Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i fellesgarasje uten lastbalansert anlegg

Startet av Transmission, mandag 25. september 2023, klokken 12:57

« forrige - neste »

Transmission

Hei. Jeg har nylig flyttet til et sameiet med fellesgarasje (7 plasser). 3 av parkeringsplasser har Elbillader som er direkte koblet til sin egen sikringsskap (de bor over garasjen). 2 plasser har Easeee ladere som er koblet til en felles sikringsskap (63a, brukes til lys, stikkontakter osv.) med en seriemåler til hver lader. Jeg vil nå få montert lade i garasjen og da ble sameiet oppmerksom på at de andre 2 ikke betale for eget strøm. Dette blir ordnet opp i, men hvordan går vi frem? Er det en måte å fakturaer hver bruke automatisk eller må vi regne det ut hver måned ved bruk av seriemålerne? Har det noe å si hvilken lade jeg få montert? Jeg syns det er litt rart at utbyggerne/elektrikerne har gjort det sånn (garasjen er kun 2 år gammel), når parkeringsplass nr. 4 ønsker å montere lader vil vi alle måtte justere ned effekt på laderene til 6.9kw for å ikke overbelaste anlegget.

Takk for hjelpen :-)

TB

#1
Tolker som det er 7 plasser, derav 3 er koblet til eget sikringsskap - disse er dermed løst - og trenger ikke endres.

Av de 4 plassene som er igjen er 2 koblet til idag, og 2 vil bli koblet til felles sikring fremtidig?
Sikring er 63 A, der det er noe annen bruk også på denne. Denne bruk må holdes ledig.

Effekt blir 63A er 25 kW ved IT / 43 kW ved TN. Dvs, det er nok effekt for fire plasser uansett.
Strøm kan avregnes via måler som hver av disse ladere har pr idag.

Fordel med å bruke seriemåler er det setter ingen krav til hvilken type ladeboks som skal benyttes.
En ulempe er en må fysisk lese av disse seriemålere. (Det finnes også seriemålere som kan fjern avleses.)

Noen fordeler med å velge lastbalanserende ladebokser:
- Automatisk lastbalansering, når det er få som lader vil en få 7 kw (1 fase IT) / 22 kW (3 fase TN, for biler som støtter det.)
- Om alle lader vil effekt automatisk bli justert ned.
- Ikke krav til seriemåler, kan hentes ut via sentral avregning, kan hente ut rapport fra en sky, portal, eller lokal kontroller.

Med tanke på det er bare fire plasser, der to har ladeboks idag vil seriemålere fungere fint. Les av seriemåler ofte nok til å regne ut en fornuftig fordeling av kostnadene. Tenker det vil fungere med hver 3, 2 eller en gang i måneden?

Kostnaden fordeles enklest ved å ta totalsummen, nettleie og strøm, avgifter og dele på totalforbruket. Det vil sette periodens strømpris. Her jeg bor ble pris 0,92 kWh for august.

Selve innbetalingen kan gjøres 2 ganger pr år - det vil uansett ikke bli noen store summer. En person må ta på seg jobben og gjøre denne utregning. Tar ikke mye tid.

Om ingen ønsker å gjøre jobben:
- Trekke kabel fra eget sikringsskap for disse fire plassene.
- Avhengig av hvor langt det er for å fremføre kabel kan dette være en større kostnad.

- Montere lastbalanserende ladebokser og sette innkreving ut.
- Kostnader til nye ladebokser, og minst 60 kr pr mnd pr boks pluss en oppstartskostnad for jobben.
Tar en tid å nedbetale denne investeringen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Transmission

Sitat fra: TB på mandag 25. september 2023, klokken 18:36Tolker som det er 7 plasser, derav 3 er koblet til eget sikringsskap - disse er dermed løst - og trenger ikke endres.
Riktig 👍

SitatDe fire andre plassene er / vil bli koblet til felles sikring 63 A. (63A er 25 kW ved IT / 43 kW ved TN).
Ganske sikkert det er TN, men det vil fortsatt være akkurat litt for lite mtp. varmekabler, lys og stikkontakter i garasjen?
SitatStrøm kan da avregnes via måler som hver av disse ladere har pr idag.
Jepp, men finnes det noen måte å gjøre dette automatisk? Hjelper det om alle har det samme lader?

SitatNoen fordeler med å velge lastbalanserende ladebokser:
Tror noe ble feil her?

Takk :-)


TB

Sitat fra: Transmission på mandag 25. september 2023, klokken 19:20
SitatNoen fordeler med å velge lastbalanserende ladebokser:
Tror noe ble feil her?
Takk :-)
Ja, har rettet innlegget. Se nå :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#4
Sitat fra: Transmission på mandag 25. september 2023, klokken 19:20
SitatDe fire andre plassene er / vil bli koblet til felles sikring 63 A. (63A er 25 kW ved IT / 43 kW ved TN).
Ganske sikkert det er TN, men det vil fortsatt være akkurat litt for lite mtp. varmekabler, lys og stikkontakter i garasjen?
Det er normalt sett ikke så mye effekt som kreves til å lade en elbil. Det er her snakk om fire, så behovet for effekt er ikke spesielt høyt. Om hver plass har 4 kW vil det kreve 16 kW om alle lader samtidig.

Avklar hva effekten inn er, IT eller TN nett har stor betydning.
Sjekk også hvor stort forbruk annen bruk normalt sett er.
Effekt til varmekabler og lys vil være en fast verdi. (Men, det er ikke innkoblet hele tiden.)
Dette er enkelt å hente ut fra nettsiden til nettselskapet, da alle målere nå er AMS målere kan historiske data hentes ut.

Om det faktisk er knapt med ledig effekt kan det løses med lastbalanserende ladebokser.
Enten manuell justering, sommer og vinter eller automatisk koblet mot hovedsikringen.

Ved automatisk lastbalansering vil elbil lading benytte resteffekten når eksempelvis varmekabler ikke er koblet inn.
Om varmekabler kobler inn og ut ofte er ikke automatisk lastbalansering nødvendigvis helt egnet, en del elbiler "liker ikke" om effekten blir justert for ofte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ulvis

Husk at det ikkje er absolutt nødvendig å bytte dei 2 eksisterande ladeboksane sjølv om du monterar ein ny 3. boks som er lastbalansert.
Men du vil få 2.priortitet etter dei 2 første boksane og varmekablar, etc. Om dei 2 første brukarane styrer lading etter timer i bil eller boks så anar du ingenting om når dette blir aktivert.

Ein siste 4. boks MÅ også vere av kompatibel lastbalanserande modell, som nr 3. Dersom fleire ladeboksar/system av like fabrikat prøvar å lastbalansere individuellt er det uvisst kva pendling i effekt som vil skje når ein boks går ned, ein annan går opp, osv.

Eit alternativ kan vere å anskaffe ein 3. Easee (Home?) boks og sette denne i system med dei 2 første, lastbalansert via Easee Equalizer (E02-EQP) som vert kopla til ein ekstra felles seriemålar på 63A kursen (Evt Equalizer HAN modellen dersom fellesanlegget til garasja har eget abbonement).
Dog vil dette utsette problemet til den dagen at den 4. plassen også vil ha lading. Easee Home støttar vel kun 3 ladeboksar i system?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

For å avklare hva som bør gjøres bør trådstarter avklare om det faktisk er knapt med ledig effekt?
Da kan det løses med lastbalanserende ladebokser. Er det ikke knapt kan standard bokser settes opp.

Ps: Nå har Easee endra navn på ladere, Home er nå Charge Lite og Charge Core (kommer).
Charge blir Charge Core og Charge Max. Disse er ikke lansert pr nå i følge Easee
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jlan

Finnes det seriemålere som kan registrere timeforbruk, for å beregne riktig spotpris?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TB

Ved å benytte et system med ladestasjoner som måler forbruk vil denne funksjonaliteten være mulig å oppnå via en ekstern leverandør som gjør avregning og innkreving. Har mottatt tilbud fra slike leverandører som tilbyr avregning pr time for ca 59 kr pr måned.

Vil anta en kan oppnå det samme ved å montere kWh målere som kan fjernavleses. En usikker om målere har minne for spesielt lang tid? Vil anta data må samles inn i sanntid. Deretter overføres ekstern leverandør, eller en selv regner ut kostnadene i forbindelse med forbruk. I prinsippet ikke så komplisert, men det er flere datakilder, kWh, tid, strømpris, nettleie, effektledd som skal beregnes riktig.

Etter min erfaring vil det ikke bli spesielt "feil" ved å benytte en gjennomsnittlig strømpris for hele måneden. Det er mye enklere, og da kan en avregne selv, sparer kostnadene til ekstern leverandør. I teorien vil de som er flink til å lade når det er lavere priser tjene på times avregning, men de må også tjene inn kostnadene for å regne ut riktig pris per time.

Om en uansett ønsker å benytte ekstern administrasjon vil det være en fornuftig funksjon, som vil fungere fortsatt alle har samme type ladestasjon i et system.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA