Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En merkelig opplevelse vedr batterimåleren

Startet av drFloyd, torsdag 06. desember 2012, klokken 20:46

« forrige - neste »

Griffel

#180
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. desember 2012, klokken 12:59
Jeg fikk ikke notert meg noe nøyaktig forbruk ved forskjellige hastigheter (15 minutter gikk veldig fort), men forbruksgrafen viser enorme utslag når akselerasjonen testes. En rekkevidde på minst 35 mil i -15 grader ved pen langkjøring mener jeg derfor er helt realistisk i denne bilen (og da snakker jeg ikke om å lusekjøre 10km/t under fartsgrensen, men godt driv i 80-90km/t.
Så lenge du kjører jevnt 80km/t på flatmark er effekten til motor i størrelseorden 10-20 kW. Når en akselererer maksimalt trekker motoren det den kan få, i dette tilfelle opptil ca 200 kW! Klart det gjør utslag på grafen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Fikk sitte på med "Epleskreller" i dag. Skal ut å kjøre en tur nå kl. 12:40.
Kan ikke si jeg gleder meg noe særlig mindre!

Noe spesielt jeg skal "prøve på" / "se etter" på turen? Noe av almenn interesse?

Real EoN

Videoer ønskes, får aldri nok :) ( og pris, men den får du vel ikke... )
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Øyvind.h

Tja. Spør om når hurtigladerne kommer?
Følg med på forbruket?
Hør om de kan si noe mer om forskjeller mellom US og EU versjonen?

Og om noen kan filme er jo det topp :) (husk å filme med mobilen liggende og ikke stående. )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

uuuh.. Var der tidlig, så vi startet prøveturen mens dere skrev innleggene (sjekket forumet når jeg parkerte utenfor butikken, ingen svar), så da ble det dessverre ikke de store rapportene herfra.. :(

Men, siden vi startet tidligere, og Epleskreller var så snill og ha meg som passasjer tidligere i dag, så satte Tesla-mannen seg i baksetet og min far fikk sitte foran. Styrte showet helt selv. Det var behagelig. Når turen var ferdig og vi kom til rundkjøringa på Alnabru, så sa han at om jeg kjente byen godt, så kunne jeg kjøre litt ekstra. Kjørte oppover mot ikea, inn mot Østre aker og og tilbake. Avsluttet med stillestående start med 100% trykk på bortoverpedalen midt i oppoverbakken ved Tesla butikken. Avsluttet rundt 70km/t. Det var en interessant opplevelse. Det skjedde lite sammenlignet med øvrige pedaltrykk, men jeg ble helt blåst av pinnen over hvor utrolig bra antispinnen holdt tak i bilen og ga en meget stabil, trygg og behagelig, men rask hastighetsøkning - selv om man merket at den jobbet noe hinsides for å holde bilen så rolig. Virkelig en herlig opplevelse!

Jeg valgte å kjøre hele turen utelukkende i sportsmodus, med normal regen - og er glad jeg gjorde dette. På de siste "omveiene" jeg fikk ta så testet jeg litt forskjellige modus, men med konstant bytting, så får man ikke et skikkelig inntrykk. Tror jeg omtrent utelukkende kommer til å kjøre i sportsmodus når jeg får bilen. Veldig god å ratte slik.

Sjekket kjapt forbruket "siste 5 miles" - og det lå på 570wh i gjennomsnitt. Så tydlig at bilen får gjennomgå litt mer enn normalen her i Oslo om dagen.

Klarte å få kloret inn et par stk stillestående med flat pedal - og aksellerasjonen var... Perfekt?
Fadern har en (nye typen) BMW 525XD - og var helt klart på at dette dro mye bedre. Mye.

Ellers, video ble det ikke noe av. Ble et par bilder.

Om noen andre skal prøvekjøre en Mandag, Tirsdag eller Torsdag framover (da er jeg på jobb, pappaperm de andre dagene), så stiller jeg velvillig opp og kan filme turen. (Liggende er en selvfølge. Alt annet irriterer meg meget!)

Håper ellers at speilene blir bedre i EU versjon, at vi slipper den ekstreme zoom'n som er på amerikanske speil.

Pris spurte Epleskreller om, og svaret var "well, we are also waiting as we are very excited to know the price".

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på mandag 10. desember 2012, klokken 13:23
Sjekket kjapt forbruket "siste 5 miles" - og det lå på 570wh i gjennomsnitt. Så tydlig at bilen får gjennomgå litt mer enn normalen her i Oslo om dagen.
570w per mile var solid! Da snakker vi om rundt 240-250km rekkevidde, eller rundt 220-230km rekkevidde om batteriet har en buffer på 5kWh.
Man klarer å presse rekkevidden skikkelig ned ved å kjøre som et svin ser jeg :)

For moroskyld gjorde jeg et Google søk for å se hva den tilsvarende motoriserte M5 har som rekkevidde (dette var 2010-2011 tall, så den nyeste 2012 M5 har jeg ikke funnet tall for).
Konsensus er ca 20mpg (1,2l/mil) ved landeveiskjøring, 10mpg (2,4l/mil) ved bykjøring og 7-8mpg (3,3l/mil) ved hardkjøring. Med ca 70 liters tank gir dette M5 en rekkevidde på 58 mil, 24 mil og 21 mil. Mtp. hvor mye energi det er i en liter bensin sammenlignet med 1kWh strøm blir elbilens effektivitet synlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Fantastisk regnestykke! Det må jo brukes hardt for å fjerne en hver tvil om at bensinbiler har lengre rekkevidde enn en elbil. i ett worst case scenario har da faktisk elbilen lengre rekkevidde enn M5. At vi ikke lærte at matte faktisk _kunne_ være morsomt på skolen!

Øyvind.h

#187
Sitat fra: laumb på mandag 10. desember 2012, klokken 14:16
Fantastisk regnestykke! Det må jo brukes hardt for å fjerne en hver tvil om at bensinbiler har lengre rekkevidde enn en elbil. i ett worst case scenario har da faktisk elbilen lengre rekkevidde enn M5. At vi ikke lærte at matte faktisk _kunne_ være morsomt på skolen!
Slik folk flest bruker bilen (blanding av småkjøring og landevei) vil jeg tro Model S har bedre rekkevidde enn M5 (men nyeste M5 har ca 80 liters tank og ikke 70). Men Model S kan ikke måle seg med M5 når det gjelder banekjøring. Model S er ikke laget for det, og det er lenge til en batteridrevet familiebil har noe å stille opp med på bane. Kanskje den kan parkere M5``en i rent dragrace, men når det gjelder utholdenhet på banen setter jeg mine penger på M5.

Det som er relevant er ikke hvor kort eller hvor langt man teoretisk kan få en Model S til å gå, men hvor langt den faktisk vil gå under vanlig bruk. Ved helt normal lankjøring i -15 ser det ut til at den i hvert fall bør klare 35 mil.
På sommeren bør den fint klare 42-45 mil. Og da tenker jeg gjennomsnittlig, ikke hva økonomisk kjøring kan utrette.

Utfordringen ligger for øvrig fortsatt i infrastrukturen. Vi trenger hurtigladere for Model S slik at effektive langturer ut over 35-45 mil blir mulig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Diablo

Prøvekjørte tidligere i dag... det var helt vannvittig.

PÅ E6 fra 60 - 120 hvor vi ble presset noe så j..... bakover at jeg fikk G- momentet blandet med lettere orgasme i magen..ble rett og slett helt satt ut av det draget der..fy p..... som jeg gleder meg.

Tok også 0-100 3 ganger på disse småslettene, det var en latterlig syyyk opplevelse hvordan vi ble presset bakover, bilen "limet" seg fast utrolig bra tross våt asfalt, antispinn greiene bare rettet opp det lille avviket som fantes.

Kjørte kun på sportsmodus...rekkevidde etter slik halveis grisekjøring (som jeg regner med de fleste gjør) sa følgende: 56 km kjørt 20 kwh brukt.

Min ganske friske Lexus ble traktor i forhold (277 Hk to tonn)

8) 8) 8)

Gled dere

Tesla S85 med alt foruten dobbeltlader...
Dolphin grey, lyst skinn 275" bak, 245" foran (20")

laumb

Sitat fra: Diablo på mandag 10. desember 2012, klokken 14:54
rekkevidde etter slik halveis grisekjøring (som jeg regner med de fleste gjør) sa følgende: 56 km kjørt 20 kwh brukt.

Det gir jo 22,4 mil på 80kwt. Omtrent samme som hos meg da.

Det som fasinerte meg mest var ikke 0-100 når man banket pedalen i bånn, men når man ga den en myk start og presset på kreftene selv. En "normal" aksellerasjon kan man vel kalle det - men så hinsides mye sterkere..

Prøvde meg på en "teorietisk" forbikjøring av bilen foran (rett og slett "latet som" om bilen foran irriterte meg på en landevei.). Forbikjøring blir aldri noe problem, noensinne.

Espen Hugaas Andersen

Aldri? Hva om bilen foran ligger i 210 km/t på Autobahn, og du må absolutt forbi for å nå fergen til norge? ? ? ? ?  ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

"Aldri i Norge". :D


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

laumb

Takk for turen Cirion.
Det er hyggelig å få hilst på så mange herfra! :)

Spurte om superchargers, eneste fornuftige(?) svaret var en variant av: ""When the pricing is out, there will be more information. And it will be really clear. We said California first, then rest of US and Europe. About charging i cannot tell wether it will get 3-phase 60A charging - but the finalize page will clearly tell what you need to do/consider".

Det jeg prøvde å presisere var hvorvidt "det er noe vits i å betale motparten til $2000 om ladere ikke blir tilgjengelig "nok" ila kort tid. Om det kommer 3 ladere de første 2-3 årene, så er det ikke sikkert jeg vil ha noe nytte av dem."

Ellers ble jeg med av den enkle grunn at Cirion hadde et Speilrefleks som tar video - så jeg ble kameramann. Får håpe filmen kommer sporenstreks! :)

Cirion

#193
Takk for filmingen laumb!

Her er en link....
https://vimeo.com/55350139
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

laumb

SitatPage not found

Sorry, the video at this URL has either been deleted or never existed in the first place.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA