Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva irriterer deg med Enyaq?

Startet av bjorngb, onsdag 04. oktober 2023, klokken 14:36

« forrige - neste »

igniztion

Jeg har ikke Enyaq, men ID.4. Der kan man slå av synkronisering av innstillinger ved å i appen slå av det som heter Personlige tilpasninger under "Online tjenester". Da slipper man både "Nye innstillinger tilgjengelig" og at diverse innstillinger plutselig endrer seg. Antar det samme valget finnes i Skoda-appen et sted.

2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Egil S

Sitat fra: Supernullet på mandag 16. oktober 2023, klokken 22:04Jeg har i infotainmentsystemet slått av funksjonene "Forutse strekningsforløp" og "Forutse tillatt hastighet" slik sikkert også mange andre har gjort. Disse har nå vært avslått over lang tid uten at jeg har fått noe problemer med det, før nå. De siste dagene har jeg opplevd at disse to slår seg på igjen automatisk når bilen har stått parkert noen timer. Noen andre som opplever det samme?

Jeg har nylig fått en ny runde med melding om "nye innstillinger tilgjengelig", og jeg har både trykket "OK" og "Avbryt" noen ganger hver, uten at det ser ut til å hjelpe. Veldig irriterende, og jeg må da slå disse av igjen manuelt.

I dag kjørte jeg inn på en påkjøringsrampe midt i en lengre tunnel med 80-sone, og jeg trodde at "Forutse tillatt hastighet" var slått av. Over tunnelen er det boligområder med 30-soner. I flettefeltet for påkjøring inne selve i tunnelen, mens seg lå med cruisekontrollen i 83 (viser 3 km/t for mye), fanget den prediktive fartsholderen opp 30-sonen over tunnelen, og i det jeg flettet meg inn mellom to andre biler i 80-sonen bremset bilen opp for å komme ned i 30. Direkte farlig, bilen bak var tydelig irritert selv om jeg relativt rask kom meg på gassen og opp i 80 igjen. Heldigvis er det ikke noe bråstopp, men det går fort et par sekunder før man skjønner hva som foregår og får foten på gassen igjen. Jeg var ikke forberedt i det hele tatt siden jeg i hele år har hatt denne funksjonen fast avslått, akkurat av den grunn jeg opplevde her.

I starten med ny Enyaq i fjor hadde jeg funksjonen påskrudd en stund og opplevde det samme i andre tunneler her i Bergens-området, dog aldri før helt ned til 30 i en 80-sone.

En helt annen ting:
Er det flere som synes at varmen i førersetet bruker uendelig lang tid på å nå noenlunde komfortabel varmetemperatur, selv på trinn 3, og selv nå når det fortsatt er plussgrader ute. Jeg kjenner etter et par minutter at det er antydning til varme, at det ikke er iskaldt lenger, men det går fort 15 minutter pluss før jeg føler komfortabel varme. Jeg har Eco-Suite skinnseter som gjerne føles veldig kalde om morgenen nå som nattetemperaturen nærmer seg null. Irriterte meg over dette i hele fjor vinter. Løsningen er å forvarme, men det er ikke alltid alle kjøreturer er planlagt på forhånd.

Rattvarmen derimot kommer som et skudd etter 1-2 minutt, og da må jeg raskt skru denne ned til trinn 1, ellers blir det fort for varmt å holde i...

Ref varme.
Jeg var inne med min på verksted i fjor av samme grunn, tok jo 6 minutter før det var litt lunk i setet, men det "skulle være sånn".
Rattet mitt er ikke noe bedre, tar også 6 minuter å få en grei lunk, selv på max kan jeg kjøre i en halvtime uten at det noen ganger blir ubehagelig varmt, "skal være sånn".

Nå begynner temperaturen her i sørvest også bli såpass at jeg må bruke varmeapparatet, så da er det vel tilbake til fjordårets problem nå når temperaturen er rundt 6-8 grader, bilen varmer opp i 10 minutter, før den begynner å kjøle ned, spesielt på beina. Svaret fra Skoda var at "det er en sikkerhetsfunksjon for å ikke overopphete fører og skal være sånn".
I år er jeg litt mer på hugget og skrur av ECO innstillingen og sørger for at alle sonene er satt til å varme. Jeg har en mistanke om at systemet ser temperaturen øke over setpunktet i kupèen og begynner å kjøle kun sonen til føreren, når temperaturen i resten av kabinen ikke synker fortsetter å øke, drar den på mer og mer kjøling på føreren som til slutt sitter å fryser.
Mistenker derfor at dette er et problem for de av oss som kjører mest alene.

Hvis ikke noen av de små OTA oppdateringene som har kommet i sommer har forbedret noe her da, er jo lov å håpe.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Martin Eden jr

Hos meg fungerer både rattvarme og setevarme rimelig kjapt, så det må være noe eget med noen biler...

Men, jeg har også slitt med innstillinger av varmeapparatet... og tenker tilbake på hvor utmerket mine 3 Honda CRV'er var på dette området: Tre store "ratt" som kunne betjenes i blinde - og som fungerte utmerket og intuitivt. Merkelig at såkalt "smart teknologi" skal være så usmart..
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

daktari

Sitat fra: Martin Eden jr på torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:05Hos meg fungerer både rattvarme og setevarme rimelig kjapt, så det må være noe eget med noen biler...

Men, jeg har også slitt med innstillinger av varmeapparatet... og tenker tilbake på hvor utmerket mine 3 Honda CRV'er var på dette området: Tre store "ratt" som kunne betjenes i blinde - og som fungerte utmerket og intuitivt. Merkelig at såkalt "smart teknologi" skal være så usmart..
Samme her, dog ID.4. Kjørte til butikken, 2 min 1,1 km. Ratt og seter var varme lenge før jeg var fremme, og varmeapparatet pusher varm luft veldig raskt, nesten som Tesla i gamle dager. Forøvrig ikke noe tull med varme/kjøling så langt på 4000 km.
Obs jeg kjører ikke i Eco-modus naturligvis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Merk at det nok er forskjeller mellom software versjoner slik at bilene nok ikke oppleves like.
Min har 3.2, hørte mange var fornøyde med 2.x, slik at dette gjerne er noe for de som har 3.0, 3.1 og 3.2, kanskje det er ordnet i 3.5/3.6?

Bare for å avklare fra sw 3.0(?) er alle soner i bilen hvor det ikke sitter noen satt til ECO automatisk, kan ikke slås av.
Om det går på sensor i setet eller setebeltet har jeg ikke sjekket.
ingen i baksetet, den sonen i ECO, ingen i passasjersetet, den sonen i ECO.
Så må man manuelt slå sonene ut av ECO.

I dag forvarmet jeg bilen litt i garasjen til før jeg dro på jobb, på vei hjem i 10c satte jeg setevarme og rattvarmen på max, syntes jeg kjente litt med en gang, så forsvant det, selv på max var rattet mitt kaldt. slo ned på 2 og 1 strek uten endring, slo av og slo på max igjen, da kom det en liten lunk i rattet, men langt fra varmt.
setet ble ikke så varmt det heller. Kjente såvidt litt i seteputen, men sidestøttene er iskalde, men de er det nok ikke varme i heller.

Har hatt bilen stående ute i ettermiddag, kjørte den inn nå 6c ute.
startet bilen, slo på ratt og sete på max.
måtte litt frem og tilbake for å få bilen ikk i garasjen, samt vente litt åpen nabo som kjørte forbi, tok vel 2 minutter å få inn bilen. null varme.
lukket porten og satte meg inne i garasjenalt på max, etter 5-6 minutter var det litt varme i setet, ratte ble egentlig aldri varmt, etter 10 minutter var det litt lunkent.

Dette er ikke bra, jeg drar til Skoda i morgen.

i3/RSiV

Egil S. Jeg har jo samme bil som deg, hos meg fungerer ratt og setevarme raskt, og det holder seg på hele tiden. Jeg opplever som deg problemerer med luftstrømmen i Eco, men synes det fungerer noe bedre med å sette luftstrømmen mot kroppen og bena istedenfor auto. Eco kobler seg også ut ved å sette inn sikkerhetsbelte på passasjersetet.

Moas

Sitat fra: Egil S på onsdag 18. oktober 2023, klokken 21:05
Sitat fra: Supernullet på mandag 16. oktober 2023, klokken 22:04Jeg har i infotainmentsystemet slått av funksjonene "Forutse strekningsforløp" og "Forutse tillatt hastighet" slik sikkert også mange andre har gjort. Disse har nå vært avslått over lang tid uten at jeg har fått noe problemer med det, før nå. De siste dagene har jeg opplevd at disse to slår seg på igjen automatisk når bilen har stått parkert noen timer. Noen andre som opplever det samme?

Jeg har nylig fått en ny runde med melding om "nye innstillinger tilgjengelig", og jeg har både trykket "OK" og "Avbryt" noen ganger hver, uten at det ser ut til å hjelpe. Veldig irriterende, og jeg må da slå disse av igjen manuelt.

I dag kjørte jeg inn på en påkjøringsrampe midt i en lengre tunnel med 80-sone, og jeg trodde at "Forutse tillatt hastighet" var slått av. Over tunnelen er det boligområder med 30-soner. I flettefeltet for påkjøring inne selve i tunnelen, mens seg lå med cruisekontrollen i 83 (viser 3 km/t for mye), fanget den prediktive fartsholderen opp 30-sonen over tunnelen, og i det jeg flettet meg inn mellom to andre biler i 80-sonen bremset bilen opp for å komme ned i 30. Direkte farlig, bilen bak var tydelig irritert selv om jeg relativt rask kom meg på gassen og opp i 80 igjen. Heldigvis er det ikke noe bråstopp, men det går fort et par sekunder før man skjønner hva som foregår og får foten på gassen igjen. Jeg var ikke forberedt i det hele tatt siden jeg i hele år har hatt denne funksjonen fast avslått, akkurat av den grunn jeg opplevde her.

I starten med ny Enyaq i fjor hadde jeg funksjonen påskrudd en stund og opplevde det samme i andre tunneler her i Bergens-området, dog aldri før helt ned til 30 i en 80-sone.

En helt annen ting:
Er det flere som synes at varmen i førersetet bruker uendelig lang tid på å nå noenlunde komfortabel varmetemperatur, selv på trinn 3, og selv nå når det fortsatt er plussgrader ute. Jeg kjenner etter et par minutter at det er antydning til varme, at det ikke er iskaldt lenger, men det går fort 15 minutter pluss før jeg føler komfortabel varme. Jeg har Eco-Suite skinnseter som gjerne føles veldig kalde om morgenen nå som nattetemperaturen nærmer seg null. Irriterte meg over dette i hele fjor vinter. Løsningen er å forvarme, men det er ikke alltid alle kjøreturer er planlagt på forhånd.

Rattvarmen derimot kommer som et skudd etter 1-2 minutt, og da må jeg raskt skru denne ned til trinn 1, ellers blir det fort for varmt å holde i...

Ref varme.
Jeg var inne med min på verksted i fjor av samme grunn, tok jo 6 minutter før det var litt lunk i setet, men det "skulle være sånn".
Rattet mitt er ikke noe bedre, tar også 6 minuter å få en grei lunk, selv på max kan jeg kjøre i en halvtime uten at det noen ganger blir ubehagelig varmt, "skal være sånn".

Nå begynner temperaturen her i sørvest også bli såpass at jeg må bruke varmeapparatet, så da er det vel tilbake til fjordårets problem nå når temperaturen er rundt 6-8 grader, bilen varmer opp i 10 minutter, før den begynner å kjøle ned, spesielt på beina. Svaret fra Skoda var at "det er en sikkerhetsfunksjon for å ikke overopphete fører og skal være sånn".
I år er jeg litt mer på hugget og skrur av ECO innstillingen og sørger for at alle sonene er satt til å varme. Jeg har en mistanke om at systemet ser temperaturen øke over setpunktet i kupèen og begynner å kjøle kun sonen til føreren, når temperaturen i resten av kabinen ikke synker fortsetter å øke, drar den på mer og mer kjøling på føreren som til slutt sitter å fryser.
Mistenker derfor at dette er et problem for de av oss som kjører mest alene.

Hvis ikke noen av de små OTA oppdateringene som har kommet i sommer har forbedret noe her da, er jo lov å håpe.
..til sammenligning bruker tesla noen sekunder på at man kjenner varme i ratt, seter og ventilasjon..bare til sammenligning hva referansen er hvis software snakker bra med hardware..ikke kjøling heller når man kjører i kaldt vær..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Egil S

Sitat fra: i3/RSiV på torsdag 19. oktober 2023, klokken 20:07Egil S. Jeg har jo samme bil som deg, hos meg fungerer ratt og setevarme raskt, og det holder seg på hele tiden. Jeg opplever som deg problemerer med luftstrømmen i Eco, men synes det fungerer noe bedre med å sette luftstrømmen mot kroppen og bena istedenfor auto. Eco kobler seg også ut ved å sette inn sikkerhetsbelte på passasjersetet.

Det kan nok være mer fornuftig å ikke bruke auto og heller stille inn temperaturen, jeg har den på 22c, det er høyere enn jeg noen gang har hatt på en annen bil, selv da fryser jeg.
Jeg tror jeg skal prøve setebelte trikset, satser på det også hjelper.
I fjor måtte jeg bruke den "smart funksjonen" varm beina ganske mye, var så kald på beina på våren med 22c innstilling at jeg måtte bruke auto piloten å trekke til meg beina.

Var ute i garasjen nå og testet rattvarmen på fullt igjen, etter 2 minutter var det antydning til temperatur, etter 3 minutter var det en liten lunk fra kl 9 til kl 3 posisjon i rattet.
jeg syns dette er for dårlig, har hatt 2 BMW 5 serier tidligere, de rattene ble varme på 30 sekunder, og ble så varme at det ikke var behagelig å ha de på mer enn 5 minutter.

Føler rattvarme og setevarme er bortkastet når det tar like lang tid før de blir varme som varmeapparatet bruker på å få en grei lunk i bilen.

@Moas:
Jepp, det bør ta sekunder.
Jeg skal inn å klage igjen i morgen hvis jeg får tid.

daktari

SitatFøler rattvarme og setevarme er bortkastet når det tar like lang tid før de blir varme som varmeapparatet bruker på å få en grei lunk i bilen.
Det skal ikke være sånn. Sikker på at kjøremodus ikke er satt til eco? Du kjører i Comfort, sport eller individual?
(Jeg mener ikke det at den slår av varmesoner bak og på siden)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Sitat fra: daktari på torsdag 19. oktober 2023, klokken 21:29
SitatFøler rattvarme og setevarme er bortkastet når det tar like lang tid før de blir varme som varmeapparatet bruker på å få en grei lunk i bilen.
Det skal ikke være sånn. Sikker på at kjøremodus ikke er satt til eco? Du kjører i Comfort, sport eller individual?
(Jeg mener ikke det at den slår av varmesoner bak og på siden)

Jeg kjører 70% i "normal", den som er når bilen slår seg på, så har jeg en individual jeg bruker ca 20% da er alt i sport bortsett fra motor som er i øko for å få en slappere gasspedal og ca 10% i sport.
Øko bruker jeg aldri, jeg brukte comfort på motorveien en langtur i sommer.

Nå når vinterdekket kommer på blir det nok mer individuell da den blir mye mykere med 19" enn med 21".

Klima anlegget står på 21-22 grader, Auto med medium vifte innstilling.
Men jeg bruker bilen 95% alene, og fra 3.0 har Skoda bestemt at dersom det kun er fører i bilen, er de andre klima sonene satt til Eco, de blåser omtrent som en asmatisk mus.

EriTom

Mine to Enyaq'er med 3.0 og 3.2 software er like i hvor raskt bilen/rattet/seter blir varmt.

Man kjenner at det varmer på ca 1-2minutter i ca -3° (testet idag) 😉

Rattvarme og setevarme må jeg slå av etter maks 3-4minutter (på laveste setting) ellers syntes jeg det blir for varmt 😂
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Sitat fra: EriTom på torsdag 19. oktober 2023, klokken 22:38Mine to Enyaq'er med 3.0 og 3.2 software er like i hvor raskt bilen/rattet/seter blir varmt.

Man kjenner at det varmer på ca 1-2minutter i ca -3° (testet idag) 😉

Rattvarme og setevarme må jeg slå av etter maks 3-4minutter (på laveste setting) ellers syntes jeg det blir for varmt 😂

Jeg satte på rattvarmen på maks i dag tidlig (6c) når jeg kjørte på jobb (ut fra 15c garasje), hadde den på i 20 minutter før jeg skrudde den av, jeg bruker ca 25 minutter til jobb. Da var rattet varmt, men ikke så varmt at hadde jeg kommet med iskalde fingre så hadde jeg fått godfølelsen.

På vei hjem var det samme varme etter rundt 3 minutter, jeg slo den av etter ca 10 minutter da det var ca 10c og sol her i Rogaland.

MinID

Sitat fra: igniztion på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:41Jeg har ikke Enyaq, men ID.4. Der kan man slå av synkronisering av innstillinger ved å i appen slå av det som heter Personlige tilpasninger under "Online tjenester". Da slipper man både "Nye innstillinger tilgjengelig" og at diverse innstillinger plutselig endrer seg. Antar det samme valget finnes i Skoda-appen et sted.

Sitat fra: igniztion på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:41Jeg har ikke Enyaq, men ID.4. Der kan man slå av synkronisering av innstillinger ved å i appen slå av det som heter Personlige tilpasninger under "Online tjenester". Da slipper man både "Nye innstillinger tilgjengelig" og at diverse innstillinger plutselig endrer seg. Antar det samme valget finnes i Skoda-appen et sted.
/quote]

At innstillinger nullstilles finnes det en fiks for. Be om at verksted om å rette dette. Vis til Tpi2068365 (vw). Har gjort dette. Har ikke kommet tilbake.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

i3/RSiV

Sitat fra: MinID på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 09:28

/quote]

At innstillinger nullstilles finnes det en fiks for. Be om at verksted om å rette dette. Vis til Tpi2068365 (vw). Har gjort dette. Har ikke kommet tilbake.

Jeg har vist til TPI2068365 hos Møller før sommeren, de sier denne fiks ikke eksisterer for Skoda.

Martin Eden jr

Da jeg i går kjørte en times tur i noen få plussgrader og sol hadde jeg dugg på innsida av sideruta på førersida. Det er to dyser som burde kunne gjøre noe med det: Den lille dysa oppå dashbordet, og muligens også den store dyra lengre nede om jeg stiller luftstrømmen mot døra. Jeg satte vifta manuelt på maks, og forsøkte alle symbolene for å styre luftstrømmen, men ingen av dem medførte noen merkbar luftstrøm fra disse dysene. Er det noen som har noen tips?

Kjørte (som nesten alltid) i Normal-modus, forsøkte å slå av "Automatisk omluft", uten merkbar effekt. Men duggen ble værende på ruta gjennom hele kjøreturen... Når en stiller vifta på max er det svært svak luftstrøm fra de andre dysene også - på andre biler er det både mer viftestøy og mye kraftigere luftstrøm.... men her virker det ikke å være mulig å få til noe mer en en laber bris... Jeg prøvde også "smart valg: fri sikt" - fortsatt ingen effekt.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA