Hovedmeny

Brukt elbil ca 300k

Startet av Swimmablerocket, mandag 02. oktober 2023, klokken 21:54

« forrige - neste »

Swimmablerocket

Hei, er ny i elbil gamet.
Har sett på biler til rundt 300-350k
Spørsmålet er om det er godt nok med enn 2021 Kina model 3 Sr eller om jeg skal strekke til en 2021 Lr. Eventuelt enn 2019 Lr.
Er det verdt kronene å gå opp til 2021 modell?
Eventuelt gå ned til en id3 til 250-300k?
Ikke kjørt id3 men id4 er meget innafor i mine øyne da jeg har prøvd den men ikke behov for så stor bil.

RJK

Har du bruk for den ekstra rekkevidden? Eller AWD?

Er svaret "ja" på minst en av disse, så hadde jeg sagt at du bør kjøpe en LR istedet for RWD. Er svaret "nei", blir spørsmålet om du likevel er villig til å legge i mere for å få disse, og noe bedre ytelse for mellomlegget.

Bilene er bortsett fra den ekstra motoren, ytelsesforbedringen og det større batteriet som gir lengre rekkevidde, så godt som identisk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Swimmablerocket

Har nok bruk for det men veldig begrenset for begge deler. Kanskje ett par ganger i året.
Spørsmålet blir om det er verdt pengene å da strekke seg til 2021 Lr eller om 2019Lr vs 2021 Sr feks? Hva som har mest verdi

RJK

Jeg ville sett på hvilke langturer som er mest aktuell. Dersom man må lade litt når man ellers har en pause man normalt sett ville lagt inn uansett, så betyr den lengre rekkevidden lite. Blir det derimot slik at du en kald vinterdag må stoppe og lade tidligere, så stiller dette seg anderledes.

Jeg er selv glad i rekkevidde. Min bil har teoretisk rekkevidde på 450 km, altså rundt der en SR ligger per i dag. Men min bil lader mye tregere enn en Tesla. Jeg ser derfor på en TMY SR som et svært godt alternativ den dagen jeg velger å bytte bil, selv om jeg tror standard rekkevidde vil ha økt mer til den tid.

Selv tenker jeg at nyest mulig er viktigere enn den ekstra rekkevidden, siden denne allerede er ganske god. Men tenker du å trekke henger, så blir det en helt annen sak. Da ville jeg helt klart valgt en LR, selv om det betyr en litt eldre modell.

Tenk dog på at selv om prisforskjellen på ny bil er 85 K mellom TMY RWD og LR, og 90 K for TM3 RWD og LR, så skal elde og prisnedgang spise opp litt av denne forskjellen. Det skal altså skille mindre enn 85/90 K mellom 21-modell RWD vs LR, og enda mindre på en 19-modell.

Så skal selvsagt hva du tenker om hva du egentlig vil ha, også påvirke. Kommer det til å gnage på at du tar besparelsen nå, så vil du aldri bli helt fornøyd. Da kan det gi mer sjelero å "fleske til", så lenge du ser at du har råd til det.
Bosted Oslo

førategangtesla

Både Sr, LR og performance går langt nok og lading er ikke et problem. Jeg vil si at det bunner i om du trenger firehjulstrekk.

2021 så får du vel varmepumpe også, det har en god del å si på rekkevidde vinterstid. Jeg går utifra at denne også har octovalve?

Swimmablerocket

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 18:44Både Sr, LR og performance går langt nok og lading er ikke et problem. Jeg vil si at det bunner i om du trenger firehjulstrekk.

2021 så får du vel varmepumpe også, det har en god del å si på rekkevidde vinterstid. Jeg går utifra at denne også har octovalve?

Usikker på hva du mener med octovalve?

Mener dere ellers det er noe forskjell på Kina eller Usa lagt bil om det er facelift 2021 av begge. Har det noe for seg å «oppsøke» en enkelt

Swimmablerocket

Sitat fra: RJK på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 14:44Jeg ville sett på hvilke langturer som er mest aktuell. Dersom man må lade litt når man ellers har en pause man normalt sett ville lagt inn uansett, så betyr den lengre rekkevidden lite. Blir det derimot slik at du en kald vinterdag må stoppe og lade tidligere, så stiller dette seg anderledes.

Jeg er selv glad i rekkevidde. Min bil har teoretisk rekkevidde på 450 km, altså rundt der en SR ligger per i dag. Men min bil lader mye tregere enn en Tesla. Jeg ser derfor på en TMY SR som et svært godt alternativ den dagen jeg velger å bytte bil, selv om jeg tror standard rekkevidde vil ha økt mer til den tid.

Selv tenker jeg at nyest mulig er viktigere enn den ekstra rekkevidden, siden denne allerede er ganske god. Men tenker du å trekke henger, så blir det en helt annen sak. Da ville jeg helt klart valgt en LR, selv om det betyr en litt eldre modell.

Tenk dog på at selv om prisforskjellen på ny bil er 85 K mellom TMY RWD og LR, og 90 K for TM3 RWD og LR, så skal elde og prisnedgang spise opp litt av denne forskjellen. Det skal altså skille mindre enn 85/90 K mellom 21-modell RWD vs LR, og enda mindre på en 19-modell.

Så skal selvsagt hva du tenker om hva du egentlig vil ha, også påvirke. Kommer det til å gnage på at du tar besparelsen nå, så vil du aldri bli helt fornøyd. Da kan det gi mer sjelero å "fleske til", så lenge du ser at du har råd til det.

Meget mulig det kommer til å «gnage» litt på å ta den besparelsen ja...
Har ett mål om å ha bilen så lenge det lar seg gjøre å da sover jeg kanskje bedre med litt høyere «startrekkevidde» så jeg kan beholde bilen lengst mulig også

førategangtesla

Sitat fra: Swimmablerocket på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:06
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 18:44Både Sr, LR og performance går langt nok og lading er ikke et problem. Jeg vil si at det bunner i om du trenger firehjulstrekk.

Mener dere ellers det er noe forskjell på Kina eller Usa lagt bil om det er facelift 2021 av begge. Har det noe for seg å «oppsøke» en enkelt

En flerveisventil som kan dirigere kjøle/varmevæsken dit den trengs eller skal lagres for å være mest mulig effektiv.

Usikker på om man fikk bil fra USA i 2021, men hvis det stod mellom USA og Kina så ville jeg valgt bil fra Kina.

Syklist

Det ble levert ut LR fra USA til langt ut i 2021, min er bygget der. Det er mindre variasjon på biler bygget i Kina, men finsihen på Freemont biler ble bedre etterhvert og jeg ser ikke forskjell på min og de bygget i Kina.

Dersom du vil ha bilen lenge og rekkevidde ikke er så viktig, ville jeg heller gått for nyere bil. En SR eller RWD med LFP batteri som er ett år nyere har du lenger i garantiperioden, og LFP-batteriene skal vare lenge.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:15
Sitat fra: Swimmablerocket på onsdag 04. oktober 2023, klokken 16:06

En flerveisventil som kan dirigere kjøle/varmevæsken dit den trengs eller skal lagres for å være mest mulig effektiv.

Usikker på om man fikk bil fra USA i 2021, men hvis det stod mellom USA og Kina så ville jeg valgt bil fra Kina.
Octovalve er en flerveisventil som er på Tesla-biler med varmepumpe. Og varmepumpe er i Norge hjelpsom nesten hele året siden det sjeldent blir lange perioder med veldig varmt vær, men absolutt hjelpsomt på rekkevidden og forbruket om vinteren ned til en viss temperatur, som jeg ikke husker nå.

Absolutt kjekt å ha, men da må du som sagt også ha en noe nyere modell. Det er dog uansett positivt, da biler fra 2019 snart nærmer seg å miste garantien da de først leverte (mars 2019) nå er bare halvt år igjen på.

Pga. garantien, bør du og finne en bil som har litt igjen før den passerer 100 K km, selv om du fremdeles har reklamasjonsretten til dagen den fyller 5 år.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA