Hovedmeny

Plutselig dugging i tunell

Startet av Martins1, tirsdag 03. oktober 2023, klokken 13:38

« forrige - neste »

Martins1

Vi har nå hatt vår MYLR i et par måneder og er strålende fornøyd. Kjempebil tvers gjennom.

Jeg har nå prøvd å sette meg inn i alt av funksjoner, men jeg finner ikke noen god løsning for situasjoner når det plutselig dugger skikkelig igjen når man for eks kjører inn i en tunell. I vår forrige bil var det en knapp for full blås mot frontruta. I Y'en så er det en "knapp" på skjermen med lignende symbol, men denne var det jaggu ikke mye futt i. Det som fungerer best er å slå av auto på ac og sette maks viftehastighet og luftstrømmen mot frontruta, men dette var drøyt mange trykk. Kona som kjører strekninger med mange tuneller er ikke happy.

Hva gjør dere? tips?

svedman

Prøvde du to trykk på den frontruteknappen? Første trykk er svak, enig, men andre trykk funker for meg i slike situasjoner. Da står det "HØY" avdugging.
2021: Tesla Model Y LR AWD med FSD.
2008 - 2012: Kewet Buddy Citi-Jet 6, 2008-modell, "YOSHI".

sjokomelk

Samme som svedman sier - To trykk på Defog-knappen på varmeapparatet pleier å gjøre susen hvis ett trykk ikke er nok.
Står nevnt i manualen her: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-4F3599A1-20D9-4A49-B4A0-5261F957C096.html
I punkt 17:
SitatFrontruteaviseren sprer deler luftstrømmen utover frontruten. Berør én gang for å fjerne dugg fra frontruten (ikonet blir oransje). Berør en gang til for å fjerne is fra frontruten. Trykk en tredje gang for å slå av og gjenopprette luftfordelingen, oppvarmingen og viften til sine tidligere innstillinger. I kalde omgivelsestemperaturer oppvarmes de utvendige sidespeilene også når frontruteaviseren er i drift.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Martins1

Ja jeg mener jeg prøvde med to trykk, men da stod det avising og da brukte bilen litt tid, naturligvis, på å få opp varmen.

Martins1

Og må legge til; trenger nødvendig vis ikke noe varme. Må bare ha luft

Handyman

Sitat fra: Martins1 på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 13:47Ja jeg mener jeg prøvde med to trykk, men da stod det avising og da brukte bilen litt tid, naturligvis, på å få opp varmen.
Ulempen med VP er at systemet er tregere enn de gamle med elektrisk varme.
Husk at du også kan legge de funksjonene du bruker mest, fast nederst på skjermen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Plutselig dugg i tunnel, er ikke det som oftest på utsiden av ruta?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Martins1

Mulig det ligger noe funksjonalitet i venstre rattknapp, har ikke sjekket ut alle valgene her enda. Man kan legge denne avisnings funksjonen her, men den var som sagt litt treg. 

Martins1

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:06Plutselig dugg i tunnel, er ikke det som oftest på utsiden av ruta?

Ja vindusviskerne hjelper i starten når det slår til som værst, men i helga opplevde vi at de begynt å dugge på innsiden også. Verst på strekningen Trondheim - Stjørdal. Væretunnelen (eller kanskje det var den etter) var helt jævlig i helga.

Handyman

Sitat fra: Martins1 på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:21
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:06Plutselig dugg i tunnel, er ikke det som oftest på utsiden av ruta?

Ja vindusviskerne hjelper i starten når det slår til som værst, men i helga opplevde vi at de begynt å dugge på innsiden også. Verst på strekningen Trondheim - Stjørdal. Væretunnelen (eller kanskje det var den etter) var helt jævlig i helga.
Og AC var ikke deaktivert? Høres nesten ut som at lufta inni bilen var unormalt fuktig.

Martins1

Alt sto på auto - 21 grader. Var nesten som noen kastet et hvitt laken over bilen. På med vindusvisker og da var det greit, men etter hvert så begynte det å bygge seg opp innvendig også. Det var da vi begynte å knote med innstillinger. Slo på denne automatiske avdugginga, men den var noe slapp i responsen. Trykte en gang til og slo på avising og den fjerna jo så klart problemet, men ble jo fort veldig varmt i bilen. Samme tunell på vei tilbake slo jeg av auto og satte luftstrømmen mot frontruta og litt viftehastighet og da var alt helt ok. Trengte ikke å bruke vindusvisker. Mulig det var mindre kondensproblematikk på vei tilbake siden det var senere på dagen. For meg er dette en autopilotstrekning så jeg tenker ikke så mye over det, kan godt trykke litt på skjermen for å justere litt før en tunell osv., men kona synes det er for distraherende og bruker heller ikke autopilot (fordi, derfor, basta) så prøver derfor å finne enkleste løsning på akkurat dette siden hun kjører strekningen flere ganger i uken.

RJK

Kan vel så gjerne være kaldt/nedkjølt luft som trekkes inn av AC, som holder mye fuktighet. Slå på resirkulasjon av luften litt før man kjører inn i tunneler der duggproblemer er vanlig, hjelper gjerne på.

Er jo temperaturforskjell mellom lufta og glasset som får duggen til å slå til, så når kald luft kjøler ned ruta, så er man gjerne der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 19:17
Kan vel så gjerne være kaldt/nedkjølt luft som trekkes inn av AC, som holder mye fuktighet. Slå på resirkulasjon av luften litt før man kjører inn i tunneler der duggproblemer er vanlig, hjelper gjerne på.

Er jo temperaturforskjell mellom lufta og glasset som får duggen til å slå til, så når kald luft kjøler ned ruta, så er man gjerne der.
Denne kjøper jeg ikke helt, eller så misforstår jeg hva du mener.
Resirkulering øker vanligvis luftfuktigheten i kupeen, mens når den "kalde" utelufta varmes opp i klimaanlegget reduseres den relative luftfuktigheten.
Dugg på innsiden skyldes at innsiden av ruta har lavere temperatur enn kupeluftas duggpunkt. Duggpunktet øker ved økt luftfuktighet, og jo varmere lufta er desto mer fuktighet kan den holde på. 
Dugg på utsiden skydes eksakt samme reakjson. "Kald" rute kommer inn i "varm" fuktig tunnelluft.
Dugg på utsiden fjernes med vindusvisker og oppvarming av ruta. Dugg på innsiden unngås med oppvarming av ruta og lav luftfuktighet (resirk av).

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 21:34

Resirkulering øker vanligvis luftfuktigheten i kupeen, mens når den "kalde" utelufta varmes opp i klimaanlegget reduseres den relative luftfuktigheten.
Dugg på innsiden skyldes at innsiden av ruta har lavere temperatur enn kupeluftas duggpunkt. Duggpunktet øker ved økt luftfuktighet, og jo varmere lufta er desto mer fuktighet kan den holde på. 
Dugg på utsiden skydes eksakt samme reakjson. "Kald" rute kommer inn i "varm" fuktig tunnelluft.
Dugg på utsiden fjernes med vindusvisker og oppvarming av ruta. Dugg på innsiden unngås med oppvarming av ruta og lav luftfuktighet (resirk av).
Rutas temperatur avkjøles når den treffer kald uteluft i tunnelen, samtidig som kald luft med høy fuktighet kommer inn i bilen via lufteanlegget, gjerne blåsende rett på ruta. Varmen som man ellers har innvendig, er gjerne satt til nedkjøling.

Ved å sette på resirkulering og/eller sette på varmen i lufteanlegget, så unngår man at ruta avkjøles så kraftig av denne lufta, og vil ha en mer jevn temperatur når den blåses mot vinduet. Og når temperaturen på lufta OG vinduet er jevnere, får man ikke den duggingen like lett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 22:24
Sitat fra: Handyman på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 21:34

Rutas temperatur avkjøles når den treffer kald uteluft i tunnelen, samtidig som kald luft med høy fuktighet kommer inn i bilen via lufteanlegget, gjerne blåsende rett på ruta. Varmen som man ellers har innvendig, er gjerne satt til nedkjøling.

Ved å sette på resirkulering og/eller sette på varmen i lufteanlegget, så unngår man at ruta avkjøles så kraftig av denne lufta, og vil ha en mer jevn temperatur når den blåses mot vinduet. Og når temperaturen på lufta OG vinduet er jevnere, får man ikke den duggingen like lett.
Det er her jeg ikke henger med. Mener du dugging utvendig eller innvendig? Uansett så må ruta bli kaldere en luftas duggpunkt for at det skal dugge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA