Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BaaS og fremtidig salg av bil

Startet av torerik, mandag 02. oktober 2023, klokken 20:35

« forrige - neste »

turfsurf

BaaS hadde vært genialt med en god avtale. Spesielt m.t.p. pris og garantier. Som det er nå er det jo en kjemperisiko.

Som ett minimum ville jeg hatt livstidsgaranti på kun indeksregulering av pris på BaaS som følger bilen, og mulighet mot å kjøpe ut ett batteri når som helst som tilsvarer prisdifferansen mellom bil med og uten BaaS.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torerik

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 04. oktober 2023, klokken 11:31
Sitat fra: torerik på onsdag 04. oktober 2023, klokken 01:25Takk for svar. Merker at dette ikke frister nevneverdig.
Ha litt is i magen om du ikke har hastverk. EL6 blir antagelig en virkelig bra bil ut fra de tester som finnes på nettet. Har bare sittet i den og synes interiøret er helt topp, ikke helt solgt på ET7 interiøret, men EL6 er langt mer nyansert etter min mening.

El6 lader med 180 kW så batteribytte blir mindre viktig. Mot neste sommer kan de fort selges med betydelige rabatter og til rundt 600k med batteri er det potensielt en volummodell.

NIO lager etter min mening fine biler, med rett organisasjon kan de lykkes i Norge og Europa, men ikke med de som styrer i dag. Blant annet uttalte en av tech support lederne i går at ES8 er utdatert, siden HW er fra 2018. To ting å bite merke i, for det første er dagens modell fra 2020 (midlife oppdatering av infortainment og drivverk) og for det andre, ES8 selges fremdeles og står for 50% av salget i 2023.
Sier litt om respekten for sine kunder og forståelsen av bil, marked med mer når slike holdninger gjennomsyrer i organisasjonen.
Enig, EL6 ser veldig bra ut. For 650-700k inkl. batteri som lader 180kW kunne jeg nok kjøpt. Nå kommer jeg til nesten 800k med «rett» utstyrsnivå. Det utgår med høye kneløft...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

BubbaJoFet

Eh, ja. Du får en ny Q8 55 til den prisen. Forstår ikke hva NIO tenker.

THE

Hvis man er eksisterende NIO-eier med (gunstig) BaaS-avtale, kan man da kjøpe en ny NIO og beholde eksisterende avtale, eller må man tegne ny BaaS-avtale med nye vilkår for den nye bilen?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

BubbaJoFet

Sitat fra: THE på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 10:49Hvis man er eksisterende NIO-eier med (gunstig) BaaS-avtale, kan man da kjøpe en ny NIO og beholde eksisterende avtale, eller må man tegne ny BaaS-avtale med nye vilkår for den nye bilen?

Nei, avtalen er bundet til ett konkret kjøretøy og at du som bruker av avtalen er eier av dette.

Så er jo spørsmålet om hva som skjer hvis du eier to NIO kjøretøy, begge er knyttet til din bruker og dine rettigheter.
Vet bare om to brukere med to biler, men har ikke spurt de.

ProsjektX

Hele konseptet til Nio fremstår dødfødt, og dyrt. Bare lurer på, hva skjer med bil som f.eks blir hentet av namsmannen og tvangssolgt på auksjon... hvordan kan Nio tvinge en ny eier til å videreføre en Baas avtale..? Kan de stenge av hele bilen om du ikke går inn på det??
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 12:16Hele konseptet til Nio fremstår dødfødt, og dyrt. Bare lurer på, hva skjer med bil som f.eks blir hentet av namsmannen og tvangssolgt på auksjon... hvordan kan Nio tvinge en ny eier til å videreføre en Baas avtale..? Kan de stenge av hele bilen om du ikke går inn på det??

Nio kan vel komme og hente batteriet, slik at bilen selges i ikke-kjørbar stand? Hvis jeg hadde hatt en bank trur jeg nok jeg ville ha vært tilbakeholden med å låne penger til kjøp av Nio. Kanskje jeg bare ville lånt bort en sum tilsvarende det jeg trur en ukjørbar bil uten batteri kunne blitt solgt for.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Daniel_0007

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 13:44
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 12:16Hele konseptet til Nio fremstår dødfødt, og dyrt. Bare lurer på, hva skjer med bil som f.eks blir hentet av namsmannen og tvangssolgt på auksjon... hvordan kan Nio tvinge en ny eier til å videreføre en Baas avtale..? Kan de stenge av hele bilen om du ikke går inn på det??

Nio kan vel komme og hente batteriet, slik at bilen selges i ikke-kjørbar stand? Hvis jeg hadde hatt en bank trur jeg nok jeg ville ha vært tilbakeholden med å låne penger til kjøp av Nio. Kanskje jeg bare ville lånt bort en sum tilsvarende det jeg trur en ukjørbar bil uten batteri kunne blitt solgt for.

Vel kjøper man en nio med baas så kjøper man jo uten batteri så man låner jo evt penger av banken til bilen uten batteri, er mer artig å se hva som skjer hvis man ikke betaler baas regninga og lar det gå til inkasso om da nio låser ned bilen  ;D
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 15:50

Vel kjøper man en nio med baas så kjøper man jo uten batteri så man låner jo evt penger av banken til bilen uten batteri, er mer artig å se hva som skjer hvis man ikke betaler baas regninga og lar det gå til inkasso om da nio låser ned bilen  ;D
Du kjører på en batteribyttestasjon og blir sparket ut igjen uten batteripakke.  :laugh:

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 16:07

Du kjører på en batteribyttestasjon og blir sparket ut igjen uten batteripakke.  :laugh:
Det er jo da rimelig dårlig vurdering, om du kjører på batteribyttestasjon med en bil der du ikke har aktiv leieavtale. Hadde vel valgt å kjøre omvei istedet...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Nei, man kjøper jo en Nio med batteri, bare at man ikke eier batteriet. Hvis man misligholder avtalen antar jeg at Nio har rett til å ta tilbake batteriet slik at man har en bil uten batteri. Det er jo verdien på den bilen som er interessant for en bank ved f.eks. tvangssalg, og den verdien er antagelig mye lavere enn verdien av bilen med batteri installert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

BubbaJoFet

Vel, BaaS avtalen suspenderes mens batteriet sitter i bilen, banken selger bilen og NIO inngår en ny BaaS med den nye eiern. Om ikke det blir en ny eier så er jeg sikker på at NIO får til en deal med banken om overtakelse. NIO er som alle bilforhandlere avhengig av å kunne tilby finansiering. ES8 brukes som servicebiler i alle markedene.

Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 18:07Vel, BaaS avtalen suspenderes mens batteriet sitter i bilen, banken selger bilen og NIO inngår en ny BaaS med den nye eiern. Om ikke det blir en ny eier så er jeg sikker på at NIO får til en deal med banken om overtakelse. NIO er som alle bilforhandlere avhengig av å kunne tilby finansiering. ES8 brukes som servicebiler i alle markedene.

Ja det er jo sånn det bør fungere. Er det juridisk klinkende klart at det er sånn det fungerer? For hvis ikke bør jo alle som har pant i bilen ta høyde for alternativet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

BubbaJoFet

NIO har ikke pant i bilen og kan ikke modifisere den uten å gå via riktige instanser.

Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 19:26NIO har ikke pant i bilen og kan ikke modifisere den uten å gå via riktige instanser.

Da antar jeg at svaret er "Nei, det er ikke juridisk klinkende klart".

Nio har ikke pant i bilen, det er det vel ingen som påstår her. Eier eier bilen og Nio eier batteriet. Hvis eier ikke betaler for seg må vel Nio ha mulighet til å ta tilbake batteriet sitt?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA