Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En merkelig opplevelse vedr batterimåleren

Startet av drFloyd, torsdag 06. desember 2012, klokken 20:46

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: laumb på onsdag 10. april 2013, klokken 19:58
Skal ikke akkuratt skryte av gutta på butikken der selv.
Har vært der 10-15 ganger siden i fjor - og fikk utmerket behandling av utlendingene som var der under den største prøvetur-perioden, men de fast ansatte er ikke de jeg er størst fan av.

Spurte om prøvetur ene gangen jeg var der, siden det ikke var noen i butikken, bilen sto ute, ledig, og ingen hadde time for kjøring neste halvannen timen. Fikk beskjed om at jeg måtte reservere tid, for "hvis jeg fikk kjøre drop-in, så ville bare alle andre forlange det og". Etter en del argumentasjon om at jeg gjerne ville booke prøvekjøringstime satte vi oss ned og så på kalenderen. Spurte om å booke en time om 15 minutter - men det var uaktuelt. Så gikk han ut og hentet bilen, som hadde rundt 300km igjen med strøm, og satte den til lading på verkstedet.

Ypperste kundebehandling og ekstremt fokus på kunden...

Men, på tide å finne ett tidspunkt snart å få reservert en ny tur - lurer på hva dem gjør om jeg sniker meg til å kjøre en litt annen rute enn den de peker ut for meg? :P

Bakgrunnen for dette kan være selve butikk-konseptet som Tesla er nødt til å kjøre i USA. I mange delstater i USA har bilfabrikker ikke lov til å samtidig være forhandler. Dette for å beskytte bilforhandlerne mot urettferdig konkurranse fra bilfabrikker med mye større ressurser. Tesla har kommet seg rundt dette ved å ha showrooms, og så selge bilen på web.

Tesla bruker denne begrensningen til egen fordel ved ikke å ha standard bilselgere, dvs sånne sleipe pågånde bilselger-typer som har dårlig rykte, men heller ha en laidback applestore-aktig opplevelse der de ansatte skal svare på spørsmål, men ikke pushe bilen på deg. Tesla-butikkene skal mer være et showroom, du skal få tid til å tenke selv og så kjøper du bilen på web selv når du kommer hjem og har tenkt deg om.

Jeg må innrømme, det føles jo ganske ekstremt at vi ikke får lov til å prøvekjøre mer enn 10 minutter, når det gjelder et kjøp til 600 000kr. Det er nok ganske begrenset hva de realistisk sett har kapasitet til å få til for tiden. Men, hva betyr nå det når vi snart nå får hver vår egen Model S å kjøre rundt i. :-)

Jeg tror at når Tesla har fått tatt unna alle forhåndsbestillingene, så kommer de til å ha større mulighet til individuell service. Og jeg tror Tesla kan selge mye mer i Norge ved å være litt mer bilselgere, og fått et showroom på feks Sandvika Storsenter, Oslo City eller Karl Johan istedet, og folk ser bilene ute på veien. Men jeg tror at de kanskje ikke har kapasitet til så veldig mye mer akkurat nå før de har fått levert ut mesteparten av forhåndsbestillingene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fonberg

#286
Jeg fikk også Apple-følelsen på mitt første møte med Teslas på Alnabru. Helt etter min smak å få mer laid back oppfølging enn du får i tradisjonelle bilforretninger; jeg har ikke sansen for å bli slikka oppetter ryggen av overivrige bilselgere. Dessuten har jo ikke disse gutta noe som står og råtner på et lager heller da, så de er strengt tatt ikke bilselgere :)

Jeg var i Oslo ifm. jobb sist fredag, og da jeg hadde litt ledig tid før flyet hjem da jobben var gjort, ringte jeg til Alnabru og spurte om de hadde bil inne og om det var mulighet for prøvekjøring. Jeg ble møtt med velvilje; hvis jeg kunne komme raskt hadde de ei ledig tidsluke pga. en avbestilling så jeg kunne smette inn der. Så et drøyt kvarter etter jeg kontaktet Tesla, satt jeg i den svarte Teslaen med tyske skilter, på vei ut på prøvekjøring. Den sto på 21" med Conti sommerdekk, og jeg må si den hadde mindre dekkstøy enn jeg forventet den skulle ha med de sportslige dekkene.

Andre førsteinntrykk:
-Frunken var positiv: større og med mer "bakrom" enn jeg hadde forestilt meg. Veldig praktisk handle-bagasjerom.
-Bagasjerommet: litt mindre enn forventet. Men pluss for det skjulte (fotbrønna for de bakovervendte setene), som er stort nok og har en form som gjør det praktisk.
-Baksetet: Mindre takhøyde enn forventet, spesielt  lavt ved inn/utstigning (pga. den nedsenka ramma rundt glasstaket), men akkurat ok takhøyde når jeg sitter på plass (med glasstaket over hodet), og jeg er 180 cm. Man sitter lavt dog.
-Førerplass: god ergonomi etter min smak: godt ratt, hendler, skjerm og ratt fungerer bra, og jeg synes også seteformen lover godt for meg som ikke har tenkt meg på bane eller bedrive svingete kappkjøring. God oversikt fremover og til siden, og god ryggeskjerm.
-Utseende: jeg likte utseendet bedre enn forventet utenfra, men synes den er litt "enkel" innvendig, spesielt i baksetet og bagasjerommet. Dette siste er sikkert i stor grad tilvenning.
-Kjøreopplevelse: svært positiv. Bilen responderte forutsigbart, både i lav og høy (etter norske forhold) fart, og ved rolig og mer aktiv kjøring. Jeg ble imponert over at en bil med så mye ressurser var så lettkjørt på første forsøk. "Re-gen" var mindre påtrengende enn jeg forventet, jeg vil si den opplevdes som det du får på Leaf i Eco-modus.

Foresten så syntes jeg bilen var like fin med std. 19" felger (den sølvfarga Teslaen sto i showrommet med 19" da jeg var der), som med 21-tommerne. Men det er jo bare en smakssak.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Pitter fra Madla

He he. Man må velge mellom kompetent eller serviceinnstilt personale. Jeg har vært på Tesla Store i Galleria i Houston, og den ene personen som var der var så inkompetent at det var på grensen til ren og skjær dumhet. Han insisterte på at det bare var EN bevegelig del i Model S, og det var rotoren i motoren (som dere ser på veggen til høyre for bilen - http://www.teslamotors.com/no_NO/houstongalleria). Den fikk jeg snurre på selv og kjenne at det bare var en bevegelig del. Og siden motoren ikke kunne bli utslitt ("kjenn så lett den snurrer når du gir fart") var det heller ikke vedlikehold på Model S. "When it comes to maintenance, it is basically down to tires!" Andre spørsmål kunne han rett og slett ikke svare på.

Bilforhandlerne i Texas har intet å frykte.
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

Cecilie

Jeg hadde bestilt en prøvekjøring i går kl 17.30, men kl 16 ringte de og spurte om det var greit å utsette det, fordi de hadde tekniske problemer. Jeg kunne jo ikke akkurat protestere på det, og han lovte å ringe meg opp igjen i dag for å avtale ny tid. Det har han ikke gjort... Merker at jeg blir litt skuffa :( Og det hjelper ikke så mye å lese om erfaringene til flere av dere andre her. Vil jo gjerne få teste bilen jeg har tenkt å bruke en god slump penger på...
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Quattro

Sitat fra: Cecilie på torsdag 11. april 2013, klokken 16:38
Jeg hadde bestilt en prøvekjøring i går kl 17.30, men kl 16 ringte de og spurte om det var greit å utsette det, fordi de hadde tekniske problemer. Jeg kunne jo ikke akkurat protestere på det, og han lovte å ringe meg opp igjen i dag for å avtale ny tid. Det har han ikke gjort... Merker at jeg blir litt skuffa :( Og det hjelper ikke så mye å lese om erfaringene til flere av dere andre her. Vil jo gjerne få teste bilen jeg har tenkt å bruke en god slump penger på...

Velkommen til klubben. Det virker som den gjengen i Tesla Norge har blitt litt høye på seg selv....
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Mc_Herreington

Sitat fra: Cecilie på torsdag 11. april 2013, klokken 16:38
Jeg hadde bestilt en prøvekjøring i går kl 17.30, men kl 16 ringte de og spurte om det var greit å utsette det, fordi de hadde tekniske problemer. Jeg kunne jo ikke akkurat protestere på det, og han lovte å ringe meg opp igjen i dag for å avtale ny tid. Det har han ikke gjort... Merker at jeg blir litt skuffa :( Og det hjelper ikke så mye å lese om erfaringene til flere av dere andre her. Vil jo gjerne få teste bilen jeg har tenkt å bruke en god slump penger på...

Var selv til Tesla i går og skulle prøvekjøre. Han som prøvekjørte foran meg ( kl 15.00 ) hadde fått opp en varsel lampe under prøveturen. Det hoppet 2 servicemekanikere på bilen så fort den kom tilbake og begynte å demontere bilen for å se etter feil ( selgeren i bilen hadde til og med ringt inn for at mekanikerene kunne stå klare så det ikke skulle bli forsinkelser ). Etter en halv time hadde de mer eller mindre demontert hele fronten på bilen for å finne feilen. De tør ikke la noen kjøre før de er 100% sikker på at bilen er OK.
Begge bilene i Oslo er tidlige demobiler som er gått utallige demoer både i Europa og USA.

De gjør nok alt de kan for å unngå kanseleringer osv. men det er vanskelig å gardere seg for uforutsette hendelser.

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Nuvolari

Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 11. april 2013, klokken 21:38
Sitat fra: Cecilie på torsdag 11. april 2013, klokken 16:38
Jeg hadde bestilt en prøvekjøring i går kl 17.30, men kl 16 ringte de og spurte om det var greit å utsette det, fordi de hadde tekniske problemer. Jeg kunne jo ikke akkurat protestere på det, og han lovte å ringe meg opp igjen i dag for å avtale ny tid. Det har han ikke gjort... Merker at jeg blir litt skuffa :( Og det hjelper ikke så mye å lese om erfaringene til flere av dere andre her. Vil jo gjerne få teste bilen jeg har tenkt å bruke en god slump penger på...

Var selv til Tesla i går og skulle prøvekjøre. Han som prøvekjørte foran meg ( kl 15.00 ) hadde fått opp en varsel lampe under prøveturen. Det hoppet 2 servicemekanikere på bilen så fort den kom tilbake og begynte å demontere bilen for å se etter feil ( selgeren i bilen hadde til og med ringt inn for at mekanikerene kunne stå klare så det ikke skulle bli forsinkelser ). Etter en halv time hadde de mer eller mindre demontert hele fronten på bilen for å finne feilen. De tør ikke la noen kjøre før de er 100% sikker på at bilen er OK.
Begge bilene i Oslo er tidlige demobiler som er gått utallige demoer både i Europa og USA.

De gjør nok alt de kan for å unngå kanseleringer osv. men det er vanskelig å gardere seg for uforutsette hendelser.

Skal bli artig å se om jeg får gjennomført prøvekjøringen i morgen kl 14.30.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Alfa Bergen

Jeg hadde avtale om prøvekjøring på tirsdag i denne uken, men ble oppringt på mandag formiddag om at bilen måtte på service og at prøvekjøringen derfor måtte utsettes. Litt dumt siden jeg bor på Vestlandet... Representanten fra Tesla beklaget så mye og lovet å ringe meg opp i løpet av uken for å avtale ny tid. Har ikke fått noen telefon ennå  :-\

Da jeg spurte om mulig prøvekjøring i Bergen, opplyste han at de skulle gjennomføre en "Get amped tour" til Bergen i løpet av våren  ;D
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

petersv

Det første de må få på plass i min mening er et skikkelig kundebehandlingsverktøy. Det har ikke skjedd en eneste gang at færre enn to representanter svarer på samme epost jeg har sendt. Det er veeeldig ineffektivt.

Cecilie

Greit nok at de må kansellere når de har tekniske problemer, men de kan jo gidde å ringe tilbake når de sier de skal ringe tilbake...
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Cronos

Enig med dere.
Da jeg skulle prøvekjøre (og den ble kansellert p.g.a. den famøse havarerte S'en), ble jeg lovet at de skulle ringe tilbake. Dette skjedde aldri, og jeg måtte tak saken i egne hender.
I tillegg snakket jeg med 3-4 forskjellige mennesker (med varierende grad av engelsk).

Jeg sa til Kristoffer (den norske rep'en) at de må stramme opp hvordan de interagerer med kunder (bl.a. ETT menneske å forholde seg til). Står ikke i forhold til den lekre bilen. :P










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Gjermund

Noen som vet når getting amped touor skal holdes? Greit for oss som ikke bor i Oslo også å kunne i det minste se bilen før vi får finalize.

fredag

Sitat fra: petersv på fredag 12. april 2013, klokken 08:14
Det første de må få på plass i min mening er et skikkelig kundebehandlingsverktøy. Det har ikke skjedd en eneste gang at færre enn to representanter svarer på samme epost jeg har sendt. Det er veeeldig ineffektivt.

+1

Ja, det virker som det er mye manuell behandling både av bestilling av prøvekjøring og påmelding til Elon Musk eventet.

Funker kanskje greit for andre Tesla-butikker som ikke selger så mye, men ikke i en hvor de skal håndtere 1000+ kunder.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lanber

Prøvekjørt i dag.

Jeg ble ikke akkurat imponert over kunnskapen til de i salg apparatet i Oslo, ei heller var det mye konkret informasjon å få om fks vinterpakke.  Hyggelig og gode selgere ja, men G- på kunnskap.

Bilen var som ventet sprek, ikke skuffet der. Ei heller på hvor fast og fin den var enda den hadde 13000km "prøvekjøring" bak seg.
Synes førersetet gav etter noen cm når jeg la flat pedal. Jeg er 100kg så ingen lettvekter, men det var mye fleks der.
Gode seter ja men de er omtrent fraværende på sidestøtte. Fungerer sikkert for supersize romper fra USA som kjører rett frem, men jeg ville gjerne hatt noe bedre.

Nuvolari

Prøvekjørte tms på alnabru i dag.

Den var overraskende komfortabel på 21". Langt bedre enn 40 profil oppleves på audiene mine. Det skyldes nok luftfjæringen.

Forøvrig innrømmet de ansatte at de fikk ny informasjon samtidig som den blir offentliggjort altså samtidig som oss her på forumet :)

Forøvrig nevnte tesla rep'en at servicen på tms blir 5000,- pr år/20.000,- (det som kommer først). Altså minimum 5000,- pr år. Jeg syntes dette var meget dyrt. Skulle ikke elbiler ha lavere servicekost en fossilbiler?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA