Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

S3XY Buttons - del din konfig og erfaringer - nå med drift mode!

Startet av OlaM, fredag 29. september 2023, klokken 12:17

« forrige - neste »

OlaM

Har hatt fire knapper i et halvt år omtrent, jeg er veldig fornøyd. Har byttet litt på innstillingene underveis, tenkte vi kunne dele litt erfaringer så kanskje man får noen gode tips av andre.

Jeg har alle mine på baksiden av rattet, en hver bak høyre/venstre eike, to stk bak nedre eike stilt opp sånn ca sånn:

\/
  /\

Bruker de to høyre/venstre til vindusviskere:

Kort trykk til venstre, lavere viskefart. Langt trykk til venstre, skru av autovisker. Til høyre er øk / return to auto.

Det funker veldig bra til å overstyre med når du er på TACC/AP og viskeren tuller seg, men nå som visking har blitt bedre er det ikke sikkert jeg trenger de likevel. Obs at displayet viser "auto" selv om du har overstyrt den av, og at viskeren av og til går litt bananas etter return to auto. Har vel noe med hvordan de overstyrer å gjøre.

De to nedre:

Kort: fold speil, brukes på hver tur
Dobbeltrykk: tilt speil. Har auto-tilt på til vanlig, men når jeg skal rygge litt langt må jeg liksom krøke meg sammen i setet for å se langt bakover. Denne er kjekk til å ta tilten kjapt opp igjen, men har brukt den ganske sjeldent.

Kort: Thank you x2, dobbel nødblink. Satte den til det før bilferie i Europa, er jo ofte man trenger det ved kø og slikt, men har brukt det ganske ofte. Folk som slipper deg forbi setter pris på å få en takkeblink. Eneste er at det ofte tar litt tid før dongelen våkner opp og faktisk gjennomfører blinket.
Langt trykk: Nettopp satt denne til Low Beam. Jeg liker generelt å ha kjørelys, spesielt når det er mye trafikk og/eller dårlig vær. Funker bra til å overstyre av/på logikken.

Ellers har jeg lås opp ladeport på venstre bakdørshåndtak (4 sek). Funker sånn middels pluss. Tar ofte like lang tid å vekke opp dongelen som å vente på appen, og har avbrutt en superlading mens jeg skulle hente noe i baksetet. Greit nok.

Hadde vært kjekt med litt mer avansert funksjonalitet, kanskje gjøre flere ting samtidig eller noe. Noen som vet om det er noe nytt på vei, bortsett fra blinklys til de uten spak?
'21 3LR

ronnynilsen

Jeg har to buttons. Har plassert de på baksiden av skjermen nede til venstre.

Den lengst til venstre skrur av/på autvisker. Men autovisker fungerer nå så bra at det er skjelden jeg har bruk for den.

Knapp to er offroad assis, hendig om vinteren men ikke i bruk om sommeren.

Vurderer å bruke knappene til noe annet.
Tesla model Y LR 2022

OlaM

Ja offroad assist, det er en kjekk ting med disse knappene. På Model Y er den tilgjengelig i menyen, men ikke på 3eren. Men hvis man slår den på med disse knappene så har man den på 3eren og. Kjekt, om enn kanskje ikke uunnværlig, på vanskelig vinterføre f.eks.
'21 3LR

itje

2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

OlaM

Stor oppdatering i appen nå, du kan lage ditt eget kontrollpanel med diverse info, batteri temp osv. Og knappene kan nå ha tre funksjoner samtidig, enkelt, dobbelt og langt klikk. Tror du måtte velge enten dobbelt eller langt på forrige.

Og rosinen i pølsa, drift mode! (Drift mode Pro deaktiverer også front-motoren.) Testet det nettopp på en snødekt parkeringsplass, kan hilse og si at det funker. Spant 180 grader lett med fin bredside, gravde kjapt gjennom det tynne snølaget og brant litt gummi. Bruk med fornuft!  ;D
'21 3LR

Elmo

Jeg var ikke klar over at hver knapp kan ha to funksjoner så jeg kjøpte 6 knapper, men bruker så langt bare 4.

2 på baksiden av rattet, en hver bak høyre/venstre eike som jeg bruker til regen.
Kort trykk til venstre, -25% regen. Langt trykk til venstre, 0 regen. Til høyre er +25% / full regen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

nr1rayner

Sitat fra: Elmo på tirsdag 26. desember 2023, klokken 16:392 på baksiden av rattet, en hver bak høyre/venstre eike som jeg bruker til regen.
Kort trykk til venstre, -25% regen. Langt trykk til venstre, 0 regen. Til høyre er +25% / full regen.

Det er vel ikke blending brakes hvis du bruker redusert/0 regen? Altså hvis du setter 0% regen så vil du ikke få regen uansett hva du gjør..?

Tanken er god med "one-pedal driving", men skulle gjerne tenkt meg 0 regen og blending brakes som f.eks. D-modus på e-Golf...
Regner med det ender i at man må sitte å trykke av/på regen med knappene og samtidig være påpasselig med å avlaste med gass hvis man skal kjøre behagelig og energieffektivt..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

OlaM

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 09. januar 2024, klokken 18:58Regner med det ender i at man må sitte å trykke av/på regen med knappene og samtidig være påpasselig med å avlaste med gass hvis man skal kjøre behagelig og energieffektivt..?

Jepp. Ser heller for meg at du skrur det av hvis du er på et område der fri trilling er ok, f.eks. motorveien, mens du bruker regen når du er på 50-80 soner med svinger, kryss, osv og du uansett trenger å bremse hele tiden.

Det er veldig sjelden jeg f.eks. er i toppen av en bakke og tenker at jeg bare kan trille fritt nedover og la farten øke til hva det nå enn blir. Det hadde sikkert vært mer energieffektivt enn regen, men ikke behagelig eller trygt. Stort sett ligger jeg på fartsgrensen +3 og lar cruisekontrollen finne ut av det.

Ellers er det veldig lett å nesten-trille med å holde gassen akkurat mellom hvit og grønn effekt-strek. Bittelitt den ene veien eller den andre er nok ganske få watt.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på tirsdag 09. januar 2024, klokken 22:29Det er veldig sjelden jeg f.eks. er i toppen av en bakke og tenker at jeg bare kan trille fritt nedover og la farten øke til hva det nå enn blir. Det hadde sikkert vært mer energieffektivt enn regen, men ikke behagelig eller trygt. Stort sett ligger jeg på fartsgrensen +3 og lar cruisekontrollen finne ut av det.
Alle større variasjoner i fart øker forbruket (grunnet luftmotstand øker kvadratisk). Derfor vil alltid det mest effektive være å ha jevn fart skal man komme frem til samme tid.

Man kan øke farten ørlite i bunn av en bakke så lenge den økningen holder seg under tapet ved regen. Så kan man slakke av tilsvarende etterpå. Men det skal godt gjøres å treffe der.

Trilling gjør og at farten blir ujevn og uforutsigbar og irriterende for andre trafikanter.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. januar 2024, klokken 06:00Man kan øke farten ørlite i bunn av en bakke så lenge den økningen holder seg under tapet ved regen. Så kan man slakke av tilsvarende etterpå. Men det skal godt gjøres å treffe der.

Godt poeng! Det er mye mer energieffektivt å regenerere ned en lang bakke i 80 enn å la bilen trille opp i 120 og la luftmotstanden ta seg av bremsinga.

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. januar 2024, klokken 06:00Trilling gjør og at farten blir ujevn og uforutsigbar og irriterende for andre trafikanter.

Ja, på det sentrale østlandet er det irriterende (og potensielt farlig) med ujevn og uforutsigbar fart. Mange andre steder i vårt langstrakte land er det ikke så tett trafikk, og man kan stort sett gjøre som man vil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Monnark

Hvordan er dette med tanke på garantien på bilen. Er det «lov» å installere disse knappene? Kan de i teorien forsake en ulykke ved at de rocker ved noe av det tekniske i bilen?

Rosstopher

Sitat fra: Monnark på torsdag 11. januar 2024, klokken 23:32Hvordan er dette med tanke på garantien på bilen. Er det «lov» å installere disse knappene? Kan de i teorien forsake en ulykke ved at de rocker ved noe av det tekniske i bilen?

De kan jo absolutt forårsake en ulykke, f.eks. hvis du velger å kjøre i drift mode uten antispinn o.l. Drift mode kan også forårsake ekstra slitasje på motor og drivverk. Sikkert andre funksjoner som kan ødelegge også.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Monnark på torsdag 11. januar 2024, klokken 23:32Hvordan er dette med tanke på garantien på bilen. Er det «lov» å installere disse knappene? Kan de i teorien forsake en ulykke ved at de rocker ved noe av det tekniske i bilen?
Systemet kan jo deaktivere sikkerhetsfunksjoner og systemer, endre bilens oppførsel og egenskaper drastisk mm. Det er garantert noe Tesla vil være negativ til, dersom de skulle finne ut at det kan ha en sammenheng med en ulykke. Dersom de vinner frem med dette kan eier av bilen virkelig få problemer.
Vil tro at de lett kan finne spor av dette i loggene i bilen. Loggene i bilene er SVÆRT omfattende. De logger enormt mange datapukter med relativt høy frekvens.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på fredag 12. januar 2024, klokken 09:33
Systemet kan jo deaktivere sikkerhetsfunksjoner og systemer, endre bilens oppførsel og egenskaper drastisk mm. Det er garantert noe Tesla vil være negativ til, dersom de skulle finne ut at det kan ha en sammenheng med en ulykke. Dersom de vinner frem med dette kan eier av bilen virkelig få problemer.
Vil tro at de lett kan finne spor av dette i loggene i bilen. Loggene i bilene er SVÆRT omfattende. De logger enormt mange datapukter med relativt høy frekvens.

Hvis det er en ulykke så er produsenten sjelden en av partene i saken. Hvis det er snakk om garanti/reklamasjon derimot, kan det være relevant for de å sjekke logg. De må i så fall dokumentere at det er knappene/din bruk som er årsaken til at ting har gått i stykker (eller bare nekte og la deg ta det til retten).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA