Plutselig deakselrasjon/fantombremsing

Startet av gammalost, onsdag 27. september 2023, klokken 08:23

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: doraemon på fredag 24. november 2023, klokken 09:31Det jeg synes er rart da, er at kartet er tegnet riktig og at bilen navigerer riktig, mens tydeligvis bakenforliggende data er feil  ::)
Her et eksempel for Furneskrysset (nr 72) litt sør for Brummundal. Veiene på kartet er fargekodet etter hastighet, orange = 110 km/t, blå = 50 km/t. Der fylkesvei 1744 i praksis går i bro over E6, ligger det inne i kartet som et kryss i samme plan. Derfor både ser kartet (tilsynelatende) riktig ut, og bilen har ingen problemer med å navigere deg riktig retning gjennom krysset. Men bilen tror det er noen titalls meter med 50 km/t i det du krysser (under) Fv1744, og setter derfor ned hastigheten.

Kartutsnittet er fra Here (som kanskje ikke Tesla benytter), men jeg i alle fall rettet det opp der nå slik at Fv1744 ligger i et annet plan enn E6. E6 gjennom Gudbrandsdalen er pepret med tilsvarende feil, så jeg mistenkter det er Vegvesenet som har sovet i timen her. Here crowdsourcer rettinger (https://mapcreator.here.com/), men det burde være helt unødvendig for hovedveier.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sjokomelk

Veidata hos Statens Vegvesen er åpne og tilgjengelig i NVDB (Nasjonal vegdatabank). Så man kan selv gå inn der og se hva de har registrert. https://nvdb.atlas.vegvesen.no/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

Mange av feilvisningene hos Tesla er at trafikkskiltet på skjermen viser riktig hastighet, mens "valgt hastighet" (den blå) viser feil.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: Nihon på torsdag 23. november 2023, klokken 21:47
Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. november 2023, klokken 20:19TACC tilpasser seg ikke fartsgrensene.

Fra en artikkel fra 2022

"Nytt i år er at alle nye
biler fra juli skal ha intelligent fartstilpasning (ISA). Støttesystemet gjør det vanskeligere å kjøre fortere enn tillatt."

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/moderne-biler-opplever-fantombremsing-og-feil-pa-skiltlesing-1.15993603

Fra en artikkel i år

"Krav til nye bilar

I fjor kom det krav til alle nye typegodkjente bilar om at dei skal ha
«automatisk fartstilpasning». Det skal gjere det vanskelegare å
køyre fortare enn den lovlege fartsgrensa.

Og det sier ikke mye om hva TACC gjør. Den tilpasser seg ihvertfall ikke fartsgrensene der AP gjør det.

Mulig den gjør det langs østsiden av Mjøsa, jeg kjører ikke ofte nok der til å si noe om det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Orbit på fredag 24. november 2023, klokken 13:21
Sitat fra: doraemon på fredag 24. november 2023, klokken 09:31Det jeg synes er rart da, er at kartet er tegnet riktig og at bilen navigerer riktig, mens tydeligvis bakenforliggende data er feil  ::)
Her et eksempel for Furneskrysset (nr 72) litt sør for Brummundal. Veiene på kartet er fargekodet etter hastighet, orange = 110 km/t, blå = 50 km/t. Der fylkesvei 1744 i praksis går i bro over E6, ligger det inne i kartet som et kryss i samme plan. Derfor både ser kartet (tilsynelatende) riktig ut, og bilen har ingen problemer med å navigere deg riktig retning gjennom krysset. Men bilen tror det er noen titalls meter med 50 km/t i det du krysser (under) Fv1744, og setter derfor ned hastigheten.

Kartutsnittet er fra Here (som kanskje ikke Tesla benytter), men jeg i alle fall rettet det opp der nå slik at Fv1744 ligger i et annet plan enn E6. E6 gjennom Gudbrandsdalen er pepret med tilsvarende feil, så jeg mistenkter det er Vegvesenet som har sovet i timen her. Here crowdsourcer rettinger (https://mapcreator.here.com/), men det burde være helt unødvendig for hovedveier.
Kan ikke skjønne annet at den er markert som bro hos Vegvesenet, men tror heller det er rester av byggeperioden hos Here.

Og kan godt tenkes at bilfabrikanten ikke bruker siste versjon av kartet i sin implementering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

SitatKan ikke skjønne annet at den er markert som bro hos Vegvesenet, men tror heller det er rester av byggeperioden hos Hæhre.
Daktari :+1: Ja det tror jeg du har helt rett i 

filtvet

Syd for Hamar på E6 i går gikk hastigheten kraftig ned fra 100 -> 60 km/t. Direkte livsfarlig. Men det var jo sol så det er kanskje feil? Sol skal det ikke være....

Pussig, det er nå over 2 år siden "alle" bekjente sa at alle problemer med plutselig opp-bremsing var løst. I steden er de fortsatt der + at vindusviskere ikke starter i regn eller går amok når det er sol.

Suverin

Fantombremsing opplever jeg titt og ofte, så kan bekrefte at det langt fra er løst. Lys og viskere kjører jeg i manuell for at de skal fungere tilfredsstillende (så da begrenser jeg egentlig autopilotbruken og mest mulig, for da går det i auto igjen hver gang).
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

førategangtesla

Jeg har ikke problemer med fantombremsing, men jeg slenger meg på vindusviskerbiten for den klarer jeg ikke å bli klok på  :laugh:

Heldigvis så har jeg heller ikke problemer med at viskerene går på tørr rute, det er jo egentlig det verste med tanke på mikroriper og slitasje. Jeg har derimot det problemet at viskerene i perioder går for raskt når det regner. Jeg er usikker på om det er ny programvare for viskerene ved oppdateringene eller hva det er, men ved oppdateringen før holiday, da fungerte viskerene 110%, de fungerte faktisk perfekt. Når jeg installerte neste oppdatering så var det tilbake til slik jeg hadde det tidligere, altså full rulle ved småregn  :laugh: nå har det kommet seg litt igjen men det er ikke like bra som det var.

Jeg skulle ønske at det var mulig å kunne justere følsomhet, det burde ikke være så vanskelig.

Lynet

Fantombremsing ble så ille som det aldri har vært hos meg når juleoppdateringen kom.
Den kan finne på å bråbremse for store biler selv ved brede veier med gulstripe, og så kan det plutselig gå helt fint med bare en halvmeter mellom bilene.
Og bilen napper av gassen ved møte av ca annenhver personbil.
Dette gjelder TACC, kjører nesten aldri på autopilot.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Nihon

Kan være feil kartdata, det er mange veier her hvor jeg bor som har helt feil fartsgrense på kartet.
Har ofte hadd lignede rundt Hamar området på E6, men det er en stund siden jeg har kjørt der, men det var områder den mente at fartsgrensen var 60km/t fordi den fortsatt hadde data fra når de bygde om E6 i det området.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Suverin

Som Lynet, så er det bråbrems ved møtende trafikk som er største utfordringen med min bil også. Virker helt tilfeldig når den bremser for møtende trafikk og ikke..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Lynet

Det verste tilfellet hos meg var først på nyåret. Jeg møtte en bil i sving og bilen hugger til, når det er glatt og du har innersvingen var det mildt sagt ubehagelig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nosi1202

Sitat fra: Nihon på søndag 04. februar 2024, klokken 09:03Kan være feil kartdata, det er mange veier her hvor jeg bor som har helt feil fartsgrense på kartet.
Har ofte hadd lignede rundt Hamar området på E6, men det er en stund siden jeg har kjørt der, men det var områder den mente at fartsgrensen var 60km/t fordi den fortsatt hadde data fra når de bygde om E6 i det området.

Helt krise mellom Moelv og Hamar også på vei sydover. Bremser tidvis svært kraftig på enkelte steder, særlig rett nord og sør for Br. Dal. Det er også et punkt inni Operatunnelen i Oslo på vei vestover. I høyresvingen etter avkjøringen til sentrum/Ekeberg. Altså mens man fortsatt er inni i gamle Ekebergtunnelen.

Viskerautomatikk er helt på trynet uansett. Noen ganger viskes det på tørr rute, andre ganger er ruta dekket med vann uten at det viskes. Og en sjelden gang fungerer det sånn som det har gjort på alle andre biler siden midten av 90-tallet... 
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

torsteinlyngoy

For meg ble fantombrems pga møtende trafikk mye bedre etter jeg stilte bilen til "tidlig" kollisjons-varsel. Det med å plutselig redusere farten til lavere fart uten motgående trafikk er vel en kart-bug. Irriterende nok, om du ofte passerer et slikt punkt. Om bilen bare hadde forholdt seg til fysiske fartsskilt, hadde mye vært løst. Om ikke annet, burde det være mulig å la bilen ignorere alle fartsgrenser og la meg bestemme farten selv. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA