Indre drivknute venstre foran

Startet av Gul Think 2011 lithium, søndag 24. september 2023, klokken 18:27

« forrige - neste »

Gul Think 2011 lithium

Ny utfordring - kommer lyd når jeg svinger - og vedvarer noe når jeg kjører rett frem.
Trolig drivknute.
Noen som kjenner produktnummer - eller lignende?
Vet noen hvordan man merker forskjell på om det er indre eller ytre? Eller er det kun en del?
2 gule

Marsto

Det er mye Peugeot 206 i både bakaksel og drivaksel systemet. Bremsesystemet er mye Peugeot 106/Citroen Saxo. Det kan være greit å sjekke med Elbilmek på denne jobben.
Det bør være mulig å finne ut hvor lyden kommer fra når du jekker opp fronten med begge hjul fra bakken. Drei bremseskiva rundt og frem og tilbake for å sjekke om det er slakke i drivaksel.

Her er en link til venstre drivaksel fra aktuell modell Peugeot 206.
https://www.skruvat.no/Drivaksel-P1185482.aspx?CMPID=ppc_google-shopping_google_NO__18089814845_&gclid=CjwKCAjw38SoBhB6EiwA8EQVLhpgism2MCJ9biOOZ-rbu0P-PJZisvDXaJGlBdvTH9L-y7i973kB3RoCriwQAvD_BwE#

Legger også ved et bilde av drivaksel systemet fra Think delekatalog.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Gul Think 2011 lithium

Tusen takk Marsto

Har sendt en e-post til Elbilmek også.
Har heldigvis en rimelig bilmekker i nærheten som fikser dersom jeg ordner delene  :)
2 gule

Gul Think 2011 lithium

Elbilmek kunne ikke opplyse om hvilke deler jeg trenger - fra hvilken bilmodell delene er hentet  :-[
De bytter kun ut med brukte deler.
Ble henvist til Ford - som jeg har sendt en e-post til.

Delelisten jeg har tilgjengelig er ikke komplett, hadde vært gull om noen hadde oversikten og kunne dele denne.

Akkurat nå gjelder det drivaksler foran - det viser seg at indre drivknute ikke kan byttes uten at hele drivakselen byttes ut - i følge Elbilmek - som også hevder at de aldri pleier å bytte drivaksel foran - noe som virker merkelig.

Det skal sies at jeg kun har snakket med David, som sitter i skranken, men han sier at han har forhørt seg med Valdemar.

Takknemlig for all hjelp ☺️ 🙏
2 gule

Marsto

Elbilmek har nok rett. Det er veldig sjelden å høre om drivakslinger som må byttes. Det stemmer nok også at hele akslingen byttes hvis du ser på bildet jeg sendte deg. Det er mye lettere og mye billigere å skifte hele akslingen. Har du gjort et forsøk på å finne ut hva som forårsaker ulyden?

worry

Jeg mener å ha lest at det ble søkt på delenummeret som fortsatt var synlig på en drivaksel. Fikk ingen treff som kunne hjelpe for å finne hvor den er tatt fra.
Men det jeg skrev om deler for noen dager siden gjelder fortsatt. Bilopphoggere har deler. Finndel.no fant brukt aksel for kr. 1250,-.
Think lithium

Marsto

Har egentlig mer tro på at det er hjullager som forårsaker ulydene dine, men man kan vel aldri helt vite før man har sjekket grundig. Her er et bilde av hjuloppheng. Innenfor rød markering nr.19 er hjullager.

worry

Kom på et kjent problem. Sjekk at du ikke har for lange hjulbolter. Noen biler fikk to sett bolter med forskjellig lengde fordi sommer- og vinterfelger hadde forskjellig tykkelse.
Think lithium

Gul Think 2011 lithium

Hjulboltproblematikken har jeg vært gjennom Worry 😄 men det er 5 år siden nå, medførte mye rare gjettinger hos diverse bilfolk - før jeg fant svaret selv her inne ☺️

Har liggende hjullagre i hvert fall Marsto ☺️

Noen som har litegranne peiling har tatt en titt, men det utelukker selvfølgelig ikke hjullagrene.

Problemet startet ved svinging, men når rasler også når jeg kjører rett frem etter en stund.
2 gule

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA