Hovedmeny

Statsbudsjettet 2024

Startet av Electric cars in Norway, søndag 17. september 2023, klokken 08:12

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Herlige nyheter hvis det slår til :+1:

Gunnar Stavrum i Nettavisen tror: «Hvis rentetoppen er nådd, kan vi få rentekutt allerede neste år.»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvis-rentetoppen-er-nadd-kan-vi-fa-rentekutt-allerede-neste-ar/o/5-95-1382706

Vidar_S

Husk at hr Stavrum primært skriver for å få flest mulig visninger.

Han starter med
SitatNå biter rentevåpenet og sender prisveksten ned til 3,3 prosent siste år. Endelig håp om rentekutt for lånekundene.

..for deretter å skrive
SitatHovedårsaken til at prisveksten faller er at strømprisene stort sett er mye lavere enn i fjor. Dette forklarer også forskjellen på de to vanlige målene for prisstigning - KPI (konsumprisindeksen, som øker med 3,3 prosent - og KPI - JAE (konsumprisindeksen justert for avgifter og energi) som øker med 5,7 prosent.

Da kan man vanskelig konkludere med at det er "rentevåpenet som biter" og er årsaken til en lavere prisvekst. Det er mer grunnet høyere temperaturer enn normalt og mer nedbør (samt billigere gass i Europa). For å ta NO5 som eksempel var snittpris i september i fjor nærmere 3,6 kr/kWh eks mva mens for september i år var fasit 1,1 øre/kWh eks mva.

For oktober og november 2022 var snittprisen i NO5 hhv 131,9 øre/kWh og 112,6 øre/kWh så det er grunn til å tro at strømprisen ikke vil trekke prisveksten like mye ned de neste to månedene. Jeg ser derfor ikke bort fra at det kommer en ny kommentar fra Stavrum om en måneds tid som spår om store sjanser for renteøkning i desember.

Electric cars in Norway

Muligens enig  :+1: Men la oss håpe det ikke skjer

SitatJeg ser derfor ikke bort fra at det kommer en ny kommentar fra Stavrum om en måneds tid som spår om store sjanser for renteøkning i desember.

Electric cars in Norway

Apropo de griske rømlingene i Sveits😂😂
Se bilde jeg fant fra en av disse FB strøm opprørs gruppene der fra FB til Knut...

Sist ut er vel han Sats trening eieren som spilte volleyball før....han som gråt seg jo til masse gratis statlige penger i covidperioden... nå må han til Sveits han også... det er patetisk av han....
Alle burde si opp sitt Sats abb...hvis han fortsatt eier det da...

Burde ligge inne et lovforslag i statsbudsjettet for 24 om at de skatt rømlingene i Sveits aldri kan flytte hjem til Norge igjen.... He he :D

Men jeg ser FA skrev noe annet som en annen i den gruppen hadde lenket til...ja ja...det er vel ikke noe å annet å forvente av Finansavisen å støtte skatteflyktningene vår i Sveits🤣

https://www.finansavisen.no/politikk/2023/04/28/8003248/inntekter-skaper-velstand-ikke-skatt

#søndagshumor

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. oktober 2023, klokken 09:13Apropo de griske rømlingene i Sveits😂😂
Se bilde jeg fant fra en av disse FB strøm opprørs gruppene der fra FB til Knut...

Sist ut er vel han Sats trening eieren som spilte volleyball før....han som gråt seg jo til masse gratis statlige penger i covidperioden... nå må han til Sveits han også... det er patetisk av han....
Alle burde si opp sitt Sats abb...hvis han fortsatt eier det da...

Burde ligge inne et lovforslag i statsbudsjettet for 24 om at de skatt rømlingene i Sveits aldri kan flytte hjem til Norge igjen.... He he :D

Men jeg ser FA skrev noe annet som en annen i den gruppen hadde lenket til...ja ja...det er vel ikke noe å annet å forvente av Finansavisen å støtte skatteflyktningene vår i Sveits🤣

https://www.finansavisen.no/politikk/2023/04/28/8003248/inntekter-skaper-velstand-ikke-skatt

#søndagshumor

Ja - ser mange er sinte på disse som tar meg seg pengene sine og rømmer til Sveits.

Men det kan jo ikke være særlig smart av en regjering å drive en politikk som gir som resultat at flere med store formuer rømmer landet? Da må jo de som blir igjen betale ennå mer i skatt for å opprettholde samme velferdsstat?
Det viktige her er jo at dersom marginen av den politikken man fører er slik at de gir mindre velferd i sum - vel så er man på feil kurs for landet rett og slett. En ting er å mene at en skattepolitikk er urettferdig, men dersom man fører en politikk som i sum gir mindre velferd over tid  - vel så bygger man faktisk ned velferdsstaten. Er vi på vei dit?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 18:54En ting er å mene at en skattepolitikk er urettferdig, men dersom man fører en politikk som i sum gir mindre velferd over tid  - vel så bygger man faktisk ned velferdsstaten. Er vi på vei dit?
Ja, det mener jeg absolutt. Formuesskatten som Norge er nesten alene om er forferdelig konkurransevridende og driver gründere og etablerte ut av landet. Venstresiden forstår ikke at pengene som skattelegges kommer fra bedrifter som faktisk får det til å gå rundt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. oktober 2023, klokken 20:21
Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 18:54En ting er å mene at en skattepolitikk er urettferdig, men dersom man fører en politikk som i sum gir mindre velferd over tid  - vel så bygger man faktisk ned velferdsstaten. Er vi på vei dit?
Ja, det mener jeg absolutt. Formuesskatten som Norge er nesten alene om er forferdelig konkurransevridende og driver gründere og etablerte ut av landet. Venstresiden forstår ikke at pengene som skattelegges kommer fra bedrifter som faktisk får det til å gå rundt.

Det er ikke først og fremst formuesskatten Maaseide ønsker å unngå. Er skrevet i en annen tråd, men de som har firmaer som har tjent masse penger, men ikke tatt det ut i utbytte ennå slipper utbytteskatten ved å ta det til utlandet først. Maaseide har bla tjent mye på Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. oktober 2023, klokken 20:21Ja, det mener jeg absolutt. Formuesskatten som Norge er nesten alene om er forferdelig konkurransevridende og driver gründere og etablerte ut av landet. Venstresiden forstår ikke at pengene som skattelegges kommer fra bedrifter som faktisk får det til å gå rundt.
Vel hvis det som stod på NRK i 2020 stemmer fortsatt så er det bare de 10% rikeste det gjelder........se lenke til nrk samt bilde jeg lastet opp......

Jeg tenker slik:

Det er jo vi (les de Norske forbrukere) som har gjort de rike da..... feks har jeg betalt min del av «innskudd» i private barnehager opp gjennom årene.....og jeg mener jeg leste en gang at rike private barnehage eiere flyktet til Sveits de :o

Matvarebutikk baronene har jo bestemt matvareprisene..... osv...

Stakkars de som må flykte til Sveits........

...... nei da...jeg bare tuller...

Jeg mener faktisk at det kan godt lages ny lov som sier at «skal du flytte hjem til Norge igjen fra Sveits» må du først gjøre opp for deg og betale tilbake det du har «lurt unna i Sveits først»....i form av reduserte skatter/avgifter til Norge....

https://www.nrk.no/norge/de-10-prosent-rikeste-betaler-nesten-hele-formuesskatten-alene-1.15204437

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 25. oktober 2023, klokken 05:25Jeg mener faktisk at det kan godt lages ny lov som sier at «skal du flytte hjem til Norge igjen fra Sveits» må du først gjøre opp for deg og betale tilbake det du har «lurt unna i Sveits først»....i form av reduserte skatter/avgifter til Norge....

Vel, EØS-avtalen krever vel fri flyt av kapital, så det er nok ikke mulig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Merce på onsdag 25. oktober 2023, klokken 08:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 25. oktober 2023, klokken 05:25Jeg mener faktisk at det kan godt lages ny lov som sier at «skal du flytte hjem til Norge igjen fra Sveits» må du først gjøre opp for deg og betale tilbake det du har «lurt unna i Sveits først»....i form av reduserte skatter/avgifter til Norge....

Vel, EØS-avtalen krever vel fri flyt av kapital, så det er nok ikke mulig.

En av grunnene til at mange må skynde seg ut av landet, f.eks. Maaseide, er akkurat å slippe en Exit-skatt før den blir innført, siden Maaseide har veldig mye urealisert gevinst, som han ønsker å beholde. Dersom dette blir innført blir det sikkert redusert utflytting etter denne dagen....hvis det er noen igjen...

https://www.nrk.no/norge/hoyre-mener-regjeringen-hasteinnforer-exitskatt_-_-skremmer-kompetent-kapital-ut-av-norge-1.16200932

LA-Thing

Ganske spesielt å utrede beskatning av en eventuell gevinst man ikke har fått. Blir som skatt på lottokupongen; det er jo en mulighet for gevinst.

Dette betyr vel også at godt voksne som ønsker å bo i Spania når de blir pensjonister får en heftig skatt på urealisert gevinst på huset de kjøpte i 1975 hvis de flytter. Selv om de altså ikke selger huset i Norge.
Drammen, Tesla Model S #2510

LA-Thing

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 25. oktober 2023, klokken 05:25Det er jo vi (les de Norske forbrukere) som har gjort de rike da..

Jeg trodde du ble rik ved å ha en god idé, pågangsmot, risikovilje, evner til markedsføring og å skaffe kapital samt en betydelig mengde flaks. Men så er det altså samfunnet som velger ut de som skal bli rike. Lurer på hvordan det virker; er det loddtrekning, pilkasting på folkeregisteret eller sentralstyret i AP som plukker dem ut?
Drammen, Tesla Model S #2510

ToWalkOrDrive

Sitat fra: LA-Thing på onsdag 25. oktober 2023, klokken 22:07Ganske spesielt å utrede beskatning av en eventuell gevinst man ikke har fått. Blir som skatt på lottokupongen; det er jo en mulighet for gevinst.

Dette betyr vel også at godt voksne som ønsker å bo i Spania når de blir pensjonister får en heftig skatt på urealisert gevinst på huset de kjøpte i 1975 hvis de flytter. Selv om de altså ikke selger huset i Norge.

Hvis firmaet har kjøpt en million Tesla-aksjer for 100 kroner per stk og selger den for 1000 kroner per stk, og puttet pengene i firmakontoen....og inntektsført gevinsten, og betalt selskapsskatt for bedriftsoverskuddet....da vil jeg jo si at gevinsten er fått, og hatt og opplevd. Så gjenstår bare å lirke ut pengene i form av utbytte uten at noen skal stjele 35,2% (for 2022) eller 37,8% (for 2023) (i tillegg til selskapsskatten). Så salget av aksjene er på en måte realisert. Når Maaseide så får et kaninhull han kan løpe gjennom og bli "home free", så skjønner jeg han godt, når Støre løper etter han med den blodige øksen....men å gå og bable om den blodige øksen...."nå kommer jeg snart og tar dere, jxvla riking-faxner - ryk og reis eller bli fattig for evig og alltid" så er jo det så dumt av AP/SV så det går an.... Klart de løper. De rike skraper sammen det de kan finne, og forlater kone og gråtende barn som flyktninger fra krigsherjede steder..., mens konene roper: "save your self, Bjørn! - We will manage on our own!"

hELgenen

Nok en sak som viser at regjeringen har mistet det :

https://www.nrk.no/vestland/alarm-etter-sal-av-kritisk-infrastruktur-til-utlandet-1.16619756

Formueskatt får norske bedrifter og eiere å rømme landet.

Merce

En regjering som velger å bruke 409 mrd oljekroner I et år da renten settes stadig høyere for å kjøle ned økonomien. Hvor mye ville de brukt hvis det var nedgangstider og de så behov for ås stimulere..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA