flunk ny bil om den blir dyrere - vi får et skift i tilbudskurven oppover, som øker prisen og reduserer omsetningsantallet.

Er bare å spole tiden tilbake til f.eks. 2003. Folk kjøpte nye biler (Passat) da, tilsvarende 600.000 2023-kroner. Om 5 år selges ikke nye bensin-biler, og brukte er over 7 år gamle.

50% av 450.000 er 225.000, og en mye bedre koster 750.000...er det helt forskjellig marked....

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA