Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En merkelig opplevelse vedr batterimåleren

Startet av akseln, torsdag 06. desember 2012, klokken 18:18

« forrige - neste »

akseln

Hadde en punktering i høst der jeg brukte dekk-reparasjons-kittet som følger med Leafen. Dette fungerte helt glimrende og dekket lot seg fint kjøre på etter et par påfyllinger.

I dag hadde jeg bilen på service og jeg ba da om at de la ved en ny boks med skum til kittet. Så kom sjokket! En ny boks med skum koster ikke mindre enn 2.300,- :o :o :o  I tillegg måtte slangen til pumpen skiftes og dette kostet 1.200,-! Total kostet punkteringen meg 3.500! Herregud, dette må jo være noe av det største lureriet i bilbransjen. Takket høflig nei til tilbudet og tror heller jeg kjøper en ny kanne med skum på Biltema til 59,90 - og da er slangen inkludert.

Neste gang ringer jeg Viking og kjøper heller et nytt dekk.

Leaffen

Fantastisk. Hinsides all fornuft. Er det mulig.....? Det er bra du advarer oss.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Smiling when sailing

Hei,
jeg mener jeg leste om dette også på det amerikanske forumet for noen måneder siden. Jeg har bare brukt kompressoren for å fylle sykkeldekk... men det slår meg at den ser ganske lik ut den som NAF reklamerer for i sin vinterkatalog og den koster "bare" 395,- NOK til medlemmer og 200 mer til ikke medlemmer. På nettsiden finns det også en litt dyrere versjon til ca. 1000,- NOK. (http://butikk.naf.no/dekk-og-hjul/category/575899829259). Jeg går ut fra at det er mulig å få slike også enda billigere andre steder... Jeg for min del er vanligvis ikke altfor langt hjemmefra, så det gjelder bare å få en venn til å hente meg en av dekkene som ikke er i bruk (vinter eller sommer) for å få bilen hjem. Så kan jeg bestemme meg hva som skal gjøres med det punkterte dekket (reparasjon eller erstattning med ny sannsynligvis på begge sider). Men jeg går ut fra at det kommer til å være billigere enn å bruke Nissan sin løsning uansett...
Blå Leaf, Tromsø

Aspiranten

Hehe nydelig Nissan, nydelig.

De liker ikke lojale kunder ihvertfall, det har vi skjønt for lengst :-)
Nissan Leaf

akseln

Nå har dette endelig sunket inn og jeg tenker jeg kommer til å sende et klagebrev til Nissan.

Hvis jeg ikke kjøper nytt repp-sett risikerer jeg at verdien ved et salg blir lavere siden dette ikke følger med. På grunn av den store kostnaden burde det stå en advarsel om at dette kun skal benyttes i aller ytterste nød og bare hvis andre alternativer ikke er mulig.

akseln

Og her er hva det egentlig burde koste: http://www.tirerack.com/accessories/detail.jsp?ID=39&category=Tire+Inflation

$28 eller NOK 160. Tenker jeg fortsatt skriver et brev og bestiller delene fra USA.

Thomas Parsli

Hvis det er noen trøst, er det faktisk like dyrt i USA!
Settet fra Continental er vel det samme som følger med bilen, minus pene Nissan-merker?

http://www.plugincars.com/heres-why-avoid-puncturing-nissan-leaf-tire-113893.html

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

stiberger

Har hatt den gleden av å punktere 2 dekk. Ved første punktering brukte jeg reparasjonssettet, og det fungerte greit. Siden jeg ikke hadde leaf forhandler i byen, gikk jeg til Dekkmann i Tromsø. De hadde refill og slange for rundt 500,-, og jeg syntes det var dyrt... Ved den andre punkteringen var skaden såpass stor, at hele dekket ble byttet. Skitdekk.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på onsdag 21. november 2012, klokken 19:04
Nå har dette endelig sunket inn og jeg tenker jeg kommer til å sende et klagebrev til Nissan.

Hvis jeg ikke kjøper nytt repp-sett risikerer jeg at verdien ved et salg blir lavere siden dette ikke følger med. På grunn av den store kostnaden burde det stå en advarsel om at dette kun skal benyttes i aller ytterste nød og bare hvis andre alternativer ikke er mulig.

Du kan gjerne få kjøpe mitt for en tusenlapp ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


vangli

Leaf eier fra 24/1-2012

Miljøbilist

Så moralen er: Legg reperasjonssettet til Nissan i kjelleren i påvente av at du skal selge bilen, dra til Biltema og kjøp et billig sett som du oppbevarer i bilen?

Det er å forvente at det dukker opp en del halvgode løsninger på en bilprodusents første alvorlige forsøk på elbil (2011 og 2012 - modellene), men er ikke dekkreperasjon kjent teknologi? I så fall har dette ingenting med elbileksperimentering å gjøre.

KISS (keep-it-simple-stupid)
Euroimportert Leaf. 2012-modell.

eivisa

Hiv baki et dekk fra det andre settet om du ikke bruker bagasjeplassen, det veier ikke så mye... ::)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

sla

Sitat fra: vangli på onsdag 21. november 2012, klokken 22:54
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Dekkfiks-36082/


Jeg har brukt denne og lignende alternativer fra bensinstasjoner flere ganger (ikke på Leafen), og har fungert utmerket hver gang. Det er viktig å merge at dersom "punkteringslegeme" fredeles sitter i dekke så skal du la denne forbli. Tøm dekket for luft og vær oppmerksom på at du  kjøre bilen med en gang etter påfylling slik at massen fordeler seg jevnt inne i dekket.

Hovedsaklig er dette ment som en midlertidig løsning, men jeg kjører fosilbilen på en slik reperasjon enda og det er par år siden det ble fikset på denne måten. 
SitatIf it works, don't fix it :)

Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

laumb

For å legge til, jeg tror de fleste bilkjøpere bryr seg veldig lite om boksen baki er fra Nissan eller Biltema.
Jeg hadde i hvert fall ikke kranglet på det - og jeg er kjent i min krets for å prute på alt! Rabatt i kantina? Its me. Rabatt på Rimi? Its me.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA