Hovedmeny

e-Soul <-> 12Volt batteri

Startet av Usikker, søndag 24. september 2023, klokken 20:47

« forrige - neste »

Usikker

Vet ikke om jeg får nok en runde med 12Volt batterier med 2021 modellen men ting tyder på at 12v batterier begynner å slite.
På 2017 (18Mod.) 30kwh modellen jeg hadde fikk jeg nytt batteri 3 ganger på 5 år og ser nå at 12V batteriet på 2021 modellen begynner å slite.
For de som ikke har oppdaga det så har denne modellen fått egen vedlikeholdslading dvs. den henter fra 400v batteri og vedlikeholder 12v. Når den gjør dette så binker den ene blå LED'n i ladelampene når den ikke er tilkobla ladeboks. Siden i sommer har jeg sett at det stadig kommer et blink så i dag kobla jeg til en kraftig ctek lader for å se hva som skjer. Den indikerte et dårlig batteri dvs. ca. 50% og pumpa på greit med strøm for å dra det opp.
Bilen brukes daglig så da er det vel bare en dårlig 12V lader i bilen eller så er ikke batteriet bedre enn at det ryker etter 2 år.
Går en mail til forhandler i kveld
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Jeg har også lagt merke til at den ofte driver og lader 12V-batteriet når den står parkert. Tre ganger har jeg opplevd flatt batteri. Første gang var en julaften, minst tenkelig passende tidspunkt for den slags. Klok av skade kjøpte jeg en sånn starthjelper på Biltema. Den berget meg de neste to gangene det skjedde. En av gangene hørte jeg at et relé slo inn og ut igjen med jevne mellomrom kanskje for å sette igang ladingen fra fremdriftsbatteriet men uten at det lyktes, uvisst av hvilken grunn. (Det var nok et lite relé, mye svakere lyd enn det store som slår inn når man starter lading.)

Forresten så er det vel en gammel tråd om temaet her? Den er nok dypt begravet nå.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TB

Om 12V batteri er svakt kan det bli mange rele som blir stående å "slå".

Jeg har opplevd dette både på Hyundai KONA electric 2019 og Citroen C-Zero 2012.

Tolker det som elektronikken starter opp, men pga. strømtrekket overstiger tilgjengelig effekt fra 12V batteri vil spenningen reduseres, og elektronikken slår seg av.
Når elektronikken slår seg av reduseres strømtrekk, spenning stiger og runddansen starter igjen.

Løsning: Starte bilen med en starthjelp, eller annet 12V batteri - slik elektronikken kommer igang.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Usikker

Sitat fra: hanche på mandag 25. september 2023, klokken 18:02Forresten så er det vel en gammel tråd om temaet her? Den er nok dypt begravet nå.
Stemmer det, vi hadde en lang tråd på forrige modell men det kan se ut som denne modellen lider av det samme men Kia "redder" seg nok en stund ved at de driver å lader fra 400V batteriet, de er alikevel avhengig av at elektronikken har nok strøm til å styre ladinga, er det for lite guff i 12v batteriet klarer den ikke å koble inn lading fra 400v batteriet.

Har logga litt mer på min og det ligner på alt vi har erfart tidligere..
Ved å kjøre med lys i Auto og kun DRL lys på dagtid ligger den å flakker mellom 12,9v og 15v
Kjører du normalt (50km -> 100km) ligger den rimelig stødig på 12,9v
Slipper du gasspedal og den begynner forsiktig å regenerere vipper den opp på 14 +/-v og bremser du kan den komme helt opp i 15v
Kjører du videre normalt flakker og flyr den litt opp og ned før den igjen lander på 12,9v

Setter du på nærlys manuelt lader den stabilt på litt over 14v men kommer lett opp mot 15v når du regenererer og bremser.

Det jeg ikke har fått mål ennå er hvor mye strøm som kommer inn på batteriet, hjelper lite med spenning hvis det ikke er noe strøm der.
Ut ifra hva jeg nå ser av 12v batteriet mitt så er det stabilt på 50% kapasitet så vi får se hva forhandler sier..
Kommer tilbake med mer når jeg får mål hvor mye strøm den sender til batteriet
--
:

Usikker

Da har jeg endelig fått svar...  tok sin tid
12V batteriet på Kia har bare 2 års garanti
Batteriet mitt er 2 1/2 år og dekkes ikke av garanti men forhandler skulle sende inn søknad om bytte

Oppfordrer alle med Kia  -> Kom deg på verksted å be om en 12V sjekk eller hekt på en egen batterilader og sjekk om den klarer å lade opp batteriet før bilen passerer 2 år.
Min ctek 10A lader klarte ikke å lade opp batteriet på 48 timer, fortsatt bare på 50%

En indikator på at batteriet svikter er at det blinken en blå led oppe på dachbordet når bilen bare står parkert uten ladekabel
--
:

hanche

Sitat fra: Usikker på torsdag 14. desember 2023, klokken 15:34En indikator på at batteriet svikter er at det blinken en blå led oppe på dachbordet når bilen bare står parkert uten ladekabel
Hmm, det ser jeg rett som det er. Jeg tror jeg leste et sted nylig, i Niro-forumet(?) at bilen gjør det rutinemessig hver fjerde time eller noe slikt. Ellers har jeg tenkt at jeg kanskje har en strømtyv som tapper batteriet, slik at bilen må trå til og lade det i blant. Har ikke kommet til bunns i det.

Jeg har hatt flatt 12V-batteri to ganger. Den første gangen hadde jeg parkert bilen med kupelyset på. (Skjønner ikke hvorfor den ikke skrur det av automatisk når bilen låses, det gjorde de tidligere modellene mener jeg.) Etter den opplevelsen kjøpte jeg nødstartbatteri fra biltema, og den berget meg andre gangen jeg hadde flatt batteri – denne gangen uten noen påviselig grunn.

RJK

Sitat fra: hanche på torsdag 14. desember 2023, klokken 20:19
Sitat fra: Usikker på torsdag 14. desember 2023, klokken 15:34En indikator på at batteriet svikter er at det blinken en blå led oppe på dachbordet når bilen bare står parkert uten ladekabel
Hmm, det ser jeg rett som det er. Jeg tror jeg leste et sted nylig, i Niro-forumet(?) at bilen gjør det rutinemessig hver fjerde time eller noe slikt. Ellers har jeg tenkt at jeg kanskje har en strømtyv som tapper batteriet, slik at bilen må trå til og lade det i blant. Har ikke kommet til bunns i det.

Jeg har hatt flatt 12V-batteri to ganger. Den første gangen hadde jeg parkert bilen med kupelyset på. (Skjønner ikke hvorfor den ikke skrur det av automatisk når bilen låses, det gjorde de tidligere modellene mener jeg.) Etter den opplevelsen kjøpte jeg nødstartbatteri fra biltema, og den berget meg andre gangen jeg hadde flatt batteri – denne gangen uten noen påviselig grunn.
Er ikke dette bare indikatorlys på at 12V-batteriet vedlikeholdlades fra fremdriftsbatteriet? På Kona så er det gul indikator fremme i Hyundai-logoen når dette skjer.

Dette høres ut som det samme greie men at lysene er forskjellige fra Hyundai i forhold til Kia. Det er altså ikke indikator på noen feil men slik flere elbiler burde gjøre det.

Når det gjelder dør/bagasjeluke som ikke er skikkelig lukket, så går jo ikke bilen helt av, fordi den tror døra/luka er åpen. Men, systemet/bilen burde uansett være smart nok til å slå seg selv av etter en viss tid, nettopp for å hindre at 12V-batteriet tappes ned så dypt at det kan ta skade.

Helst burde den og gjøre dette uansett når 12V-batteriet tappes ned uten at bilen er i drift (hovedbatteriet er aktivt), men lenge før den fører til tomt batteri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Usikker

På Kia'n er det den ene blå lade indikatoren som blinker når den lader 12v batteriet fra 400v batteriet
I Appen sier den at 12v batteriet er ok selv om det er knekt

Problemet ligger egentlig i kombinasjon strøm og spenning som den ikke har kontroll på
Hjelper lite å kjøre spenning opp mot 15v når det ikke følger med noe strøm og det burde nesten vært en ekstra normal batterilader i bilen som lader 12v batteriet skikkelig når du er tilkobla for å lade hovedbatteriet
--
:

hanche

Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 20:35Når det gjelder dør/bagasjeluke som ikke er skikkelig lukket, så går jo ikke bilen helt av, fordi den tror døra/luka er åpen. Men, systemet/bilen burde uansett være smart nok til å slå seg selv av etter en viss tid, nettopp for å hindre at 12V-batteriet tappes ned så dypt at det kan ta skade.
I mitt tilfelle var det ikke en dårlig lukket dør, men jeg hadde bryteren til kupelyset i stilling alltid på». Men 2016- og 2018-modellene jeg hadde før, skrudde av kupelyset også da, så snart jeg låste bilen. Det gjør derimot ikke 2020-modellen. Dumt. Og hvorfor den ikke spedde på med strøm fra 400V-batteriet, skjønner jeg knapt. Kupelyset (LED alt sammen) trekker jo ikke så avsindig mye strøm at det ville vært noe problem.

Derimot var jeg imponert over det faktum at bilen prioriterte dørlåsen på førersiden, så jeg kunne låse opp uten å ty til den mekaniske nøkkelen. Den prøvde ikke en gang å låse opp de andre dørene. Smart.

Usikker

Da får jeg nytt batteri men... de måtte bestille det...
--
:

arthur

Fått som i akseptert som en garantisak? Skulle uansett bare mangle!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Usikker

Tok sin tid...  2 ! Måneder på dagen men nå har jeg nytt på garanti... får se hvor lenge det holder
--
:

Usikker

Fikk jeg et defekt batteri ??
Vet ikke men etter at jeg fikk nytt batteri så tenkte jeg... kan jo ta en skikkelig lading av det da bilen ikke skulle brukes på 4 dager.
Kobla på en Ctec MXS 7.0 og den indikerte umiddelbart at batteriet var på ca. 50%
Etter 4 dager, fortsatt 50%
Begynte å lure på om laderen var defekt så jeg huka den på et gammelt batteri som jeg ikke hadde fått kasta enda som hadde sitti bilen til jentungen, det indikerte 25% og etter 2 døgn var det fult dvs. på 100% så laderen funker.

Kan det være noe så dumt som at når man kobler en ekstern lader på bilen så blir den lurt av den 12v ladere som bilen har selv og at den ikke klarer å fylle opp batteriet på grunn av den interne som "kødder" det til...
Skal teste ut å koble bilen vekk fra batteriet og lade på nytt

--
:

TB

Ladet opp batteri på Kona 2019 og 2020 etter det var helt tømt. Koblet ikke ifra batteriet. Da viste Ctek laderen batteriet var lader alle steg.

Batterilader som viser hvor mange prosent batterikapasitet som er igjen er ikke helt nøyaktig, men noe pussig det viser bare 50%

Forsøker laderen å lade batteriet, går spenningen opp? Og blir det faktisk levert noe strøm ut av lader inn på batteriet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Usikker

OK, ny runde med lading...
På fredag ettermiddag kobla jeg lader til batteriet på nytt, lader indikerer 1/2 fult batteri men denne gangen kobla jeg av batteriet fra bilen og lot den lade frem til søndag ettermiddag og da..  100%

Før jeg begynner å måle strøm og spenning nå så skal den få gå i 14 dager som er omtrent den tiden fra jeg fikk batteriet til jeg begynte å lade første gangen.
Ut ifra det jeg har testa så langt mistenker jeg at den 12v ladere som er i bilen lager trøbbel for logikken i Ctec'n men hvis man har en sånn litt "dum" gammeldags lader uten en masse logikk ville det virka.

Uansett... Volt og Amp. meter er klart for å komme til bunns i hva denne bilen driver med og en ting til...
Volt meter inne i bilen som jeg har montert viser konstant en spenning mellom 14.2 og opp til 15.1
Sjekka dette meteret opp mot en LAB trafo og to andre multimetere før jeg monterte det.
--
:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA