Hovedmeny

Nye vinterdekk

Startet av atom, søndag 01. oktober 2023, klokken 16:26

« forrige - neste »

atom

Gjetter på at jeg ikke er den eneste 2019 Model 3-eieren som tenker på å bytte dekk på vinterhjulene i disse dager. Mønsterdybden begynner å krype ned mot 5-5,5 mm. Fikk tilbud fra Vianor på 13500kr for 4 Nokian Hakkapeliitta R5 til 18»-hjul inkl. omlegg og balansering (med OBOS-rabatt). Er det noen andre som har noen erfaringer eller jeg kan sammenligne med?

Nihon

Jeg kjøpte disse ifjor til min 2020 Model 3 fra Dekkmann (BestDrive) med NAF rabatt og er ganske fornøyd med dem
https://www.bestdrive.no/shop.branch-5232.html/winter/235-45-R18-98T/CONTINENTAL/VIKINGCONTACT%207/11012762/?type=car
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Suverin

Sitat fra: atom på søndag 01. oktober 2023, klokken 16:26Fikk tilbud fra Vianor på 13500kr for 4 Nokian Hakkapeliitta R5 til 18»-hjul inkl. omlegg og balansering

Satte nettopp r5 på vår. Fikk pris fra tre stk, alle lå rundt 13.500 +\- litt. Så det er nok der prisen ligg for 18".
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

kekar

Sjekk med Dekklåven. 11800 for Hakka R5 der uten rabatt.
https://www.dekklaaven.no/vinterdekk/

elbilnooben

Sitat fra: atom på søndag 01. oktober 2023, klokken 16:26Gjetter på at jeg ikke er den eneste 2019 Model 3-eieren som tenker på å bytte dekk på vinterhjulene i disse dager. Mønsterdybden begynner å krype ned mot 5-5,5 mm. Fikk tilbud fra Vianor på 13500kr for 4 Nokian Hakkapeliitta R5 til 18»-hjul inkl. omlegg og balansering (med OBOS-rabatt). Er det noen andre som har noen erfaringer eller jeg kan sammenligne med?
Dette er prisen kun for dekk? Skal bestille Model 3 og vurderer med vinterdekk, da får man med R5 med dekk og felg til 19.990. Grei deal det kanskje?

Suverin

Sitat fra: elbilnooben på søndag 01. oktober 2023, klokken 23:11Dette er prisen kun for dekk? Skal bestille Model 3 og vurderer med vinterdekk, da får man med R5 med dekk og felg til 19.990. Grei deal det kanskje?

Prisen på kun dekk (r5) m/omlegging+balansering ligger i området 13.5k +/- hos de tre jeg fikk pris fra iallefall. 19.990 for felg og dekk høres ut som en god deal!

«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Handyman

Sitat fra: suverin på mandag 02. oktober 2023, klokken 09:55
Sitat fra: elbilnooben på søndag 01. oktober 2023, klokken 23:11Dette er prisen kun for dekk? Skal bestille Model 3 og vurderer med vinterdekk, da får man med R5 med dekk og felg til 19.990. Grei deal det kanskje?
Prisen på kun dekk (r5) m/omlegging+balansering ligger i området 13.5k +/- hos de tre jeg fikk pris fra iallefall. 19.990 med hjul og dekk høres ut som en god deal!
Noe rot med uttrykkene her: Hjul = Felg + Dekk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

goggo

Det er vel som å banne i kjerka her i denne tråden virker det som, men det finnes jo budsjettdekk også da :)

Fevik Dekk i Grimstad er en av Sørlandets største/eldste dekkforhandlere.
Jeg ringte dem nå og spurte om pris på 4 piggfrie budsjettdekk til min Model 3.
De foreslo Landsail dekk, som de sa var en av deres bestselgere til Model3.
Pris: 5500,- ferdig lagt om på felg og avbalansert og montert på bilen.

Så det blir nok en liten tur til Grimstad på meg seinere i uka for å kjøpe nye dekk - så kan jeg feire med en tur på Nottos pølsekiosk samtidig :)
https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g667800-d3384817-Reviews-Nottos_in_Grimstad-Grimstad_Aust_Agder_Southern_Norway.html

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Suverin

Sitat fra: Handyman på mandag 02. oktober 2023, klokken 11:18Noe rot med uttrykkene her: Hjul = Felg + Dekk.

Gikk litt fort i svingene her ja, har korrigert. Syklist, så har alltid tenkt hjulet som nav, eiker og felg, selv om et komplett hjul der også faktisk består av nav, eiker, felg og dekk. Men et dekk er sjelden med i en hjulsett-diskusjon når man sykler :D  Rart man blir forvirret.. Uansett 19.900,- må være bra deal  ;D

sjokomelk

Sitat fra: goggo på mandag 02. oktober 2023, klokken 11:28Det er vel som å banne i kjerka her i denne tråden virker det som, men det finnes jo budsjettdekk også da :)
For meg er det litt banning i kjerka. :P
Dekk er det absolutt viktigste sikkerhetsutstyret du har på bilen din, og som oftest henger pris og ytelse sammen. Så jeg prøver alltid å kjøpe det dyreste/beste jeg har råd til med mitt budsjett. Kontaktflaten mellom bil og asfalt tilsvarer omtrent 4 håndflater, og for meg er det viktig at jeg alltid kan stoppe på kortest og tryggest mulig måte under de værforholdene dekkene er ment for. Billige dekk som gir deg 10 meter lengre bremsestrekning kan være forskjell på liv og død i en nødsituasjon. Og for meg er livene til meg og familien min verdt de tusenlappene ekstra.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nihon

Sitat fra: sjokomelk på mandag 02. oktober 2023, klokken 11:56
Sitat fra: goggo på mandag 02. oktober 2023, klokken 11:28Det er vel som å banne i kjerka her i denne tråden virker det som, men det finnes jo budsjettdekk også da :)
For meg er det litt banning i kjerka. :P
Dekk er det absolutt viktigste sikkerhetsutstyret du har på bilen din, og som oftest henger pris og ytelse sammen. Så jeg prøver alltid å kjøpe det dyreste/beste jeg har råd til med mitt budsjett. Kontaktflaten mellom bil og asfalt tilsvarer omtrent 4 håndflater, og for meg er det viktig at jeg alltid kan stoppe på kortest og tryggest mulig måte under de værforholdene dekkene er ment for. Billige dekk som gir deg 10 meter lengre bremsestrekning kan være forskjell på liv og død i en nødsituasjon. Og for meg er livene til meg og familien min verdt de tusenlappene ekstra.

100% enig i dette
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Roy Aasen

Helt på bølgelengde med goggo her. Kaster ikke bort mer penger enn nødvendig.

OlaM

Dette er nybestilling ikke sant? Det er endel som har spart noen få tusenlapper på uoriginale felger og billigdekk, men de originale vinterhjulene som du kan legge til i bestillingen har god kvalitet og god pris, så det er ingenting å lure på. Du får jo også med riktige dekktrykkmålere samt garanti på disse.
'21 3LR

OlaM

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 02. oktober 2023, klokken 12:20Helt på bølgelengde med goggo her. Kaster ikke bort mer penger enn nødvendig.

Det er det sikkert ingen som gjør, det er bare uenighet om hvor mye som faktisk er nødvendig. Og akkurat det vet du ikke sikkert før du enten har stoppet foran elgen eller truffet den.
'21 3LR

Suverin

Bruksområdet til bilen, og ikke minst hvor man bor har vel og litt å si for hvilke dekk man bør velge. Bor man i bynære strøk i sør- sørvest og kjører på våt/saltet asfalt trenger man ikke nødvendigvis dekkene som presterer best på snø og is, men kanskje de som gjør det bra på våt asfalt er vel så gode til det bruksområdet. Det er ikke mange dager med snø i byområdene på nord-jæren eksempelvis, kan være litt is en tidlig morgen, men det dynkes normalt i salt før man har stått opp.

Her er et sitat fra når motor testet Landsail winterlander i 2018:
Dekket bremser dårlig på is og slipper lett sideveis, noe som gir en utrygg kjørefølelse, slik er det også på snø. På våt og tørr asfalt er imidlertid dekket i sitt ess. På dette underlaget bremser og kjører Landsail bedre enn alle.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA